Diskusarna mår inte bra och verkar snart dö???

#1 - 16 december 2003 18:57
Hej,

Jag satte in mina första diskusar i fredags. JAg har haft inlägg tidigare om en som jag trott att det varit fel på, men nu verkar det vara den som är mest aktiv. Av 7 så är det 4 som numer har en mörkgrå färg och verkar må riktigt pyton. Jag upptäckte det i går och gjorde då ett vattenbyte på en tredjedel. Det positiva är de ändå äter, men det går fruktansvärt långsamt och det är inte mycket. Den som är värst drabbad tog jag en bild på alldeles nyss och den finns här http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131500&gid=133824 och bilden heter problemdiskus. Som man kan se på bilden är den rejält mörk och har även något vitt på kroppen. Jag har observerat sen ett par dagar att många av diskusarna lagt sig på sidan och sedan skjutit iväg mot ett växtblad(precis som om de velat klia sig) Ett annat problem jag haft är temperaturen då jag inte fått upp tempen till mer än 27-28 grader(har haft det lite hektiskt på jobbet så jag har inte haft tid att komplettera upp med ytterligare en värmare)
Vad tror ni? Det känns inte som om detta skulle vara ett normalt bettende och att det skulle vara relaterat till stress kopplat till att de precis bytt miljö. Jag börjar misstänka att de helt enkelt bär på en sjukdom.

/C
#2 - 16 december 2003 19:07
Den fisken mår verkligen inte bra!!!! att de skuter iväg mot tex en växt tyder garanterat att det är gälparasiter. Det finns olika märken och preparat mot detta men ett par är: Flubenol 5% och Sterazin.
Börja med att ha i salt i karet(om du inte redan har det). 1dl salt per 100 liter. sen borde du få upp tempen,gärna till 33-34gr
#3 - 16 december 2003 19:12
Det är så att om fiskarna byter miljö så innebär det en stressfaktor. gälparasiter har alla discus liggandes latent i kroppen och "blommar" ut om fisken tex inte mår bra. då klarar fiskens egna immunförsvar inte hålla det tillbaka och med de följder som dina fiskar har...
#4 - 16 december 2003 19:19
Håller med Pelle, salt och temp höjning till att börja med. De har förmodligen gälparasiter men det är förmodligen inte det som gör att de "håller på att dö". Hur ser Ph ut, variationer?
Ps: Jag finns på vår chat om du vill snacka lite.
#5 - 16 december 2003 19:26
OK Pelle K,

Nån uppfattning om hur bråttom det är??? Ska saltet i omgående eller måste jag vänta till temperaturen kommit upp?

/C

#6 - 16 december 2003 19:35
Nej i med saltet direkt och gör vattenbyte med varmare vatten för att få upp tempen om din värmare inte pallar. Den klarar förmodligen av att hålla 35c även om den inte klarar att värma upp det till den tempen.
#7 - 16 december 2003 19:37
Hur är det med Ph värdet. Ser ut precis så om man sänker för snabbt. Hur ser ögonrn ut? Nitrit värde?
#8 - 16 december 2003 19:45
Håller med Oscar. Men det på bilden är inte gälparasiter. Ser snarare ut som diskuspest, vilket vi inte får hoppas att det är. Men annars är det helt rätt. UPP med tempen! Men ta det lugnt, det finns risk för förluster om det går alldeles för fort. Salt är också helt rätt, bara det inte det innehåller Jod. Fisken på bilden kommer du nog att att tappa, men håller du ordning på Ph, temp mm så går det nog bra.
MEN diskus är ett helvete på sitt sätt... det är järnkoll som gälller. Jag har kompisar i Värmland, där jag är uppvuxen. Ph 6.2,
hårdhet 3 osv... DIREKT ur kranen....
#9 - 16 december 2003 19:51
Ph 6.2,

hårdhet 3 osv... DIREKT ur kranen....



