diskusfråga!

#1 - 18 april 2006 17:25
Tjena ja har 10 st diskusar den minsta är väl 8-9 cm och den största ca 12cm hur ofta ska ja mata dom tycker ni? är lite trött på att vattnet grumlar sig när jag matar 4 ggr som jag gör nu.

Tror ni att 2 ggr om dagen skulle räcka eller behöver dom mer ??
#2 - 18 april 2006 17:45
Ju oftare desto bättre. Om vattnet grumlar sig så beror det på att du matar för mycket åt gången och/eller har otillräcklig filtrering.
MVH
Magnus
#3 - 18 april 2006 17:47
vad matar du med?
#4 - 18 april 2006 17:53
[quote=andreassofus]vad matar du med?[/q
uote]

Jag matar med flingor d 50 heter dom tror jag

+räkmix

+röda mygg räkmixen är nog det som skitar ned mest
#5 - 18 april 2006 19:21
En del uppfödare matar 10gånger per dag. Men då har dom automatiska vattenbyten. 5gånger är väl lagom för en vanlig. Bara att se till att alla får i sig. Jag brukar tina fodret i en rostfri liten skål och mata med sked. Man skämmer bort dom men man ser till att alla får i sig tillräckligt. Inga hackycklingar blir det på det sättet. Slänger man bara i en bit foder att slåss om blir det naturligt en hackyckling.
#6 - 18 april 2006 20:29
[quote=StefanA]En del uppfödare matar 10gånger per dag. Men då har dom automatiska vattenbyten. 5gånger är väl lagom för en vanlig. Bara att se till att alla får i sig. Jag brukar tina fodret i en rostfri liten skål och mata med sked. Man skämmer bort dom men man ser till att alla får i sig tillräckligt. Inga hackycklingar blir det på det sättet. Slänger man bara i en bit foder att slåss om blir det naturligt en hackyckling.[/quote]

bra tips stefan.. tack för de :)
#7 - 19 april 2006 06:34
[quote=teletubis]Tjena ja har 10 st diskusar den minsta är väl 8-9 cm och den största ca 12cm hur ofta ska ja mata dom tycker ni? är lite trött på att vattnet grumlar sig när jag matar 4 ggr som jag gör nu.

Tror ni att 2 ggr om dagen skulle räcka eller behöver dom mer ??[/quote]

Hur stort kar går dom i?
När dom är så pass liten så skall dom nog ha mat iallfall tycker jag 8g/dag.
Variera din mat.Själv kör jag med d-50plus,samt regular,+vitlöksflingor.Alla av tropicals fabrikat.Granulat använder jag tre sorter av.tropical.Jbl.samt tetra.
Hakkade avsaltade kokta räkor.samt lite oxhjärta en å två g/vecka.
Jag har nu nio st i ett 200l kar.Byter vatten 20-30% varje dag.
Vattenbytena Är viktiga,det är av detta de växer bra.håller 30c i karet.Använder ett rena xp-3 ytterfilter som klarar 600l.samt ett fluval innerfilter för mekanisk rening.
Du kan aldrig mata dsicus för mycket anser jag.Sug bara upp det dom inte ätit upp inom 15-20min.
var noga med att suga i skrymslen samt under ev rötter.ruttnande foder är som upplagt för sjuka discusar.

lennart
#8 - 19 april 2006 12:39
[quote=lennart wiklund]Hur stort kar går dom i?
När dom är så pass liten så skall dom nog ha mat iallfall tycker jag 8g/dag.
Variera din mat.Själv kör jag med d-50plus,samt regular,+vitlöksflingor.Alla av tropicals fabrikat.Granulat använder jag tre sorter av.tropical.Jbl.samt tetra.
Hakkade avsaltade kokta räkor.samt lite oxhjärta en å två g/vecka.
Jag har nu nio st i ett 200l kar.Byter vatten 20-30% varje dag.
Vattenbytena Är viktiga,det är av detta de växer bra.håller 30c i karet.Använder ett rena xp-3 ytterfilter som klarar 600l.samt ett fluval innerfilter för mekanisk rening.
Du kan aldrig mata dsicus för mycket anser jag.Sug bara upp det dom inte ätit upp inom 15-20min.
var noga med att suga i skrymslen samt under ev rötter.ruttnande foder är som upplagt för sjuka discusar.

lennart[/quote]

fick kritik i min discus tråd för att ja bytte vatten för ofta,, o ja bytte bara varannan dag..

då fick ja som svar att de inte va konstigt att ja hade sjuka discus när ja stressade dom så mycke..

så nu byter ja bara 2 gånger i veckan typ..

va tycker du om de?
#9 - 19 april 2006 18:51
Alltså det här med vattenbyten....
En discus som lever i ett akvarium som inte en enda person går framför eller gör något i blir ju självklart rädd och stressad om man då helt plötsligt håller på i karet eller viftar med armarna framför akvariumet.
Håller du däremot på mycket i ditt akvarium eller rör dig mycket framför akvariumet så vänjer dom ju sig självklart vid detta!

