diskusar koppas........ när mata?

#1 - 12 december 2003 14:08
Hej,

Har precis lagt ner 7 bruna diskusar 5-7 cm för koppning i ett nedsläckt akvarium.

Undrar när det kan vara läge att börja mata och med vad? Imorgon?

Har röda/vita mygglarver och diskus granulat hemma.

/C
#2 - 12 december 2003 14:36
vad är koppning
#3 - 12 december 2003 14:45
Du kan mata dagen efter du har fått hem dom.
#4 - 12 december 2003 14:46
Vänta tills imorgon och se hur piiga de är på mat. Vill de äta kan du ju ge dem mat, är de fortfarande skygga och inte vill komma fram kan du vänta ett tag till.
#5 - 12 december 2003 14:58
OK,,,,

Nu är koppningen över och de simmar runt. Skall tända upp om ett par timmar och se hur de verkar. Passade på att slänga i lite flytväxter för att dämpa ner belysningen en del.

Knutte... Koppning är att efter att påsen flutit runt i sisåder 20-30 minuter hälla i nån deciliter(koppa) från akvariumet till påsen och sen göra detta minst ett par ggr till 5 minuters mellanrum. Detta för succesivt fisken skall vänja sig med temperatur, bakteriekultur etc. Sen när man väl skall släppa i så brukar åtmonstone jag hälla påsens innehåll genom håven i en hink för att sen släppa i fisken.(För att slippa få in sjukdomar etc...)

/C
#6 - 12 december 2003 15:00
"För att slippa få in sjukdomar etc.."

De följer nog med ändå tyvärr.
#7 - 12 december 2003 15:10
Håller med dig Mr Sonk... Formulerar om..."för att slippa få med det som eventuellt kan följa med i vattnet"

(Sen vet jag att det finns olika åsikter om vad som är rätt)

/c
#8 - 12 december 2003 15:30
oki då vet jag
#9 - 12 december 2003 16:07
Jag brukar plocka upp fisken med handen ur påsen. Det är faktiskt lättare om det inte är en liten fisk. Dessutom slipper vassa fenor fastna i håven men å andra sidan kan du sticka dig på fenorna. [:)]

Annons