Diskusproblem.

#1 - 22 augusti 2006 08:02
Hejsan, jag har en fråga om mina diskusar.
Jag har haft dem i några månader nu och igår så dog min "hackkyckling". Direkt när det hände så verkar en annan av diskusarna ha dragit sig tillbaka, fått mörkare färger och är inte längre intresserad av maten.
Övriga fiskar är väldigt klara färger, äter som matvrak och är pigga. Byter 30 liter vatten varannan dag och har ett 375 liters akvarium.

Kan de andra ha valt ut den här som ny hackkyckling eller kan det vara något annat?
#2 - 22 augusti 2006 08:09
Det kan vara så att den är den nya hakkycklingen. Vet inte hur många diskus du har, men ett ojämnt antal kan bli att (oftast) den minsta diskusen med lågt rang blir den nästa utsatta. Har de börjat bilda par?

//Camilla
#3 - 22 augusti 2006 08:46
Förlåt, glömde skriva det. Jag har 5 stycken nu, så det har blivit ett ojämnt antal.
Inga som är sådär uppenbara, men enligt mig så är min Solit Turkos och en av de rödturkosa ett par. Dessa är de två som är mest frammåt och växer mest, så det är en liten storleksskillnad.
#4 - 22 augusti 2006 16:07
Hej!

Ursäkta men det låter faktiskt lite dumt att en discus skulle må dåligt eller bli hackkyckling pågrund av att dom inte är jämna antal i karet, typ det femte hjulet! :-)

Hackkling är i sig något som jag personligen tycker är helt fel.
Så länge alla discusarna är friska och mår fint tror inte jag att man kan få en hackkyckling i sitt akvarium.
Däremot kan en discus bli nedsatt i imunförsvaret av en flytt eller att något i karet inte stämmer som exempelvis vattenkvalitén vilket resulterar i sjuk discus.
Först då är risken att den blir hackad av andra discusar och då är det upp till akvaristen att åtgärda problemen.

I ditt fall låter det som att du byter mycket lite vatten.
30 liter vatten varannan dag i ett 375 liters kar blir ju inte ens 30 procent per vecka.

Mvh Alexander
#5 - 22 augusti 2006 18:04
Med den lilla utspädningen som ett 10% vattenbyte ger skulle man behöva byta flera gånger/dag för att hålla nitratnivån i schack.
Nu har jag ingen aning om hur mycket(eller vilken) mat du ger. Men vid "normal" matning av Discus ungdjur i ditt kar så behöver du antagligen byta 50% vatten varannan dag om du inte har ett gäng Nitratkäkande växter.
Detta för att hålla nitratnivån någorlunda ok för dina fiskar.
Det kan du lätt kolla om du köper ett Nitrat test (kostar ung. en halv liten Discus).
Så om nivån går över 100 ppm (nåja för att du ska få till bra tillväxt ska du nog inte ligga över 50-70 ppm) så byt vatten.
Det räcker att göra testet 5-10 gånger så har du lärt dig hur ofta och hur mycket du behöver byta vatten för att dina fiskar ska må mycket bättre.
Pyttsa i lite (ett par tabl./100 liter bytt vatten)Axalsalt vid vattenbytena så ska du få se på tillväxt och utfärgning.

Mobbing kan nog förekomma men nitratöverdosering tror jag är mycket vanligare
#6 - 22 augusti 2006 18:56
Har inte möjlighet att byta vatten varje dag.
Om jag byter 3 hinkar vatten, ala 45 liter vatten blir det ju minst 135 liter vatten i veckan och som mest 180. Borde det bli bättre då?

Jag har inga som helst problem med övriga fiskar. Fin avföring, är noga med att mata i omgångar när jag matar så de hinner äta allt så det inte blir en massa på botten (Har även några Corydoras och p.d.botier som rensar upp) och har bra rening i akvariet med ett Fluval 4+ innerfilter och ett Fluval 305 ytterfilter. Har en hel del växter i akvariet också.

