diskus=tråkig fisk

#1 - 18 december 2006 08:58
köpte några diskusar (3cm),ett par månader sen,,,måste säga,,gud vad tråkiga fiskar,,dom hängde i ett hörn,,enda gången dom rörde på sig var när jag slängde i artemia..Jag har fått uppfattningen att dom ska vara "speciella" fiskar..men tji fick jag.jag blir mer road av min mal än av dom..

Så en dag när jag vaknade så var jag less..tog hela gänget och slängde i mitt 300l kar där dom blev föda åt riktiga fiskar :D

Så nu består mitt lilla kar av tiger barber och mollysar istället..betydligt mer roliga fiskar än denna dyra överskattade tråkfisk :p
#2 - 18 december 2006 09:00
Lät du dina Diskusar bli mat?
#3 - 18 december 2006 09:18
rassa skrev:

Så en dag när jag vaknade så var jag less..tog hela gänget och slängde i mitt 300l kar där dom blev föda åt riktiga fiskar :D

:eek:men... [:-53]men... [:-63]men... Du matar dina fiskar med diskus och så går såna som jag och vill inte ha nåt annat men tycker att dom är dyra [:-74] [:-118]
#4 - 18 december 2006 09:22
Mmm typ samma här...
#5 - 18 december 2006 09:33
Knappt värt att kommentera, idiotiskt inlägg! Kanske var så att de tryckte i ett hörn för att du inte skötte dem som man skall göra med discus!
#6 - 18 december 2006 09:35
Undra hur stort kar dom simmade i??
Alla får vi ju göra som vi själv vill, men som sakt fina och dyra fiskar.
Hade ju varit bättre att sälja/skänka dom.
#7 - 18 december 2006 10:01
rassa skrev:
köpte några diskusar (3cm),ett par månader sen,,,måste säga,,gud vad tråkiga fiskar,,dom hängde i ett hörn,,enda gången dom rörde på sig var när jag slängde i artemia..Jag har fått uppfattningen att dom ska vara "speciella" fiskar..men tji fick jag.jag blir mer road av min mal än av dom..

Så nu består mitt lilla kar av tiger barber och mollysar istället..betydligt mer roliga fiskar än denna dyra överskattade tråkfisk :p

E du Ínte riktig??????????? A själv kan jag inte så mycket om Diskus men de är ju oerhört vackra och som sagt mycket dyra.Varför sålde du inte dem billigt i stället???? Finns ju jättemånga som vill ha men INTE HAR RÅD!!!!!!!:mad: :mad: :mad: :(
#8 - 18 december 2006 10:08
Jag undrar fortfarande hur stort det *lilla* karet é eftersom han tydligen har något annat i sitt 300l´s.. Kanske det var därför dom bara stod i ett hörn [:-124].
#9 - 18 december 2006 10:30
spelar väl ingen roll vad fiskarna kostar, tycker ändå inte man ska mata andra fiskar bara för man tycker dom är tråkiga. Men man kan ju snabbt konstatera att det var dit fel att dom var "tråkiga", dom trivdes INTE!

Att dom inte trivdes kan bero på hur många saker som helst och som jag inte orkar spekulera i.

Såna som du borde inte få köpa fisk!
#10 - 18 december 2006 10:59
Vadå, tråkiga? Jag har två akvarium med enbart Diskus och Ancistrus och inte är mina Diskusar tråkiga inte! Matglada och på allerten hela tiden, samt är glada firrar då dom handmatas! Du skötte tydligen inte dina på rätt sätt?
#11 - 18 december 2006 11:09
Diskusarna var ju bara på 2-3 cm, så de behöver inte ha varit särskilt dyra... Vad jag förstått så köpte rassa 5 diskusar, för att trivas i den storleken så kanske de skulle ha varit fler? Att de står och trycker kan ju ha med detta att göra? Och att de är tråkiga kan väl också bero på att de är just yngel, det är väl inte så vanligt att yngel är roliga direkt.
#12 - 18 december 2006 11:21
rassa skrev:

Rassa vill bara skapa debatt, jag tror inte på ett ord vad han skriver...
#13 - 18 december 2006 11:29
solbacka skrev:

en bra debatt.
är det skillnad på olika fiskar?
jag vet folk som har guppy och låter de(eller deras yngel) bli föda åt köttätande fiskar.
#14 - 18 december 2006 11:32
solbacka skrev:

Exakt min tanke.
#15 - 18 december 2006 11:35
oj,,jag visste inte att det var så känsligt..jag bara utryckte vad jag tycker om dikusarna,,mattias,,tror det är så,,att dom inte är så "roliga"
när dom bara är yngel..Jag ville absolut inte skapa debatt..tex så brukar jag mata dom i stora karet med neontetror osv..förstår inte skillnaden
på att jag gav dom några diskusar..och jag är en hon btw
#16 - 18 december 2006 11:39
rödtoppen skrev:
en bra debatt.

är det skillnad på olika fiskar?

jag vet folk som har guppy och låter de(eller deras yngel) bli föda åt köttätande fiskar.

