Diskusar: Äntligen lek?! (VIDEO)

#1 - 2 september 2011 16:09
Helt otroligt underbart!!
Har haft fiskarna snart ett år.. har varit himmel och helvete. Men nu den senaste tiden har det kännts som att man är på rätt spår och fiskarna har visat sig må riktigt bra.
Idag hände detta.. och det känns så fantastiskt jäkla kul!
Bäst av allt är att det är mina två favoritfiskar som bildar par :D

&hd=1" target="_blank">
&hd=1
#2 - 2 september 2011 20:59
Hur gamla är dessa fiskar?
#3 - 2 september 2011 21:12
Hej. De borde vara nära 1 år. Är inte hundra (har glömt när de föddes) men jag hämtade dom i 10 November och jag hämtade dom som små. Så ca 1 år då =)
#4 - 3 september 2011 06:41
Vad fina dom är - kul att dom leker:). Där har du belöningen efter allt strul som du har haft;).
Lycka till!

//Inger
#5 - 3 september 2011 08:50
Har de börjat pröva sig på att leka tillsammans? Kan vara lite tidigt att vara säker på att man har ett par när de bara är runt ett år. Jag har äldre diskus än så som lekt tillsammans för att några veckor senare leka tillsammans med en annan partner. Men kul att de kollar in varandra, det är ju alltid ett bra tecken.
#6 - 3 september 2011 12:04
Hej!
Dom har inte lagt ägg men de håller på och gnider sig mot rutan nu.
Man märker dock att andra är intresserade och också försöker få en plats =)
#7 - 3 september 2011 13:46
Halloj Bass! Jag vill egentligen ingenting mer än att säga att det är förbålt granna discusar du har där! Att de "skakar" när de är i närhteten av varandra är ett fint tecken på att det är lek på gång - snart har de nog en kaka sittandes på rutan!
:)
#8 - 3 september 2011 14:15
Jo, du känner nog till tecknen Mats:p...
#9 - 3 september 2011 14:23
ansjo skrev:
Jo, du känner nog till tecknen Mats:p...

Jaaa... puuuh... varenda gång jag ser det så känns det som; here we go again...:)
#10 - 3 september 2011 14:34
Men jag håller med, ett gäng av de diskusarna kunde nog få mig att starta upp ett sådant kar igen, grymt snygga!
#11 - 3 september 2011 17:21
Tack så mycket =)
Det är så jäkla roligt nu.. sitter i timmar framför karet och ser på spektaklet när de håller på.
Riktigt häftigt och se hur de verkligen trycker ur all färg just nu =) Fler fiskar verkar vara lite halft på G.
Nu är frågan om man ska plocka ur resterande diskusar eller om alla ska få gå kvar och kanske skapa fler par i karet..
#12 - 3 september 2011 21:16
Kul! Verkligen en av höjdpunkterna med hobbyn när ens diskusar är på det humöret! Är de bara ett år gamla så hade jag låtit dem växa till sig ett bra tag till innan du ger dem ett eget akvarium. De kan behöva ett antal lekar för att "öva" sig. Dessutom är risken stor att honan bromsas i tillväxten om du låter henne ta hand om yngel. Skulle rekommendera tålamod... Verkligen otroligt fina diskusar! När du i framtiden har dragit upp yngel så står jag i kö för att köpa loss några :)
#13 - 6 september 2011 09:01
Tjenare!
Jo det är sjukt roligt =) Ska vara kall och låta dom hålla på. Fortsätta på samma linje som tidigare då de verkar må kanon, växer så det knakar och har det allmänt skysst nu. De kan få misslyckas några gånger nu. Fler fiskar börjar visa samma tendenser nu så det kan nog bli fler par i karet.
Tålamod ska jag ha denna gång :D

Dessa två mååååste ju bara få grymt vackra minidiskusar =)
#14 - 13 oktober 2011 06:28
Verkligen fina diskar. Vad är det för sort?
#15 - 18 oktober 2011 17:14
Hej! Det är Rödturkos som leker =)
Nu har jag lyckats med att få yngel av dessa fiskar =) Några få men ändå. Problemet är väl mer att de lägger rom varje vecka!
" target="_blank">
#16 - 18 oktober 2011 20:29
Bass skrev:
Hej! Det är Rödturkos som leker =)

Nu har jag lyckats med att få yngel av dessa fiskar =) Några få men ändå. Problemet är väl mer att de lägger rom varje vecka!

" target="_blank">

Härligt!
När ynglen blir frisimmande senare så kan du ta bort konen, så blir det mer fokus på yngelvård.:)
#17 - 18 oktober 2011 20:36
Tjenare Mats!
vart bara 20 frisimmande, jag lärde mig lite, fiskarna också tror jag... så nästa kaka som kläcks imorgon ska nog gå bättre :)
Tar bort konan då, bra tips tack!
#18 - 18 oktober 2011 22:40
Bass skrev:
Tjenare Mats!

vart bara 20 frisimmande, jag lärde mig lite, fiskarna också tror jag... så nästa kaka som kläcks imorgon ska nog gå bättre :)

Tar bort konan då, bra tips tack!

Visst, testa det! Vänta dock tills ynglen är helt frisimmande och helt och hållet håller sig till föräldrarnas sidor. Mina (de som jag har i oinrett kar och som enbart leker på lek-kon) började leka ibland när de hade yngel - så jag tog bort konen och då blev det en helt annan sak - yngelvård tills ynglen är så stora att man faktiskt kan håva ur dom och de klarar sig helt själva.
Jag tror det är individuellt från par till par hur detta funkar, men man får testa lite olika trix.:)
#19 - 19 oktober 2011 15:06
Nu har de börjat kläcka, som en klocka haha.

Tyvärr en hel del vita ägg men med Uppsalas hårda vatten kanske det inte är så konstigt.

Annons