Diskusfundering

#1 - 27 mars 2007 12:28
Har nu snart haft mina diskus i 4mån och jag känner att jag har inte riktigt lyckats så bra.
En har dött pga att den blev skrämd och klämde in sig bakom roten och ej kom loss. Dom har hela tiden varit lite lättskrämda och aldrig varit framme alla sammtidigt. Det är alltid någon som fegar ur när jag öppnar luckan för att mata dom och det gör ofta att fler följer efter och dom bryr sig inte om att komma fram förens man stängt och gått.
Jag har möblerat om för att det inte ska finnas några gömmställen men dom tycker växterna fungerar som skydd och står där istället.
Dom växer därför inte som dom ska. Dom har stora ögon och är smala i kroppen. Jag börjar starkt tvivla på min förmåga att hålla diskus.
Min tankegång nu är att ta ur all inredning och grus, bort med malar och nyckelhålsciklider och bara mata och byta vatten tills dom börjar äta och växa.
Ni som kan detta med diskus kom med tips och funderingar.
Mvh//Fredrik
#2 - 27 mars 2007 12:57
Fredde... Fredde... Fredde...!
Ta det piano nu, detta kommer att lösa sig.
Hur många Discus har du?
Om dom är fler är det bättre då de gärna "stimmar" som yngre. Om dom bara är typ 2-3 stycken visar dom ofta lite ängsligt beteende. Det hjälper absolut inte att ta bort "gömställen" för dom, det gör bara saken ännu värre.
Jag önskar nästan att du kunde "börja om", förstår du vad jag menar?
Alltså att inreda karet (om det nu är ett inrett kar du skall ha) med generöst av stora, gärna långa höga rötter, växter som svärdsplantor med breda höga blad. Discusarna vill gärna svepa omkring bland rötter och grenar, och kila in o ut genom dessa. Dom känner sig då trygga och får en naturlig säkerhet.
I mitt kar har jag gjort en 20 cm bred "gata" mellan bakrutan och de första rötterna och växterna, det var en av anledningarna till att jag måttbeställde ett så djupt kar. Där kan Discusarna obehindrat segla fram och tillbaka om de skulle känna sig osäkra av någon anledning.
Framför allt tror jag att akvariumet mår bäst av att du inreder klart innan du skaffar Discusarna, det blir bara roddigt om du är där och ändrar, donar och stör - Discusarna vill gärna ha lite lugn och ro. Ge dom en så naturlig miljö som du bara kan åstadkomma och... låt dom vara, så blir det lugn och harmoni i karet.

Fredde! Fråga gärna mer frågor om du behöver, jag hjälper gärna till om jag kan.
#3 - 27 mars 2007 13:10
Fredde!
Jag var inne på din zoon eller vad det heter och kollade lite på dina bilder. Du har typ 5 Discus i nuläget, va?
Det blir ju en bra grupp, du kanske skulle kunna ha någon eller ett par till.
Dom som syns på bilderna är ju lite unga, men du har bara haft dom i fyra månader. Inredningen i karet, som du har på bilderna, kanske är en aning spartansk - jag skulle fixa mycket fler gömställen, eller låt oss kalla det, naturliga sätt för dom att simma omkring.
Äter dom dåligt?
När de är unga vill dom gärna ha mat ofta. Hur är dina vattenvärden? Temperatur o.s.v? Hur ofta byter du vatten?

Anledningen till att du känner att du har "misslyckats" kanske går att åtgärda med ett enkelt handgrepp!