Klart det finns skillnad på fisk.
Bara att acceptera.
Men att andvända Diskusar som foderfiskar kan nog kännas tungt för dom som verkligen vill ha dessa fiskar.
Som av olika anledningar inte kan skaffa dessa.
Men men man får ju själv bestämma hur man gör med sina firrar..
#17 - 18 december 2006 11:41
isuxs,,dom var inte dyra,,gav 50:- st
#18 - 18 december 2006 11:43
Rassa hade sina 5st "nisse" i ett 56l akvarie, inte konstigt de inte trivdes:(
#19 - 18 december 2006 11:45
rassa skrev:
isuxs,,dom var inte dyra,,gav 50:- st

Vardå? ;)
#20 - 18 december 2006 11:45
solbacka,,normala fiskar behöver inte större kar när dom är så pyttesmå..men du vill väl bara ha något att tjafsa om,,det är ju lätt att
sitta där och spekulera ,,läs vad jag skriver istället för att anta så himla mycket
#21 - 18 december 2006 11:46
solbacka skrev:
Rassa hade sina 5st "nisse" i ett 56l akvarie, inte konstigt de inte trivdes:(

Hummm.... Ja det var ju inte så konstigt då :(
#22 - 18 december 2006 11:46
isuxs..sthlm..

vadå konstigt,,dom såg absolut inte ut att vantrivas..dom åt och växte och det var ju det enda dom gjorde.
#23 - 18 december 2006 11:53
Ursäkta, men vad mer hade du väntat dig av yngel?
Vad brukar dina andra yngel göra???
#24 - 18 december 2006 11:57
inte så mycket mer,,tröttnade och dom blev mat.:D .är det skandal?Gud vad löjligt :p
#25 - 18 december 2006 12:10
rassa skrev:

vadå konstigt,,dom såg absolut inte ut att vantrivas..dom åt och växte och det var ju det enda dom gjorde.

Handlar om hur mycket simyta dom har.. Klart dom växer och äter.
Vad hade du för Temperatur i karet?
#26 - 18 december 2006 12:20
Jag förstår inte riktigt vad alla blir upprörda över. 5st diskus yngel på 3cm i ett 54l akvarium? Låter väl inte direkt trångt. Många som har betydligt fler kardinaltetror i den storleken på akvarium och de är större än de Rassas yngel var.

Att diskusarna slutade som fisk mat, visst, det är tråkigt men att komma med saker som att "Sådana som du borde inte få köpa fisk" är väl att ta i? Hur många trådar har man inte sett här på zoopet om folk som vill odla allt ifrån zebraciklider till guppy/molly/annan levandefödare för att ha som foderfisk utan att det blir någon direkt reaktion?

Sen kanske Rassa har haft lite stora förhoppningar om vad hennes diskus yngel skulle hitta på. Att säga att de är tråkiga må va hänt men man kanske inte heller skall förvänta sig något uppträde med trollerikonster och liknande..
#27 - 18 december 2006 12:35
spazm skrev:
Jag förstår inte riktigt vad alla blir upprörda över. 5st diskus yngel på 3cm i ett 54l akvarium? Låter väl inte direkt trångt. Många som har betydligt fler kardinaltetror i den storleken på akvarium och de är större än de Rassas yngel var.

Att diskusarna slutade som fisk mat, visst, det är tråkigt men att komma med saker som att "Sådana som du borde inte få köpa fisk" är väl att ta i? Hur många trådar har man inte sett här på zoopet om folk som vill odla allt ifrån zebraciklider till guppy/molly/annan levandefödare för att ha som foderfisk utan att det blir någon direkt reaktion?

Håller med. :)
#28 - 18 december 2006 13:15
spazm skrev:

Sen kanske Rassa har haft lite stora förhoppningar om vad hennes diskus yngel skulle hitta på. Att säga att de är tråkiga må va hänt men man kanske inte heller skall förvänta sig något uppträde med trollerikonster och liknande..

Nu tycker jag att Ni har tappat tråden;) , det var väl ändå inte storleken på karet det handlade om för då är det nog många vi skall tjata på.

Det handlade väl om att vederbörande hade tråkiga fiskar som inte har fått några större känslor för dem och tycker i stället att de kunde bli maträtt i stället. [:(!]

Dyra fiskar eller inte, men det är respektlöst mot dem som verkligen har fiskar som hobby/sällskap/uppfödning och inte till "fiskmat" att ens ta upp detta och inte förstår att det blir kritik, men visst debatter är kul;) !!!
Och man har ju rätt att tycka till och det gör Vi ju nu.

Jag hade ingen aning om att det finns de som odlar fisk tex Guppy som mat till andra fiskar utan att ha känslor bakom. Guppy som är så sönderavlade, ska vi i stället vara rädd om anser jag. Jag är ny inom denna hobby så jag blev lite småchockad i denna diskussion.

