diskusfiskar

#1 - 6 januari 2010 14:44
Hej hej!:)

Har 3 st stora c:a 3 år gamla scalarer i mitt 260l akvarium. Har även lite kardinaltetror och en del malar.

Min fråga är:
Jag hittade idag 2 st diskusfiskar c:a 3 cm i diameter. Underbart vackra!
Med priset 250:-/st.

Nu undrar jag om ja kan köpa dessa fina fiskar?

Någon som vet kanske?
#2 - 6 januari 2010 14:47
Tveksamt då det är stora skalarer.. De är rätt aggressiva och diskusarna är lättskrämda.
#3 - 6 januari 2010 14:58
De är små och diskusen är stimfisk så de kommer att fåsvårt o trivas o klara sig till vuxen ålder.
Bilagor:
#4 - 6 januari 2010 15:00
3 cm i diameter ? Känns inte direkt som nåt man skulle lägga 250:- på och deffinitivt inte om dom säljs så små i en affär ;)
Minst det dubbla om du ska köpa och gärna minst 4 st annars är risken direkt överhängande att dom inte äter och trivs för 5 öre.
Svårt att få dom till att växa för att skalarerna kommer säkert att äta allt.
#5 - 6 januari 2010 15:02
Små discusar och Stora scalarer är inte en bra kombination, däremot går stora discus och små scalarer bra.

Du borde skaffa ungefär 5st minst om du ska köpa några eftersom de är ungfiskar.
Köper du ett bildat par räcker det med 150L om de är ensamma i karet.
#6 - 6 januari 2010 15:04
Det är vad jag sett inte omöjligt att hålla skalar och diskus i samma kar.
Dock tror jag nog att du får ha ett par större diskusar.

Är ingen expter, men tror att de små inte lär ha så stor chans vid matning mot scalarerna
#7 - 6 januari 2010 16:17
Jisses 250 spänn/st för fiskar i den storleken!? Låter dyrt tycker jag.
#8 - 7 januari 2010 15:10
Scalarer passar inte med något annat.;)
Ofta dominanta och ganska elaka, minns mina fenbitande monster jag hade för många år sedan.
Aldig mer.:mad:

Sälj dem och köp några snygga discusar istället.:)
Håller med övriga att de är i minsta laget och att du nog behöver köpa fler.
#9 - 7 januari 2010 16:09
Jag har fyra gröna discusar, och ett scalarepar (alla hyfsat stora), och det funkar bra, discusarna är de som är mest på vid matningarna, och kivas med både varandra och scalarerna.

Men som sagt, så små discus är nog ingen hit med stora scalarer, i alla fall inte om det bara är två discusar.
#10 - 7 januari 2010 20:09
Har oxå diskus och skalarer ihop och ingen större felande länk dom imellan här heller men jag kan hålla med om att det ibland kan skita sig.
Typ stora sura ensamma skalarer som bråkar med andra fiskar.
Mina skalarer bråkar enbart med sina likasinnade och mest vid lektid.
#11 - 11 januari 2010 11:36
Tack era goda råd hjälpte:d

Tänker att så länge ja har mina stora fina goa scalarer - så väntar ja med att köpa diskusfiskarna.

Håller med om att 250 kr lät mkt för så små. Tänk så lättlurad man e. Skönt att man har vänner som man kan fråga här.

Tack tack
#12 - 11 januari 2010 17:13
Det var så lite så delfina ;)

Var hitta du dom små diskusarna nånstans ??
#13 - 15 januari 2010 20:44
drd skrev:
Det var så lite så delfina ;)

Var hitta du dom små diskusarna nånstans ??

De hittade jag på Hornbach i Malmö. (f.låt ja inte svarat innan. Men såg inte din fråga förrän nu).[:o]

Annons