Diskusar som inte äter, och vattenbyte...

#1 - 29 november 2004 18:30
Jag har haft mina diskusar i ca tre dygn nu, och jag tror inte att någon av dem har ätit något. Dom två första gångerna gömde dom sig så fort jag kom in i rummet, och nu är dom framme. Men när jag är så pass nära rutan som jag måste för att komma till att mata så sticker dom direkt till sitt gömställe bakom roten och när dom väl är framme så backar dom ifrån maten och bara glor på det tills det har hamnat på bottnen, då simmar de iväg. Jag vet att det inte är konstigt att de inte äter i början, men de har ju knappt smakat. Är det ett problem, kommer de att börja äta snart ? Jag har provat med granulat, flingor, räkmix, mielings och röda mygg. Vissa åt lite av räkmixen, men sen gömde de sig bakom roten direkt igen ? Är allt som det ska ?

Och är det för lite att byta sextio liter två gånger i veckan (etthundratjugo liter i veckan) i akvariet ? Det är på trehundrasjuttiofem liter med åtta diskusar, elva pansarmalar, tre kakaduaciklider och en ancistrus.

MVH Max
#2 - 29 november 2004 18:49
Hur stora är discusarna? Min var även dom skygga i ca 5 dagar och åt inte på ca 3 dagar. Discusar är i naturen långsamma ätare och äter mest från botten. (när maten "landat") Ta dig tid och sitt och titta på dom i ca 30min för att se om dom kommer fram o smakar. Det är vanligt att dom i början smakar men sedan spottar ut. Kan rekomendera att testa att mata med hjärtemix som du gör själv. Jag gör min på kycklinghjärta, vilket inte skräpar ner lika mycket som t.ex ox eller grishjärta pga kycklinghjärtats låga fetthalt. Tänk även på att discusarnas magar inte sitter längst fram, utan lite längre bak, typ lite bakom dess magspröt. Det kan därför vara svårt att se att dom blir sådar runda om dom bara äter lite.

ja, det räcker nog att "bara" byta 120L i veckan. Detta motsvarar nästan 1/3 i veckan.
Lycka till!
#3 - 29 november 2004 18:54
Min personliga erfarenhet är att de kan ta upp till en vecka för diskus att börja äta ordentligt. Detta har berott på transport etc vissa har dock käkat som grisar efter 3 timmar.
Så de e bara att ta de lungt om du inte ser några sjukdoms tecken.
Vattenbyten bör man anpassa efter mängden mat och hur bra biofilter man har de är lite fingertops känsla tycker jag.
Hur stora är fiskarna?
Mvh NiXoN
#4 - 29 november 2004 19:04
En är ca 5 cm, en är ca 7 cm och resten är ca 15 cm stora. De ser friska ut och färgar ut bra och ser fina ut när de spänner upp sig.

MVH Max
#5 - 29 november 2004 19:51
6st är alltså runt 15cm? Då borde det inte vara några problem. De kommer definitivt börja äta innom någon dag, om det inte är något fel på dom eller miljön!
#6 - 29 november 2004 20:21
Svält dom några sen så kommer dom absolut att äta.Några av mina små var skygga som satan men dom åt/äter på natten när det är lite ljus...
#7 - 30 november 2004 08:52
Det är helt normalt. Vänta ett par dagar så ska du se de börjar äta.

Annons