Ska inhandla ett nitrattest för att se hur det ser ut, men borde inte de andra fiskarna också visa tecken på färglöshet och slöhet i sådant fall? Den här fisken blev inte mörkare förrän den förra dog och han blev det direkt.
Det fisken som dog hade inga som helst yttre märken på sig, som skador eller fläckar. Bara mörk och död, helt enkelt.
#7 - 22 augusti 2006 23:07
Visst är jag grym. Jag nackade 3st "nästan" fullt friska diskus till synes. Men det fina paret är kvar.
#8 - 22 augusti 2006 23:17
Mörknar dom eller äter dåligt så är det kört. Provat mediciner och vattenbyten i massor. Ingen ide att lägga energi på en stackars fisk som kanske kan leva ett år till i bästa fall.
#9 - 23 augusti 2006 07:47
Stefan A vad har denna tråd med att göra om du nackar fina discusar?

Alla discusar går nästan att bota från sjukdom och en mörkdiscus behöver inte alls vara sjuk, den signalerar enbart till att börja med i allafall att något inte stämmer i karet.
Dock så mörknar inte pidgeon varianter så där har man lite svårare att se om något är galet!

När man har testat alla behandlingsformer och ingen bättring syns kan man börja funderar på att avliva en discus tycker jag!
#10 - 23 augusti 2006 08:35
Håller med dig fullständigt Alexander. Discus är en kanontåligt fisk som tål nästan vad som helst om vattnet är i trim. Förlorade själv lite discus i början p.g.a att en del blev mobbade trodde jag.
När jag sen fick ordning på vattnet uteblev fiskdöd helt.
Ett ph stabilt värde mellan 6,5-7,5, varmt vatten, lätt saltat, stora filter och koll på nitrathalten. Sen är det bara att mata och njuta av sina fiskar. Skulle problem av något slag sedan uppstå så går det nästan alltid att lösa eftersom Discus är så pass tålig som den är.

Kolla på Simontorps hemsida ang. besöket hos Stendker så kan ni se hur mycket Discus det går att hålla i samma bytta om vattnet är bra.
#11 - 23 augusti 2006 16:22
[quote=StefanA]Visst är jag grym. Jag nackade 3st "nästan" fullt friska diskus till synes. Men det fina paret är kvar.[/quote]du funderade inte på att sälja dem (om de var friska förstås), annars låter det som slöseri och väldigt korkat
#12 - 23 augusti 2006 18:12
Jag har 2 diskus i mitt 350l och den ena är skitelak mot den andra. Den utmobbade äter men blir ordentligt intryckt i sin hörna. Jag vet ej vad jag ska göra. Jag vill inte att det ska gå så långt att den dör av mobbingen.
Detta beteende är värst när jag har matat. ibörjan äter de båda men när den större diskusen blir mätt så får den andra inte äta. utan blir injagad i hörnan. Det är samma hörna hela tiden.
#13 - 23 augusti 2006 19:13
[quote=solbacka]Jag har 2 diskus i mitt 350l och den ena är skitelak mot den andra. Den utmobbade äter men blir ordentligt intryckt i sin hörna. Jag vet ej vad jag ska göra. Jag vill inte att det ska gå så långt att den dör av mobbingen.
Detta beteende är värst när jag har matat. ibörjan äter de båda men när den större diskusen blir mätt så får den andra inte äta. utan blir injagad i hörnan. Det är samma hörna hela tiden.[/quote]

Skaffa fler discus!
Det är det enda receptet.
Den dominanta kommer inte bli mindre bråkig men han har fler att bråka med vilket i sin tur leder till att dom alla får ta en del stryck men dock i mindre mängd än när han lägger all enerig på en enda discus.
#14 - 24 augusti 2006 10:43
Då har jag gjort fel för jag har köpt fler scalare. Jag hade bara 1 och tyckte den behövde fler kompisar. Såg fina peruscalare i affären och köpte 5 st. Så nu finns det inte plats med fler diskus.
Jag har idag köpt en plastback, värmare och har sedan tidigare en luftpump med svampfilter och jag undrar om jag ska flytta dit den svage så den får äta upp sig och få lugn och ro?
Eller ska jag flytta det sura f-skapet så den svage får vara ifred i det stora akvariet och skaffa sig ett revir?
#15 - 24 augusti 2006 10:44
[QUOTE=Alexander72]Skaffa fler discus!
Det är det enda receptet.
Den dominanta kommer inte bli mindre bråkig men han har fler att bråka med vilket i sin tur leder till att dom alla får ta en del stryck men dock i mindre mängd än när han lägger all enerig på en enda discus.[/QUOTE]

