Diskuspris/par?

#1 - 1 juni 2006 15:39
Har nu snokat reda på ett ungt Pigeon Blood par. De har ej lekt än men är tillsammans. Pris: 3000:- OK eller inte? Jag skall göra mig av med de jag har och börja med lekpar. Tilläggas kan är att paren är runt 14cm långa, nån sotprick, duglig tekning och i gott hull. Tacksam för snabba svar!! (Lite brottom..)

//Camilla
#2 - 1 juni 2006 15:48
Nja det kanske är lite i överkant,man vet ju inte om dom kommer att leka.Har du diskusar nu?
#3 - 1 juni 2006 16:00
Yes. 6st. 2st red/turquise, 2st blue dimond, 2st red snakeskin
#4 - 1 juni 2006 16:05
Alltför dyrt för ett par som inte har ens lekt.
#5 - 1 juni 2006 16:08
Jo det var det jag var inne på lite,man brukar kunna få ett par som lekt och klarat kullar för allt från 1500<.
#6 - 1 juni 2006 16:49
Jag byter in mina diskus och reducerar ner priset till 2000:-. Men jag är just nu i lite val och kval...

//Camilla
#7 - 1 juni 2006 16:51
Det förstår jag att du är men jag tycker att priset är lite väl högt. Har köpt ett par som lekt flera gånger och klarat ynglena för drygt halva priset. Hade nog behållt mina små och hoppas att dom bildar ett par istället.
#8 - 1 juni 2006 17:37
Problemet är att jag vill ha typ marlbouro, gul/röda eller pigeon blood par. Ett rent par. Mina har iof. börjat ranga och "bilda" par. Men de kan inte bestämma sig känns det som. Skulle jag sälja mina jag har skulle de tillsammans bringa 1300:- enligt mina priskontroller, kansk mer...
Kanske borde jag avackta om det skulle dyka upp nått bättre?

//Camilla
#9 - 1 juni 2006 18:17
här har du ett par för 1400:-

http://www.diskusfisk.se/till salu.html
#10 - 1 juni 2006 19:06
Det står *not found url* för mig.
#11 - 1 juni 2006 21:06
[quote=tetra 1]Det står *not found url* för mig.[/quote]

http://www.diskusfisk.se/
#12 - 1 juni 2006 23:08
Att köpa 2 discus som ett LEKPAR när de aldrig har lekt/fått levande larver är för mig att köpa 2 singelfiskar.

Många säljer dem som LEKPAR, men det känns som ett sätt att blåsa folk på pengar.

Nu vet jag ju inte hur stora dina 6st Discus är, men 6st för 1000.- i inbyte låter lite.

Lycka till.

//Calle
#13 - 2 juni 2006 06:47
[QUOTE=calle-hallabro]Att köpa 2 discus som ett LEKPAR när de aldrig har lekt/fått levande larver är för mig att köpa 2 singelfiskar.

Många säljer dem som LEKPAR, men det känns som ett sätt att blåsa folk på pengar.

Nu vet jag ju inte hur stora dina 6st Discus är, men 6st för 1000.- i inbyte låter lite.

Lycka till.

//Calle[/QUOTE]
Jag vet att de inte är ett lekpar eftersom han som säljer dessa sa att de är ett par, nyblivet par. Diskusen jag har är 4st mellan 10-12cm och 2st 5-8cm. Men enligt min priskontroll från olika firmor någonstans från 1300:- och kanske lite mer. Så jag är glad att jag får så "mycket" för de jag har vid inbyte på en affär.
Tillägga skall att det verkar som om här runt omkring, Västmanland, Närke m.f. verkar ha nästan ett dubbelt pris på diskus, framförallt lakpar, jämfört med Skåne, Småland och G-borg. :confused: Och dessa är alltifrån "skräp" till vettigt. Jag skall erkänna att dessa pigeon jag hittat är det första pigeon jag sett "live"!

//Camilla
#14 - 2 juni 2006 07:17
Du får ta dig en tripp neråt då för det är det nog värt för att få ett bra och "färdigt" par som har dratt upp några kullar.
#15 - 2 juni 2006 07:32
Jo, jag har mina funderingar på att ta mig neråt. Fast i den frågan så blir det nog lika dyrt ändå som att köpa den här.. (+50mil ner) Men å andra sidan hittar jag nog ett fint par i stället... :)

//Camilla
#16 - 2 juni 2006 13:15
[quote=C.Ciklid]Jo, jag har mina funderingar på att ta mig neråt. Fast i den frågan så blir det nog lika dyrt ändå som att köpa den här.. (+50mil ner) Men å andra sidan hittar jag nog ett fint par i stället... :)

//Camilla[/quote]

Som jag sa innan, så bara för att man hittar två Discus som går ihop så är dessa INTE ett LEKPAR, Discus är mycket kräsna!
Inte ovanligt at par som säljs i själva verket är 2 av samma kön.
Så ska du köpa ett LEKPAR 8och betala därefter), se då till att få ett dokumenterat lekpar som har fått minst 2 kullar larver som har överlevt, annars så är det som jag ser det bortkastade pengar.

Vill du ha ett lekpar, köp då istället ca 6st av samma sort och ha dem tillsammans, med tiden kommer du då förhoppningsvis att få ett lekpar, sedan så är det många andra faktorer som spelar roll om man ska lyckas att få yngel såsom vattenvärden mm.

//Calle
#17 - 2 juni 2006 13:59
Dessa pigeon går tillsammans med ett gäng andra, men de tyr sig till varandra. Jag har även konstaterat att det är hane och en hona. Har även pratat med olika uppfödare om lite mer info, och vist, det är ett överpris med 3000:- Men skall jag sitta och köra 100mil för att hämta hem ett liknande par från G-borg är ju omkostnaderna ändå den samma som att köpa dessa två. Jag har tröttnat på att vänta ut ungdiskus för att få ett par. Och det känns lite tomt med 450L och små diskus. Därför kommer de jag har att antingen säljas eller bytas in med affären.

