Har en diskushanne som äter upp äggen när de leker. Han har lekt 4 gånger med två olika honor. Varje gång lägger honan ägg och han äter upp dem. Befruktar dem inte och det hinner aldrig bli någon kaka.
Ska jag låta dem fortsätta eller han kommer inte sluta? Dvs behöver jag byta ut honom?
Har en diskushanne som äter upp äggen när de leker. Han har lekt 4 gånger med två olika honor. Varje gång lägger honan ägg och han äter upp dem. Befruktar dem inte och det hinner aldrig bli någon kaka.
Ska jag låta dem fortsätta eller han kommer inte sluta? Dvs behöver jag byta ut honom?
Låt dom fortsätta!
Jag vet inte om du kommer ihåg det där stora, lite brun-röda paret jag hade i 600-litaret för några år sedan? - finns några gamla trådar någonstans. Men det paret lekte nog uppemot 10 gånger innan det blev ordning på grejerna. Hanen betedde sig exakt som din gör - han lekte bara en hona dock. När han väl fick kläm på det så blev det många stora, fina kakor, och frisimmande yngel!:)
Hmm nä de minns jag inte. Borde jag göra, har ju följt många av dina trådar. Är ju ett par ;). Glada nyheter förresten nu har han befruktat och inte ätit de nya. Får hoppas det håller.
Han byta hona för den andra mår inte så bra, hade vitt bajs innan, har medicinerat och det vita är borta men hon matvägrar fortfarande. Ätit något lite för någon dag sen men mycket skyggare nu.
Det låter bra, låt dom, som sagt, bara fortsätta att göra sin grej!
Mina hade ju lite yngel och så här såg det ut för några veckor sedan;
Sedan fick honan för sig att lägga en kaka medans ynglen fortfarande var kvar... och det uppstod lite bråk för hanen var inte riktigt med på noterna utan ville fortsätta vakta ynglen. Ynglen försvann i villervallan - men nu står de och fläktar en ny kaka som de la i söndags - det är många korn som har möglat men där är några "sprattlare" som tagit sej. Jag tror det här paret är ganska gammalt och hanen verkar inte riktigt befrukta så noga - det är ganska många ägg som blir obefruktade... men han har vårdande instinkter som är goda.
Nåväl, blir det lite yngel denna gången skall jag ta bort konen som första åtgärd och se om honan kan hålla sig från att vilja leka så snabbt igen!
Men, jag uppdaterar om detta i min tråd - så OT:ar jag inte så mycket här!:)