Den sure ger sig lite på¨den stora scalaren också ibland men inte på samma sätt som på den andra diskusen. De 5 små låter den vara ifred.
#16 - 24 augusti 2006 11:37
Tror inte du behöver bekymra dig om utrymmet om du tillsätter 2 discusar till.
Allt beror på hur mycket vatten du byter och hur du håller rent.

Själv har jag 10 discusar och 14 peruscalarer samt 10 malar i samma akvarium på 240 liter.
Då vill jag tillägga att jag har två stora ytterfilter och ett uv-c samt kraftig syresten och byter 30 procent vatten varje dag!

Att flytta en discus till en back är absolut ingen bra idé den kommer dö betydligt snabbare där i!!!!
#17 - 24 augusti 2006 12:37
Ok, tack för ett snabbt svar! Har du läst hur många fiskar jag har? Förutom 2 discus (stora) Har jag 1 stor scalare, 5 små scalare, 4 siamesiska algätare (stora), 4 praktbotia (varav 1 mycket stor) Dessa tävlar inte om simutrymme för de bor under innerfiltret och är bara framme ibland t.ex. vid matning och kollar läget. 1 halvstor gibbi och till slut 1 banjomal som alltid är nergrävd i sanden. Jag har ett juwel hörnakvarie som är på 350l och har bara standarinnerfilter modell jumbo.
Hur många discus är lämpligt att köpa? Ska jag köpa ytterfilter om så hur stort och märke? Jag byter 30% en gång i veckan, ger mat 2 gånger om dagen och aldrig mer än som äts upp. det ligger aldrig matrester kvar efter 10 minuter.
#18 - 24 augusti 2006 13:19
Praktbotia kan vara lite luriga att ha med Díscus. Discus kan bli stressade av botians yrande i karet kväll o nattetid helt klart.
Siameserna måste du vakta. Så fort discus börjar gå i lektankar så börjar/kan siameserna käka på Discusarna. Dom har jag väldigt dåliga erfarenheter av.
Det luriga med siameser är att dom kan börja knapra Discus nattetid och det blir Discus oörhört stressade av. Slutar växa, blir mörka, stirriga o.s.v..o.s.v.
Att däremot skaffa ett par Discus till är ett bra tips från någon ovan.
Discus gillar att gå tätt och det är inte förrän seriös lek som det kan bli så att fiskarna blir stressade "Trångbodda".
#19 - 24 augusti 2006 13:49
Mina 2 diskus har aldrig lekt, sa förra ägaren, jag fick dessa med akvariet när jag köpte det. jag vet inte vilket kön de är, men kan tänka mig att den sure är en hane för brukar inte hanfiskar vara lite dominanta? Den är också lite större än den andra.
Jag vill så gärna behålla mina praktb. gillar verkligen dom, även siameserna som var en av mina första fiskar men men ännu ser jag inte att dessa fiskar stör. Jag ska kolla kvällstid då akvariet är släckt.
Hur många diskus ska jag köpa till?
Jag tänkte köpa ett akvarium till om någon skulle känna för att leka, tänkte då om mina små scalare bildade par. (har ännu inte pratat med min man om det men det dröjer ju för de är små ännu)
#20 - 24 augusti 2006 14:29
Här visar jag bilder på mina 2 diskus. Som ni ser är den dominanta i mycket bättre skick, fin färg. Medans den andra har sina tydliga linjer och "blekare" kropp. Den är också smalare.
#21 - 24 augusti 2006 23:06
Tänkte också skriva att praktbotian kan stressa discusarna.
Personligen blir jag själv stressad när jag ser dom fara runt i hela akvariumet.