Huvva, för de stackars skräckslagna fiskarna när de insåg sitt öde.
Ok, för de fiskar som lever i frihet och lever av varandra, det är ju livets gång.
Jag vill inte på något sätt göra någon upprörd och jag skriver detta i trevlig ton... men frågande..
mvh acinna
#29 - 18 december 2006 13:23
Förstår inte skillnaden mellan att föda upp "egen mat", och ge den till husdjur (fiskar/ormar/fåglar), och att köpa mat som är uppfödd till att bli mat till husdjur.

Egentligen borde man kanske applådera de som kontrollerat föder upp sina guppys/mollys/platys och ger till sina rovfiskar. Det är förmodligen bättre än den mat man köper in som man inte har en susning om var den kommer ifrån.

Att sedan kanske ta Discusar till mat är kanske lite dyrt, men vad är skillnaden egentligen.

Jag själv tänker ha levande födare (platys eller svärdbarare) i ett kar. De har två uppgifter, dels ge en liten färgklick åt karet, dels producera yngel som andra fiskar tycker om....

Är jag då en hemsk person......?
#30 - 18 december 2006 14:15
Jag tycker också att det känns en smula elitistiskt att bli förfärad bara för att någon matar sina rovfiskar med diskusyngel. Som sagt, det blir väl lite dyrt i längden, men diskus har väl knappast mer känslor än andra fiskar.
Och argumentet att man ska tänka på de som inte har råd med diskus är ju löjligt! Vill man verkligen ha diskus är det inte precis som att man inte kan "ta" sig råd, genom att lugna ner sig ett par hekto och vänta några månader med att skaffa akvarie.

Ni är väl medvetna om att fiskmaten som man ger till köttätande fiskar OCKSÅ kommer från levande fisk, från början? Står verkligen fiskars rätt att leva i proportion till deras pris och gullighet?
#31 - 18 december 2006 14:22
tycker diskutionen har spårat ut lite grann.. är väll bara att hålla med discus är riktigt riktigt tråkiga fiskar fast dom är rätt fina att se på specielt naturformerna av dessa. men forutom det är det tyvär inte mycket mer att hurra för tyvär.
#32 - 18 december 2006 14:24
smaken är söm röven....klöven.,,,,,,
Bilagor:
#33 - 18 december 2006 20:07

Och argumentet att man ska tänka på de som inte har råd med diskus är ju löjligt! Vill man verkligen ha diskus är det inte precis som att man inte kan "ta" sig råd, genom att lugna ner sig ett par hekto och vänta några månader med att skaffa akvarie.

Jag vill inte bli arg men smågrinig blir jag. När man är som jag, snart 17 år, lever på studibidrag och har utgifter, då är det inte bara att "spara" några månader. Jag anser att 3-400 kr för en diskus i storlek 5-7 cm är svindyrt. Man ska ju hellst ha en grupp på 4-8 st. Det blir 1200-2400 för en grupp. Det är inte bara att spara några månader, det är år. Visst dom är dyra att föda upp, men det handlade inte om det...
Därför reagerade jag på att dom blivit mat.
#34 - 18 december 2006 20:24
PlatyYngel skrev:
Jag vill inte bli arg men smågrinig blir jag. När man är som jag, snart 17 år, lever på studibidrag och har utgifter, då är det inte bara att "spara" några månader. Jag anser att 3-400 kr för en diskus i storlek 5-7 cm är svindyrt. Man ska ju hellst ha en grupp på 4-8 st. Det blir 1200-2400 för en grupp. Det är inte bara att spara några månader, det är år. Visst dom är dyra att föda upp, men det handlade inte om det...

100 kr/mån i ett år räcker alltså till en grup diskus! Finemang, jag trodde det avr ännu dyrare. Kan inte låta bli att tänka på killen som byggde en 50 000 gallon-tank att ha fiskar i. han sparade i tio år för att ha råd!
#35 - 18 december 2006 21:28
Vuxna discus är INTE tråkiga, det är en fördom. Undrar om de som säger så ens har haft discus. Discus är, precis som andra ciklider, fulla av intressanta beteenden. T.ex ett discuspars sätt att hälsa på varandra när de möts, deras beteende vid matning, yngelvården, och så vidare. Discusar som trivs är inte några apatiska sömngångare som vissa tycks tro, utan det är ofta fart på dem, särskilt vid matningarna. Att de inte går att blanda med andra fiskar är också det en myt. Man kan tro att de som säger att de är tråkiga inte har råd med discus, och därför drar till med "jaja, de är ju ändå så tråkiga!"

