diskus-varianter

#1 - 19 juni 2003 18:02
Jag undrar lite om de varianter staffanstorp har. Vilken tror ni skulle passa mig bäst? Jag vill ha en tålig och lättlekt varian som dessutom ska vara ganska lik usprungsformerna. Har funderat lite på brun diskus eller röd turkos. Men på bilden på staffanstorps sida ser röd turkos långt i från naturliga ut. Jag tycker bättre om de med tydliga lodräta sträck. Är det pga det att fiskarna på bilden är ungfiskar som gör de ser så röda ut? Eller är det olika stammar?

Adressen till listan: http://www.staffanstorpfiskimport.com/
#2 - 19 juni 2003 18:04
jo dom ser ut så för att dom är ung djur
#3 - 19 juni 2003 18:08
Sen undrar jag även vad kranvattnet har för vattenvärden i stockholm?
Finns det inget ställe som är närmare en staffanstorp, tror ni akvarielagret kan ta in åt mig utan attt det kostar en massa (kanske något jag ska fråga akvareilagret om iof)?
#4 - 19 juni 2003 20:36
Det finns nog närmare dig men tyvärr är det nog en slant dyrare. Men det kostar ju en slant att köra ner här. Det lättaste är att köra och kolla hos odlaren, då kan du ju kolla hur föräldrarna ser ut.
#5 - 21 juni 2003 08:24
Räcker det med ett eheim innerfilter, eller behöver man större filtervolym en så? "För akvarier 100-200 liter 2212 Filter 220-570l/h".
Akvariet är 160 l, dom ska bo där som ungfiskar. Sen har jag ett 250 l akvarium som dom ska bo i när de blir äldre. 160l akvariumet blir ev odlingskar.
Är det bara vf som är svårare en odlat, eller är vildformerna sämre anpassade till akvarium en de framodlade färgformerna?

#6 - 21 juni 2003 14:45
Jag kör med ett innerfilter, gör du bara dina vattenbyte så är det inga problem.

Annons