I det läget du är i nu tycker jag ärligt du ska ställa dig frågan om hur mycket tid och arbete du vill och kan tänkas lägga ner på ditt akvarium.
Friska discusar är rätt krävande!
Själv byter jag vatten i sju akvarium med volymen 500-100 liter varje kväll!
För min del är det mindre krävande att byta vatten än att gå och oroa mig för sjuka discusar de gångerna det händer vilket förr eller senare händer alla som håller på med discus.

Vill du ha akvariumet enbart för njutnig så skulle jag nog råda dit till att sälja discusrna och sattsa fullt ut på scalarerna som är en betydligt mindre kräsen fisk.
Om du vill fördjupa dig och lägga ner mycket tid på din akvariehobby så ska du satsa stenhårt på discus men då kan man inte kompensera med fisksoppa dåliga vattenrutiner smuts på botten mm.

Du vet man kan inte äta kakan och ha den kvar! :-)

Hoppas du kommer fram till en vettig lösning för dig och dina fiskar.

Mvh Alexander
#22 - 25 augusti 2006 06:14
Nu är jag väldigt osäker på vad jag ska göra! Discusarna ska vara kvar iallafall, detta är bestämmt. Det sägs att diskus inte är så svåra som en del tror? Mycket lättare än ryktet säger. Jag har kanonvatten för att hålla diskus. Men till mitt problem:
Jag funderar på att lösa det så här. Först ska jag sälja mina siameser och praktbotior (snyft) jag förstår att de inte passar in för de far runt (särskilt siameserna.) Frågan är bara hur man får ut de ur akvariet???
När de är sålda eller på en gång ska jag skaffa et filter till, lutar åt innerfilter med grov filtermatta, hemmabygge. Sedan ska jag skaffa några nya diskusar frågan är hur många? 4? 6?
Vatten kan jag självklart byta oftare, jag jobbar natt så jag är mycket hemma! Men att byta varje dag är väll lite stressande för fiskarna? Jag vill självklart ha discusen i ett "riktigt" akvarium med växter och sandbotten. Om nu någon bildar par så får jag antingen sälja dessa eller skaffa ett annat akvarie till de. Jag vill, vill både äta kakan och ha den kvar!!!
#23 - 25 augusti 2006 08:11
Discusar är svåra om man inte känner dom och det kan hända mystiska saker med dom som är svåra att förklara men oftast beror det på handhavande fel.
Man får ju tänka på att discusar kan bli upp mot en 12-15 år. :-)

Att discusarna skulle bli stressade av dagliga vattenbyten har jag svårt att tänka mig, ok i början då saker är nytt för dom.
Men fasta rutiner är något dom gillar.

Du kanske redan nu ska köpa dig ett akvarium till där du kan ha dina stress fiskar och om du har turen att få ett discus par ska du ju inte göra dig av med dom.
Det är först när du har ett discus par du märkar hur intressant och underhållande dom är att titta på!
#24 - 25 augusti 2006 08:32
Det är lika bra att sälja de för jag har inte plats för ett akvarium till, just nu. sedan behövs det övertalning i min familj också. det är bara jag som har akvarieintresse. Min man tycker de är fina att se på bara. Sedan behöver jag ju ett stort akvarie till praktbotia/siamesiska algätare och den platsen skulle jag då vilja spara till discus/scalare par. Man får prioritera....inte både ha kakan och äta den som du sa innan [;)]:):)
#25 - 25 augusti 2006 13:56
jag kan byta in de i akvarieaffären, ska jag?
#26 - 25 augusti 2006 14:16
Varför tveka? :-)
#27 - 25 augusti 2006 17:00
[QUOTE=Alexander72]Hej!

