Diskussprattel

#1 - 23 november 2007 21:02
Måste få skriva av mej här nu då!Amazondiskus ligger nere för tillfället tydligen:mad:

Hur som haver,nu är det spännande!!Mina pidgeon blod red har lagt rom ett antal gånger nu!Varje gång har dom käkat upp rommen.Nu lade dom då för tre dagar sedan,idag är det fullt spattel på konan!Tog av nätet i morse som jag satte dit nu när dom lade rom sist.Har nu gått hela dagen,de små sprattlar mer och mer.Nu ligger alla nere på kanten på lekkonen,noga är dom att vakta dom små.Få se om det går vägen denna gång nu....
Frågan är om dom hittar till mamma o pappa nu då när dom blir frisimmande,det lär ju vara svårt med pidgeonsorterna då dessa ej kan mörka på sig när det blir dags.

lennart
#2 - 24 november 2007 06:39
Kul att höra:D!
Hur många larver är det som sprattlar, och givetvis, foto är inte fel;)!
#3 - 24 november 2007 07:11
Grattis Lennart välförtjänat :D
#4 - 24 november 2007 12:35
kaj.p skrev:
Grattis Lennart välförtjänat :D

Tack Kajjan!!
Jag var tvungen att ringa hem nu för att höra hur det var,står i djurbutiken o arbetar idag!
Jodå,sprattlet lever efter första natten som kläckta!
Lite orolig är jag,har tre golden nugget i karet.Men med nattlampa på så ser det ut som dom håller dom stången,tips är välkommna nu kaj.

lennart
#5 - 25 november 2007 02:50
Visst är det härligt när man ser yngelna sprattla i ägget. Det är som om det kittlar i magen. Själv hade jag palettciklider förut som hade ägg i den trärot som jag hittade vid våran stuga vid Vättern för några månader sedan. Honan tog de sprattlande äggen i munnen & flyttade in dem i roten igen. Detta var tyvärr lönlöst eftersom allt lutade nedåt & de ramlade ut. Men trots att jag har fött upp många olika sorter så är det något särskilt fint att se yngel försöka ta sig ur ägget & deras hängivna mamma som gör allt för de små. Nu har jag skaffat Discus igen & de verkar inte vara helt lättflirtade men jag tror att de nu mår bra. De gillar absolut inte uppmärksamhet eller andra störande moment så man får helt enkelt smyga fram för att få se deras vackra färger & rädsla för människors ögon som kan få dem stela av skräck!
#6 - 25 november 2007 10:11
J Stefan J skrev:
Visst är det härligt när man ser yngelna sprattla i ägget. Det är som om det kittlar i magen. Själv hade jag palettciklider förut som hade ägg i den trärot som jag hittade vid våran stuga vid Vättern för några månader sedan. Honan tog de sprattlande äggen i munnen & flyttade in dem i roten igen. Detta var tyvärr lönlöst eftersom allt lutade nedåt & de ramlade ut. Men trots att jag har fött upp många olika sorter så är det något särskilt fint att se yngel försöka ta sig ur ägget & deras hängivna mamma som gör allt för de små. Nu har jag skaffat Discus igen & de verkar inte vara helt lättflirtade men jag tror att de nu mår bra. De gillar absolut inte uppmärksamhet eller andra störande moment så man får helt enkelt smyga fram för att få se deras vackra färger & rädsla för människors ögon som kan få dem stela av skräck!

Mina diskusar är tama,äter ur handen.Är dina skräckslagna kanske du har dåliga vattenvärden??
Mina är alltid nyfikna,gillar när man kommer fram till akvarierutan,då vet dom att det vankas godbitar.Äter ur handen samt har en hane som vill bli klappad!!

lennart
#7 - 25 november 2007 11:34
Lennart nu kan du lägga upp bilderna på www.diskusforum.se ocskå:)
#8 - 25 november 2007 20:55
tack kaj! ;)
#9 - 26 november 2007 07:42
Åh vad kul!! Grattulerar!! Hoppas få se lite bilder snart. :) Håller tummarna på att de simmar med föräldrarna snart.

Aha, då är det inte bara jag som undrar vad det tagit åt amazondiscus...

//Camilla
#10 - 28 november 2007 15:57
Så är mina diskusägg frisimmande yngel.Första gången för mej detta,Vilken upplevelse.Detta är den slutliga diskusexamen som Dick Au skriver i sin bok:)

Tog lite tid innan dom hittade till mamma o pappa,problem som jag visste om med dessa pidgeon sorter som ej kan mörka på sig för att ynglen skall hitta dom.Trodde dom skulle dö allihopa,dom satt som klistrade på akvariehörnets svarta silikonlist,trodde väl att det var pappa!......
Men när jag slog av lysrören samt bara hade en vanlig nattlampa brevid karet,då simmade dom ut till mor o far.
Kan ej lägga upp bilder här då jag ej är goldmedlem,men dom finns på
www.diskusforum.se

lennart
#11 - 28 november 2007 18:29
Jag måste antagligen vara inloggad/bli medlem eller så va?

En till liten fråga riktad till de som håller till på amazondiscus.. Vad i *** håller de på med på sidan??? Har inte fungerat på evigheter och har kronglat titt som tätt. :mad: Någon som vet??

//Camilla
#12 - 28 november 2007 19:34
Håller med om Diskusforumet har tröttnat nu ! krångel med nytt lösenord varje gång man skulle logga in !!
Jörgenn
#13 - 28 november 2007 21:20
Amazondiscus.se har upphört!
Finns dock ett nytt diskus forum, så det är bara att googla så hittar ni nog dit ni me! *s*
#14 - 28 november 2007 21:31
#15 - 29 november 2007 06:42
Jo, jag hade nästan på känn när jag såg moderatorerna på nya diskus sidan att detta skulle vara nya "amazondiscus", men tyvärr är jag inte så flitig på att läsa alla inlägg som görs. Så inloggningsuppgifter, bilder osv är inte kvar som man hade på amazon (flyttas över till nya diskus sidan?)?
//Camilla
#16 - 29 november 2007 06:46
Nej Men det gamla forumet är öppet imorgonkväll o ett dygn framåt för att alla skall kunna hämta ev info man har sparad. Bilder Pm etc Tyvärr var de inte kompatibla.
#17 - 29 november 2007 07:01
Ok! Tackar för infon! :)
//Camilla

Annons