Diskusar som leker.

#1 - 13 mars 2014 21:37
Hejsan. Jag har ett 450 liters akvarium med 13 diskusar. 2 par leker emellanåt o lägger mycket Rom som dom vaktar på men tyvärr så är rommen borta efter 2-3 dygn. Vet ej om det är hanen som äter upp rommen eller annan fisk. Drömmen vore att få yngel av diskus. Men hur gör jag bäst.? Har hört att det är svårt.....Finns det någon chans till det? MÅSTE lekparet ha ett separat akvarium eller kan jag gränsa av akvariet med ett finmaskigt nät o hoppas på att hanen låter bli att äta upp rommen. Tacksam för svar o många råd.
#2 - 13 mars 2014 21:46
Kan vara båda föräldrarna som äter äggen. Har du nattaktiva fiskar och ingen nattlampa kan även det vara orsaken. Paren kan vara oerfarna, eller inte helt kompatibla. Har hört att äggen inte alltid kläcks om inte vattenvärdena är rätt.
#3 - 13 mars 2014 22:40
Okey. Dom är inte aktiva på nätterna men ska kanske investera i någon nattbelysning iaf. Vad kan tänkas? Vattnet byter jag 50% varje vecka.
#4 - 14 mars 2014 17:02
Kan inte någon ge svar på min ursprungliga fråga? Snälla...
#5 - 14 mars 2014 18:03
Diskusar som leker.

Du kan sätta ett nät eller någon sorts korg över romen så att inga fiskar kommer in till äggen. (inte en allt för finmaskig då ynglen måste komma ut till sina föräldrar för att äta)

Om äggen ändå inte kläcks har du troligtvis lite fel vattenvärden (hårdhet spelar stor roll).
Använder du osmosvatten vid vattenbyte?
#6 - 14 mars 2014 18:07
Nej, jag tar direkt från kranen.
#7 - 14 mars 2014 18:55
Äggen kräver väldigt mjukt vatten för att kläckas (Därav osmos). Är vattnet för hårt kan det lilla extra trycket göra att färre / inga äggs kläcks.

(Hårdheten kan vara helt ok för de vuxna diskusarna men ändå döda äggen)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#8 - 14 mars 2014 19:04
Okey. Hur får man osmosvatten? Jag är helt novis på det området.
#9 - 14 mars 2014 21:01
Osmosvatten får du genom att köra ditt kranvatten genom en omvänd osmos enhet.
Dessa enheter är dyra och tar lång tid på sig att rena vattnet.
(Detta får du göra i separata behållare som rymmer vattnet till ditt vattenbyte = mycket extra tid, plats och jobb)

Jag skulle rekommendera att först prova med bara nätet/korgen för har du bra vattenvärden (framför allt lågt kh och pH) borde några ägg klara sig till yngel.

Det finns massor av videos på youtube om hur dom gör för sina diskusar. Har du tid över kanske det skulle vara kul att titta på dem? :)
#10 - 14 mars 2014 21:22
Ok. Att fixa osmosvatten låter alldeles för invecklat för mej. Så det får vara. Ska testa med nät nästa gång och jag kan ju då också försöka med pH-sänkande medel. Så får jag se hur det går. Ska kolla på youtube.
#11 - 15 mars 2014 06:21
Hur många gånger har ditt par lagt ägg ?
Det är väldigt ofta så att äggen blir uppätna om paret är oerfarna , sedan till din fråga om paret har någon chans till att få äggen att kläckas i ett akvarium med andra fiskar , ja visst har dom det .
Det finns en del här på forumet som har bevis på att det funkar, det är dock svårare att få ynglena att utvecklas på rätt sätt i ett akvarium med andra fiskar då man behöver mata väldigt ofta för att de ska växa i rätt takt och med mycket matning kommer också mycket vattenbyten .
Detta är ett av skälen till att man ofta har ett lekpar i ett eget akvarium när man vill få yngel, man kan mata ofta och göra många vattenbyten samt att det är lättare att hålla koll på de små .
#12 - 15 mars 2014 10:02
Det ena diskusparet har lagt rom 3 ggr nu på kort tid, jag har haft dom sen dom var relativt små så dom är helt oerfarna. Dom är drygt 1 år gamla. Det andra paret har lagt rom 1 gång hos mej, har inte haft dom mer än ca 5 månader så om dom lagt rom tidigare vet jag ej. Hur får jag tag på rätt finmaskigt nät eller korg? Om jag ska köpa ett lekakvarium , hur stort behöver det vara?
#13 - 16 mars 2014 06:48
Som det låter har du oerfarna diskusar och då brukar det bli så att de väldigt ofta själva äter äggen , vi har ett par som det tog minst 20ggr för innan de lyckades få frisimmare , om jag vore i dina kläder skulle jag nog låta dom vara ett tag till innan jag skulle tänka på en ev förflyttning.
Om det är så att du är beredd på det jobb som det innebär att dra upp yngel skulle jag rekommendera ett kubliknande akvarium som ligger på runt 120liter , detta akvarium är ypperligt om man utrustar med ett svampfilter och ett mindre innerfilter ,på detta sätt får du en bra filtrering men ändå inte för mycket vattenrörelse och detta gör att då har bättre förutsättningar för hannen att träffa rätt med sin mjölke , har man för mycket strömmande rörelse riskerar man att mjölken dras med strömmen innan den hinner befrukta äggen .
#14 - 19 mars 2014 12:01
Ja jag får nog ge mig till tåls ett tag till. Om jag sen kanske skaffar ett lekakvarium, spelar det jättestor roll om det blir ett kubliknande akvarium på mellan 120-150 liter eller funkar det med ett 8-kantigt med samma volym?
#15 - 23 mars 2014 00:35
Har inga diskus själv, men så som jag fattat det är fördelarna med kubakvarium att det blir mer liter vatten på liten yta, så yngel har lättare att hitta sina föräldrar.
Detta borde ju funka minst lika bra i ett 8-kantigt akvarie.. Det man inte vill ha är väl ett långsmalt kar.

Mvh Oskar
#16 - 23 mars 2014 05:45
Fördelen med att ha ett kubliknande akvarium till lekande diskus är att man får lite mer höjd på akvariet vilket diskusfiskar tycker om så det borde även funka bra med ett 8-kantigt akvarium .

Annons