Diskuspar som matvägrar

#1 - 19 september 2006 22:08
Hej ,

Min man köpte för nio dagar sedan ett jätte fint lekpar Red scribblet till mig i present. Vi hade varit och tittat på dem flertalet gånger innan i butiken och inte sett att något skulle vara fel på dem. Jag placerade dem i ett eget akvarium om 240l med lite växter, en rot formad som en lekkon och lite stenar. Akvariet hade varit igång redan innan så det var inte nystartat. Problemet är att de har inte ätit en gång sedan vi fick hem dom samt att de är lite nervösa och hoppiga. De håller till i ett hörn bakom en stor växt hela tiden och tittar ut lite mer först efter att man har släckt.
Jag ser inga yttre symptom på dem som uppsvälld buk, hastig andning eller konstig avföring (i praktiken ingen avföring alls då de inte äter dock).

Har provat med räkor, Tetra Diskus "torrfoder" och fryst huvudfoder för diskusar.

Mina vattenvärden är följande:
ph 6,8
kh 6-7
gh 5-6
inget nitrit
ca 25 i nitrat
28 grader celsius

Jag har gjort tre vatten byten om 40-50l per gång sedan vi fick dem och lagt i Aquasafe efter doseringsanvisning. Har ikväll även lagt i två unga diskusar för att se om de kan liva upp stämmningen lite (de åt mat direkt). De bodde i akvariet innan med annan fisk.

VÄLDIGT tacksam för råd/förslag eller liknande erfarenheter. Börjar bli ganska oroad nu.
#2 - 19 september 2006 23:25
Jag har liten erfarenhet från just diskus, men att sätta dit två andra fiskar låter som ett vettigt sätt att få dem lugna. Pröva med levande foder för att få dem att äta.

Jag har några Hoplarchus (ganska nära släkt med diskus) som matstrejkade i månader. Daggmask lyckades få dem att äta igen. Men andra fiskar som kastar sig över maten skrämmer snarast bort dem.
#3 - 20 september 2006 00:08
Jag tycker du kan vara lugn!

Lite större discusar som jag antar att era ni köpt är eftersom dom är ett par kan ta tid på sig att börja äta.
Det är inte ovanligt att det går över en månad innan dom vant sig med sin nya miljö och känner sig trygga och med det börjar äta.

Håll bara koll på dom och vattenkvalitén och att det inte är smuts på botten så kommer dom komma igång när dom är redo!

Mvh Alexander :-)
#4 - 20 september 2006 04:23
Du ska testa röda mygglarver det har fått igång alla som jag har haft problem med .

Vet inte vad det är som är så speciellt med just detta men dom kan bara inte låta bli :)
#5 - 20 september 2006 07:24
Jag har också två nya diskusar som ätit dåligt i början, men när jag prövade med röda mygg så var de framme direkt och ville ha, till skillnad mot all annan mat jag prövat. Så pröva det! Annars är nog daggmask också ett bra förslag. :)
#6 - 20 september 2006 21:48
Röda mygglarver är inte bra att ge till fisk alls. De kommer från grunda orena pölar och kan (gör) föra med sej sjukdommar till firrarna.Har pratat med flera uppfödare och med fiskhandlare om detta och alla säger samma sak, vill du ha sjuka fiskar - ge röda mygglarver. Ett råd bara.
MVH/kkk
#7 - 21 september 2006 09:54
Hur hade Diskusarna det i affären ? Hade de växter och rötter i sitt akvarium.
Jag tog bort alla växter,rötter samt stenar för mina diskusar hade ett tomt akvarium i affären. efter en vecka satte jag dit en rot ytterligare en vecka några stenar till sist växter. Sedan åt de med god aptit.

Annons