Nu är det jag som flyttar[:-112]

Jag har upplevt exakt samma symptom när jag sänkte Ph värdet för snabbt.
#10 - 16 december 2003 19:52
Och en sak till... har du ett akvarium till och firren fortfarande mår visset, medicinera inte om de andra är pigga o glada i deras vanliga akvarium. Ta den sjuka avsides istället i ett eget kar.
Sedan är det helt normalt att man blir av med diskusar ibland. Låt
dendö, det är inget man kan göra nåt åt. Det bara är så.
Egentligen så borde de bo i sin Amazonflod i lugn o ro - hela gänget - de har inget att göra i akvarier egentligen.
#11 - 16 december 2003 19:53
ph ligger på 6,8 och har legat där stabilt sen ett par veckor tillbaka. Nitrit=0 och har även det varit där sen ett par veckor. Kommer precis tillbaka från ICA med 1,2 kg fint salt utan jod av vilket jag då skulle peta i 4 dl. Det jag är fundersam över nu är om jag tar död på mina corrydoras istället som enligt infon på zoopet är känslig mot salt.

Ögonen ser lite simmiga ut. Förutom den diskus jag tidigare trodde jag hade problem med.

*Så om jag förstår era råd rätt. I med saltet nu!!!!!
*Gör ett vattenbyte nu med ganska varmt vatten!!!
*Åk till zoohandlaren imorgon och införskaffa flubonol eller sterazin!!!!

Mrsonk...Är det chatten på detta forum du menar?

/C
#12 - 16 december 2003 19:56
Okej. I med saltet när du gör vattenbyte, tänk på att inte höja tempen direkt till 35c utan gör det i etapper.
Flubenol kan du inte köpa i zooaffären, sterazin kan du.

Jag menar chatten hos DiscusKlubben, länken i min signatur.
#13 - 16 december 2003 20:07
Flubenol kan du glömma, det finns inte att köpa i Sverige mer än på speciella djurapotek. Då kostar det flera tusen för en förpackning avsedd för får och grisar. Men det finns inget bätre till gälparasiter. Men det är inte gälparasiter dina fiskar har.
På bilden är det enl min uppfattning endera Diskuspest (inte troligt) eller Costia (sammetssjuka). Eller så mår firren helt enkelt inte bra vilket kan bero på flagelatter... Det är inte helt lätt detta tyvärr... Är den vitslemmig, möglig i slemskiktet så kan det vara Costia. Den sjukdomem slår ut diskus blixtsnabbt, som tur är finnns det effektiva botemedel hos affären. Det hade varit enklare att se med en bättre bild. Mina diskusar brukar se så ledsna ut (fast inte fullt så illa) när man inte bytt vatten till dem. Men framför allt. UPP med tempen! Ta ur dina andra fiskar. Det är inget att orda om. De klarar inte såna temperaturer. Plocka upp Corydoras innan du tillsätter salt. Mina Corysar har aldrig haft några problem innan jag läste att de skulle vara känsliga för salt . Det har de inte nu heller - men vissa är tvärsäkra på att de dör knall o fall . Jag skulle ha chansat på saltet men inte på temperaturen. SE TILL ATT SYRESÄTTA VATTNET ordentligt.
#14 - 16 december 2003 20:20
Tommy K... Har tyvärr inget annat kar att lyfta mina andra invånare till så där har jag ett problem... Saltet kan jag tillsätta nu och succesivt börja höja tempen sen vete tusan hur jag gör om jag måste upp över 30 grader(Där jag antar att de andra börjar få det tufft)
/C
#15 - 16 december 2003 20:24
om jag var du så skulle jag köpa ett till akvarium direkt ( ca 75 liter) o sen så skulle ja sätta i alla diskusarna där.
Den extra sjuka skulle ja salt bada två till tre gånger per dag (i en liten hink ca 20 min eller tills han håller på att halvdö) ( när en diskus ser ut som han så har jag märkt att man kan göra två saker antingen bara låta den dö eller så medicinerar du den o salt badar den så mkt som bara går utan att den dör av chock under behandlingen).
han skulle antagligen ändå dö men om du gör så här så kanske det finns en chans att diskusen är starkare än sjukdomen o där med så kan kan kanske klara sig.
Dom andra diskusarna du har skulle ja behandla lite lätt med medecin bara under ca 3-4 dagar sen så skulle ja göra ett 80% vattenbyte och efter en dag till yterligare ett vattenbyte ca 40-50%. Sen skulle ja låta dom gå där o äta så mkt dom bara orkar i 3 till 4 veckor så att du bygger upp ett starkt emunförsvar på dom.

slutsats: Ditt sällskapsakvarium är nu fritt från sjukdomen om det var bakteriel,virus eller något skadligt mindre djur. För att dom dör efter några veckor utan något värddjur.