Ursäkta men det låter faktiskt lite dumt att en discus skulle må dåligt eller bli hackkyckling pågrund av att dom inte är jämna antal i karet, typ det femte hjulet! :-)

[/QUOTE]

För mig och många andra personer har detta fenomen med ojämnt antal (oavsett fisk) påverkat hurvida de beter sig. Menar inte att de skall må dåligt utav att gå ojämnt, utan mest för att diskus bildar så småning om par. Den 5:te blir utan och KAN bli den mobbade.

Jag skulle aldrig tveka att byta in dem och få mer plats till diskus! ;)

//Camilla
#28 - 25 augusti 2006 17:23
ska byta på måndag, ska köpa pansarmalar som städare istället. Så det kommer att bli 6 scalare 1 stor och 5 små, 2 discus, 10 fläckiga pansarmalar, 1 gibbi och 1 banjomal. Sedan ska jag köpa 4?? diskus till. Vad tror ni???
#29 - 25 augusti 2006 17:37
[QUOTE=C.Ciklid]För mig och många andra personer har detta fenomen med ojämnt antal (oavsett fisk) påverkat hurvida de beter sig. Menar inte att de skall må dåligt utav att gå ojämnt, utan mest för att diskus bildar så småning om par. Den 5:te blir utan och KAN bli den mobbade.

Jag skulle aldrig tveka att byta in dem och få mer plats till diskus! ;)

//Camilla[/QUOTE]

Hur vet man att de är honor/hanar när man köper yngre diskus? Köper jag 4 så kanske det blir 4 honor eller 4 hanar? och då bildar de ju inte par.
#30 - 26 augusti 2006 07:08
[QUOTE=solbacka]Hur vet man att de är honor/hanar när man köper yngre diskus? Köper jag 4 så kanske det blir 4 honor eller 4 hanar? och då bildar de ju inte par.[/QUOTE]

Han på Amazonakvariet är jävligt duktig på att plocka ut hane/hona. Kaj.P på Diskusvarberg kan säkerligen åxå plocka fram hane/hona. Men om du tänkt köpa små diskus 6-10cm kan det vara svårt att få fram könen. Om du köper så små skulle jag rekomendera minst 6st för att de skall känna sig trygga. I vissa fall kan de bli stressade om de inte är ett stim och ju mindre de är, desto svårare kan det bli att få dem överleva. Men om du lyckas få tag på ett par i mindre storleken kan ju det vara kul och då är de ju bara 2 som du tänkt dig. Annars kan man köpa några mellanstora diskus och låta dem para ut varandra. Så gör de flesta när man inte kan urskilja könet på dem.

//Camilla
#31 - 26 augusti 2006 17:06
Dessa diskus finns på zoogiganten utanför Lomma, vad tycker ni om priser? Ska man köpa 8cm el 6,5cm? Jag tycker paren är dyra och man vet ju inte om de trivs tillsammans (jag tänker på mitt eget "par"). Vilka skulle passa bäst till mina turkos, blåa? Rödturkos?

Pigeon blood 14cm Par 1985:-
Röd turkos 14cm Par 1845:-
Blue diamond 14cm Par 2357:-
Marlboro red 8cm 358:- 6,5cm 219:-
Röd turkos 8cm 313:- 6,5cm 189:-
Blue diamond 8cm 6,5 cm 219:-
#32 - 26 augusti 2006 20:36
Pigeon blood 14cm Par 1985:-
Röd turkos 14cm Par 1845:-
Blue diamond 14cm Par 2357:-
Marlboro red 8cm 358:- 6,5cm 219:-
Röd turkos 8cm 313:- 6,5cm 189:-
Blue diamond 8cm 6,5 cm 219:-[/quote]

Det låter som Stendker discuspriser.
Först kan jag måste jag säga att det är inte par utan det är MR Stendker som plockar ut vad han antar är en hona och hane av samma sort.
Han är visserligen mycket duktigt på att plocka ut rätt och jag har själv fiskar som han plockat ihop som får yngel.
Så chansen är rätt stor att dom parar ut sig.
Vad som passar bäst till dina rödturkosa är ju självklart rodturkosa! :-)

