Diskusarna är på bättringsvägen, men...

#1 - 21 december 2003 18:23
Hej,

Först vill jag tacka för alla råd jag fått av er för att ta hand om mina krassliga diskusar...
Jag lägger upp en bild per dag på min zoon för att dokumentera mina framsteg och eventuella misstag så andra kan lära sig. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131500&gid=135426
Som ni kan se på dag6 i länken ovan är samtliga numer gyllenbruna och har klara ögon. Däremot tycker jag att de flämtar lite väl mycket.
Nu har jag tre frågor som jag hoppas få svar på.
1. Skall jag sluta medicinera med Sterazin?
2. Skall jag börja sänka tempen?
3. Ränderna har nästan försvunnit. Är det ett bra tecken på en ungfisk?

/C

#2 - 21 december 2003 18:26
Kör behandlingen klar efter bruksanvisningen, avsluta inte innan. Ränderna försvinner när fisken färgar ut och mår bra.
#3 - 21 december 2003 18:26
Att dom andas lite för häftigt är bara för att du har så hög temeratur på vattnet .
#4 - 21 december 2003 18:30
Eller gälparasiter......
#5 - 21 december 2003 18:59
Enligt bruxen skall man medicinera till dess att sjukdomen försvunnit enligt metodiken 1 droppe per liter och dag. Jag tycker att de ser ut att må bra nu, men vill gärna veta vad ni tror eftersom jag saknar erferenhet.

Har legat stabilt på 34 grader några dagar nu och har försökt att kompensera den syrebrist det medför genom att köra bubbel via syresten. Men visst har tanken att dåligt syreinnehåll, Hajen89, kan vara en anledning till att gällocken slår fort(cirkus 2ggr per sekund)
Men samtidigt kan det ju vara gälparasiter och då är det ju tokigt att avbryta.. Hmmm Kan det klokaste beslutet vara att fortsätta som nu några dagar till för säkerhets skull?

Positivt är att jag förut inte sett en sån aptit som de har nu.

/C
#6 - 21 december 2003 19:15
Fortsätt ett par dagar till.
#7 - 21 december 2003 21:22
Låter klokast.. TACK.

/c

Annons