diskuslek.

#1 - 7 februari 2006 17:19
jag har varit jätteglad nu i ett par dygn fastnat framför karet,mina diskusar har blivit kära,men imorse när jag satt o titta så blev jag inte glad då höll honan på att lägga ägg men hon han inte lägga många för hanen käka upp äggen?varför gör dom så????plus att hanen stötte bort honan från lekplatsen hela tiden är detta normalt?????:(:(:(:(:confused::confused:
#2 - 7 februari 2006 18:02
ingen expert på diskus men låter som dom behöver ett par försök på sej för att lära sej det hela med att lägga ägg.
#3 - 7 februari 2006 19:13
jag har haft diskus innan men då har jag aldrig sett detta beteende?men det är kanske så som du säger det märker jag.
#4 - 7 februari 2006 19:16
jag har sett samma, ge dom tid..... funkar det inte så e hannen knäpp eller så stämmer något inte för honom, då kan det vara lika bra att byta hanne
#5 - 7 februari 2006 19:38
en fråga..Hur stora är diskusar när dom bildar par & leker?;)
#6 - 7 februari 2006 19:38
Dom har helt enkelt inte samma åsikter om hur det hela ska gå till.

Mina scalarer lekte över helgen..när dom hade larverna flyttade till ett blad så blev dom inte överens om var dom skulle ligga, så det hela slutade med en brottningsmatch på en 10minuter och sedan fortsatte dom på en av deras planer :)
#7 - 8 februari 2006 00:10
tja. jo du det är mycket svårt att odla fram dess skönheter.. det kan bero på mycket. tex. 1 grad för kallt eller för varm eller för mycket som stör dem runt om mycket oväsen.. när honnan har lagt sina ägg så är hanen på vakt och minsta lilla han annar oro så äter han upp ynglen..som sakt jag har försökt och försökt och efter många om och men så lyckades jag få men tyvärr var där bara fyra som överlevde..men jag önskar dig all lycka..mvh rickard
#8 - 8 februari 2006 05:55
Tror att mina var runt 7-8 cm första gången de lekte, med bästan samma följd, romen fick vara kvar men yngeln minskade dag för dag under 3-4 dagar.
#9 - 8 februari 2006 08:28
Hej är det första gången diskusarna leker så är det naturligt dom kommer att käka upp rommen dom första gångerna så det är bara att hoppas att dom slutar.Mvh tobbe
#10 - 8 februari 2006 19:47
tack för alla svar.
:)

Annons