Diskus yngel under semester?

#1 - 28 juli 2003 20:32
Jag har idag ca 40st diskusyngel 14dygn gamla (fri simmande), och föräldrarna i ett 100l kar. Matar dom med nyckläckt artemia och frysta cyklops.... har provat med mkt finmalet torrfoder/pellets.... samma som föräldrarna äter...
Nu är det så att jag drar på semester om ca 2 veckor.. ynglen kommer då att vara ca 25 dygn gammla.. Jag kommer att vara borta ca 1vecka hemifrån och undrar nu hur man enklast löser matningen under tiden man är borta... Kan jag på något sätt underlätta automatisk matning med invänjning av något foder.. nu innan eller hur skall man göra.. det kommer alltså inte att finnas tillgång till levande artemia under den tiden.. ??? Några tips??
#2 - 28 juli 2003 20:34
Har du ingen kunnig som kan sköta det hela?
#3 - 29 juli 2003 08:50
Det är det som är problemet...... Har inte det... :-(
#4 - 29 juli 2003 08:56
Fodermaskin???

/Sippe [:-35]
#5 - 29 juli 2003 08:58
Tror inte du kan lämna dem två veckor utan att merparten stryker med. Fodermaskin blir svår till nykläckt artemia. Tror att det finns någon som kläcker direkt ner i akvariet, men vattenbyte måste ju göras.
#6 - 29 juli 2003 15:37
hedghog: var bor du?
#7 - 29 juli 2003 16:20
ynglen måste ha foder par gånger om dan, annars dör ganska lätt i den åldern tyvärr, Vatten byte varje dag är också ett plus, ger högre aptit + ökad tillväxt hos diskusarna i den åldern.
#8 - 3 augusti 2003 10:55
Sthlm bor jag.. dom har börjat att käka cyklops bra nu och är även intresserade av nersmulat torrfoder pellets.. kanske kan köra en fodermaskin med smulade pellets.. får kanske någon att göra ett par vattenbyten oxå...

Annons