När jag köpte mina var det en som faktiskt tok-körde ihjäl sig också... shit happens!
#4 - 27 mars 2007 14:15
Jag har 7st diskus i dagsläget. Köpte till två när den dog för att dom inte skulle bli fega av att vara för få. Har också två nyckelhålsciklider i karet.
När jag köpte diskusarna var dom rädda i kanske två veckor,dom stod bara bakom en rot och glodde. Jag fick råd här på forumet att köpa fler och inte ha så mycket inredning i karet. Två till införskaffades + tre skalarer. Detta gjorde succe mot vad det var innan. Men det skalarerna bidrog med i själförtroende till diskusarna tog dom tillbaka i mat. Dom åt som galningar och det var inte mycket som diskusarna fick, fast jag matade mycket. Tog väl ca en mån så hade dom växt förbi diskusarna och bråkade så mycket med varandra att diskusarna blev stressade. Tog bort skalarerna och diskusarna blev inte gladare för det. Så dom har inte haft långa perioder där dom har ätit ordentligt.
Jag matar dom 3-5ggr dag beroende på hur jag jobbar. 30% vattenbyte varannan dag. ph6,5-7.
#5 - 27 mars 2007 14:36
Du kanske ska köpa nya skalarer till akvariet, och komma överens med affären om de kan byta ut dessa när de blivit för stora och på så sätt ha lite mindre skalarer hela tiden. Ingen vidare bra lösning kanske, men det är en lösning som kan fungera.
Sedan är det bra om du handmatar dem, då blir de mindre stressade när det rör sig framför akvariet, och hos mig räcker det att jag visar mig i dörröppningen så kommer de fram och tigger mat.
#6 - 27 mars 2007 14:56
Jo jag handmatar redan. Oxhjärta får dom äta ur hand och dom kommer fram och äter. Men när maten är slut så bökar dom lite i gruset och sen står dom bara igen. Två tigger vid rutan men dom andra bryr sig inte förens dom får mat. Ibland inte ens då
#7 - 27 mars 2007 17:42
Hmmmm... hmmmm...
Jag förstår så väl din frustration. Har återigen varit och tittat på dina bilder, på flikr denna gången. Jag tycker faktiskt det ser helt OK ut. Meningarna går isär om hur det skall vara inrett, en del säger lite inredning, då man så att säga "tvingar" fisken att vara aktiv och synas. Andra, och jag tillhör nog dessa, menar att fisken skall ha så naturlig miljö som möjligt, för att "härma" deras naturliga betingelser. Inget är rätt, inget är fel, lite olika sätt att se på saken bara.

Detta är bara ett förslag; Om jag hade varit du skulle jag inreda karet mer "murrigt", alltså med mer "spännande" inslag som fler rötter o.dyl. så att fisken vill simma omkring och kolla läget, böka i sanden - tja, helt enkelt busa runt lite.
Nu skall jag ta ner grejerna på extrem low-technivå; jag tror helt enkelt att dina discus har lite tråkigt - det finns inte så mycket att göra. Dom står och glor, troligtvis vid de rötter du har, har jag rätt?
Dina Discus är också relativt unga och har kanske inte hunnit sätta igång med utparning. I detta läget händer inte så mycket. Sedan hör det till saken att Discusar gärna tar time-out lite då och då - de hamnar i nåt sorts transläge och kan bli stående långa stunder och bara glo. Mina gör det då och då också, trots att det i stort sett alltid är action på lekfronten.

En instinktiv grej som jag känner är att du skulle skapa så bra förutsättningar som det går (och återigen) låta dom vara ett tag. Sköt om vattnet, mata dom som du gör, och se tiden an under en period. Om Discusarna trivs, äter och i övrigt är friska borde problemet lösa sig av sig självt efter ett tag - men, som sagt, jag förstår mycket väl din frustration och "väntan" på att något intressant skall hända.
Om förutsättningarna och betingelserna är de rätta i karet kommer dom snart att börja intressera sig för varandra rent sexuellt och då jävlar blir det fart, speciellt om du får två par som hela tiden skall hålla på och mäta sig med varandra.

Håll oss gärna informerade om hur det framlöper - kan jag vara till den minsta hjälp är jag bara glad!

Hoppas att det fixar sig!

Mvh
#8 - 27 mars 2007 20:08
Fan, jag sitter å tänker på dina Discusar. Det är inte så att de där två som käkar bra och verkar piggast har något ihop och jagar eller kör med de andra?
#9 - 28 mars 2007 11:59
Nä dom är nog dom som är snällast i karet. Det är en av dom större som regerar och bråkar när dom har fått mat. Då kör han iväg dom andra från maten på botten,en riktig polis. Nu som grädde på moset så såg jag igår att en av dom inte hade samma färg på skiten. Har du, max, avmaskat dina någon gång? I så fall vilket medel använde du?
#10 - 28 mars 2007 19:41
Nej, jag har aldrig maskat av dom, men har läst väldigt många poster här på forumet om just färgen på avföringen och att det är kass om den är vit, och jag tror, lite seg... (eller var det porös... eller trådig?).

För min del, när det handlar om Discus, så har jag likadant förhållningssätt till dessa som alla andra typer av ciklider och fiskar jag är intresserad av. Alltså, jag behandlar dom inte mer med silkeshandskar är andra fiskar. En viktig skillnad dock, Discusen är liiiite knepigare och liiiite känsligare än de ciklider som är poppis för övrigt, men inte värre, tycker jag iallafall, än att det går att hålla dom med relativ lätthet.