Tänkte ställa samma fråga men såg att du själv ställde frågan om hur man kan veta om det är honor och hannar man har.
Annars spricker ju det här med att dom måste vara jämna tal.
Tror teorin sprickar i allafall för att om man har 6 discuar i samma akvarium och det är tre par.
Då blir det ett herrans liv om det inte är ett riktigt stort akvarium.
#33 - 26 augusti 2006 20:58
MR Stendker fínns inte. Pappa Stendker startade företaget o hans två söner Jörg o Volker driver det idag. Men pappa Heinz bor i huset jämte. O är still goings strong
#34 - 26 augusti 2006 23:14
SOLBACKA har inte läst alla inlägg men dit problem var väl stressade discusar och en mobbad?! tycker du måste ha fler än 2st allafall och se till att det finns ordentligt med gömställen i form av rötter och växter så och att dem kan kan komma undan och slippa eventuella plågoandar och inte blanda dem med så mycket andra fiskar. bara lugna fredliga isåfall!
#35 - 26 augusti 2006 23:18
[quote=kaj.p]MR Stendker fínns inte. Pappa Stendker startade företaget o hans två söner Jörg o Volker driver det idag. Men pappa Heinz bor i huset jämte. O är still goings strong[/quote]

Hur tänker du nu Mr Persson?

Kan inte både far och son kallas Mr Stendker och kunnskapen går väl i arv?

:D

Mvh Alexander! :)
#36 - 27 augusti 2006 00:01
[quote=Alexander72]Hur tänker du nu Mr Persson?

Kan inte både far och son kallas Mr Stendker och kunnskapen går väl i arv?

:D

Mvh Alexander! :)[/quote]

Tänkte mer Vem menar du när du skriver Mr Stendker??? En annan har ju haft förmånen att ha haft trevliga pratstunder med alla tre ett antal ggr. Sedan oavsett om jag besöker Stendket eller inte så ligger Gasthaus Birkeneck där i Warendorf. Denna lilla guldgruva gör att man kan kör av några mil extra från autobahn. www.Hotel-Birkeneck.de
Så nu har jag gjort reklam också hehe
#37 - 27 augusti 2006 09:23
Jag tänkte väl mest på Stenker som så och att dom plockar ut så kallade par som ofta parar ihop sig.

Så långt är vi väl endå överens eller?
Vem på Stendker som plockar ut "paren" kanske inte spelar så stor roll sålänge dom gör ett bra jobb. :)
#38 - 27 augusti 2006 10:43
[QUOTE=åheim]SOLBACKA har inte läst alla inlägg men dit problem var väl stressade discusar och en mobbad?! tycker du måste ha fler än 2st allafall och se till att det finns ordentligt med gömställen i form av rötter och växter så och att dem kan kan komma undan och slippa eventuella plågoandar och inte blanda dem med så mycket andra fiskar. bara lugna fredliga isåfall![/QUOTE]

Jag tycker inte att de ser stressade ut, men den ena diskusen är elak (vid matning) och jagar in den andra i ett hörn. De äter först båda men den elaka äter fortare och när den är ganska mätt eller maten börjar ta slut så åker den andra diskusen in i hörnan. När det inte är matdax simmar de runt båda men när de ser att jag kommer och är hungriga så åker den in i hörnan. Därför skulle det vara bra med fler diskus så den har fler att röja runt med och när den är på en så hinner de andra att äta. Jag matar i hela akvariumet, har en del rötter och växter men ska ändra om igen när jag får mina växter från pwss för nu har jag öppen simyta i mitten av akvariet.
Mina scalare är snälla, den store åker också på lite stryk av diskusen och jag ska göra mig av med praktbotiorna och även siameserna. Sedan blir det ju mer lugn och ro. Och plats för fler diskus.
#39 - 27 augusti 2006 10:47
[QUOTE=Alexander72]Varför tveka? :-)[/QUOTE]

