Diskusfärger

#1 - 29 juni 2004 16:31
OK, är det fler än jag som är förvirrad angående diskusarnas färger? Har tittat på massor av bilder och försökt få nån logik i det hela .... för mig borde t.ex en "solid" inte ha några streck, ränder eller prickar . Finns det nån som på ett enkelt sätt kan förklara det hela i stora drag? Finns det nån sorts grundläggande genetik angående färgavel (vilka färger som är dominanta osv) eller är det "trial and error" som gäller för uppfödare?
Skulle också vilja vad min nyaste diskus har för färg, ni kan se den här: http://w1.427.telia.com/~u42706001/red.jpg
#2 - 29 juni 2004 17:39
Hmm...den rackans nye fisken såg inte riktigt frisk ut jö...
#3 - 29 juni 2004 20:51
Jadu, det där är en så pass ung fisk att det är mycket svårt att avgöra. Jag skulle dock gissa att den aldrig kommer att få särskilt starka färger inåt kroppen, men däremot få mycket färg i fenorna, ungefär som nu. Det är dock mycket svårt att säga eftersom diskus genomgår flera utfärgningsstadier innan de nått vuxen storlek. Det där var alltså bara en utsga baserad på min egen intuition och personliga erfarenhet.
#4 - 29 juni 2004 21:01
Jag skulle gissa att de e en Alencer, men som sagt den är ung och färgerna kan ändras en hel del.....

Annons