//Camilla
#18 - 2 juni 2006 14:02
Hoppsan! Det som är så svårt att könsbestämma dom. Kan ju knappt experterna ens göra!
#19 - 2 juni 2006 14:20
Min bestämmda uppfattning är att det du har tittat på är just 2st singelfiskar, för så länge de INTE har minst 2 dokumenterade kullar, så är det just SINGELFISKAR.
Bara för att det en dag finns rom i kartet, så betyder det INTE att det är ett par, vi har haft honor som har lagt rom UTAN att ha någon partner.

Bara för att jag tycker om MarieJ betyder det inte att vi är ett "lekpar" :D

Tänk lite på vad du skriver i din signatur..
De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Vet att du inte vill höra det vi andra skriver, men vi har nog LITE rätt iaf :)

//Calle
#20 - 2 juni 2006 14:38
[quote=calle-hallabro]
Bara för att jag tycker om MarieJ betyder det inte att vi är ett "lekpar" :D

//Calle[/quote]Och jag brukar ju hänga ihop med lenmar i vått och torrt, som ett par....
#21 - 2 juni 2006 14:40
[quote=Marie J]Och jag brukar ju hänga ihop med lenmar i vått och torrt, som ett par....[/quote]

Aha,, Så ni är nu ett "lekpar" :confused: :confused:

Vad blir det för "yngel" ifrån er då??

Ja denna världen vi lever i, inget är självklart nu för tiden :(

//Calle
#22 - 2 juni 2006 14:42
:) :) :) :) :) :)

Skämt och sido men precis det här känner jag att det är med just diskus....
#23 - 2 juni 2006 14:54
[quote=Marie J]Och jag brukar ju hänga ihop med lenmar i vått och torrt, som ett par....[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja vi är ju ett par som leker..... men inget lekpar.... :D [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Förlåt Camilla.... iten urspårning bara... hänger bara med i tråden. Handlar det om diskus måste jag juh läsa.... :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#24 - 2 juni 2006 15:08
Jag hade tur och fick sålt mitt lekpar blåturkos som hade haft ett par kullar för 3000:-. Du kanske kunde vänta ett tag, och se om det verkligen är ett lekpar och sedan sälja eller behålla.
#25 - 2 juni 2006 16:34
Men snälla... Jag har aldrig skrivit att de ÄR lekpar!!!

Hur som helst. Jag vet att det är dyrt för båda diskusen, 2500st. Men jag säljer de jag har och införskaffar ett "par" eller ett par. Jag vill inte ha de jag har kvar!

//Camilla
#26 - 2 juni 2006 16:48
[quote=C.Ciklid]Men snälla... Jag har aldrig skrivit att de ÄR lekpar!!!

//Camilla[/quote]
Nej här är vi inte snälla;) . Det var jag som läste för mycket som andra skrev om lekpar i tråden, så kan det gå.
Lycka till i alla fall med de nya discusarna och lägg in bilder på den kommande leken:D .
#27 - 2 juni 2006 16:50
tycker du ska köpa paret om du vill, det är ju ändå dina pengar och dina fiskar. inte roligt o ha kvar fiskar som man inte vill ha.
#28 - 2 juni 2006 16:53
Ett prisexempel på ett fullvuxet röd/turkos par som har haft flera kullar 6000:-
Solid red par, ätit upp äggen i ett antal omgångar 5900:-... Trevliga priser här om kring.... ;) Så ni kanske förstår att jag blev överlycklig när jag hittade dessa pigeon för 3000:-....

//Camilla
#29 - 2 juni 2006 17:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Förlåt om du tog illa upp jag spann bara vidare på Maries inlägg. Jag kan förstå om du inte vill vänta på att dina små skall para ut. Och bara du kan ju avgöra om det är ett bra pris eller inte. Jag bor inte i Kolsva utan har ganska stort utbud på diskus i min närhet. Kör på din känsla, den är det bästa du har! Personligen så tycker jag att 3000 verkar dyrt... Har du varit inne på Diskusforumet och kollat om det finns nåt eller någon närmare? Prova att köra en köpesannons där kanske?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
#30 - 2 juni 2006 17:11
Tack! :) Jag har tänkt mig två par och är ute efter mer anorlunda diskus. Helst åt det röda eller gula hållet. Så jag har snart fått hjärnblödning på sökandet här runt omkring. ;) Så jag får skylla på den om jag går och köper detta "par".

//Camilla
#31 - 2 juni 2006 17:48
Visst har jag, lenmar och calle-hallabro varit lite ironiska men det är mer för att du ska förstå. Inte ta illa vid dig.

Sen gör du givetvis vad du vill med dina pengar. Har du gott om pengar och vill chansa så gör det om det känns rätt för dig.

Denna tråden börja väl med en fråga om ditt sk par som de flesta sagt att det är för dyrt. Vi vill bara att du ska använda dina pengar sunt. För även om du, som jag, köper ett färdigt par som haft några kullar så är det inte 100% garantier att dom leker hos dig/mig, men förutsättningarna är bra mycket bättre.
#32 - 2 juni 2006 18:02
Nej självklart inte!! Det är alltid en chansning att köpa diskus. Oavsett om det är par eller inte. Men pengarna kommer ju att flyga, oavsett om jag åker ner till G-borg eller handlar här hemma. Det är så jag ser det hela. Jag menar det blir ju 1000:- eller mer i bensin och mat för att hämta ett "lekpar" där nere för 3000:- och hoppas på att de fortsätter att vara ett par här hemma... Alltid en chansning. Jag förstog vad ni menade. Tyckte bara det var onödigt att ällta om "lekparet"... om ni förstår vad jag menar.

