Hej!
Jag har ett nystartat 240-liters hemma, köpte blästersand idag och funderar på ifall inte pumpen kommer suga upp sanden? Vi har ett juwel och det är ju hål i botten också vid pumpen för att det ska suga upp även under.. någon som vet? Eller blir sanden kompakt så den inte åker med? Funderade på om man skulle sätta vanligt grus runt pumpen så det filtreras.
En annan fråga: Vi har demasoni (köpte sex från början till vårat gamla lilla på 80 liter) Nu dör de en efter en och har bara tre kvar. De visar inga symtom på nån sjukdom utan det är "platt fall". Har funderat fram och tillbaka ifall de "utrotas" av de andra, vi köpte ett gäng nya fiskar för en vecka sen och ena honan hade yngel så vi har ett 30-liters med de små i, är det helt idiotiskt av mig att sätta demasonin tillsammans med ynglen? Om man har mycket växter och mycket gömställen borde väl de små klara sig? De är ju riktiga baddare på att gömma sig. Tänkte som en provosorisk lösning tills vi köper fler demasoni och de blir ett ordentligt stim i det stora.
Hur mycket vatten ska man byta och hur ofta?
Salt ska ju vara bra att ha i, hur mycket och hur ofta?
Även bikarbonat, hur pass viktigt är det att botten är ren från avföring och annan smuts? Det blir väl nåt ämne om det inte är ordentligt rent som inte är bra för fiskarna? Hur ofta ska jag fylla på med det?
Blev rätt långt det här. Hoppas nån orkar läsa ;)
/ Emelie