Varför jag behöll praktbotiorna när jag sålde mitt 375l är för de är super snäckätare! Jag köpte praktbotiorna för jag hade snäckor i mitt 375l och de försvann allihopa snabbt på några dagar. Min fasa är att få dessa små äckliga djur i karen igen...
#40 - 27 augusti 2006 11:41
Köp några jordätare, dom fixade allt vad snäckor heter på ett navs. Lugna fiskar som passar ihop med discus. Dessutom kommer dom från sydamerika precis som Discus.
#41 - 27 augusti 2006 14:45
Det står att jordätare är aggressiva! Vilken jordätare är effektivast på sniglar? Fast jag behöver ju inte gå händelserna i förväg, kanske det inte kommer några snäckor (hoppas)
#42 - 27 augusti 2006 16:03
[quote=Larry Nilsson]Med den lilla utspädningen som ett 10% vattenbyte ger skulle man behöva byta flera gånger/dag för att hålla nitratnivån i schack.
Nu har jag ingen aning om hur mycket(eller vilken) mat du ger. Men vid "normal" matning av Discus ungdjur i ditt kar så behöver du antagligen byta 50% vatten varannan dag om du inte har ett gäng Nitratkäkande växter.
Detta för att hålla nitratnivån någorlunda ok för dina fiskar.
Det kan du lätt kolla om du köper ett Nitrat test (kostar ung. en halv liten Discus).
Så om nivån går över 100 ppm (nåja för att du ska få till bra tillväxt ska du nog inte ligga över 50-70 ppm) så byt vatten.
Det räcker att göra testet 5-10 gånger så har du lärt dig hur ofta och hur mycket du behöver byta vatten för att dina fiskar ska må mycket bättre.
Pyttsa i lite (ett par tabl./100 liter bytt vatten)Axalsalt vid vattenbytena så ska du få se på tillväxt och utfärgning.

Mobbing kan nog förekomma men nitratöverdosering tror jag är mycket vanligare[/quote]

Axalsalt?????
Är det dom runda salttabletterna som man använder till tex avhärdare för hårt vatten ???
Dom som man köper på granngården i orange säck.25kg tror jag det är i dessa säckar.Är det detta salt du menar Larry
#43 - 27 augusti 2006 17:58
[quote=lennart wiklund]Axalsalt?????
Är det dom runda salttabletterna som man använder till tex avhärdare för hårt vatten ???
Dom som man köper på granngården i orange säck.25kg tror jag det är i dessa säckar.Är det detta salt du menar Larry[/quote]

Ja det är detta salt Larry menar, vi kör med samma:D

//Calle
#44 - 28 augusti 2006 05:05
Japp exakt rätt - Axalsalttabletter. Lätt att dosera, löser sig långsamt, mina Discus t.o.m käkar ibland på tabletterna helt utan problem.
Jordätare t.e.x Satanoperca. Leucostica eller Jurupari lugna fiskar som inte är aggresiva och som inte stressar Discus.
#45 - 28 augusti 2006 07:51
[quote=Larry Nilsson]Japp exakt rätt - Axalsalttabletter. Lätt att dosera, löser sig långsamt, mina Discus t.o.m käkar ibland på tabletterna helt utan problem.
Jordätare t.e.x Satanoperca. Leucostica eller Jurupari lugna fiskar som inte är aggresiva och som inte stressar Discus.[/quote]

Enligt vissa så är salt bra för discus, att dem knaprar på det alltså.
Vi har dock aldrig sett att dem gör det hos oss.

//Calle
#46 - 28 augusti 2006 09:25
Måste man ha salt till diskus? Jag använder inte salt? Och om man använder salt hur går det då med pansarmalarna?
#47 - 28 augusti 2006 09:54
Jag hade salt till mina diskus och pansarmalar mf. Det är många olika meningar hurvida man skall eller inte skall ha salt till diskus. Idag är inte akvariet lika saltat som förut. Men fråga där de säljer diskusen du skall köpa om de har salt i sitt kar, så kanske du kan jämna ut i ditt kar m. lite salt om de ev. har salt med sina diskus. Mina pansarmalar eller andra fiskar tog ingen skada av saltandet.