//Camilla
#33 - 2 juni 2006 18:04
Jag håller tummarna för dig så att du kan hitta ett bra par.
#34 - 2 juni 2006 18:13
Det kommer jag göra! ;) Pengarna må flyga ur plånboken... :D
#35 - 2 juni 2006 18:30
[quote=C.Ciklid]Det kommer jag göra! ;) Pengarna må flyga ur plånboken... :D[/quote]

Kom att tänka på en sak, det finns en kille i Eskilstuna som annonserar ibland att han har Discus till salu, något att kolla upp kanske då det är ganska nära dig.

Kontentan av det jag har skrivit är att det säljs mycket som PAR/LEKPAR utan att de ens har lagt rom[:(!] än midre fått några överlevande yngel!
Detta känns oseriöst.

Vi har idag 4 par, men bara tre av dem är LEKPAR, men har tre grupper till som ska para ut när de är redo.

//Calle
#36 - 2 juni 2006 18:45
Jo, jag förstår dig! :)
Killen sa så här: Jag har dessa två pigen blood som jag tror är ett par. De beter sig som par men har ej lekt. De är unga och jag kan inte svära att de ÄR ett par. Jag har handlat hos honom väldigt ofta, då jag anser honom som den mest humana säljare. Aldrig omöjlig!! Det finns vissa handlare som sagt när jag frågat om att ta mina diskus i inbyte: Ja.. du får 10:- för dem oavsett storlek. Du vet det är ju så för oss fiskhandlare att vi tar risker vid inbyte. :confused: De ser väll vad de får? Här omkring verkar det inte vara så stor efterfrågan på diskus.. kanske därför priset är som det är, oavsett hur de ser ut.

//Camilla
#37 - 3 juni 2006 10:39
om du säljer dina små som enl. priserna där uppe så borde du få en hel del för dom. ta dom pengarna och det du tänkt lägga ut och ta nån discus polare med dig och bila ner, då blir kostnaderna lite snällare. bara så du vet så kan två honor "bete" sig som ett par och även lägga rom tillsammans. det är vanligare än du tror. det finns en del i stockholms trakten som har lägre priser och även privat personer. även om det inte e ngt jag rekomenderar så kan fisk även skickas... annars borde du vänta och se om det är ett riktigt par. vad det gäller par för övrigt så ska du även veta att bara för att dom har lekt och kanske fått upp kullar så betyder inte det att dom gör det hos dej, dom kan bli stressade mm vatten förhållande mm allt spelar in..
#38 - 3 juni 2006 11:19
Jag har kontaktat en kille i Stockholm som ev. kan ta hem ett lekpar från Tyskland (stendker) och jag fick välja vad jag ville ha till ett vettigt pris. Så vi får se vad som händer. Jag har fortf. inte riktigt bestämt mig. Allt går att pruta.. :rolleyes: Och om det skulle visa sig att dessa pigeon jag nämnt visar sig inte tycka om varandra osv får jag väll köpa in lite fler av samma sort och på så vis få mig ett par. Jag vill ha lite storlekoch könsmogna, trött på mindre. Man måste ju prova sig fram, eller hur!

//Camilla
#39 - 3 juni 2006 12:17
Kanska inte hör hit men detta Coariparet som bevisligen har lekt och fött upp yngel skulle jag aldrig fundera på att sälja under 15.000:- trots att jag har haft bud på det.
#40 - 3 juni 2006 15:11
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja vi är ju ett par som leker..... men inget lekpar.... :D [/COLOR][/FONT][/quote]

Om man har ett par som leker och sätter dit en snygg stor hane, då brukar det bli lekpar.:p
#41 - 3 juni 2006 20:14
[QUOTE=C.Ciklid]Jag har kontaktat en kille i Stockholm som ev. kan ta hem ett lekpar från Tyskland (stendker) och jag fick välja vad jag ville ha till ett vettigt pris. Så vi får se vad som händer. Jag har fortf. inte riktigt bestämt mig. Allt går att pruta.. :rolleyes: Och om det skulle visa sig att dessa pigeon jag nämnt visar sig inte tycka om varandra osv får jag väll köpa in lite fler av samma sort och på så vis få mig ett par. Jag vill ha lite storlekoch könsmogna, trött på mindre. Man måste ju prova sig fram, eller hur!

//Camilla[/QUOTE]

Du kan få hem "par" från stendker men inga lekpar...Men bara för dom e hona, hane behöver inte det va så att dom blir ett fulländat yngelvårdande lekpar :)
#42 - 3 juni 2006 21:43
[quote=p-ö]Om man har ett par som leker och sätter dit en snygg stor hane, då brukar det bli lekpar.:p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men.... inte sagt att det blir yngel för det!! :p ;)[/COLOR][/FONT]
#43 - 4 juni 2006 08:29
[QUOTE=Edlund]Du kan få hem "par" från stendker men inga lekpar...Men bara för dom e hona, hane behöver inte det va så att dom blir ett fulländat yngelvårdande lekpar :)[/QUOTE]
Nej, de kanske inte vill veta av varandra hemma hos mig. Jag vet! :) Det är så att jag kan få vänta ett bra tag på innan han ens hittar det jag önskat!

Hur som helst är mitt akvarium tomt på diskus just nu. Och där de får bo nu kommer de att trivas tror jag. :)

När jag sedan valt mina objekt kommer bilder självklart att läggas ut på dem så ni kan granska och dömma dem.