Jag får känslan att tråden skapades enbart för att provocera, och att trådskaparen mycket väl visste att discus är populära, och att det skulle bli tjafs. Men det är enbart en känsla. Se´n kan man ju undra varför man köper en (dyr) fisk, som från början inte var avsedd som mat, men se´n tröttnar, och därför dömmer dem till döden. Tröttnar man på fiskar, så kan man sälja dem (särskilt när det gäller dyra fiskar som discus), eller fråga affären om de kan ta tillbaka dem. Att köpa eller odla småfisk som mat för att ens stora fiskar ska få levande foder är ju lite annorlunda än att köpa en fisk, komma på "usch vad de var tråkiga", och mata sina andra fiskar med dem, bara för att man inte har tid och lust att orka vänta på att de ska växa till sig. Om man dessutom har dem i ett litet akvarium, och inte har nå´t större att flytta dem till vartefter de växer... Det större akvariet är, som jag fattar det, befolkat av glupska saker, som äter små discus, och som förmodligen inte skulle komma så bra överens med stora discus heller.
#36 - 18 december 2006 23:43
Jag har god lust att anmäla dig för djurplågeri. Man matar inte fiskar med fiskar. En Diskus ska ha 50 liters utrymme Oavsett hur små eller stora de är samt många rötter och stenar. Jag tycker inte man kan bestämma själv vad man gör med sina fiskar, det finns en djurskyddslag som säger att man inte får vanvårda eller utsätta sina djur för lidande, det gäller även fiskar.
#37 - 19 december 2006 06:12
Jag har god lust att anmäla dig för djurplågeri. Man matar inte fiskar med fiskar. En Diskus ska ha 50 liters utrymme Oavsett hur små eller stora de är samt många rötter och stenar. Jag tycker inte man kan bestämma själv vad man gör med sina fiskar, det finns en djurskyddslag som säger att man inte får vanvårda eller utsätta sina djur för lidande, det gäller även fiskar.

det är nog många personer här på zoopet i så fall som du får anmäla för det är många som odliar fisk enbart för att ha som föda..
alla säger ju att man ska ge sina fiskar ett så naturligt liv som möjligt, och i naturen äter dom levande fisk, så ja tycker att detaa är lite dubbelmoral.
#38 - 19 december 2006 06:50

Ojdå, 50l/diskus oavsett storlek? Då tänker inte jag skaffa diskus, för tänk om de leker och man rent plötsligt har 150 frisimmande yngel. Inte har jag råd att skaffa ett akvarium på 7500l.. Såg i din profil att du hade ett diskus par som vaktade 200 ägg. Hoppas att du har en del pengar sparade så att du kan ordna akvarium när de kläcks och blir frisimmande.

Rassa's fisk var yngel, självklart skall inte fisk gå trångt och vuxna diskus skall inte gå i 52l kar, inte änns ensamma. Men 5st diskus yngel i 52l akvarium är knappast djurplågeri utan ganska så normalt.

Att rovfisk äter annan fisk är väl helt naturligt. Att mata fisk med fisk är väl inget konstigt? Förstår inte varför det skulle vara djurplågeri.
#39 - 19 december 2006 07:09
håller med om att det här är dubbelmoral så det skriker om det...

det här gäller ju inte bara fiskar... man odlar, avlar på MÅNGA saker som sen ska bli föda... bl.a det vi människor äter...

själva har vi ormar som hobby och ormar äter tex möss, råttor, kycklingar, fisk mm ute i det vilda men i fångeskap så är det lättast att skaffa råttor och möss och dom avlas fram enbart för att mata ormar med och det är helt ok enligt djurskyddslagen (om själva avlingen tas hand om på rätt sätt vill säga)...

tänk på alla stackars grisar som "går åt" nu bara för att det är jul t.ex...bara för att vi människar har fått för oss att fira jul...
och det gör vi inte för att överleva ens utan bara för att vi tycker att det är gott och att det hör julen till...
och ni som hänger med lite i media säkert sett att det inte alltid går så schyst till med t.ex grisuppfödning... där är det verkligen tal om djurplågeri i många fall och ÄNDÅ så sitter vi där och smaskar i oss av det sen...

tänk efter lite så förstår ni nog vad jag menar med dubbelmoralen här...

sen får jag väl passa på att önska en god jul till alla här när jag ändå råkade halka in på det...:D

//jonatan
#40 - 19 december 2006 07:14
Då kan du anmäla mig med när du ändå håller på. Här hemma blir ynglena fiskmat av bara farten i bland, för dom får vara kvar i det kar dom föds i. Jag har förrut låtit lite platy vara i diskuskaret för att dom skulle kunna få käka upp de svagaste ynglena. Sen har jag 7 ungdiskus i ett 180 l akvarium med där dom matas rikligt. Vattnet byts dagligen i det karet.

Ärligt talat så känner jag mig inte som någon djurplågare och jag vågar svära på att dom som zoopetare och andra akvarister som varit hemma hos mig har bara gett mig rosor för mitt handhavande av fisk.

Sen finns det ingen regel hur mycket plats en diskus ska ha någonstans! Bara rekomendationer för hur stort det bör vara för fullvuxen fisk bla här på zoopet.
#41 - 19 december 2006 09:17
Jag tror att det många (inklusive mig själv) reagerade på var att rassa hade ihjäl diskusarna var för att han(?) tyckte att de var tråkiga. Och att han sen "skröt" om det på forumet - möjligtvis för att diskusar anses vara dyra fiskar som många inte har råd med, och därför kan det kanske vara lite "coolt" att använda dem som foderfisk.

