Diskusproblem

#1 - 3 augusti 2003 11:37
Hej, är ganska ny i forumet men har följt era diskusioner rätt länge.

Jag har ett sällskapsakvarium med några tetror, corydoras samt 6 unga diskusar (~6cm).

Diskusarna trivs, äter bra är ej skygga o.s.v. Vattnets parametrar är också bra. MEN 4 diskusar har skaffat sig var sitt revir(?) och jagar bort de två återstående speciellt en som har ljusare teckning (den är dock lika stor). Jag börjar bli lite orolig för den sistnämnda även om den äter bra och inte uppvisar några symptom på skjukdom.

Har någon några ideer på vad jag kan hitta på för att få lite mer harmoni i gruppen? Kan det vara bara hanar jag har?
Har någon upplevt något liknande med diskussar?
Eller ska jag låta "naturen" lösa det själv?
Alla idèbidrag är välkomna, speciellt från diskussägare.

MVH
Simon
#2 - 3 augusti 2003 14:06
Allt är som det ska. Skaffar man sig sex discus slutar det oftast på det sätt som Du har upplevt.
Lösningen är att skaffa sig en större grupp, jag brukar slå till på 15-20 stycken på en gång. Känner man dock att man inte har ekonomi till detta är den bästa lösningen att flytta de mobbade fiskarna till ett eget akvarium, som är tillräckligt stort för att även dessa fiskar ska kunna ta sig ett revir där. Flyttas de inte, utan man istället ignorerar problemt, kommer de mobbade fiskarna att bli betydligt mindre än sina syskon som fullvuxna. Det är en myt att de absolut kommer att jagas ihjäl, men de kommer alltid att få nöja sig med smulorna från de tuffare syskonens bord. Jag löser detta problem genom att dels ha väldigt många ungfiskar tillsammans, och handmata dem. Handmatningen leder till att alla fiskar får i sig tillräckligt med mat(de ska vara runda och uppsvällda över buken efter matning) och de blir även tamare än annars. Discus har som sagt en behnägenhet att försvara mat som hamnar på botten mot ranglägre fiskar, men finns maten istället ovanför botten verkar detta beteende inte utlösas i samma utsträckning. En parentes, kom ihåg att mata dem ofta som unga. Mina minimikrav är tre gånger om dagen, men gärna fyra eller ännu hellere fem gånger. Skillnaden mellan att sluta med förkrymta fiskar eller med aschettstora bumlingar ligger i tillgången på föda i första hand. I andra hand kommer akvariestorleken (minst 200 liter) och en i övrigt bra levnadsmiljö.
#3 - 3 augusti 2003 15:47
hej!!! eller så kan du köpa en diskus som har vart mobbad redan i butiken för en billig slant så kommer dem att mobba ut den mer och mer men då får iaf dina andra vara ifred...

mvh/Glenn
#4 - 3 augusti 2003 16:01
mata på flera ställen samtidigt så går det nog vägen ändå.!!
#5 - 3 augusti 2003 18:03
Tack för tipsen,

Det där med att skaffa 15-20 diskusar funkar inte för mig (ekonomiskt/plats för 1000-liters akvarie) men jag ska testa att handmata och om det behövs seperera, men då behöver man ett till akvarie...hm...= pengar & platsbehov igen.

Simon

Annons