Dom övriga mindre sjuka diskusarna. bör ha blivigt fria från sin eventuela smitta som den sjuke hade troligtviss givigt dom.

Den sjuke diskusen har antingen dött eller till frisknat. Men håll honom borta från dom andra i yterligare 3-4 veckor bara så du är säker på att den är frisk.
#16 - 16 december 2003 20:32
Offra inte de andra för en (1) sjuk diskus. Om de andra är friska
så ta ur den sjuka. Sätt den i en transparent behållare så att den
kan se sina kompisar, behållaren behöver inte vara i glas, halvgenomskinlig plast funkar bra. En ensam diskus tycker så synd om sig själv att den dör av bara självömkan... En genomskinlig hink duger bra bara du sköter vattenhygienen. Och SYRE-sättningen.
Eg ska man bara ha friska fullvuxna diskus i sällskapskar. De klarar det bäst. Annars är det bara problem till och från. Det bästa är att ha ungdjur för sig själva. Diskusen är en märklig fisk, går inte att jämföra med någon annan sötvattensfisk....
#17 - 16 december 2003 20:33
I fortsättningen om denna grupp med diskus inte klarar sig köp aldrig diskus som är mindre än 10 cm och köp minst 10 st.
#18 - 16 december 2003 20:36
I fortsättningen om denna grupp med diskus inte klarar sig köp aldrig diskus som är mindre än 10 cm och köp minst 10 st.


Varför inte då???
Det dummaste jag hört.
#19 - 16 december 2003 20:41
Som jag skrev så verkar det vara 4 av 7 som mår pyton. Jag har bestämt mig för att avvakta en dag till och försöka ragga upp ett kar till och bota i det.

/C
#20 - 16 december 2003 20:42
Onkyo - Ett bra beslut. Lycka till!!!
#21 - 16 december 2003 21:07
Tack för det Tommy K.

Jag skulle tro att det är just detta som är tjusningen med Diskus... Trevligt med firrar som signalerar när de mår dassigt och att det är engagerande både för mig och för andra att hitta den optimala lösningen på problemet. Jag har försökt att få en bättre bild på problemfisken(fiskarna) men det är inte helt lätt.

Än en gång, oavsett hur det går, tackar för ert engagemang i mitt bekymmer....