//Camilla
#44 - 4 juni 2006 09:01
[quote=C.Ciklid]
När jag sedan valt mina objekt kommer bilder självklart att läggas ut på dem så ni kan granska och dömma dem.

//Camilla[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näpps, jag kommer inte att döma dem, kanske BE-döma dem... men jag litar på ditt goda omdöme ;).[/COLOR][/FONT]
#45 - 4 juni 2006 11:51
:D.... Jag är lite snurrig just nu... BE-döma och desutom såg jag att jag kan inte räkna heller... :rolleyes: 3000/2=2500??!!![:-129]

Lite uppdatering hurvida mina snurriga funderingar är:
Kanske 6-10 diskusar 12-14cm av en sort, valt med omsorg lite här och där (för att undvika inavel) och hitta ett par som leker och sälja av de jag inte vill ha kvar.
Å andra sidan är jag till baka till smådiskus igen...
Hitta ett super snyggt fungerande par och ta jordens chansning på att de fungerar när de kommer hem till mig med.... Till ett vettigt pris...

Hoppas att jag skrev rätt nu.. :D

//Camilla
#46 - 4 juni 2006 11:54
Låter som en bra ide att tex skaffa 8-10 från två olika ställen, om du vill ha av samma sort, och sen hitta ett välfungerande par.

Räkna i huvudet kan gå lite åt fanders ibland.
#47 - 4 juni 2006 18:54
I morgon ger jag mig av till Karlstad och förhoppningsvis kommer jag hem med någon diskus. :) Killen hade många fina diskus (enligt han själv och vad jag såg på hans sida) till VETTIGA priser. Eller så kommer jag hem med en stor rot som jag även skall titta på. Så imorgon blir det en riktig "akvarieutflykt" m. familjen. :)

//Camilla
#48 - 4 juni 2006 20:42
Måste bara fråga en sak:
Är det NÅGON som har possitiv uppfattning en firman som har en plattfisk med i sitt namn och ligger i Karlstad??

Har tyvärr inte hört annat än negativt om den aktuella firman:(

//Calle
#49 - 5 juni 2006 17:49
Tja... då var man med diskus igen... :rolleyes:

Golden Diamond, 5st, och bilder kommer så fort de är installerade i akvariet. :)

//Camilla
#50 - 5 juni 2006 19:04
Ja, här är de då. 4 av dem.. Den 5e simmade iväg. Det kommer mer bilder ev. imorgon. Tänker inte stressa de "små" liven. De har ju rest över 16mil och är lite stressade just nu..

//Camilla
#51 - 5 juni 2006 19:14
jättefina är dom :) är dom rädda?
hur stora är dom?
#52 - 5 juni 2006 19:25
Tänkte bara tala om att dina "gamla" diskusar mår bara bra och är med dom andra och fajtas :)
Dom börjar redan bilda små grupper fast det bara gått några dagar.Blue diamond var skit snygga snacka om metallicblå.
Får tacka och får se om jag hämtar malarna också :)
#53 - 6 juni 2006 08:33
C.Ciklid verkligen fina diskusar du fick tag i.!!:)
Hoppas du får ut något/några bra par va dom.
Mer bilder;)!!!
#54 - 6 juni 2006 12:10
[QUOTE=andreassofus]jättefina är dom :) är dom rädda?
hur stora är dom?[/QUOTE]
De var rätt skygga... Men inte så konstigt. Men nu kommer ni att tycka jag är totalt bombad.

Jag fick fick sådan ågren, så ni kan inte föreställa er, av att jag inte tog 4st Super red melon diskus istället, trots att de jag har är super fina!!! Jag ringde killen idag som gick med på att byta in dessa och lägga mellan det som behövdes för att få melonerna. Så nu har jag skickat iväg min man med alla diskuserna för att komma hem med Melonerna. Ja.. jag skäms. Slå mig på fingrarna ni som vill.

Bilder kommer på Melonerna....

//Camilla
#55 - 6 juni 2006 12:21
hehe ja så kan de gå ;) spelar väl ingen roll. klart du ska välja dom du tycker bäst om. ska bli kul o se dom andra oxå :)
#56 - 6 juni 2006 13:04
[quote=C.Ciklid]De var rätt skygga... Men inte så konstigt. Men nu kommer ni att tycka jag är totalt bombad.

Jag fick fick sådan ågren, så ni kan inte föreställa er, av att jag inte tog 4st Super red melon diskus istället, trots att de jag har är super fina!!! Jag ringde killen idag som gick med på att byta in dessa och lägga mellan det som behövdes för att få melonerna. Så nu har jag skickat iväg min man med alla diskuserna för att komma hem med Melonerna. Ja.. jag skäms. Slå mig på fingrarna ni som vill.

Bilder kommer på Melonerna....

//Camilla[/quote]

Ärligt talat så vet jag inte vem av er som gör den största dumheten.
Du eller butiken.
Vet iaf att jag aldrig skulle gå med på att flytta fiskar hur som helst [:-118]
Blir bara så besviken på dem som säger sig värna om djurens bästa, men faktiskt skiter i vilket [:-20]

//Calle
#57 - 6 juni 2006 13:15
[quote=andreassofus]hehe ja så kan de gå ;) spelar väl ingen roll. klart du ska välja dom du tycker bäst om. ska bli kul o se dom andra oxå :)[/quote]

Klart det inte spelar någon roll, om man inte bryr sig om djur, för vem tycker att det är Ok att transportera om kring fiskar hur som helst :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Börja med frimärken istället, de är avsedda för att skickas omkring hur som helst!!!!!!

