Diverse frågor byte av akvarie

#1 - 26 augusti 2004 20:57
Håller på att byta ut mitt 720L mot ett nytt 1000L.

Har just nu en del av fiskarna i en 60L vit plastback utan stenar och grus, men med ett litet filter. Kan fiskarna gå så i 3 dygn utan fara?

Sedan har jag sparat ca 100L vatten i plasthinkar, utan nån filtrering i, kan vattnet stå så i 3dygn och bibehålla de bakterierna som finns i.

Har sparat ca 350L totalt till nya karet.

Sanden ligger fortfarande kvar i gamla akvariet, med ca 1cm vatten i, går detta bra, eller ska jag hälla i vattnet jag har hinkarna och sätta igång ett filter i karet.

<b>Ska försöka att få bänken i våg.
Det slår ca 6mm i framkant och bakkant.
Bänken är en Akwalux träbänk, med en spånskiveram nederst.
Om jag lägger en trälist på 6mm längstbak för att få bänken rak, kommer den ju bara stå på fram+bakkant, och inget på gavelskivorna.</b>
#2 - 26 augusti 2004 21:24
Jag tror inte att det är bra att vattnet är helt stillastående, skulle själv hälla ner vattnet från hinkarna och sätta i ett filter. Risken är stor att du får nitrit i vattnet, tror jag i allafall. Sitter inte bakterierna mest i filtret? och för att bibehålla dem måste filtret vara i gång! Är själv nybörjare! Men tycker att det verkar logiskt eller?
#3 - 26 augusti 2004 21:37
Ursprungligen skickat av carmahan

Jag tror inte att det är bra att vattnet är helt stillastående, skulle själv hälla ner vattnet från hinkarna och sätta i ett filter. Risken är stor att du får nitrit i vattnet, tror jag i allafall. Sitter inte bakterierna mest i filtret? och för att bibehålla dem måste filtret vara i gång! Är själv nybörjare! Men tycker att det verkar logiskt eller?

Filtret är nytt. Endast varit igång 2dygn.
#4 - 26 augusti 2004 21:52
Om du använder den gamla sanden har du massor av bra bakterier där (om du inte sköljer av det för mycket), sanden är också som ett filter så jag tror att om du inte vill ta död på dem ska du nog ha lite cirkulation. Dessutom kör du in det nya filtret samtidigt.
#5 - 26 augusti 2004 21:58
Ursprungligen skickat av carmahan

Om du använder den gamla sanden har du massor av bra bakterier där (om du inte sköljer av det för mycket), sanden är också som ett filter så jag tror att om du inte vill ta död på dem ska du nog ha lite cirkulation. Dessutom kör du in det nya filtret samtidigt.

Vattnet i hinkarna är nu i Akvariet, ihop med Sand + ett innerfilter.
Ytterfiltret är svårt att köra eftersom akvariet står direkt på golvet nu.
#6 - 26 augusti 2004 22:16
Ang. din fråga om att ställa ditt nya akvarium i våg

Gå vidare i detta forum (akvarie och tillbehör), på sidan 6 finns det förslag på hur man kan göra "Problem med att ställa akvariemöbeln i våg"
#7 - 26 augusti 2004 22:24
Fiskarna i backen är det ingen fara med om du byter lite av vattnet också då och då. Visst är det lite trångt, kanske, men inte värre än i akvarieaffären. 3 dygn ska inte vara några problem. Jag hade mina i flera 30L hinkar med filter i över en månad vid flytt; pga renovering av den nya lägenheten. Och det gick fint - var bara en Zebra som "rymde".

Annons