Diskus yngel i larvstadium äts upp?

Lucas_no1
#1 - 28 februari 2005 23:29
Hej!

Jag har ett par som var nya för mig för ca 1,5 månad sedan.
Dom är två år och fyra månader.
Hos förra ägaren har dom fött upp två fina kullar.

Nu har dom lekt tre ggr hos mig och det har gått bättre och bättre för varje gång.
Den senaste gången som tog slut idag kom till att rommen kläcktes till larvstadium och var så i ca ett dygn.
Dom flyttade dom från ena sidan på krukan till den andra och såg mycket noggranan ut.
Kullen var rätt liten och jag kunde räkna till ca 35-40 st i yngelstadiumet till att börja med.
Antalet har sjunkigt hela tiden men båda fiskarna har stått och spottat tillbaka yngel som simmat iväg.
Men det har ändå minskat i antal under hela dagen.
Ikväll var det bara 15 kvar och då gav dom upp och började leka med varandra igen med bugningar och allt.
Jag hoppas jag störde dom så att dom inte lägger rom igen.
Jag gjorde vatten byte och tvätta och gjorde rent glaset för att störa dom.

Frågan är vad kan ha varit fel denna gång?
Var det att dom tyckte kullen var för liten så dom tappa intresset av det eller har ni något annat förslag?
Lite konstigt att dom minskade i antal hela dagen....
Det enda anmärkningen på vattnet var att det fanns en del nitrat för jag hade matat mycket och trodde inte att dom skulle leka igen efter sju dagar.

Mvh Lucas
#2 - 1 mars 2005 07:02
Antagligen var det en kombination av det hela. För liten kull samt nitrat i vattnet. Jag brukar sluta mata direkt när de har ägg och göra ett försiktigt delvattenbyte nästa dag. Sen byter jag inte vatten förrän ynglen är frisimmande på föräldrarnas rygg sedan 3 dagar. Då börjar jag också mata föräldrarna försiktigt. Visst kan de leka både en och två ggr i veckan tills det blir en hyggligt stor kull. Lycka till!
Lucas_no1
#3 - 1 mars 2005 08:17
Tack för svaret!

En följdfråga.
Om dom leker såpass ofta som mer en än gång i veckan kan då kullen bli stor?
Kan honan hinna producera ny rom i stort antal så fort?

Mvh Lucas
#4 - 1 mars 2005 11:34
Jag trodde själv det var tvärtom.Alltså att dom har längre uppehåll så kommer det bli större rom/kull?
#5 - 2 mars 2005 13:33
Ja det kan bli stor kull. Men störst blir den då de väntat i ungefär 7-8 dagar.
Jag har haft discusyngel på ryggen på föräldrarna när de lagt en ny jättekull med rom. Ynglen som redan var på ryggen åt upp sina yngre syskon när de blev frisimmande. Föräldrarna åt upp de få yngel som blev kvar med resultatet att ingen överlevde från någon av de två kullarna. Därefter satte de en jättekull till världen och de växte upp till friska stora yngel. Hejsvejs!

Annons