//Calle
#58 - 6 juni 2006 13:16
Jag erkänner i alla fall mitt misstag. Inte många som skulle ha gjort.
Jag ville vänta, men min man hetsade eftersom han ändå skulle åka ett ärende åt det hållet idag. Så i normala omständigheter skulle detta inte skett på det vis som det idag gjordes. Jag har ångest och jag vet att många inte tycker om den sida jag visat idag.

Men aldrig att detta händer igen... Det vill jag inte vara med om.

//Camilla
#59 - 6 juni 2006 13:25
[quote=calle-hallabro]Klart det inte spelar någon roll, om man inte bryr sig om djur, för vem tycker att det är Ok att transportera om kring fiskar hur som helst :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Börja med frimärken istället, de är avsedda för att skickas omkring hur som helst!!!!!!

//Calle[/quote]

nej de va inte riktigt så ja menade [:o] klart man inte ska flytta omkring djuren hur som helst, när dom transporteras från utlandet åker dom ganska mycke fram och tillbaka också skulle ja tro. så förhoppningsvis tog dom inte så stor skada av en extra tur.
det är ju tråkigt o ha fiskar som man inte vill ha
#60 - 6 juni 2006 19:53
Det är ju klart att du ska ha fiskar som du tycker är fina och trivs med.;)
Om jag har fattat det rätt.så köpte du dina 5 Golden Diamond av samma ägare som du nu ska byta dom mot 4 Super red melon.???

calle hallabro, personligen tycker jag att du har en välldigt tråkig "ton" här i denna tråd.!
#61 - 6 juni 2006 20:05
håller med dig jerry. har själv erfarenhet från sånt i min egen discus tråd.. tråkigt om de skulle bli så i en tråd till
#62 - 6 juni 2006 20:14
Tycker att calles attityd är lite onödig. Detta är ju trotts allt ett ärende mellan köpare och säljare och jag är 100% säker på att dessa gör allt för att fiskarna ska få det bra.

/Claes
#63 - 6 juni 2006 20:26
tror ja oxå :) hur går de? har du fått hem dina nya?
#64 - 6 juni 2006 21:58
[quote=C.Ciklid]Jag erkänner i alla fall mitt misstag. Inte många som skulle ha gjort.
Jag ville vänta, men min man hetsade eftersom han ändå skulle åka ett ärende åt det hållet idag. Så i normala omständigheter skulle detta inte skett på det vis som det idag gjordes. Jag har ångest och jag vet att många inte tycker om den sida jag visat idag.

Men aldrig att detta händer igen... Det vill jag inte vara med om.

//Camilla[/quote]Det var ju inte det bästa du ha gjort precis. Tråkigt att du blev så påverkad av din man så du glömde din kunskap. Hoppas att ingen får något mén i alla fall av allt flyttande.
#65 - 6 juni 2006 22:00
är discusar verkligen SÅ känsliga så dom skulle få men av en extra flytt?
#66 - 6 juni 2006 22:04
Varje flytt är ett kraftigt stressmoment. Fiskar kan bli sjuka av stress och tom dö. En av de vanligaste sjukdommar av stress är väl vita pricken.
#67 - 6 juni 2006 22:08
Därför bör nya fiskar hanteras varsamt och man bör inte greja för mycket utan låta dom få lugn och ro.
#68 - 6 juni 2006 22:08
ja vita prick får fiskar lätt av stress.. men ja tror ändå inte en flytt spelar så stor roll.

tänk på alla auktioner där de finns discus, först från ägaren i påsar till auktionen.. sen alla folk på auktionen som ska ta upp o kolla på fisken.. upp o ner hela tiden.
sen hem til ett nytt ställe från auktionen.
brukar inte vara några problem alls, så ja tror c.ciklid kan va ganska lugn även om man kanske inte ska hålla på så hela tiden.
#69 - 6 juni 2006 22:12
Du får tycka som du vill, jag har min åsikt om att man inte bör hålla på så med en fisk. Fisken kanske inte dör på auktionsdagen men kan dö några dagar senare om den är för stressad och den inte får chans att lugna ner sig.

Jag lever med den tron att fisk har känslor, inte som vi människor, och de bör hanteras varsamt och med sunt förnuft. Sen får ju folk behandla sina djur som dom vill, det bestämmer ju inte jag.
#70 - 6 juni 2006 22:12
[quote=Diskus_Clabbe]Tycker att calles attityd är lite onödig. Detta är ju trotts allt ett ärende mellan köpare och säljare och jag är 100% säker på att dessa gör allt för att fiskarna ska få det bra.

/Claes[/quote]

Ja det kan jag hålla med om, MEN jag blir upprörd hur folk behandlar sina djur och kommenterar andras bravader med "spelar väl ingen roll"!

Orsaken till att jag skrev detta om frimärken var att frimärken är döda ting = de tål att transporteras omkring, utan risk för sönderstressade fiskar eller risk för sjukdommar.

Står alla och dunkar i ryggen å säger BRA GJORT, ja då tror folk att det är ok att behandla fiskar på detta sätt, men det anser jag INTE att det är och det står jag för.

//Calle
#71 - 6 juni 2006 22:15
ja sa oxå att de kanske inte va bra o hålla på så här hela tiden. men en gång kanske inte va så farligt. tycker inte man ska tracka ner på fiskägaren för de.

vet om en som är på auktion ibland o köper discus, och hanns fiskar mår toppen.

nog om detta. hoppas i alla fall att hon är nöjd med sina nya discusar och att dom mår bra :)
Bilagor:
#72 - 6 juni 2006 22:18
Skriver man om det i forumet så får man räkna med att man får reaktioner. Så som jag har reagerat och även calle-hallabro.

