distichodus sexfasciatus/lussoso

#1 - 22 augusti 2010 17:46
Jag kollade lite filmer på youtube och såg att en kille hade en sån här, tyckte dom var as coola :)

Någon som vet lite om dom ?
fredliga eller inte ?
växer de snabbt/långsamt?
vad är det för skillnad mella Lussoso och sexfasciatus ?
hur stora dom blir ?
hur många man ska hålla sammtidigt ? osv :D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 augusti 2010 18:34
Sexfasciatus är snygg som yngel men rätt oansenlig som vuxen.
Den blir ca. 75 cm och min.storlek på akvariet är ca. 300 cm/1500 L
Som med alla tetror bör man ha dem i stim.
Den är växtätare.
#3 - 22 augusti 2010 18:45
Hur snabbt växer den typ ?
asså 5 / 50 cm per år lixom ? :D
går den att ha med växter över huvudtaget ?

Hur är det med lussoso ? blir den mindre eller som sagt , vad är skillnaden mella dom?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 augusti 2010 19:15
Lussoso har jag för mig blir inte alls så stor (ca. 40 cm) och den kan man nog ha i ett 720.
Men det är ju sexfasciatus som har klart snyggare färger. Den kan man nog ha i ett 1500 liters akvarium i upp till ca. 2 år innan den vuxit sig för stor
#5 - 22 augusti 2010 19:59
okej.. Såg att en akvarie affär hade inne några lussoso förra veckan. Är distichodus ovanliga ? För det är första gången jag ser dom i affär.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 augusti 2010 20:50
Svampuus skrev:
okej.. Såg att en akvarie affär hade inne några lussoso förra veckan. Är distichodus ovanliga ? För det är första gången jag ser dom i affär.

Sexfasciatus har jag sett rätt många gånger genom åren och jag har själv suktat efter dom eftersom de är riktigt snygga som små (men aldrig köpt eftersom de blir för stora). Lussoso är nog inte så vanlig i handeln, men om detta beror på att det inte är så snygg och därför är svårsåld eller för att den är ovanlig i naturen det vet jag inte
#7 - 23 augusti 2010 05:45
okej, tack för svaren :)

Annons