diskus yngel

#1 - 13 juni 2008 16:35
idag kläcktes diskus äggen och de ser ut som små larver för de små rackarna. men det ser ut som att honan vill äta upp dem.. Vad ska jag göra för att motverka att hon inte gör det? Om det nu finns något man kan göra...
#2 - 13 juni 2008 16:54
Har inga kunskaper om Discus men ska enentuelt skaffa det till mitt nya akvarium 375l.
Ville bara säga grattis!
#3 - 13 juni 2008 16:59
Gör hon det så gör hon det:).
Det kommer fler kullar och en del par kan behöva några lekar innan de lyckas medans en del par lyckas direkt.
#4 - 13 juni 2008 17:06
Ibland tar de väl även yngel i munnen, eller "plockar" bland dem, för att rengöra dem, flytta dem, och rädda yngel som trillar av underlaget, så att det kanske ser ut som om de försöker äta upp dem. Tror nog inte det finns nå´t "försöka äta upp ynglen", antingen så gör de det, eller inte, och tar de ynglen i munnen och se´n spottar ut dem, så var det förmodligen inget försök att äta upp dem.
#5 - 13 juni 2008 18:32
aah tack så mkt för alla svar :-). Detta par har fått upp ett antal kullar förut, men det var innan jag hade dom. jag ser numera inga yngel kvar, bara ett fåtal vita ägg som inte blev befruktade.

man får se hur det gå¨r nästa gång, de leker hela tiden endå så :-) nångång lär de väl lyckas hos mig, innan de blir sålda :-)
#6 - 13 juni 2008 21:21
Det bästa vore om du kunde ha dem ensamna i ett kar, om de nu redan inte är det. Om du vill ha lek på dem dvs.
#7 - 13 juni 2008 21:39
Detta betende att de äter upp äggen när de är nybildadepar är ganska vanligt.Ja visst kan man göra något åt det !!! Man kan skapa band mellan yngel samt par genom att sätta galler eller nät framför äggen så de inte kan äta upp dem. Detta galler kan sitta kvar tills de har blivit frisimmande!!!

Dessa galler tillverkar jag själv i rostfritt stål !!Se bild
#8 - 13 juni 2008 21:46
Dom sitter just nu ensamma i ett kar eftersom det var meningen från början att jag skulle försöka få upp en kull :-) Sen blir alla andra diskusar hackkykling om de inte

Men jag har ingen lekkruka utan en staty som de brukar lägga ägg på, men knasigt nog lade dom äggen på pumpen för första gången. Om jag ska behålla paret så kommer jag skaffa en kruka, osmos och ett fint galler till :-D.

Snabb fråga angående gallret: Är det inte dåligt för vattnet när man har metall däri? Eller är det bara något jag fått för mig? :-)
#9 - 13 juni 2008 21:56
Nej dessa gör inga utfällningar alls i vattnet.Som sagt var så är de gjorda i rostfritt stål!!!
#10 - 14 juni 2008 06:39
Okelidokeli!
#11 - 29 juni 2008 10:37
Hur har det gått för dig med paret destroy.Jag har lite nya uppdaterade bilder på den kullen som ni kan se på krukan.De har ävenfått lite färg på sig nu också dessa ocean green yngel.
#12 - 29 juni 2008 10:50
Dom ser skitfina ut ju Tony ;)
#13 - 29 juni 2008 11:11
Jo de ser verkligen lovande ut.:) Vi får hålla tummarna att det håller hela vägen ut
#14 - 30 juni 2008 09:44
Riktigt fina :-). För min del böev det inte lika lovande, vet inte vart yngleen tog vägen men det kommer nya, det kommer ägg hela tiden så någon gång så kanske man lär sig hur man ska hantera de små liven :-).

Annons