//Camilla
#48 - 28 augusti 2006 10:02
Måste o måste. Det väljer du själv. Prova ett par månader vet ja.
Tror att resultatet beror på vilket kranvatten fiskarna simmar i.
Mina färgar, växer, äter, leker bättre med lite salt i byttan. Dessutom har sjukdomar upphört.
Det räcker för mig till att motivera mig till att ha ett uns salt i.
#49 - 28 augusti 2006 10:54
vilken typ av vatten kräver salt?
#50 - 28 augusti 2006 11:55
Svår fråga att besvara, men jag skulle kunna gissa att om det finns dikloramin i vattnet så behövs salt i större utsträckning.
Kloramin är väldigt stabilt och kan irritera fiskarnas slemlager under lång tid.
Däremot klorgas luftas ur enkelt.
#51 - 28 augusti 2006 12:53
[quote=solbacka]Måste man ha salt till diskus? Jag använder inte salt? Och om man använder salt hur går det då med pansarmalarna?[/quote]

Salt i sig är inte farligt för malar, MEN det är sänkningen av salthalten (snabbt) som är skadligt.

Efter vissa missöden beroende på okunskap över saltets effekter så är vi nu väldigt noga med att kolla salthalter , detta gör vi med en uSiemens mätare.
det är extra viktigt när man som vi har ett väldigt lågt uS (~80uS).

Så skiljer det det mycket så koppar vi in fiskarna under väldigt lång tid (5-10 timmar helt mycket längre om uS skillnaden är stor) alternativt höjer uS i det karet fiskarna ska till med ca 10-100uS över transportvattnets uS och sedan koppar in dem under många timmar.

Har man salt i karet så ska man sänka salthalten SAKTA för att minska riskerna, ett stort vattenbyte kan få förödande effekter[B)]

//Calle
#52 - 28 augusti 2006 13:55
Jag gör 60% iga vattenbyte och pluppar bara i tabletterna när jag börjar fylla karet. Eftersom man ser att något är galet med en gång så kan man i lugn och ro prova sig fram genom att byta 30-50-60 % vatten och se om man får problem. Jag kan förstå att du som odlare behöver en microsiemensmätare men vi vanliga akvarister tror jag kan vara utan.

Jag har bara sett problem när jag köpt fisk som gått i väldigt hårt saltat vatten som sedan koppats in i "permanent" lågt saltat. Men det finns ingen anledning för hobbyakvaristen att salta sitt kar så att man normalt hamnar i den situationen.

Lite måtta (1-2tabl/100liter bytt vatten) så hamnar man aldrig där. Utan kan följa när fiskarna utvecklas och frodas.
#53 - 28 augusti 2006 14:38
[quote=Larry Nilsson]Jag gör 60% iga vattenbyte och pluppar bara i tabletterna när jag börjar fylla karet. Eftersom man ser att något är galet med en gång så kan man i lugn och ro prova sig fram genom att byta 30-50-60 % vatten och se om man får problem. Jag kan förstå att du som odlare behöver en microsiemensmätare men vi vanliga akvarister tror jag kan vara utan.

Jag har bara sett problem när jag köpt fisk som gått i väldigt hårt saltat vatten som sedan koppats in i "permanent" lågt saltat. Men det finns ingen anledning för hobbyakvaristen att salta sitt kar så att man normalt hamnar i den situationen.

Lite måtta (1-2tabl/100liter bytt vatten) så hamnar man aldrig där. Utan kan följa när fiskarna utvecklas och frodas.[/quote]

Som jag sa innan så har vi nog speciellt vatten då vi har väldigt lågt uS.
Dock så KAN salthalten vara ett problem om man sänker den snabbt och man har känsliga fiskar som malar/pansarmalar.

En uSiemensmätare kostar som en Mal/Discus, har man förlorat någon så kan det vara värt att köpa en för att om möjligt undvika detta igen.

//Calle

Annons