/C
#22 - 17 december 2003 06:39
Onkyo: Här har du fördelen med att du inte köpte Pigeon blood, då hade du förmodligen inte sett att de var sjuka förrän de låg på botten.
#23 - 17 december 2003 08:22
Mycopur från Sera kan jag rekommendera. Har du transporterat discusen långt eller glömt doppvärmaren nån gång? Eller slarvat med karantänen?
Discus som blir nedkylda har en förmåga att dra på sig Gyrodactylae & Dactolygyrae. Hudparasiter och det kryllar av dem i en explosionsartad utveckling! Det man ska göra då är att höja tempen till 34-35 grader i ca en vecka 10 dar. Salta, göra frekventa & stora delvattenbyten innan dosering med Seras Mycopur.
Sterazinet funkar oxå men är inte riktigt lika effektivt. Glöm inte öka doseringen på sterazinet som står på förpackningen!
Hoppas de blir friska! Lycka till!
#24 - 17 december 2003 08:29
Hej såg inte att det var en sida till. Svar till Bilbo:
Klart pigeon blood signalerar att de är sjuka precis som alla andra sorters discusar! De uppvisar samma slags symptom (kliar, släpper slemhud osv.) allt utom att mörkna. Mina har haft G & D ganska nyligen men är nu friska och pigga. (Mitt eget fel då jag slarvade med karantänen med nyinköpta fiskar som rest långt.)
Pigeon blood discusar är för övrigt robustare och växer snabbare jämfört med andra discusar. Blue Diamond växer väldigt långsamt och är väldigt känsliga och har även ofta resistenta sjukdomar tyvärr...
#25 - 17 december 2003 08:53
Dit jag försöke komma är att man kan se tidigare på en riktig discus, om något är fel. Det är min PERSONLIGA erfarenhet, och den kan du inte ta ifrån mig!
#26 - 17 december 2003 09:07
Bilbo jag har inte försökt ta ifrån dig någon personlig erfarenhet. Men du kan inte se en sjukdom tidigare på en discus förrän sjukdomen är utvecklad... Pigeon blood uppvisar alla slags symptom precis lika tidigt som andra sorters discus enda de inte gör är att mörkna. När discus blir sjuka så är det inte alltid så att de mörknar i första hand. Det är inte första sjukdomstecken. Discus i lekdräkt mörknar också... (alla utom pigeon blood)
#27 - 17 december 2003 09:34
Jo, det vet jag!
Ett problem inom "discushobbyn" är att nybörjare ofta rekommenderas att ha Pigeon blood, vilket jag tycker är fel eftersom det är svårare att se symptom på dem. Detta gäller förstås inte "Discusexperter" som haft dessa fiskar under längre perioder och som kan se symptomen på andra sätt.
Nu var det ju inte detta tråden handlade om, jag önskar onkyo lycka till med sina discusar och hoppas att de tillfrisknar.
#28 - 17 december 2003 09:37
Wrongprincess: Tycker du verkligen att Pigeon blood discusar är robustare och växer snabbare?
Jag tycker precis tvärtom om, då det är mycket svårt att få dessa att blir riktigt stora och fina har jag istället gått över till Viltfångat.
Så som jag och flera som jag pratat med uppfattar det blir dessa rejält stora och signalerar på ett lättare sätt om nåt inte står rätt till. Ok att det går snabbare om de blir sjuka, men storleken tycker jag väger upp nackdelarna.
Dock så gäller detta med storleken inte de som man köper i fullstorlek, de brukar vara rejäla bjässar. Men då de flesta i sverige inte har tid samt ork nog att mata så mycket och rengöra så mycket så lyckas man inte. (i princip konstant matning och rengöring som jag har förstått)
#29 - 17 december 2003 10:48
Jag tror att diskus som får mat växer bättre än diskus som inte får mat....=)
#30 - 17 december 2003 11:37
Jag tror att diskus som går i bra vatten mer sällan är sjuk än diskus som går i dåligt vatten
MVH
Magnus
#31 - 17 december 2003 14:51
Att ha diskus verkar vara spännande...
:-)
#32 - 17 december 2003 14:56
Jo, så är det matt.is:) Håller även med Tommy, det är lite av tjusningen. Och en annan rolig sak är att det finns 10ggr mer lösningar än det finns problem, alla har sina sätt.
#33 - 17 december 2003 17:50
Jodå jag vet av erfarenhet att pigeon blood växer bättre än t.ex blue diamond och jag vet att de kan uppnå VF storlek! Kolla mitt bildarkiv på AG jag har en pigeon blood hane som är i VF storlek. Självklart växer inte discusar om de inte får tillräckligt med mat, men något som verkar glömmas bort är att delvattenbyten är nästan lika viktiga som maten. (ju mer mat o ju mer vattenbyten ju fortare och ju större blir odlade discusar.) Tänk på att i vilt tillstånd lever de i amazonfloden och där är det nytt vatten som strömmar hela tiden.
Sen tycker jag att pigeon blood discusar är tåligare mot sjukdomar. Mina har aldrig fått rackiga fenor men det har blue diamondena. Blue diamondena har jag även haft 46% bortfall på. Aldrig så högt på oranga discusar.
Hoppas onkyos blir friska nu. Kör Mycopur o värmekur så ska du se att problemen ger med sig!
Lycka till!
#34 - 17 december 2003 18:21
Hej,

Det har kommit in många inlägg och synpunkter och det tackar jag för.... EN SÅ LÄNGE LEVER ÅTMINSTONE ALLA.. Eftersom jag har en så bussig och tillmötesgående handlare så kanske jag hämtar ett nytt mindre 60-liters juwel akvarium och medicus redan ikväll så här efter stängningsdax och det ska du, L, ha tack för eftersom jag vet att du läst detta och var förberedd när jag ringde.(det finns en värld utanför akvarieglaset som just nu stavas julspel, klappar, jobb etc som gjort att det inte varit möjligt att agera snabbare)

Så antingen senare ikväll eller imorgon kväll blir det till att förbereda och börja flytta diskusarna till sin nya miljö.

Min tanke just nu är att fylla upp 2/3 med vatten från mitt nuvarande akvarium och sedan fylla på med resten från kran. I med salt och medecin, koppa över diskusarna sedan succesivt börja höja mot 32-33.(ligger på knappt 28 idag)

Synpunkter på detta?

Tänkte mig att ha akvariet helt tomt på inredning... Behöver jag en liten rot för att hålla ner Ph?