Mina discuar leker, äter gör det mesta dom faller dom in trotts att jag fyller på med fullt ös med vattenslangen.
Dom äter samtidigt som jag slamsuger botten och jag får fytta på dom med händerna så jag kan göra rent.
Inte är dom stressade av detta.

Har du däremot nya discusar så får man ju ta det försiktigt och vänja dom.
Har märkt att Stendker discus är absolut orädda hur nyinkommna dom än är i ett akvarium.

Däremot kan det ju diskuteras hur bra det är att byta en massa vatten i karet med kranvatten med klor och annat i.
#10 - 19 april 2006 18:55
[quote=Alexander72]Alltså det här med vattenbyten....
En discus som lever i ett akvarium som inte en enda person går framför eller gör något i blir ju självklart rädd och stressad om man då helt plötsligt håller på i karet eller viftar med armarna framför akvariumet.
Håller du däremot på mycket i ditt akvarium eller rör dig mycket framför akvariumet så vänjer dom ju sig självklart vid detta!

Mina discuar leker, äter gör det mesta dom faller dom in trotts att jag fyller på med fullt ös med vattenslangen.
Dom äter samtidigt som jag slamsuger botten och jag får fytta på dom med händerna så jag kan göra rent.
Inte är dom stressade av detta.

Har du däremot nya discusar så får man ju ta det försiktigt och vänja dom.
Har märkt att Stendker discus är absolut orädda hur nyinkommna dom än är i ett akvarium.

Däremot kan det ju diskuteras hur bra det är att byta en massa vatten i karet med kranvatten med klor och annat i.[/quote]

mina är inte heller rädda längre. när ja gör rent botten så kommer dom fram o börjar äta på häverten o så :) kommer fram till rutan o tigger mat så fort ja går förbi.. och de e ju positivt :)

vet inte heller hur bra det är med massa klor i vattnet, men ja vet inte riktigt heller hur ofta ja ska byta.
#11 - 19 april 2006 18:59
[quote=andreassofus]mina är inte heller rädda längre. när ja gör rent botten så kommer dom fram o börjar äta på häverten o så :) kommer fram till rutan o tigger mat så fort ja går förbi.. och de e ju positivt :)

vet inte heller hur bra det är med massa klor i vattnet, men ja vet inte riktigt heller hur ofta ja ska byta.[/quote]

Eftersom du fått ex antal tusen tips så kan ju inte ett till skada.

Gör såhär.

Slamsug botten dagligen blir ca 10-20 liter per dag.
Detta minimerar risken att dom äter bajs och får i sig mindre bra bakterier.
Sen kan du göra ett byte på kanske 30 procent någon gång i veckan.
Studera fiskarna och andningen och efter ett tag kommer du märka hur mycket du behöver byta.
Ingen kan svara på hur mycket just du måste byta.
#12 - 19 april 2006 19:02
[quote=Alexander72]Eftersom du fått ex antal tusen tips så kan ju inte ett till skada.

Gör såhär.

Slamsug botten dagligen blir ca 10-20 liter per dag.
Detta minimerar risken att dom äter bajs och får i sig mindre bra bakterier.
Sen kan du göra ett byte på kanske 30 procent någon gång i veckan.
Studera fiskarna och andningen och efter ett tag kommer du märka hur mycket du behöver byta.
Ingen kan svara på hur mycket just du måste byta.[/quote]

ja har fått en del olika tips ja :)

städade botten ideg o de låg ju stora högar med bajs från malen.

hur mycke ska dom andas då?? har oxå hört att ungdiscus andas fortare än vuxna. stämmer de?

tack för ytterliggare tips ;)
#13 - 19 april 2006 19:15
[quote=andreassofus]ja har fått en del olika tips ja :)

städade botten ideg o de låg ju stora högar med bajs från malen.

hur mycke ska dom andas då?? har oxå hört att ungdiscus andas fortare än vuxna. stämmer de?

tack för ytterliggare tips ;)[/quote]

Discus går ju och plockar från botten så risken är ju stor att dom smakar på det ena och det andra eller att maten hamnar på någon skitkorv.
Det är ju stor risk att discusen får i sig skit/bakterier på det sättet och ett av dom vanligare problemen med discus är ju just magproblem.

Dom andas riktigt fort efter matning sen exakt hur fort dom ska andas annars är ju svårt att säga.
Men en vuxen discus i ett perfekt vatten andas mycket lungt och man ser knappt att dom rör på gälarna.
Fast man brukar säga ett gältag per sekund ungefär och tätare hos yngre.
Flämta ska dom absolut inte göra mer en efter matning och bråk.
#14 - 19 april 2006 19:20
[quote=Alexander72]Discus går ju och plockar från botten så risken är ju stor att dom smakar på det ena och det andra eller att maten hamnar på någon skitkorv.
Det är ju stor risk att discusen får i sig skit/bakterier på det sättet och ett av dom vanligare problemen med discus är ju just magproblem.