Jag tyckte själv att det var ett provocerande och onödigt mail. Vad ville du ha sagt egentligen? Att när du tycker nånting är tråkigt så har du ihjäl dem? Om det nu varit en hund, katt, eller....?
Varför inte sälja/ ge bort fiskarna istället?
#42 - 19 december 2006 13:41
Tror det stod att rassa är tjej. Men jag håller med dig.
#43 - 19 december 2006 14:09
Micke_A skrev:
Vuxna discus är INTE tråkiga, det är en fördom. Undrar om de som säger så ens har haft discus. Discus är, precis som andra ciklider, fulla av intressanta beteenden. T.ex ett discuspars sätt att hälsa på varandra när de möts, deras beteende vid matning, yngelvården, och så vidare. Discusar som trivs är inte några apatiska sömngångare som vissa tycks tro, utan det är ofta fart på dem, särskilt vid matningarna. Att de inte går att blanda med andra fiskar är också det en myt. Man kan tro att de som säger att de är tråkiga inte har råd med discus, och därför drar till med "jaja, de är ju ändå så tråkiga!"

Jag får känslan att tråden skapades enbart för att provocera, och att trådskaparen mycket väl visste att discus är populära, och att det skulle bli tjafs. Men det är enbart en känsla. Se´n kan man ju undra varför man köper en (dyr) fisk, som från början inte var avsedd som mat, men se´n tröttnar, och därför dömmer dem till döden. Tröttnar man på fiskar, så kan man sälja dem (särskilt när det gäller dyra fiskar som discus), eller fråga affären om de kan ta tillbaka dem. Att köpa eller odla småfisk som mat för att ens stora fiskar ska få levande foder är ju lite annorlunda än att köpa en fisk, komma på "usch vad de var tråkiga", och mata sina andra fiskar med dem, bara för att man inte har tid och lust att orka vänta på att de ska växa till sig. Om man dessutom har dem i ett litet akvarium, och inte har nå´t större att flytta dem till vartefter de växer... Det större akvariet är, som jag fattar det, befolkat av glupska saker, som äter små discus, och som förmodligen inte skulle komma så bra överens med stora discus heller.

nja har själv haft både yngel och vuxna i omgånger (har även fått yngel på dom) pga att jag tycker att dom är fina. men det är dom tråkigaste fiskar jag har. just nu har jag bara ett par hemma och enda anledningen till att jag har kvar dom är som sagt jag tycker att dom är fina att se på. skulle ev kunna tänka mig att ge en vf grupp chansen i framtiden. Förhopnings vis är dom lite roligare än dom sönder avlade varianterna som man iregel ser i affärerna. möjligt vis att jag skulle kunna tänka mig att skaffa någon mer av dom sönder avlade varianterna om jag ska sätta ihop ett akvarium som bara ska fungera som prynad.
#44 - 19 december 2006 14:22
PlatyYngel skrev:

låter som väldig över kurs me 3-400kr för discus på 5-7 cm. runt en hundring är väll mer "nomal" pris för den storleken.
#45 - 19 december 2006 17:05
acinna skrev:
Jag hade ingen aning om att det finns de som odlar fisk tex Guppy som mat till andra fiskar utan att ha känslor bakom. Guppy som är så sönderavlade, ska vi i stället vara rädd om anser jag. Jag är ny inom denna hobby så jag blev lite småchockad i denna diskussion.

Det fanns en tråd tror att det var på zoopet för något år sen där det var en diskussion om guppy verkligen är lämpliga som foder pga det låga näringsvärdet, tror att mollys rekomenderades där..
#46 - 19 december 2006 17:33
Jag har lite frågor till rassa.. själv har jag varit med och hjälp tig lite i dessa två trådar nedan. Min första fråga är om dina små diskus, 2-3 cm var tänkta som föda när du fick/köpte de? När man föder upp diskus får man ofta en hel del med defekter och varför kunde inte dessa bli mat lika väl som guppy m.fl.? Annars tycker jag att uppfödaren är oseriös som säljer så små diskus.
Frågan är också vilka monster till fiskar du har i ditt 300l?
Fråga 3 är varför försökte du inte sälja de? Du kunde ju ha tjänat en liten peng där..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94889
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94922

Sedan hade Alexander rätt, de levde inte ett år...
#47 - 19 december 2006 19:25
Tycker inte vi skall sänka oss så lågt att ens besvara ett sådant inlägg
som Rastata eller vad han/hon nu hette.Tror inte den människan köper diskus för x antal hundralappar att sedan mata andra fiskar med!
Givetvis vill detta däggdjur få oss andra primater att skrika upp oss.
Tydligen så har djuret lyckats med detta.
Ingen tror väl att detta är sant???
#48 - 19 december 2006 20:57
Danne_K skrev:
låter som väldig över kurs me 3-400kr för discus på 5-7 cm. runt en hundring är väll mer "nomal" pris för den storleken.