/C

#35 - 17 december 2003 18:41
Nej, kör helt rent. Hoppas det ordnar sig.
#36 - 18 december 2003 10:38
Wrongprincess: Är för en gång skull helt samstämmig med dig i dina uttalanden. Måste dock hävda att BD visserligen är en svårare discus, men absolut inte så svår som Du verkar vilja ge sken av. I våras inhandlade jag tio stycken 9cm och fick 100%:igt utfall. Jag menar därför att det även är kvaliteten på fisken som spelar in. Fisk från olika odlare (och förmodligen även olika kullar) är olika "bra" helt enkelt. Generellt håller jag iallafall med dig om att Pigeon Blood är en lätt disucs, som växer och blir maffigt stor om den får rätt förutsättningar (tex utfodring flertalet gånger per dygn, samt många vattenbyten). Kan man inte erbjuda det, gör man rättast i att inte skaffa ungfiskar över huvudtaget, utan sikta på vuxna exemplar från början.
#37 - 18 december 2003 15:56
men om det är en smitsam sjukdom så kan den redan ha spridigt sig till dom andra bara det att den inte har brutigt ut än på dom.
om du gör som ja rådde tidigare så har du mycket stora skanser att få en totaltfrisk diskus grupp o den eventuela sjukdomen utrotad från ditt sällskapsakvarium.
#38 - 18 december 2003 16:31
mrsonk: större exemplar (ca 10 cm) har left längre och där med så har just dom individerna visat att dom är starkare mot sjukdomar (starkare imunförsvar) + att dom har antagligen redan varigt sjuka och överleft därför så har dom utvecklat ett inumförsvar just för den/dom sjukdomarna som dom tidigare insjuknat i. det är även lättare att ta hand om större ex för dom är i allmänhet tåligare. därför så råder jag nyböjare som precis har startat med diskus att köpa större ex. Mer erfarna diskusälskare kan mkt väl köpa in mindre djur (5cm+) och få alla att klara sig för dom vet hur man ska göra. medans nybörjare kanske inte vet hur dom ska göra o bör därför starta med större ex. varför jag tycker att man som nybörjare ska köpa minst 10 st är för att om men bara köper 5 eller 6 så kommer det antagligen att bildas en rangårdning som gör att den som ligger läggst i rang kanske inte får någon mat. där med så kommer han så småning om att tyna bort o dö. sen när han är borta så kommer den som var näst läggst i rang att gå samma öde till möttes o sen en till o en till ända tills det bara är en eller kanske två kvar.
om man köper 10st eller fler så kommer det att vara så många ( ett riktigt stim) så att alla kommer hacka på varandra och där med får alla lika mkt mat och ingen dör av mobbing.+ att diskus är ju en stimfisk och där mad så trivs dom bättre ju fler dom är.
#39 - 18 december 2003 16:35
Jo du, det där känner jag till. Det är inte svårt att sköta unfiskar om man vet vad man gör, det är väl vad de flesta flesta gör fel.
#40 - 18 december 2003 17:40
Hej,

Nu simmar de omkring i sin nya miljö.. Med salt, sterazin och syresättningssten sen igår sent. De har fått lite mat och de flesta äter. Tempen har jag hittills fått till 29 grader sen igår..... Får se om den inbyggda 50w räcker till. Annars har jag en större som ligger och väntar på 100 w. Problemet jag har är att termostaten på den nya går upp till 32 grader. Tror ni det räcker eller ska jag byta till en annan?

Och en så länge lever alla!

Skall ta lite bilder med jämna mellanrum och spara som en mapp på min zoon att se tillbaka på senare. Förhoppningsvis blir den sista bilden i den mappen positiv.

Men som sagt... tror ni 32 räcker, eller ska jag byta till en annan?

/C
#41 - 18 december 2003 17:45
Gå inte efter graderna på värmaren, det varierar ju berende på vattenvolym. Kör i den andra värmaren så du kommer upp i 35c.
#42 - 18 december 2003 17:54
ja gör som sonk säger kör i den andra doppisen oxå så får du upp värmen till 35 grader. Glöm inte att sterazinet ska medicineras dag 1,3,6,8 och 10. Dosen skall ökas enligt vad som står i bruksanvisningen. Innan varje medicinering brukar jag alltid göra ett delvattenbyte av modell större. Glöm inte en extra syresten vid höga temperaturer.