Jag har, som jag skrivit i flera andra trådar, hållt på med akvarium i 35 år och mestadels haft helt problemfria kar - därmed inte sagt att det har varit en dans på rosor alltid. Jag har haft några slängar av vitaprik och några andra knepiga sjukdomar samt plötslig ren rak död i mina kar - men faktiskt ovanligt lite sjukdomar. Vad jag vill säga med detta är att jag tror att det faktiskt kan vara nyttigt att få sig någon släng av skit, för det "utbildar" en själv på det viset att man, så att säga, känner på sig när något är fel i karet.
Jag oroar mig sällan om någon fisk får något litet utslag eller skråma - sådant brukar läka bort rätt fort. Nu då till avföringen; Mina Discusar skiter ibland med lite olika färg. Ibland är det lite mörkare, ibland ljusare, ibland flyter eller tvärtom sjunker det. Har dom fått röda mygg blir skiten lite lätt rosafärgad, har dom fått vita mygg blir den beige - eller faktiskt ibland gulvit... o.s.v. Det beror ju ofta på vad dom har käkat.
Däremot, om jag märker att någon fisk mörknar på ett onaturligt sätt, klämmer ihop fenorna, matvägrar, ställer sig med huvudet upp- eller neråtlutat i ett hörn eller uppe vid ytan eller botten, eller hela tiden söker skydd och ser rädd och otrygg ut, simmar ryckigt eller ojämt som om den tappat balansen, och liknande symptom, eller får utslag som verkligen ser "sjuka" ut, svampbelagda eller liksom med vit fyllning i samt håligheter på huvudet, runt gälarna eller på kroppen i övrigt - då blir jag vaksam och håller ett vakande öga på denna individ, för eventuell åtgärd.

Nåväl, med detta sagt, vill jag bara berätta att jag kände mig hyfsat redo att efter många år med diverse ciklider ta mig an en av de vackraste ciklider man kan se; Discus.
Jag hade ju givetvis hört att Discus var OERHÖRT svår och känslig, och kanske därför avstått tidigare, men jag läste på om dess naturliga miljö och vad man har för olika alternativ i akvariet och vad dom har för krav och behov.
Jag tänkte; Det får bära eller brista, nu gör jag i ordning ett kar efter bästa förmåga och sedan går jag fanimej och handlar Discus.
Jag släppte i dom och... tja, dom har betett sig som vilka andra ciklider som helst, inga problem.
Men jag har inte stört dom med ommöbleringar eller någonting annat än rengöring, ansning av blad, skit och vattenbyte - det är det enda jag gör i mitt kar, låter dom vara i lugn och ro. Efter några månader - kan ha varit upp till ett halvår satte parbildningen igång och därefter det otroligt frekventa lekandet.

Kontentan av detta långa inlägg blir väl, typ; Jag låter dom vara, roddar inte i karet och framför allt - oroar mig inte - OM - det inte är något alarmerande som sker, då måste man ju ta till åtgärder.

Studera den Discus som du tyckte sket lite underligt, är det inte mer än att det blir några ljusa skitkorvar tycker jag inte du behöver oroa dig: Men håll ett vakande öga!

Hoppas det blir cool i karet!

Mvh
#11 - 29 mars 2007 12:02
Måste säga max att det var nog fan det bästa svar jag fått på detta forum. Jag kände mig också ´redo´ för en ny utmaning när jag gav mig på diskus. Har haft blöta fingrar nu i 15år och diskus är som jag anser det den ultimata fisken att ha i ett akvarium. Läste på länge och väl och tro det eller ej så var det min fru som gav mig en spark där bak och sa -Du fixar det.
Jag kanske inte ska oroa mig för mycket. Har märkt under dessa månaderna att dom kan sluta äta ett par dagar och sen helt plötsligt vara uppe och äta igen som inget har hänt. Detta gäller speciellt min lilla pelle diskus som jag har trot varit på g att slänga in handuken ett par gånger. Men efter ett par dar i hörnet under utsuget till pumpen är hon tillbaka och äter och simmar med dom andra.
Jag ska inte röra inredningen mer nu är ganska nöjd med den, kanske i med en växt till.
Ska se om jag orkar fotografera dom två nya stjärnorna i karet idag, har influensan. Annars kommer det senare.
Mvh//Fredrik
#12 - 29 mars 2007 12:32
Det är bara gôtt att kunna vara till hjälp eller ge råd, oavsett om dom är aldrig så små eller enkla!
Ta gärna lite foton och släng in, det underlättar alltid om det är något problem som man kan titta på.

Att ställa frågor är ju aldrig fel och det är klart som korvspad att man ibland blir en aning orolig, speciellt med Discus, av någon anledning.
Fan, när jag hade köpt mina var jag också helt absorberad och satt som stelfrusen ett par dagar och "letade fel" - helt naturligt tror jag.

Bra att du tar lite tajmaut och låter burken gå. Om karet får "mogna" lite tror jag det mesta löser sig - om det nu är några problem överhuvudtaget!

Mvh

Annons