Det finns inte att få tag på häruppe tyvärr. Vet inte om nån uppfödare heller... :(
#49 - 19 december 2006 21:04
vad har priset med det här att göra? är det inte upp till var och en om vilken fisk man vill ha som foder till andra fiskar?
trådskaparen knaske inte är i behov av pengar, så han/hon hade kanske ingen lust att sälja dom.

tycker inte priset på fisken har något med detta att göra.
#50 - 19 december 2006 23:03
mina fem öre:

tycker att diskus är en fin utseendemässig fisk. men jag förstår inte riktigt hypen bakom dem.
"det är en fisk med personlighet" brukar man säga. om jag inte har fel för mig så är det en stimfisk med rangordning... inget annat.
#51 - 20 december 2006 02:37
AB rapporterar: Moralpanik på Zoopet

Och här var det storm i ett vattenglas, ja..
#52 - 21 december 2006 10:01
Leif Lotus skrev:
Och här var det storm i ett vattenglas, ja..

hihi :)
#53 - 21 december 2006 10:38
Jag har gått i diskustankar en tid, men tvekat pga priset. Efter att ha läst denna tråd blir jag mer och mer osugen på diskusfisken, men vad ska jag då skaffa mig?
#54 - 21 december 2006 11:06
gudsson skrev:
Jag har gått i diskustankar en tid, men tvekat pga priset. Efter att ha läst denna tråd blir jag mer och mer osugen på diskusfisken, men vad ska jag då skaffa mig?

Tycker att du kan testa på diskus om du inte har haft det. Jag tycker dom är grymt fina och roliga. Jämför med tex en kardinaltetra hur roliga är dom på en skala? då är diskus mycket roligare. Men sen så kan ju inte alla tycka om samma sorts fisk heller, bara för att en del tycker om malawi, tangayika, viktora mm så behöver ju inte du eller någon annan gilla den sortens fisk för det. Så jag tycker helt enkelt att du ska köpa den fisk du känner skulle vara rolig att ha. Huvudsaken är ju att du tycker om dina fiskar och sen vad andra tycker det är strunt samma.

Tack och lov att alla har olika uppfattningar om vilken fisk som är rolig och ej för hur roligt skulle det vara om precis alla hade likadana fiskar?;)
#55 - 21 december 2006 11:15
tycker det alldeles för få som hyllar den vackraste av dom alla......

dvs...Scalaren.....
#56 - 21 december 2006 12:14
gudsson jag kan berätta om diskus, positivt men inte i denna tråden du får skapa en egen... här har jag nu skrivit 4 gånger för mycket....
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 21 december 2006 12:21
Jag är själv inte diskusfan, men oavsett om man nu tycker att diskus är tråkig eller rolig så är det väl individuellt och variera ju smaken (som tur är) för alla.

Så är det väl med allt - jag tycker golf är tråkigt men andra tycker att det är oerhört kul. Vem har rätt - jo bägge utifrån sina synpunkter.
#58 - 21 december 2006 17:17
Jag är själv inte diskusfan, men oavsett om man nu tycker att diskus är tråkig eller rolig så är det väl individuellt och variera ju smaken (som tur är) för alla.

Så är det väl med allt - jag tycker golf är tråkigt men andra tycker att det är oerhört kul. Vem har rätt - jo bägge utifrån sina synpunkter.

Ajaj jag som mest har diskus o tillråga på allt spelar golf. :p
#59 - 21 december 2006 17:45
Kensa skrev:
tycker det alldeles för få som hyllar den vackraste av dom alla......

dvs...Scalaren.....

Det är en fisk som jag tycker mycket väl kan gemföras med discus fast med lite mer av just betende biten så där har dom för mig ett klart + mot discusar. sen vet jag inte om jag tycker att dom är vackrare än discus men vissa är ganska trevliga. och då tycker jag kanske framför allt altum.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 21 december 2006 18:56
kaj.p skrev:
Ajaj jag som mest har diskus o tillråga på allt spelar golf. :p

Alla kan inte vara felfria:p
#61 - 21 december 2006 19:09
De discus jag har haft har varit lika livliga och haft liknande beteende som mina scalarer. Har t.o.m haft discusar som jagat runt scalarer, bland annat ett discuspar som lekte varannan vecka ungefär.

Se´n har jag hört att vilda discus ska vara mer alerta än de (sönder)odlade, men det gäller nog scalarer också.
#62 - 21 december 2006 23:41
Micke_A skrev:
De discus jag har haft har varit lika livliga och haft liknande beteende som mina scalarer. Har t.o.m haft discusar som jagat runt scalarer, bland annat ett discuspar som lekte varannan vecka ungefär.

Se´n har jag hört att vilda discus ska vara mer alerta än de (sönder)odlade, men det gäller nog scalarer också.

jodå nog händer de att mina gör det med framför allt vid lek. men är ju inte nån direkt fart... jo ja har hört samma om vf discus så därför funderar jag på att ev prova dom någon gång i framtiden. men just nu är det fullt tillräckligt med det paret jag har kvar.
#63 - 21 december 2006 23:47
Danne_K skrev:
jodå nog händer de att mina gör det med framför allt vid lek. men är ju inte nån direkt fart... jo ja har hört samma om vf discus så därför funderar jag på att ev prova dom någon gång i framtiden. men just nu är det fullt tillräckligt med det paret jag har kvar.