Till Wolf: jag visste inte att vi hade varit "osammstämmiga" i "våra" uttalanden lr det kanske bara var något som du hade tänkt....

När det gäller Blue Diamond så tror jag personligen att de är en del sönderavlade därav är de känsligare än andra varianter. Har inte försökt "måla" dem som mycket svårare än andra discusar.... hur det nu än är så växer de otroligt sakta. Mina 4 månaders bebisar har växt om BD´na för länge sen!

Lycka till Onkyo!

#43 - 18 december 2003 18:13
hej,

Hoppas att det är som ni skriver men måste ändå fråga..

Är inte graderingen kopplat till en temostat som slår av vid den temperatur som graderingen anger och inte styrs av volymen? Jag förstår inte hur en värmare annars skulle kunna hålla en jämn temperatur. Jag kan förstå om effekten inte skulle räcka till om man har för stor volym och/eller för kallt i rummet där akvariumet finns men inte hur jag kan dra upp ett akvarium till 35 om termostaten slår ifrån vid 32.

/C
#44 - 18 december 2003 18:18
Jag tror inte temp skalan stämmer så bra. De har aldrig gjort det på några av mina värmare.
#45 - 18 december 2003 19:16
Nu sitter den nya i. Får se hur högt den kommer.

/C
#46 - 18 december 2003 21:25
Jodå man kan få upp värmen ordentligt genom att "överdimensionera" värmarens kapacitet till volymen vatten. Annars kan jag rekommendera Tetratecs doppisar som är väldigt exakta! Diffar endast 0,25 grader! Den har till och med halvgrader som man kan ställa in den på.
Jäger är oxå bra har jag hört och har grader upp till 34 eller mer tror jag.
Kör själv Tetratec överallt.
Lycka till nu Onkyo. Om nån vecka bör de vara friska o pigga.
#47 - 18 december 2003 21:40
Hoppas det wromgprincess, mrsonk, pelle K, diskusludde, Tommy K och alla andra som engagerat sig,,,,

Har nu lagt in bilder på
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131500&gid=135426 (Behandling av sjuka diskusar) och tänkte lägga in dag för dag oavsett vad som händer.

Numer sitter som sagt en extra doppvärmare i.(31 and still rising)

/C
#48 - 19 december 2003 07:02
35
#49 - 19 december 2003 10:45
Se till att tempen inte skenar iväg ännu högre nu, absolut max påstås vara 37-38 grader. Har inte provat så högt själv. Håll koll på dem så att de inte andas för häftigt. Då får du öka genomluftningen. Sätt ett märke på doppvärmaren så vet du var den ska stå till nästa gång de blir sjuka.

Trevlig helg!
#50 - 19 december 2003 17:06
Tackar....

Med genomluftning så hoppas att du menar via syrestenen?!

Sänkte litegrann i morse och ligger på 32 just nu.(max på den nya doppvärmaren.. Den inbyggda har jag inte kollat upp än, men det var den som skenade så den är för tillfället urkopplad)Blir ett vattenbyte ikväll efter det att maten är uppäten.

Fick plocka ur en död diskus idag... 6 kvar..

Tänkte göra det första vattenbytet strax.. Hur mycket skall jag byta tycker ni? Min tanke är att byta en tredjedel med 2-3 dagars mellansrum. Verkar det vara rimligt tycker ni?

/C
#51 - 19 december 2003 17:43
Hej.
Du skall inte ligga och köra tempen upp och ner som du gör.Från 27 upp 35 och ner till 32 grader.Det finns ingen diskus som gillar sådana tempratur svängningar.Du stresar ju din fiskar till max på ett dygn.Från27-35 det är 8 grader upp och sen ner 3 det blir 11 grader.När man gör sådana temp. höjningar skall det gå lungt tillväga och inga panikartade tempratursvängningar som du gör.
Mats
#52 - 19 december 2003 22:12
mats m

Jag förstår ditt budskap och håller med och är medveten om detta men tyvärr så blir det inte alltid som man tänkt sig... Tyvärr så har mitt jobb etc. inte gjort det möjligt att hålla koll på temperatursvängningarna under dagtid då det blev lite brått(nytt kar, värmare etc. hitta en lösning med fler mörklila diskusar som av uppenbarligen led av "jag mår inte bra därför har jag mörk färg". Nu är det lite juleledigt så under ett par veckor så kan jag vara mer aktiv i kontrollen.

