Diskuslek i sällskapsakvariumet!

#1 - 25 december 2005 10:45
I mitt sälskapsakvarium har ett par av mina diskusar lekt! Rommen är lagd på ett blad av jättesvärdsplanta, ungefär som skalarier brukar göra???? Nu har jag inga förhoppningar om att dessa skall bli något, det är ungfiskar dessa "Heckel" som bara är ca 12-13 cm långa och höga! I akvariet som är 720 L och tätplanterat går det ett stim av rödnostetror (ca 40 st) lika många Kardinaltetror, ett stim 8 st metallpansarmalar, ett stim 9 st nätpansarmalar, samt 3 st Plecostomus ? Diskusarna är 6 st!
Det som förvånar mig är att inget har gjorts för att Diskusarna skulle leka! Och så lägger dom "tossarna" rom på ett blad??? Någon som har varit med om detta?

[size=5][color=Red]GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN![/color][/size]
#2 - 25 december 2005 13:22
Diskusarna kan hålla på o leka utan trigger, inget ovanligt.
Dom kan dra upp sina yngel fast dom är rätt små själva en varning dock, man kan få föräldrarna att sluta växa! De e en av dom större missarna jag gjort med diskus. Jag hade ett golden par som jag "lekte" fast dom inte var riktigt så stora som jag ville ha dom och efter de hela så slutade dom växa! Förbryllad av de hela så letade jag i litteraturen och kom fram till att man skall ha lite mer tålamod...
#3 - 25 december 2005 13:28
Mina som lekt i sällskapsakvariet, och nu har halva akvariet för sig själva:) var det inte meningen att dom skulle leka utan bara vara sällskapsfiskar!!. Men får säga att det är mycket intressant att se deras växelvis fläktande av rommen, och växelvis vara vakter så att inga av de andra innevånarna skall komma i närheten av deras romblad! Men jag har inga ambitioner att dra upp unglen! Får bli som det blir? Men kul i vart fall att se hur länge deras skyddande av bladet, rommen och ev. yngel fortgår!:)
#4 - 25 december 2005 17:01
[QUOTE=NiXoN]Diskusarna kan hålla på o leka utan trigger, inget ovanligt.
Dom kan dra upp sina yngel fast dom är rätt små själva en varning dock, man kan få föräldrarna att sluta växa! De e en av dom större missarna jag gjort med diskus. Jag hade ett golden par som jag "lekte" fast dom inte var riktigt så stora som jag ville ha dom och efter de hela så slutade dom växa! Förbryllad av de hela så letade jag i litteraturen och kom fram till att man skall ha lite mer tålamod...[/QUOTE]
hur får man dom att, inte leka;) om man vill att ,dom skall bliva stora
mvh janne
#5 - 25 december 2005 17:03
[QUOTE=janne dansk] hur får man dom att, inte leka;) om man vill att ,dom skall bliva stora
mvh janne[/QUOTE]

går nog inte få dom sluta leka men kan ju ta bort äggen och det kanske får dom att lägga energi på att växa istället för att få yngel att växa :confused:
#6 - 25 december 2005 17:14
Jag undrar hur väl det stämmer? Mina största som går i eget akvarium är något över 20 cm (honan) och ca 23 cm (Hanen) och deras första lek var, vad jag minns då dom var ungefär lika stora som dom som lekte i sällskapsakvriet, kanske t.o.m mindre!

Dom fortsätter att fläkta på äggen och turas om med det och även växelvis sköter om vakthållningen så att ingen annan fisk kommer i närheten av det blad där äggen är! Avståndet dom håller fiskfritt är ca 50-60 cm!:)
#7 - 25 december 2005 17:22
Min erfarenhet av fisk är att det som inverkar på tillväxten är:
1. För litet akvarium
2. Maten!

Då det gäller 1. är jag väldigt noga med att inte överbefolka mina akvarium, vilket alltid har gjort att mina fiskar vuxit ut ordentligt, och då i komb. av 2. maten! mina fiskar har alltid minst två ggr. i veckan fått levandefoder, yngel, samt annat som varit tillgängligt, yngel har jag en riklig produktion av:) Jag har aldrig helt trott på olika hokus/pokus recept på foder som skall ge snabb tillväxt!
#8 - 25 december 2005 17:39
[QUOTE=laerni]I mitt sälskapsakvarium har ett par av mina diskusar lekt! Rommen är lagd på ett blad av jättesvärdsplanta, ungefär som skalarier brukar göra???? Nu har jag inga förhoppningar om att dessa skall bli något, det är ungfiskar dessa "Heckel" som bara är ca 12-13 cm långa och höga! I akvariet som är 720 L och tätplanterat går det ett stim av rödnostetror (ca 40 st) lika många Kardinaltetror, ett stim 8 st metallpansarmalar, ett stim 9 st nätpansarmalar, samt 3 st Plecostomus ? Diskusarna är 6 st!
Det som förvånar mig är att inget har gjorts för att Diskusarna skulle leka! Och så lägger dom "tossarna" rom på ett blad??? Någon som har varit med om detta?[/QUOTE]

Vad är det för Discusar som leker i sällskapsakvariet???
#9 - 25 december 2005 17:43
[QUOTE=p-ö]
Vad är det för Discusar som leker i sällskapsakvariet???[/QUOTE]

