Diskusar "slemmar" vid vattenbyten
För att fortsätta på det Anders sa här ovan med bubblor , detta händer även om man häller i vattnet för fort i akvariet tex om man använder hink .
Jag brukar göra såhär rätt eller fel låter jag vara osagt.
Jag använder mig av en vattenslang som jag för ner i akvariet till den nivå jag vill byta till sedan klämmer jag fast den med en klämma på akvariet , sug till i andra änden och lägg den i tex duschen.
När du tömt ur den mängd du önskar brukar jag trycka ur slangen med kallt vatten så att det inte är något av det gamla akvarievattnet kvar , sedan klämmer jag fast slangen igen men denna gången en bit över vattennivån så att vattnet kan "lufta ur " , se bara till att du inte har för högt tryck i slangen utan en lugn fin vattenstråle gärna lite svalare än akvariets temp blir bra .
Som jag sa rätt eller fel men det funkar iallafall kanon till våra akvarium och fiskarna mår utmärkt så det kan inte vara helt fel ;)
Ska väl även tillägga att jag inte använder mig av något vattenberedningsmedel utan bara PMDD för växterna men nu är jag ju välsignad med ett kranvatten som är mjukt och har ett PH på 6,2 .
Blir du inre grönhårig i duschen? :)
Du har inte kommunalt vatten, eller hur? :)
Vanligt tjänligt dricksvatten ska ju ha ett Ph mellan 7,5 och 9, du har ju redigt låga värden..