Diskusar som ligger lite på sidan

#1 - 15 februari 2004 17:44
Hej

Såg att några av mina diskusar inte andades med båda gälarna utan bara med den ena. Hällde i lite grovsalt utan jod.
Gjorde även ett vattenbyte innan på ca. 30% samt sög upp en del skräp som låg på botten.

Höjde tempen till 32 grader och släckte lampan.

Nu efter några timmar som ligger flera av de som inte var sjuka lite på sidan. Inte helt plant men dom lutar en del åt ena hållet.
Det ser väldigt konstigt ut.

Kollat nitrit värdet och det var 0 - 0,3.
Ph:t är lite högt, det ligger på 7,5.

Men det hade jag innan oxå men nu verkar dom värre än innan jag hällde i saltet.

Vad händer med dom??

Extremt tacksam för svar!!

/Nicke
#2 - 15 februari 2004 17:46
dom luat med största sanolikhet mot lampan du har i rummet. Dom flesta fiskar gör så att ryggen riktas mot den starkaste ljuskällan, testa med en ficklampa på ett släckt akvarium ska du se.
#3 - 15 februari 2004 18:21
Ok, ska testa med det, tackar, dom verkar helt okej för jag har tänt till dom och nu är dom som vanligt.

Kollade alla värden igen , nitrit halten var lite hög men inte så mycket så jag rengjorde filtrena och bytte lite mer vatten.
#4 - 15 februari 2004 21:24
Dom blir lite omtöcknade av saltet och brukar inte vara så aktiva under salt behandlingen. Diskusar sover på kvällarna och det kan se mycket konstigt ut om man tittar då.
Det händer ofta att någon av dem andas med ena gälen, ibland går det över ibland inte.
#5 - 15 februari 2004 23:37
hmm, men kan dom gå hela livet och bara andas med ena gälen?
så dom kanske inte är sjuka om dom andas med bara den ena?

Hur länge ska man hålla på med salt behandlingen?

Jag har en sorts pleco mal, inte helt säker på vad han är, men fin är han :)

Klarar han en salt behandling?

Har tagit upp honom för tillfället men jag stressade fiskarna när jag gjorde det för han ville inte som jag. Det skulle vara enklare att ha honom i.
#6 - 16 februari 2004 12:46
Har samma symptom på mina diskusar att det bara andas genom ena gälen.

Detta är inget konstigt utan något som de gör, när jag först studerade den första jag såg detta på märkte jag att den efter någon dag bytte gäla att andas med.

Du behöver inte oroa dig om detta. Men var uppmärksam på gälparasiter.

Max

Annons