Diverse frågor

#1 - 26 januari 2007 22:37
Hej!
Jag har ett nystartat 240-liters hemma, köpte blästersand idag och funderar på ifall inte pumpen kommer suga upp sanden? Vi har ett juwel och det är ju hål i botten också vid pumpen för att det ska suga upp även under.. någon som vet? Eller blir sanden kompakt så den inte åker med? Funderade på om man skulle sätta vanligt grus runt pumpen så det filtreras.

En annan fråga: Vi har demasoni (köpte sex från början till vårat gamla lilla på 80 liter) Nu dör de en efter en och har bara tre kvar. De visar inga symtom på nån sjukdom utan det är "platt fall". Har funderat fram och tillbaka ifall de "utrotas" av de andra, vi köpte ett gäng nya fiskar för en vecka sen och ena honan hade yngel så vi har ett 30-liters med de små i, är det helt idiotiskt av mig att sätta demasonin tillsammans med ynglen? Om man har mycket växter och mycket gömställen borde väl de små klara sig? De är ju riktiga baddare på att gömma sig. Tänkte som en provosorisk lösning tills vi köper fler demasoni och de blir ett ordentligt stim i det stora.

Hur mycket vatten ska man byta och hur ofta?
Salt ska ju vara bra att ha i, hur mycket och hur ofta?
Även bikarbonat, hur pass viktigt är det att botten är ren från avföring och annan smuts? Det blir väl nåt ämne om det inte är ordentligt rent som inte är bra för fiskarna? Hur ofta ska jag fylla på med det?

Blev rätt långt det här. Hoppas nån orkar läsa ;)

/ Emelie
#2 - 26 januari 2007 22:47
Du kan ställa en liten tjock bit skiffer på botten där du ska ha pumpen ståendes och ställa pumpen på den så suger den inte upp sanden.

Vattenbyte på 30% 1 gång i veckan brukar vara lagom.

Dom övriga frågorna får någon med mer kunskap svara på:)
#3 - 27 januari 2007 09:02
pg_luttan skrev:
Hur mycket vatten ska man byta och hur ofta?

Salt ska ju vara bra att ha i, hur mycket och hur ofta?

Även bikarbonat, hur pass viktigt är det att botten är ren från avföring och annan smuts? Det blir väl nåt ämne om det inte är ordentligt rent som inte är bra för fiskarna? Hur ofta ska jag fylla på med det?

Hej Emelie!
Jag har ett 220 liters kar. Där byter jag ca 30% varannan vecka. I mitt 50-liters byter jag 15-20% varje vecka.
Salt har jag inte i alls, vad jag har förstått är det nog inte så många som har det. En del fiskar, tex. corydoras mår ju heller inte bra av salt i vattnet.
Bikarbonat har jag förstått att man har för att höja Ph, inget annat.
Vad gäller avföring och smuts så ska du låta det vara, särskilt nu i början, senare kan du slamsuga lite försiktigt om det ligger i drivor.... :D "Skiten" behövs för att bakterienedbrytningen ska bli bra, så du ska absolut inte vara för renlig och hålla på och tvätta filter och sand och så. Läs mer här på Zoopet, jag kan inte förklara så bra... [:o] Ämnet som inte är bra för fiskarna heter Nitrit och uppstår tex. om du börjar med för många fiskar på en gång eller om bakterienedbrytningen störs på något annat sätt, tex. överdriven rengöring. Köp ett dropptest för Nitrit, det kan vara det som dödar dina fiskar.
Bilagor:
#4 - 27 januari 2007 10:46
Hej!
Nej jag har inte bytt vatten sen jag startade upp det för två veckor sen. Har haft lågt ph i akvariet och fick tipset att tillsätta bikarbonat, men han menade på att jag skulle göra det regelbundet, att fiskarna mår bra av det...? Alla verkar få lite olika tips verkar det som ;) Det kan bildas ammoniak om man inte gör ordentligt rent innan man har i bikarbonaten.
Jag ska köpa nitrit och nitrat-test och kolla vad värdena ligger på. Har bara ett sånt där permanent ph och syre-test nu som man fyller på nytt medel var 14:dag eller vid vattenbyte. Det kan ju vara orsaken till att tre demasoni har gått bort men jag har låtit akvariet vara sen vi satte upp det. Och filtet har jag gjort rent 1 gång - och då tar jag vatten från akvariet och inte från vanliga kranen.

:)
/ Emelie
#5 - 27 januari 2007 17:03
Ja vattenbyten bör man göra regelbuntet, oftare ju mindre akvariumet är. Filter ska man itne göra rent förrän flödet från pumpen minskar.
#6 - 28 januari 2007 09:45
Ja, jag vet att man ska byta vatten regelbundet. Bytte inte förrän igår för att det skulle bli en bra flora i vattnet. Det var bikarbonatet som jag menade ifall det skulle vara regelbundet.
Bytte till blästersanden igår, vad snyggt det blev :p Är jättenöjd. :)

Annons