Nu så här sent på kvällen så börjar diskusarna se ljusare ut så just nu ser jag positivt på framtiden.

bytte cirkus en tredjedel av vattnet idag och fick de att äta åtminstone litegrann röda mygg.

/C
#53 - 20 december 2003 11:52
woow wooow wooow bort med röda mygg! Tycker inte att röda mygg är bra mat för discus! Det kan gå bra 100 ggr men den 101 när det går dåligt är inte roligt!!!! Mata med torrfoder helst under sjukdomsperioden och dra ner lite på maten så att det inte blir massor över o förpestar vattnet. Det går himla fort att förpesta vattnet med en endaste matbit som blir över i så höga temperaturer som behövs för att kurera discus.
Tänk på att alla hastiga förändringar är av ondo. Temperatursvängningar, ph kh förändringar osv. När mina fick G & D så bytte jag ca 50% av vattnet varje dag. Och nya vattnet hade exakt samma temperatur som det som var i akvariet. (Jag körde Mycopur). När du kör Sterazinet så gör delvattenbytet straxt innan nästa dos tillsätts. Rekommenderar helst att ni använder Mycopur vid sådana sjukdomar för det ska doseras dag 1,2,3 och ev dag 4. Tempen ska vara hög från första dagen i 7-10 dagar. Sen kan man dra ner sakteligen en grad per dygn. Sterazinet är något dumt att doseringen ska vara dag 1,3,6,8,10. Medicineringsperioden och sjukdomen blir kortare med Mycopuret. Efter en vecka är de friska o pigga. Sterazinet tar alltså längre tid vilket jag tycker är onödigt. Men BYT nu INTE medicin mitt i sjukdomen för då får du flera dödsfall. (alla hastiga förändringar är av ondo...)
Lycka till nu Onkyo!
(håller tummarna)
#54 - 20 december 2003 11:55
förresten ville bara berätta att ett guldancistruspar grejjade hela värmekuren på 34-35 grader och Mycopuret!
(mycopur innehåller koppar vilket malar inte tål)
#55 - 20 december 2003 12:15
Okej, här går erfarenheterna isär(som vanligt med discus). Jag har aldrig haft problem med röda mygg, inte heller de odlar jag pratat med. Jag har även hört discusar som blivit dåliga av granulat. Ett varierande foder är att föredra, lite av varje. Håller dock med om att avstå från feta foder under sjukdom då dessa innehåller för mycket näring som i sin tur göder parasiterna i tarmarna, det vill mn ju inte på en redan dålig fisk.
#56 - 20 december 2003 14:54
Hej,

Tack för alla tummar som hålls..
1. Inhandlade en kaka diskusmix idag som de åt av. Inte lika aggresivt som med röda mygg, så lite fick jag plocka ur. Hoppas att jag inte är den 101:a som du beskriver wrongprincess, för röda mygg kommer jag att fortsätta med.
2.Angående doseringen....... Jag medicinerarar med sterazin av ett märke som heter waterlife(60 ml) Tittar jag på vad som är tryckt på flaskan så stämmer din beskrivning, MEN...läser jag den svenska bruxen som följde med så står det som följer för respektive preparat;

Sterazin(parasiter)Dosering 60ml: 1 droppe per liter dagligen tills sjukdomen försvunnit.

Däremot stämmer din beskrivning exakt om jag titta vad som står under rubriken protozin(protozoer/svampar)

Jag har följt den beskrivningen och alltså doserat 1 droppe/liter dagligen sen 3 dagar.

Så det är alltså något motsägelsefullt. Vad tror ni?

/C
#57 - 20 december 2003 15:13
Oki då fattar jag... jag har flaskan som är på 120 ml och den ska doseras på dag 1,3,6,8 & 10. En droppe per 5 liter dosen skall ökas per gång med 1 droppe per 10 liter vatten tills symptomen gett med sig vilket bör ha skett vid tredje doseringen. Sen måste man fortsätta med medicinen de sista doserna för att bryta parasiternas livscykel. Antagligen är doseringen olika på 60 ml flaskan och 120 ml flaskan. Följ bruksanvisningen som medföljde din flaska.
Sen när det gäller röda mygg så går åsikterna isär, ja jag vet... vågar själv inte införa röda mygg igen efter att ha haft sjukdomar förut... kör hellre vita mygg istället.

Lycka till nu!











Annons