diskusar mat och odling

#1 - 9 februari 2005 19:08
Jag har några stora diskusar och en av dem tycks bara äta röda mygglarver men trots det är den ändå mycket tjock.
Kan dom få någon slags förstoppning eller är det nån annan sjukdom??
Har ni något bra förslag på vad man kan mata diskusar med.

Mina Diskusar har lagt ägg tre gånger nu men aldrig lyckats komma så långt.
första gången åt de nog upp äggen men det har jag läst att de ofta gör första gången andra gången så dog alla och tredje gången så lämnade de bara ynglena när det bara var ca. 5st kvar och då var de nykläckta och satt fortfarande kvar på glaset på akvariet.
Varför blir det så här?? Är det bara ibörjan när de och de håller på att lära sig att ta hand om sina yngel???
#2 - 9 februari 2005 21:27
Discusar är nog inte mer bänga än andra fiskar. Anledningen till att de inte klarar sina kullar är ofta otrygghet. Om de känner att de bara jobbar för att andra skall få mat, så äter de hellre själva för att kunna leka senare, när det är lugnare. Därför är det viktigt att verkligen lämna dem ifred när de leker, och inte ge dem en massa störande uppmärksamhet. Det är viktigt att vattenkvaliteten är den allra bästa, att fodersituationen är superb och att det inte finns för många andra störande invånare i karet.

Erfarenhet ger också trygghet. För varje misslyckad lek så lär sig förhoppningsvis paret något, och till nästa lek så är man inte rädd för samma sak längre. Du ser det rätt så tydligt på att de för varje lek kommit allt längre. Jag tror att om någon eller några få lekar så kommer ditt par att lyckas.
#3 - 12 februari 2005 10:25
Om det blir för få yngel kan föräldrarna strunta i dem för att senare göra en större kull. Blir de störda eller när de är ovana kan de äta upp kullen. Jag har haft två kullar på samma gång. Där de äldre ynglen var så stora att de åt upp sina småsyskon. Då åt förälrarna upp de äldre syskonen så blev inga kvar... Man måste ha mycket tålamod och låta lekparet få lugn och ro och rent vatten och lyxmat. Ingen matning när äggen är lagda annars möglar de. Börja mata föräldrarna tidigast när ynglen varit frisimmande i 3 dagar. Lycka till!

Annons