diskusar i 260 l akvarium

#1 - 12 juni 2004 22:09
Hejsan!
Jag har ett akvarium på 260 l och har några frågor kring detta och dess nuvarande/kommande invånare.

1. Har ca 30 kardinaltetror och 10 vinkeltetror i nu, ungefär hur många diskusar kan man tänka sig ha i utöver detta?

2. Hur fungerar ovanstående fiskar med diskusar? Kardinaltetror ska tydligen fungera, men vinkeltetrorna håller sig högt och äter väldigt hetsigt, kan de kombineras med de (som jag uppfattat det) lite sävligare, bottenätande diskusarna.

/tacksam för svar
#2 - 12 juni 2004 23:59
Skulle gissa 3-4 st. Man brukar räkna 50l vatten per diskus som riktmärke.
#3 - 14 juni 2004 19:36
det är ingen fara med dom fiskar du har nu att mixa dom med diskus.
fast ja har erfarenhet att diskus går händer lite för trångt med fler polare än för glest med för få polare:)
ja skulle slänga ner 8-10st små diskus.
sen så skulle ja låta dom växa o vart efter dom växer ta bort någon av dom (sälja dom/den) så till exempel du köper in 8-10 diskus i 5-6 cm storleken. sen när dom är ca 10-12 så kanske ja bara skulle ha 6-8 kvar o sen när dom blir 12 o uppåt så skulle ja nog ha kanske 4-5 st kvar. sen så får man räkna med att någon kanske dör under tiden dom växer.
#4 - 16 juni 2004 15:12
En diskus på 5-6 cm, hur lång tid ungefär tar det innan den är 10-12 cm?

Tack för svaren
#5 - 16 juni 2004 15:35
Jag skulle inte rekommendera 8-10 st i ett 250l. Max 6 st discusar. En tumregel ca50l per discus är bra att ha. "Packar" man dem för trångt måste det till fler delvattenbyten än 30% var tredje dag. Annars blir det lätt sjukdomar. Om man är nybörjare när det gäller discus skulle jag rekommendera att köpa 10cm eller större från början. Med 5-6 cm discusar blir det bortfall. Då tappar man lätt sugen. Hejsvejs!
#6 - 16 juni 2004 15:54
hehe det ja menar är bara att man får sortera bort var efter dom växer. ex det står bla så i Back to nature guide om diskus. fast ja håller med dig om att man borde köpa lite större fisk som minst 10cm.
#7 - 16 juni 2004 16:45
det har funkat bra för mig. fördelarna med det är att dom kommer inte vara lika skygga. En till sak är också att du få fler diskusar att välja bland när du har fått upp dom i storlek. På de sättet så sortera man bort dom man inte tycker passar/vill ha kvar o man får en super fin passande grupp kvar i akvariet:)
om man börjar med för små diskus o för få så blir det lite för få o då blir dom sjygga.
fast om du börjar med 6st 10 cm diskus så är det lagom till en början fast sen när dom växer så skulle ja ta bort 1 kanske 2 st. för att inte få det överbefolkat.
vad är då fördelarna med att köpa 10cm diskus än att köpa 5-6cm. jo för när dom är runt 10cm så har dom passerat dom värsta massdöd stadierna i sitt liv o men kan räkna med att dom fiskarna inte kommer dö bara så där. Fast sen kan det ju hända äbdå även om det inte alls är lika vanligt. nackdelen med att köpa så stora diskus är att dom tär mer på plånboken.
#8 - 16 juni 2004 16:46
hehe så det är ungefär som ja skrev från allra första början
#9 - 16 juni 2004 16:50
sen hur lång tid det tar för en 5-6cm disksus att bli 10-12 cm beror på vad för mat o hur mkt du ger även hur stort akvariet är och hur bra hygienen är i akvariet. fast om man förjer dom riktlijer som finns så skulle ja tro kanske 10-12 månader.
hehe ja är inte så haj på det där för ja brukar inte räkna hur lång tid det tar utan ja brukar höfta lite haft så där vad det gäller sånt. fast så där lång tid har det tagit för mig tidigare.
#10 - 16 juni 2004 21:31
Ngn erfarenhet av att beställa diskusar via nätet med transport via bussgods? Finns ju exempel på ställen där du kan köpa 10 cm diskus för 200 kr, samma pris som de tar för 6-7 cm fiskar...
#11 - 16 juni 2004 21:59
Vart kan man köpa 10 discus för 200 kr??? Värligt undrande......lär väl kanske inte var bra djur men jag har aldrig hört om något sådant Internet företag..har jag missat något???[:-164]
#12 - 17 juni 2004 08:51
Mannen i Värmland, finns på blocket...
Har ingen aning om kvaliten på fiskarna så det är därför jag undrar om ngn har erfarenhet av det.

och det är 200 kr för 1 st 10 cm stor diskus för att undvika missförstånd
#13 - 17 juni 2004 10:44
om du menar av amazon akvarium så beställde ja där för något halv år sen dom levde o måde bra åt bra i ca en till två månader sen så började alla dö. det tog kanske två veckor för alla 12 fiskarna att dö. ja hade perfekt förhållanden för dom så min slutsats är att det är ingen vidare kvarliotet på dom fiskarna fast ja kan jui ha fel
#14 - 18 juni 2004 12:34
Har hört lite olika bud om amazon akvarium...
Kollade du vilka värden de har hos dem i affären?
#15 - 18 juni 2004 17:23
ja var aldrig in i affärn fast ja fick en påse med vatten med som han sa kom från dom akvarierna o när ja kollade så passade dom bra.
#16 - 18 juni 2004 21:44
märkligt...
funderar på att åka dit och köpa, men vi får väl se...
#17 - 18 juni 2004 21:51
ja tror nog att det kan vara bättre att mötas fase to fase om man kan.
så då kan du nog få fina billiga ex.
fast ja som bor i uppsala o har inge körkort blev lite knepigt för mig så ja köpte via nätet. hehe det är ju för fan över halva sverige :P

Annons