Man har ju olika sätt att bry sig och ta ansvar för sina djur.
#73 - 6 juni 2006 22:18
[quote=andreassofus]är discusar verkligen SÅ känsliga så dom skulle få men av en extra flytt?[/quote]

Personligen upplever jag inte Discus som känsliga, men vi kan ha haft tur, MEN att ena dagen hämta fisk, tempa och koppa in dem i ett nytt kar, för att dagen efter håva upp dem igen och köra den 16mil, ja det anser jag olämpligt.
kan jämföras med at ena dagen vara i Sahara, för att dagen efter vara på Arktis, skulle du klara av denna snabba omställning, eller ens vilja vara med om den?

Vi flyttar inte ens våra fiskar mellan våra kar, utan att vänta minst 2 veckor, för att minimera riskerna som en flytt trotts allt är.
Ja vi kanske är kanske överdrivet noga, men både med tanke på vara fiskar och pengarna man har med att göra så är vi extra försiktiga.

//Calle
#74 - 6 juni 2006 22:21
ja ni har säkert rätt. klart att man ska vara räff om sina djur, kanske låter på mig som ja inte bryr mig om mina fiskar eller andras fiskar men så är absolut inte fallet :)
#75 - 6 juni 2006 22:24
[quote=Marie J]Skriver man om det i forumet så får man räkna med att man får reaktioner. Så som jag har reagerat och även calle-hallabro.

Man har ju olika sätt att bry sig och ta ansvar för sina djur.[/quote]

Konstigt att det bara är du å jag som reagerar:(

Varför skriver man på ett forum om man inte vill ha svar eller andras åsikter?
Så om jag skriver följande:
Jag var full igår, körde lite bil, mejade ner några på gatan, Jäkla vad kul!

Skulle ingen få reagera då och säga att det var jäkligt dummt gjort??
Å skulle någon göra det, så gjorde dem detta för att vara elaka!!

Ja resornera ni så, ja då tycker jag inte ni ska skriva här.

//Calle
#76 - 6 juni 2006 22:28
calle. läs min "äntligen discus" tråd så ska du få se vem som har fått tagit mest kritik här ;)
#77 - 6 juni 2006 22:32
[quote=andreassofus]calle. läs min "äntligen discus" tråd så ska du få se vem som har fått tagit mest kritik här ;)[/quote]Denna tråd är rena rama änglasången jämfört med den tråden. Fattar inte att den inte blivit låst.
#78 - 6 juni 2006 22:34
[quote=andreassofus]nej de va inte riktigt så ja menade [:o] klart man inte ska flytta omkring djuren hur som helst, när dom transporteras från utlandet åker dom ganska mycke fram och tillbaka också skulle ja tro. så förhoppningsvis tog dom inte så stor skada av en extra tur.
det är ju tråkigt o ha fiskar som man inte vill ha[/quote]

Åter igen detta problemet med forum, vad du menar vet vi inte när du skriver som du gör.
Det komiska i detta var att hon själv hade valt sina fiskar, och sedan ändrade sig.
Inte kan man gå in i en butik och köpa en glass, för att 10 min senare komma in och säga" den var inte god, jag vill byta" !

Eller kan man göra så?
Ja i vilket fall som helst så skulle jag aldrig ens komma på tanken OM det inte var fel på glassen.

//Calle
#79 - 6 juni 2006 22:34
det är precis de ja menar ju. nej de fattar inte ja heller egentligen.. det är väl skillnad på folk o folk ;)
#80 - 6 juni 2006 22:36
kalle, nej de klart man inte kan göra. men de vaväl ett dumt extremt exemel oxå. öppet köp har man på allt, även på djur i dom flesta fall.

men de spelar ingen roll. ingen ide´o bråka om de. oförskämt o hålla på så i andras trådar.

vi kan ju prata de tråden handlar om istället för o sjafta med varann
#81 - 6 juni 2006 22:41
[quote=andreassofus]kalle, nej de klart man inte kan göra. men de vaväl ett dumt extremt exemel oxå. öppet köp har man på allt, även på djur i dom flesta fall.

men de spelar ingen roll. ingen ide´o bråka om de. oförskämt o hålla på så i andras trådar.

vi kan ju prata de tråden handlar om istället för o sjafta med varann[/quote]Vi skriver ju om det som är skrivet så nog håller vi oss till ämnet. Så hur kan du mena att det är oförskämt att ha en annan åsikt och skriva det?!?!
#82 - 6 juni 2006 22:44
ja menar o tjafsa på varann bara, tyckte bara de va tråkigt med tjafset [:o]
ja kasnke har fel. sorry
#83 - 6 juni 2006 22:50
[quote=andreassofus]kalle, nej de klart man inte kan göra. men de vaväl ett dumt extremt exemel oxå. öppet köp har man på allt, även på djur i dom flesta fall.

vi kan ju prata de tråden handlar om istället för o sjafta med varann[/quote]

Jaha, så du kan gå in och byta en halvätna glassen, kalsongerna du har haft en vecka, bilen man har har köpt, men plötsligt inte gillar färgen på osv??

Läs denna sidan:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=2479

Första 5 raderna räcker!

"oförskämt o hålla på så i andras trådar."
Så detta är NÅGONS egna lilla tråd där man ska vara snäll och inte säga något som kan tolkas dumt?

Kanske ska vi införa en extra sida innan man kan skriva en fråga "Får jag skriva detta inlägg i DIN tråd och om det "passar" trädägaren (som det tydligen finns någon enligt dig) ja då kanske jag ska posta mitt svar!!