Ja säg det! Du ser dom på länken här nedan!:)
Dom har helt missuppfattat allt! Inte skall dom leka där!:D
#10 - 25 december 2005 17:54
Jag har oxå lek i en sk sällskaps Discus tank och det va heller inte meningen men det verkar gå kanonbra. Ska prova att lägga in en bild här,tyvärr är bilden skitkass men det är dom längst till höger och det är ett vf "Rio Madeira" par(brun discus) som leker för andra gången. Rommen är lagd nere på roten till höger. Ska ta nya bra bilder i morgon och lägga upp det på en egen tråd.
#11 - 25 december 2005 17:59
Tycker det är kul med spontanlek!:) Annars så håller man på med att kolla hur Ph-värde mm är samt har ett kalt akvarium mm! Spontanlek utan någon inverkan från husse är faktiskt ett bevis på att sällskapsakvariet funkar bra!
Jag skulle i morse rensat ur en hel del växter men det får vänta nu ett par dagar!:)
#12 - 25 december 2005 18:44
Skrev du att det var heckel ?.Isånafall har jag blitt imponerad mn på bilden såg det ut som cobalt/striped blue o röd turkos.I vilket fall som helst så får du lycka till
#13 - 25 december 2005 19:13
[QUOTE=laerni]Jag undrar hur väl det stämmer? Mina största som går i eget akvarium är något över 20 cm (honan) och ca 23 cm (Hanen) och deras första lek var, vad jag minns då dom var ungefär lika stora som dom som lekte i sällskapsakvriet, kanske t.o.m mindre!
[/QUOTE]

Lät du dom dra upp en kull då dom var små?
Jag skulle gärna villja veta varför mitt par växte såpass sakta. 540liters burk med 7 diskusar inte direkt packat, mat min3 ggr om dagen varierat.
#14 - 25 december 2005 19:25
[QUOTE=NiXoN][Lät du dom dra upp en kull då dom var små?
Jag skulle gärna villja veta varför mitt par växte såpass sakta. 540liters burk med 7 diskusar inte direkt packat, mat min3 ggr om dagen varierat.[/QUOTE]

Det var också en lek utan planering, men inte i ett sällskapsakvarium! Men det blev inte mer än yngel som sedan åts upp av de andra Diskusarna! Tror nog att ev. yngel av de som lekte i morse och lade rom, kommer att gå samma öde tillmötes! Troligen blir dom Kardinaltetra eller rödmunstetramat! Tror inte att övriga diskus kan tävla i tetrornas snabbhet! Så något planerat uppdrag av yngel kommer inte att ske! Det får bli som det blir!
Mat 3 ggr om dagen? Nej det erhåller inte någon av mina fiskar max 2 ggr. men ofta levandefoder! Tror inte på att mata dom för mycket! Lite arbete skall dom väl ha för brödfödan:) I naturen tror jag inte dom står med munnen öppen och maten simmar in:) :) He he!
[color=Red][size=3]God fortsättning på julen!

[/size][/color]
#15 - 25 december 2005 19:27
Jag tog det bara som en bekräftelse på att förhållandet i mitt sällskapsakvarium är bra når t.o.m diskusarna leker där!:)
#16 - 25 december 2005 19:36
[QUOTE=Raven]går nog inte få dom sluta leka men kan ju ta bort äggen och det kanske får dom att lägga energi på att växa istället för att få yngel att växa :confused:[/QUOTE]

Nej, då leker de ännu oftare istället, så att det tar ännu mer på deras krafter. Mitt par lekte i sällskapsakvariet ungefär varannan vecka, och jag tror det är en anledning till att de började magra av, och såg dåliga ut några dagar. Nu har de börjat äta igen, så de klarar sig nog, men de har nog lekt för ofta, för att äggen försvann efter ett par dagar varje gång.
#17 - 26 december 2005 13:37
[QUOTE=laerni]Tycker det är kul med spontanlek!:) Annars så håller man på med att kolla hur Ph-värde mm är samt har ett kalt akvarium mm![/QUOTE]

Jag höll medvetet upp PH:t till 6.7 samt såg till att KH:t va närmare 2 enbart för att undvika kläckning av äggen då skalet ofta med dessa värden blir lite för höga och skalet för hårt för att en bra kläckning skall kunna ske men inte fan funkade det. Däremot så sker ingen kläckning i min Coari tank vid dessa värden utan där måste PH:t ner till 5,5 samt KH:t till -1.

Jag har som standard att alltid försöka efterlikna deras naturliga biotop och levnads förhållanden då jag enbart arbetar med vf discusar vilket oxå ger ett naturligt levene och beteende med starka välmående avkommor.

Som sagt trivs dom inte så leker dom inte,leker dom och gör det återkommande vilket dom gör om dom trivs så sliter det enormt hårt på paret efter ett tag. Lätt e det inte och hur fasen man än gör så blir det fel åt ena eller andra hållet men kul e det.
#18 - 2 januari 2006 09:51
Nu har "Tossarna" lekt igen??? Jag har lagt in lite nya bilder på min Zoon! Dom bidrar med mat till glädje för mina Kardinaltetror och Rödmunstetror som troligen snart gör en blixtattack!:) Tydligen har jag bra vatten i mitt sällskapsakvarium?

Annons