hej!
finns ju en apisto-tråd så då skavi väll ha en diskus tråd. här kan vi diskutera allt från VF heckel till asienodlade karamellpapper, odling mm. också bra att ha en tråd där sådana som e nybörjare på området kan fråga saker
danneregner skrev:hej!
finns ju en apisto-tråd så då skavi väll ha en diskus tråd. här kan vi diskutera allt från VF heckel till asienodlade karamellpapper, odling mm. också bra att ha en tråd där sådana som e nybörjare på området kan fråga saker
danneregner skrev:ja detta e ju mina första diskus, men mer e påväg. ett tipps e väll då att vuxna fiskar e lättare att hålla en yngel, vuxna menar jag 8cm+. sen ska man nog inte köpa en diskus där och en diskus där om man köper vuxna då dom kanske inte funkar ihop. unga fiskar växter bättre i hög temp. 30-32 grader. vuxna trivs i 28-30. filter borde man ha ett bättre en vad som e rekomenderat för akvarievolymen. ska vara lätt att städa. så ett tipps e att göra som jag när jag skaffade diskus. gjorde om karet så att jag plantera alla växter så jag fick en plätt sand i mitten. ger även mycke simmyta. men om man har sanden som en grop där de inte e nåra växter så samlas skiten där och de e lätt att rengöra. corydoras e bra att ha då dom äter upp de som faller till botten (maten). men inte alla corysar klarar så hög temp så kolla upp de. mina schwartsii klarade 32 grader men paleatusen måde riktigt dåligt. och fiskarna som man har med diskusarna ska inte va för glupska. alla dvärgciklider funkar därimot. skalarer tycker olika om man ska ha med diskus. jag tycker de e bra med skalarer som e ungefär hälften så stora som diskusarna. dom blir bra sälskap och lär också diskusarna att dom får äta lite snabbare och då hinner även diskusarna äta.
danneregner skrev:tänk på att algätande fiskar gillar slämmet på diskusarnas sidor och gärna suger sig fast där så algätande sugmalar och siamesisk/vanlig algätare skulle jag inte ha
danneregner skrev:jag byter 25% varje dag eller 50% varannan. beror på hur mycke tid jag har. vet att du skrev att bara dvärgarna skulle vara kvar tänkte bara varna dig ifall du får alger
Fredde L skrev:Om du kör med torv i filtert kommer du få svängningar. Om du nu ska byta så ofta. Jag körde med torv och diskusarna mådde bara sämre av det, dessutom fick jag tofsalger. Köper du odlad diskus så är den ofta van vid vårat vatten. Dom är födda och uppvuxna i det. Köper du små diskus så får du byta vatten oftare kanske 30%eller mer ett par gånger i veckan. Jag har två par i var sitt 240liter och byter 40% i veckan
danneregner skrev:sme h: ja en diskus i jumboklassen är väll 20cm, eller om man räknar med fenorna. men jag tycker faktist att diskusar e som snyggast när dom e medel 10-15 cm.
ansjo skrev:Vad ska jag göra med mina finingar då;)?
drd skrev:En annan har beslutat sig för att ta ett diskusbrejk under sommaren nu och ska snart slänga upp en stoooor annons med fisk :D
danneregner skrev:drd: du har inte vägarna förbi gbg någon gång. föresten var de inte du som skulle ha ett gäng blue sapphire från dfs import
ansjo skrev:Det är bara fortsättningen när ynglen växt ur kuben som det kan bli lite värre....;)
DreamMaster skrev:Hoppar på denna tråd oxå bara för att Discus är en nice fisk och för att jag har ett antal :D
ciklidcollector skrev:Har två små diskusar i ett 375liters akvarium med andra ciklider.
Givetvis vill jag ha flera diskusar.
Vad är rekommenderat?
Hålla diskusen för sig själv i ett 310liter eller kan jag ha mina skalarer där också?
Ser/märker man skillnad på hane och hona vid (dubbel femkrona storlek)???
ciklidcollector skrev:Så jag bör alltså skaffa flera diskusar?
Bör de vara i samma storlek eller kan jag köpa lite större.
Finns det något i diskusen beteende som är en indikation på hane eller hona?
Vad ska man använda för foder för att diskusen ska växa fortare?
Jepp.Så jag bör alltså skaffa flera diskusar?
De bör vara i någorlunda samma storlek.Bör de vara i samma storlek eller kan jag köpa lite större.
Inte några säkra kännetecken i den storleken som du har, och för att vara riktigt säker krävs det att de leker och du kan se deras könsorgan.Finns det något i diskusen beteende som är en indikation på hane eller hona?
Vad ska man använda för foder för att diskusen ska växa fortare?
C.Ciklid skrev:Ja. Jag skulle försöka skaffa någorlunda jämnstora diskusar just för att få någorlunda jämn utveckling på dem och för att minimera att ev. få hack kycklingar.
Njae.. ibland kan man märka att en könsmogen hane kan vara väldigt gruffig mot allt och alla. Men så kan även en hona vara. Hanar brukar få en bredare panna/puckelpanna. Man kan även se skillnaden på vissa individers fenor. Men låt säga att det är när diskusen är runt 10-12cm som man lättast kan börja se skillnaderna. Efter 12cm är det oftast man kan plocka ut hane/hona utan större problem.