Nä, nu får vi lägga ner alla forum, för man får alldeles förmycket dumma svar som man inte vill lyssna på, FY på er alla!! :D

//Calle
#84 - 6 juni 2006 22:57
ok. mer än va ja visste. du har visst hängt upp dig på den där glassen verkar de som, jag är inte dum vettu, ja förstår att man inte kan komma in med en halv glass och vill ha pengarna tillbaka.

ja ger mig.. klart man kan skriva va man vill

förlåt c.ciklid om ja har förstört din tråd med mitt gnäll
#85 - 6 juni 2006 23:10
[quote=andreassofus]ok. mer än va ja visste. du har visst hängt upp dig på den där glassen verkar de som, jag är inte dum vettu, ja förstår att man inte kan komma in med en halv glass och vill ha pengarna tillbaka.

ja ger mig.. klart man kan skriva va man vill

förlåt c.ciklid om ja har förstört din tråd med mitt gnäll[/quote]

Det var en LIKNELSE, med det vill ja ha sagt att folk tror att man kan byta vad som helst.
Men ibland måste man skriva liknelser för att folk ska förstå.

Min sabmo var i en butik en gång, där en gubbe kom in med en skrivmaskin han hade beställt som han plötsigt ville lämna tillbaka.
han var väldigt oförskämd mot kassörskan och krävde att han skulle ha pengarna tillbaka för en specialbeställd produkt han kom tillbaka med och då utan kartong.
Han hävdar att han har pratat med en konsumentvägledare som sa att han inte ens behövde ha kartongen kvar, för det skulle minsann butiken ha extra av!
Bakom honom stod hans kuvade fru och inte vågade säga något och han hotade med både det ena och det andra.
Butiksägaren kom och besvarade kunden med att han inte fick lämna tillbaka den specialbeställda varan, som i detta fallet ej ens hade originalkartongen.
utan hänvisade tillbaka till konsumentvägledaren om han hade något klagomål.

Om du läser på sidan:
http://www.cyberphoto.se/faq/leveransvillkor.htm
#10 rad 2 så står det följande:
[SIZE=1]Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.[/SIZE]
[SIZE=1]vilket är praxis inom all handel.[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Är detta [/SIZE][SIZE=2]c.ciklid:s tråd :confused: :confused: :confused: :confused: [/SIZE]

//Calle
#86 - 6 juni 2006 23:15
nej då ja har inte sagt att man kan byta vad som helst hur som helst.

du behöver inte bevisa mer, ja tror dig ;)

c.ciklid har i alla fall startat tråden
#87 - 6 juni 2006 23:25
snacka om att gå WAY off topic
#88 - 6 juni 2006 23:26
[quote=andreassofus]nej då ja har inte sagt att man kan byta vad som helst hur som helst.

du behöver inte bevisa mer, ja tror dig ;)

c.ciklid har i alla fall startat tråden[/quote]

Inte de använda Kallingarna va ?? *Ler*

Tyvärr är det nog så att kunden tror att de har alla rättigheter, men så är inte fallet alltid.

Blir bara så förvånad hur folk ens kan komma på att byta vissa saker, har jobbat i datorbutik ett tag och varit med om många klåpare som ville byta saker de själva har tagit sönder, Eller kommer efter 6 mån och säger att deras PC inte funkar som den ska, den är så slö (med allt som man kan hitta installerat och igång) och vill därför lämna tillbaka den, när det i själva verket är så att utvecklingen har gått framåt och de kan köpa bättre PC billigare.
Så man slutar aldrig att bli förvånad.

Ja c.ciklid har startat tråden, för hon ville få svar, vilket hon har fått, dock kanske inte det hon ville ha, men det är ju liksom spelets regler när man har med självständiga individer att göra som vågar säga sin mening.

//Calle
#89 - 6 juni 2006 23:27
[quote=Raven]snacka om att gå WAY off topic[/quote]

Hehe
Ibland så får man ta till lite liknelser, och det går ibland bra och ibland inte :D

Nu ska iaf jag kojsa, ska bli kul att se denna tråden imorgon [B)]

//Calle
#90 - 6 juni 2006 23:56
iblan spårar de ur kanske :) nej att få svar man inte vill ha är aldrig roligt, de vet ja :)

god natt.
#91 - 7 juni 2006 08:39
Oj oj oj.. jag hade en lite konstig magkännsla att denna tråd spårat ur i morse när jag vaknade...

Jerry: Det är samma ägare som jag köpte av, som de fick komma till baka till.

Hur vida flytten tog på diskusen är väll svårt att veta egentligen. Men de fångades helt smårtfritt utan jagandes. De fick åka i varsin påse med "insynskydd". (En svart halv påse som träs över påsen) Dessa påsar packeterades med stor omsorg i en frigolit box som sedan ställs i en stor kartong och tejpas igen, för att sedan transporteras på fin asfalstsväg till Karlstad. Om någon ville veta.

Marie och andra som reagerat starkt på denna olycka:
Ja, det ÄR inte kul när detta händer. Men då vi endast har en bil och jag sitter med en ammandes son på nästan 5månader och en 2åring som absolut tycker det är skit tråkigt att åka över 5mil, så får man tyvärr ta vissa beslut som man inte alltid tycker är helt OK. När min man nu skulle åka mer än halvägs mot Karlstad så... ja ni vet ju. Jag erkännde mitt misstag som sagt.

[COLOR="Red"]Och nu tillbaka till ämnet![/COLOR]

Nu är i alla fall diskusen installerade i akvariet och de är lugna. Dessa Super red meloner är mellan 12-14cm.

