Hej ,
Min man köpte för nio dagar sedan ett jätte fint lekpar Red scribblet till mig i present. Vi hade varit och tittat på dem flertalet gånger innan i butiken och inte sett att något skulle vara fel på dem. Jag placerade dem i ett eget akvarium om 240l med lite växter, en rot formad som en lekkon och lite stenar. Akvariet hade varit igång redan innan så det var inte nystartat. Problemet är att de har inte ätit en gång sedan vi fick hem dom samt att de är lite nervösa och hoppiga. De håller till i ett hörn bakom en stor växt hela tiden och tittar ut lite mer först efter att man har släckt.
Jag ser inga yttre symptom på dem som uppsvälld buk, hastig andning eller konstig avföring (i praktiken ingen avföring alls då de inte äter dock).
Har provat med räkor, Tetra Diskus "torrfoder" och fryst huvudfoder för diskusar.
Mina vattenvärden är följande:
ph 6,8
kh 6-7
gh 5-6
inget nitrit
ca 25 i nitrat
28 grader celsius
Jag har gjort tre vatten byten om 40-50l per gång sedan vi fick dem och lagt i Aquasafe efter doseringsanvisning. Har ikväll även lagt i två unga diskusar för att se om de kan liva upp stämmningen lite (de åt mat direkt). De bodde i akvariet innan med annan fisk.
VÄLDIGT tacksam för råd/förslag eller liknande erfarenheter. Börjar bli ganska oroad nu.