Framförallt bra vattenkvalité. Vattenbyten 1-2ggr veckan, kasnke mer beroende på vad du matar med. Oxhjärta är ett såkallat "broilerfoder" som många matar med, men även många anser vara olämpligt foder. Jag matar mina med bla. oxhjärta. Noga att inte ge dem hjärta med mycket vitt slagg i. Det kan göra diskusen sjuk. Stendkermix är ett uppskattat foder, likaså artemia. Räkmix brukar åxå gå ner. Sedan finns det olika granulat att köpa.
Personligen matar jag mina med oxhjärta, stendkermix, artemia, räkmix och tillsätter vitaminer i foder. Matar med med dessa grovfoder så måste man sköta vattenbytena ordentligt. Mina matar jag 3-4ggr/dag.
Vill man inte mata med oxhjärta kan man göra egen mix på kycklinghjärta. Den behöver man inte rensa på slagget. Den är även fetare.
//Camilla
ciklidcollector skrev:Mina ser nästan ut som den diskusen du har som profilbild.
Jag köpte "Tropical D-50 Plus" fling foder igår, duger det som alternativ?
Har även köpt fryst foder i form av tubifex och svarta mygglarver från akvarieteknik, kan jag mata med det?
Funderar på att skaffa flera i samma storlek under veckan.
Ska man hålla sig till samma färger/teckningar eller kan man blanda?
Du borde dra upp tempen till 30, och att ha Ancistrus i det karet är inga problem alls.Danne och Anzo skrev:Vi har 27.5 på akvariets kallaste ställe, hade lite varmare i karet tidigare (under den period det gick Malawi-yngel i det) men då fick vi problem med att våra Ancistrusar dog så vi sänkte någon grad.
F.n matar vi med Oxhjärta utblandat med spenat (Frysfoder), är det fel vid den temp vi håller? Och i så fall vad bör vi mata med istället?
Läste också att sugmalar kan skada diskus genom att äta sekretet på sidorna...bör vi ta bort våra ancistrus och pleco? Plecona gick med Diskus i affären och Ancistrusarna är väldigt små men bör de bort så åker de ur omgående...då får de bo med Malawina istället.
Det finns vissa skillnader på fisk från de olika ställena, men det finns minst lika stor skillnad inom samma kontinent med, det beror helt på vem som är odlare.ciklidcollector skrev:Är det någon skillnad på asien odlat eller europeisk?
Där jag köper diskus så har han bara asien odlat, dock så är det fin fin kvalitet på fiskarna.
Har hört att det finns högryggade diskus också, är det bara ryggfenan som är högre då eller är det själva höjden man menar?
Hoppas ni har överseende med att jag frågar, har trots allt fastnat för diskusar och tycker att de är så snygga.
Har inte hållit på med akvarium länge och har i stort sätt bara erfarenhet av sällskaps fisk typ molly och guppy.
ciklidcollector skrev:Är det någon skillnad på asien odlat eller europeisk?
Där jag köper diskus så har han bara asien odlat, dock så är det fin fin kvalitet på fiskarna.
Har hört att det finns högryggade diskus också, är det bara ryggfenan som är högre då eller är det själva höjden man menar?
Hoppas ni har överseende med att jag frågar, har trots allt fastnat för diskusar och tycker att de är så snygga.
Har inte hållit på med akvarium länge och har i stort sätt bara erfarenhet av sällskaps fisk typ molly och guppy.
Albinfiskare skrev:Har för mig att Asienodlade odlas i högre pH, europeiskodlade mer neutralt pH, Vf diskus lågt pH,
stämmer nog inte alltid, men det är iaf vad jag vet om saken:D
danneregner skrev:nu håller DFS på att samla ihop folk till en ny import. har själv anmält mig. vi behöver 8 pers för att få igenom de. tänkte tippsa om de här. många på DFS har karantär gratis om man inte kan årda själv. grymmt billigt. priset på en 5-6cm rödturkås ligger runt 60spänn
kaj.p skrev:Går nog inte o säga Det handlar nog mer om ursprung, skall du t.ex odla heckel så mpste du ner i pH oavsett var på jorden du befinner sig.

sme_h skrev:Vilken sort är lättast att odla i mer neutralt och lite hårdare vatten? Är det någon av vildformerna som finns i område där vattnet mer än hos de övriga är lite mer åt det hållet?
ciklidcollector skrev:Stendker har jag hört talas om, varför är de dessa diskusar minst 100kr dyrare än asienodlade?
Är det kvalitet(butiken marknadsför sig att de säljer kvalitet diskus från stendker)på de fiskarna?
Kaj.P- vart kan man vända sig för att få reda på lokala odlare i typ östergötland?
ciklidcollector skrev:
Hur många fullvuxna kan man ha i ett sådant akvarium jag nyss nämnde?
79*50*50
ciklidcollector skrev:Stendker har jag hört talas om, varför är de dessa diskusar minst 100kr dyrare än asienodlade?
Är det kvalitet(butiken marknadsför sig att de säljer kvalitet diskus från stendker)på de fiskarna?
Kaj.P- vart kan man vända sig för att få reda på lokala odlare i typ östergötland?
ciklidcollector skrev:Sist jag var där på Fyra tassar så hade de riktigt fina apisto arter inne.
Synd att de är lite dyra men annars kanske man kan ha dem som komplement till diskusar.
ciklidcollector skrev:c90368- hade Fyra Tassar diskus hemma?