Vf diskus är inte en fisk. Finns en hel del olika variabler där också.
#64 - 21 december 2006 23:53
kaj.p skrev:

okej då de är en fågel... gissar att du vill ha fram att de är lite grafiska variationer grön brun blå heckel osv. fast ja tror ju inte att dom skiljer sig så mycket åt förutom lite när de gäller färg å mönster så...
#65 - 21 december 2006 23:58
Danne_K skrev:
okej då de är en fågel... gissar att du vill ha fram att de är lite grafiska variationer grön brun blå heckel osv. fast ja tror ju inte att dom skiljer sig så mycket åt förutom lite när de gäller färg å mönster så...

OK titta på denna länken då. http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
Enligt den sista studien så lär det handla om tre arter.
#66 - 22 december 2006 01:01
kaj.p skrev:
OK titta på denna länken då. http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm

Enligt den sista studien så lär det handla om tre arter.

det där är ju kanske inte direkt någon nyhet men hur mycket skiljer dom sig igenterligen om du ska vara ärlig?
#67 - 22 december 2006 01:25
Danne_K skrev:
det där är ju kanske inte direkt någon nyhet men hur mycket skiljer dom sig igenterligen om du ska vara ärlig?

Inte så mycket i formen. Men är det är lika lätt o odla t.ex Vf tefe green o heckel enligt dig då?
#68 - 22 december 2006 02:33
kaj.p skrev:
Inte så mycket i formen. Men är det är lika lätt o odla t.ex Vf tefe green o heckel enligt dig då?

går säkert bra att odla båda bara man ger dom rätt förutsättningar. kan tänka mig att vatten värden å så kan vara lite annorlunda beronde på vars dom kommer ifrån så kan ju vara vissa variablar som kan göra den ena svårare än den andra. vars vill du komma?
#69 - 22 december 2006 02:53
Intressant tråd! Kan inte låta bli att kommentera.
1. Självklart är det inte någon etisk skillnad att använda en guppy eller en prisbelönad utställningsdiskus som foder. Visst är det rent monetära värdet för människan olika, men en fisk är en fisk oavsett utseende. Och visst kan det sticka i ögonen när man utfodrar med diskusyngel på samma sätt som det kan göra när ”brats” häller champagne över varandra bara för att visa att de har råd.
2. Jag kan förstå att många tycker att det är lite tveksamt att odla fisk med avsikt att använda den som foder och jag gör det inte själv, men att bli föda för andra fiskar är trots allt det mest naturliga ödet för fiskar i det vilda.
3. Industriproducerat foder (och även mat till människor för den delen) har med största sannolikhet haft bra mycket sämre levnadsförhållanden än ett egenuppdraget yngel. Alltså torde egenodlat foder vara bra mycket bättre ur en etisk synvinkel. Precis som att en älg som levt i det fria hela sitt liv borde vara en mer etiskt korrekt mat för människor än en industriellt uppfödd gris eller ko.
4. Är det något i denna tråd som jag tycker gränsar mot det oetiska så är det att ha vildfångade fiskar. Visst ser jag också tjusningen och utmaningen med att ha VF, men att fånga en vild fisk i Sydamerika (i detta fall) och transportera den till Sverige för att via grossist och djuraffär hamna i någons akvarium känns som ett extremt onödigt beskattande av naturens tillgångar då det faktiskt finns odlade alternativ. För att inte tala om hur många fiskar som inte klarar denna behandling och går till spillo långt innan någon kan sitta och njuta av dem i sitt kar. Självklart finns det sönderavlade stammar av många arter och visst införande av nytt blod är nödvändigt. Men även avkommorna till VF i ett par generationer torde knappast lida av sönderavling. Man kanske borde införa stamtavlor? :)

Oj, det blev ett långt inlägg. Och inte har jag uttalat mig om huruvida diskus är en tråkig fisk eller ej... :)
#70 - 22 december 2006 02:57

Oj, det blev ett långt inlägg. Och inte har jag uttalat mig om huruvida diskus är en tråkig fisk eller ej... :)

långt men vettigt
#71 - 22 december 2006 03:10
Intressant tråd! Kan inte låta bli att kommentera.

1. Självklart är det inte någon etisk skillnad att använda en guppy eller en prisbelönad utställningsdiskus som foder. Visst är det rent monetära värdet för människan olika, men en fisk är en fisk oavsett utseende. Och visst kan det sticka i ögonen när man utfodrar med diskusyngel på samma sätt som det kan göra när ”brats” häller champagne över varandra bara för att visa att de har råd.

2. Jag kan förstå att många tycker att det är lite tveksamt att odla fisk med avsikt att använda den som foder och jag gör det inte själv, men att bli föda för andra fiskar är trots allt det mest naturliga ödet för fiskar i det vilda.

3. Industriproducerat foder (och även mat till människor för den delen) har med största sannolikhet haft bra mycket sämre levnadsförhållanden än ett egenuppdraget yngel. Alltså torde egenodlat foder vara bra mycket bättre ur en etisk synvinkel. Precis som att en älg som levt i det fria hela sitt liv borde vara en mer etiskt korrekt mat för människor än en industriellt uppfödd gris eller ko.

