DIY Bakgruder

#1 - 6 februari 2006 19:33
Har ett 102l som jag ska ha tangangika-ciklider i senare.
Vill göra en "bakgrund" fast om jag gör den så att den sitter på bakrutan så kommer den att ta för mycket plats, så jag ska göra den på glasrutan som sitter på ena sidan.

Har funderat på en sån som Heeke har gjort, av fogskum mm, den verkar inte vara så tjock heller så att den tar plats från karet.
Annars kan man ju forma en frigolitplatta som är 1-2cm tjock och ha på (är det betong, eller vad heter det?) "sånt" och sen måla med nån billig färg iom att ändå ska täckas med 2-komponent lack sen.
Eller kan man skippa att lacka och måla betongen (eller vad det nu var... :confused: ) så att pH och KH stiger till mina ciklider, det var nåt tips jag fick här på forumet innan?

Vilken färg kan man använda att måla på fogskum med, och vilken på betong (eller vilket material man nu ska ha) med?
#2 - 6 februari 2006 19:39
tror det är husfix man använder som "betong". eftersom det är som du säger - iaf dom flesta gör så - att man lackerar bakgrunderna så går vanlig vattenfärg bra enligt vad jag läst.

om man inte lackerar bakgrunden så är det som du säger att det ökar ... ja vad det nu är. =)

// SeanChai
#3 - 7 februari 2006 00:19
[quote=Leonard]Eller kan man skippa att lacka och måla betongen (eller vad det nu var... :confused: ) så att pH och KH stiger till mina ciklider, det var nåt tips jag fick här på forumet innan?[/quote]

tänk på att de lakas ur rätt fort och då slutar påverka vatten
#4 - 8 februari 2006 18:46
Så det är inget problem med att inte ha något lack over husfixet då?

Kan man inte bara ta en kartongskiva och ha husfix på, sen tar man bort kartongen när det härdat klart, eller är det bra om man har nåt stöd för husfixet att härda på, t ex frigolitplatta eller fogskum?
Det är kanske svårt att få bort kartongskivan sen när det stelnat också...

Hade ju passat bra att få lite högre pH och KH i mitt vatten, ska ha Tanganyikaciklider, det är väl pH och KH som höjs av olackat husfix, eller GH också?
#5 - 8 februari 2006 20:03
tror husfixet måste ha stöd av nåt.
och kör du ex: fogskum får du även ett mindre platt utseende
#6 - 9 februari 2006 06:29
Ok, får nog bli en sidrund (istället flr bakgrund ;) ) av fogskum och husfix, bara =)
#7 - 9 februari 2006 15:45
http://www-alnarp.stud.slu.se/%7Eh7toblin/akvarium/bilder/ciklid_se/akv.html

verkar vara bra om du inte vill de ska ta upp så mycket plats.

funderar på o göra mej en sånhär o den tar inte upp så mycket plats heller

http://www.duboisi.com/diy/BNdiygrotto/bndiygrotto.htm
#8 - 9 februari 2006 16:28
Hur tjockt lager husfix är "lagom" till akvariebakgrund?

Blir det inte lite tjockare med frigolit än med fogskum?
Om man använder en 40mm platta (omkring det) och sen skär ut lite här och var i den + att man har på husfix så blir det väl ca 4,5cm tjock.
Har fått för mej att man inte behöver så mkt fogskum, iaf inte så mkt så att grunden innan man fått på husfix blir 4cm tjock, eller blir den det?
#9 - 9 februari 2006 17:15
Jag funderade ett tag att köra med fogskum, men jag fick rådet att avstå. Anledningen var att det tydligen skulle vara förenat med en del hälsorisker att använda fogskum, och skulle man göra det skulle man se till att använda ordentliga andningsskydd och ha bra ventilation.

(Tydligen finns det väldiga restriktioner för byggarbetare att använda fogskum...)
#10 - 9 februari 2006 17:45
[quote=Glajdarn]att det tydligen skulle vara förenat med en del hälsorisker att använda fogskum, och skulle man göra det skulle man se till att använda ordentliga andningsskydd och ha bra ventilation.

(Tydligen finns det väldiga restriktioner för byggarbetare att använda fogskum...)[/quote]

Nån annan som hört samma sak, eller är det bara att köra på med fogskummet?
#11 - 9 februari 2006 18:10
det är ju inte specielt nyttigt med fogskum men om man står utomhus så händer inte så mycket, men vill man vara på säkra sidan kan man andvända andningsskydd.
och ett het tips är att verkligen att undvika få det på händerna och andra ställen där man inte vill ha det för det är väldigt svårt att få bort.
#12 - 9 februari 2006 18:39
Okej, tack.
Jag ville bara kolla så att det var så =)

Hur tjock frigolitplatta är okej att jobba med. Det måste inte vara jättensyggt, bara göra lite ojämnheter i frigoliten, jag ska ju ha på husfix också sen, men inget lack eller färg då.
Räcker det med en 20mm, eller ska man ha en 30mm?
#13 - 11 februari 2006 10:59
jag skulle tagit 30 mm för säkerhets skull, om det inte skiljer allt för mycket i pris
#14 - 11 februari 2006 16:19
Ok, så det skulle egentligen funka med en 20mm, om man bara gräver lite försiktigt med en sked/kniv, eller?
#15 - 15 februari 2006 14:22
ja men då får man vara bra försiktig

Annons