Vänligen berätta vad ni tycker om dem! :)

//Camilla
Bilagor:
#92 - 7 juni 2006 08:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker de ser fina ut![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tråkigt att tråden spårade ur... Slöjstjärt och diskus väcker starka känslor här på forumet verkar det som :rolleyes:. Jag tror det finns fler än du som gjort på detta viset men som kanske aldrig skulle erkänna det så öppet som du nu gjort. Jag känner med dig för all slkiten som blivit skriven i denna tråden! Jag tror du lidit dina samvetskval redan och att de inte behöver ökas på ytterligare. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hoppas du känner dig nöjd med ditt slutgiltiga val och att du kommer få ut det där paret du ville! Superred melon i mitt akvarium:[/COLOR][/FONT]
#93 - 7 juni 2006 09:05
Tack! :) Det känns jättebra nu. Han hade nån som liknade din, men den var lite för liten. :( En av mina är lite mer gul på huvudet, den som vänder bort huvudet lite på understa bilden. Trots att de gått i akvariet så kort tid är de framåt och nyfikna. Skall ge dem lite mat snart och se om de är lite hungriga.

//Camilla
#94 - 7 juni 2006 09:31
Dom var fina dina nya telningar.

Mina ser ut som lenmars, fast det är ju inte så konstigt då vi köpte våra på samma gång från samma ställe ;)

/åsiktsfia ;)
#95 - 7 juni 2006 10:15
Mycket fina diskus! Ser ut som sommarglass...
#96 - 7 juni 2006 11:18
Snygga firrar :)

du ska inte ha ångest över dina val. det är du och ingen annan som bestämmer hur du sköter dina saker.

skit i andra.
#97 - 7 juni 2006 12:21
[quote=Bucket]Snygga firrar :)

du ska inte ha ångest över dina val. det är du och ingen annan som bestämmer hur du sköter dina saker.

skit i andra.[/quote]

Intressant svar, att man ska skita i andra när det gäller hur man sköter sina saker.:confused:

JA hur du behandlar dina saker SKITER jag i , men när det gäller hur man behandlar sina medmännsikor och djur, då reagerar jag.[:(!]

Tråkigt när folk har en sådan inställning.

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 7 juni 2006 12:24
Sluta leka i sandlådan och bete er som vuxna.
Håll er till ämnet[:(!]
#99 - 7 juni 2006 12:33
[quote=Bucket]Snygga firrar :)

skit i andra.[/quote]

Visst kan jag tycka att endel av denna diskussion hör hemma i en egen tråd, och jag önskar Camilla lycka till efter allt strul med sina fina fiskar.

Men när du skriver att "det är du och ingen annan som bestämmer hur du sköter dina fiskar" så kan jag visserligen hålla med dig när det gäller Camilla för jag tror genuint att hon säkerligen sköter sina fiskar på bästa sätt i enighet med oss andra, men att generelt ha den inställningen som du visar här gör ju att lagar som reglerar djurhållning kanske är något som du tycker skall slopas.

Personligt så tycker jag att den skall skärpas och innehålla mer lag än rekomendationer.
Jag måste säga att jag förfasas över hur lite intresse och kunskap det finns bland vår bestämmande myndighet när det gäller djur överhuvudtaget, men akvariefiskar i synnerhet.
Men som sagt, detta hör nog hemma i en egen tråd.

Många tycker att tråden spårat ur, och det har den kanske ur Camillas synsett gjort.
Men att en tråd på ett forum kan ändra karaktär kan även vara bra och inte bara av ondo, bara man stoppar i tid så det inte blir smutskastning och personangrepp.

När det gäller de fiskar Camilla lämnade tillbaka så är jag säker på att hon gjorde sitt allra bästa, och nu hoppas vi alla att butiken sätter de i karantän i några dagar så de får lite kraft tills nästa resa.

För nytt hem får de säkert då jag tycker att de var riktigt vackra :)
#100 - 7 juni 2006 12:35
[quote=Kjell Fohrman]Sluta leka i sandlådan och bete er som vuxna.
Håll er till ämnet[:(!][/quote]

Vilket jag efter jag postat mitt svar, såg att du är här och försöker hålla reda på spade och hink ;)
#101 - 7 juni 2006 12:39
Tack Kjell och Madde!

Kan vi sluta smutskasta varandra och hålla oss till ämnet nu. Ni som har åsikter kan väll angripa varandra per pm eller skapa en tråd där ni kan smutskasta varandra! Skämt åsido.... ;)
Nej men allvarligt: Kjell, jag ber dig låsa tråden om det förekommer mer smutskastning här.

Jag erkännde mitt misstag, var bara ärlig. Ni lär ju ha undrat i alla fall när jag lagt in nästa bilder på de nya diskusarna i alla fall.

[COLOR="Red"]Slut på trakaserier![/COLOR]

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 7 juni 2006 12:44
men att generelt ha den inställningen som du visar här gör ju att lagar som reglerar djurhållning kanske är något som du tycker skall slopas.

Personligt så tycker jag att den skall skärpas och innehålla mer lag än rekomendationer.

Jag måste säga att jag förfasas över hur lite intresse och kunskap det finns bland vår bestämmande myndighet när det gäller djur överhuvudtaget, men akvariefiskar i synnerhet.

Men som sagt, detta hör nog hemma i en egen tråd.

Man kan inte reglera allt med lagar och därmed tro att allt därmed blir bättre. Hur sjutton skulle en lag som reglerar akvariefisktransporter se ut - ambulanstransport eller.

Självklart är det inte bra med täta transporter som i detta fall - men är fiskarna i bra kondition och akvariemilljön är bra hos såväl säljare som köpare skall fiskarna utan några som helst problem klara av detta. I detta fall verkar det ju också trots all ha gått bra
Dessutom skriver ju C.Ciklid att hon gjorde fel och att felet inte skall upprepas så jag förstår uppriktigt sagt inte varför detta skall ältas om och om igen - gör man det är man BARA ute efter att smustkasta.

Nu tillbaka till ämnet - ett enda inlägg utanför ämnet så deletar jag det och låser tråden
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 7 juni 2006 13:11
Låser tråden pga det som jag nämner ovan

Annons