Dom andas riktigt fort efter matning sen exakt hur fort dom ska andas annars är ju svårt att säga.
Men en vuxen discus i ett perfekt vatten andas mycket lungt och man ser knappt att dom rör på gälarna.
Fast man brukar säga ett gältag per sekund ungefär och tätare hos yngre.
Flämta ska dom absolut inte göra mer en efter matning och bråk.[/quote]

ok , ska försöka få upp så mycka skit som möjligt .'

ibland ser ja inte att dom andas alls, men ibland lite fortare.. förutom den mörka , han flämtar ju så han mår inte bra..

tycker du ja ska avliva han oxå ??
#15 - 19 april 2006 19:52
[quote=andreassofus]ok , ska försöka få upp så mycka skit som möjligt .'

ibland ser ja inte att dom andas alls, men ibland lite fortare.. förutom den mörka , han flämtar ju så han mår inte bra..

tycker du ja ska avliva han oxå ??[/quote]

Avliva tycker inte jag du ska göra men risken är ju stor att det gått förlångt och att den inte går att rädda.
Tror jag läste i tråden att den sket vitt eller?
Är det så läs detta under.....

Problem är ju också att du inte har något annat kar du kan behandla den i.
Själv är jag inte främmande för mediciner men jag tycker inte du ska behandla hela akvariumet, det är det inte värt.

Du kan ju testa att bada den i en balja med syresten och doppvärmare och där i medicinera.
Man kan ju först köra ett bad med typ furanol (antibiotika) för magen i några timmar.
Det är ju stor risk att det är parasiter så något preparat mot tarmparasiter kan också va värt att försöka med.
Jag tror du skulle kunna testa med dactymor bad i ca 8 timmar.

Vad du ska börja med är svårt att säga men båda är värda ett försök.

Det viktiga är att du har bra syresättning och koll på discusen under kuren.
Du kan inte förlora mer än några hundringar vilket du med säkerhet i allafall kommer att göra om du inte gör något alls.
#16 - 19 april 2006 20:20
[QUOTE=Alexander72]

Däremot kan det ju diskuteras hur bra det är att byta en massa vatten i karet med kranvatten med klor och annat i.[/QUOTE]
Det är inte alla som har klor i sitt kranvatten. I naturen så är det så stora vattenmassor så att näringsämnena inte ansamlas i den mängd som i ett akvarium. Därför gör man täta vattenbyten för att minska på näringsämnena. Jag har utan problem bytt vatten till diskus varje dag. jag har även låtit bli att byta vatten på en månad och det funkar med. Allt beror på vilken belastning och vilka filter man har i akvariet. Jag ser att fiskarna mår bättre äv täta vattenbyten.
#17 - 20 april 2006 12:15
[quote=Alexander72]Avliva tycker inte jag du ska göra men risken är ju stor att det gått förlångt och att den inte går att rädda.
Tror jag läste i tråden att den sket vitt eller?
Är det så läs detta under.....

Problem är ju också att du inte har något annat kar du kan behandla den i.
Själv är jag inte främmande för mediciner men jag tycker inte du ska behandla hela akvariumet, det är det inte värt.

Du kan ju testa att bada den i en balja med syresten och doppvärmare och där i medicinera.
Man kan ju först köra ett bad med typ furanol (antibiotika) för magen i några timmar.
Det är ju stor risk att det är parasiter så något preparat mot tarmparasiter kan också va värt att försöka med.
Jag tror du skulle kunna testa med dactymor bad i ca 8 timmar.

Vad du ska börja med är svårt att säga men båda är värda ett försök.

Det viktiga är att du har bra syresättning och koll på discusen under kuren.
Du kan inte förlora mer än några hundringar vilket du med säkerhet i allafall kommer att göra om du inte gör något alls.[/quote]

jepp den bajsade vitt, inte nu längre för den äter inget nu..

ja ja kanske kan köpa en balja eller nåt o sätta den i, o medicinera ett tag för o se om de blir bättre.. kanske det hjälper, kanske det är försent.. '

som du säger blir de för dyrt o medicinera i ett 400l kar,, discusen kostade ju bara 200kr och medicin är dyrt
#18 - 20 april 2006 12:52
[quote=andreassofus]jepp den bajsade vitt, inte nu längre för den äter inget nu..

ja ja kanske kan köpa en balja eller nåt o sätta den i, o medicinera ett tag för o se om de blir bättre.. kanske det hjälper, kanske det är försent.. '

som du säger blir de för dyrt o medicinera i ett 400l kar,, discusen kostade ju bara 200kr och medicin är dyrt[/quote]

Det har inte med kostnaden att göra.
Jag menar att det inte är värt att förstöra hela akvariumet med medicin för en discus räkning när dom andra ser friska ut.
#19 - 20 april 2006 12:56
[quote=Alexander72]Det har inte med kostnaden att göra.
Jag menar att det inte är värt att förstöra hela akvariumet med medicin för en discus räkning när dom andra ser friska ut.[/quote]

du menar så ja.. nej de e sant.. medicin kan ju sluta med katastrof faktiskt om man har otur

Annons