4. Är det något i denna tråd som jag tycker gränsar mot det oetiska så är det att ha vildfångade fiskar. Visst ser jag också tjusningen och utmaningen med att ha VF, men att fånga en vild fisk i Sydamerika (i detta fall) och transportera den till Sverige för att via grossist och djuraffär hamna i någons akvarium känns som ett extremt onödigt beskattande av naturens tillgångar då det faktiskt finns odlade alternativ. För att inte tala om hur många fiskar som inte klarar denna behandling och går till spillo långt innan någon kan sitta och njuta av dem i sitt kar. Självklart finns det sönderavlade stammar av många arter och visst införande av nytt blod är nödvändigt. Men även avkommorna till VF i ett par generationer torde knappast lida av sönderavling. Man kanske borde införa stamtavlor? :)

jag håller med i stort sett allt du skriver men tyvär så odlas (inavlas) discus väldigt hårt för att få fram visst önskvärt utesende men risken är ju att annat blir lidande i denna odling (inavling) så av denna anledning skulle jag ev kunna tänka mig att testa vf discus någon gång i framtiden. (fast mistänker att jag kommer att bli besviken på även dessa)
#72 - 22 december 2006 09:43
Som tur är är det fritt att tycka vad man vill men frågan är om någon annan akvariefisk ger akvaristiken sådant fokus som diskus. Varje år arrangeras utställningar runt om på vårt klot med tiotusentals besökare. Bara i Europa finns diskus Championat i Tyskland, England, Spanien, Italien, Frankrike, Belgien o Polen. Visst kan man ha sina synpukter på detta med avelsvarianter men kan lungt försäkra att det inte handlar om inavel. Tvärtom man vet mycket väl vad det handlar om om man tar tex Ung Seng Lip som anses varra en av de främsta på o ta fram röda varianter så korsar han in VF fisk i var 4:e led. Undrar hur många hemmaodlare som gör det. Givetvis finns inget intresse av att odla fram svaga linjer då det för de flesta handlar om ett levebröd.
Klart också att det finns skillnad på diskus o diskus Tar man t.ex heckel då så är väl avkommer av dessa nästan lika vanligt som avkommer av altumskalarer.

När det sedan gäller etiken med att mata med dessa så förstår jag inte riktigt vat man vill komma. Skulle det vara en prisfråga? Själv har jag skaffat några Crenichiclor sp Belly crawlers var syft var från början att enbart ta hand om bortgallrade diskusyngel. (Idag är dessa fiskar några av mina favoriter).:)
Förr fick jag ha ihjäl dem på annat sätt vad är skillnaden.
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 22 december 2006 10:07
4. Är det något i denna tråd som jag tycker gränsar mot det oetiska så är det att ha vildfångade fiskar. Visst ser jag också tjusningen och utmaningen med att ha VF, men att fånga en vild fisk i Sydamerika (i detta fall) och transportera den till Sverige för att via grossist och djuraffär hamna i någons akvarium känns som ett extremt onödigt beskattande av naturens tillgångar då det faktiskt finns odlade alternativ. För att inte tala om hur många fiskar som inte klarar denna behandling och går till spillo långt innan någon kan sitta och njuta av dem i sitt kar. Självklart finns det sönderavlade stammar av många arter och visst införande av nytt blod är nödvändigt. Men även avkommorna till VF i ett par generationer torde knappast lida av sönderavling. Man kanske borde införa stamtavlor?

En inställning som enligt min och många andras inställning är helt horribel. Den går t.ex. tvärts emot vad många miljöorganisationer menar. De är visserligen inte emot att det odlas i sig - men odlingen skall i så fall ske i ursprungslandet. Internationella miljöorgan som CITES och FOA stöder och arbetar för att vilfångsten skall öka. Det har t.o.m. startats en utredning i FN-regi om hur man skall begränsa odlingen i I-länder till förmån för odling i ursprungslandet och vildfångst. Man ser odling i i-länderna som ett sätt att vi i de rika länderna suger ut människorna i fattiga länder genom att vi tkjänar pengar på deras naturtillgångara utan att det på något sätt kommer dom tillgodo.

Anledningen till att miljöorganisationer jobbar för en ökning av vildfångat är att detta dels ger många arbetstillfärllen i fattiga länder och dels att det ger naturen ett ökar värde. Finns det även ett ekonomiskt intresse av att bevara regnskogen så är chansen större att den får stå kvar.

Du kan ju t.ex. läsa denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=160&Itemid=206

Så de du i ditt inlägg utpekar som oetiska är i själva verket de som är de verkliga miljövännerna - medan din egen inställning i så fall är den oetiska och den om inte värnar om miljön
#74 - 22 december 2006 10:53
Frågan är hur många discus de måste plocka upp för att en affär här i sverige ska få 10st? det är nog iaf många fler och om man då tänker hur många affärer som beställer tycker jag att det borde bli som i våran östersjön till slut. överfiskning och utarmning av bestånd.
#75 - 22 december 2006 11:06
Om de vildfångade fiskarna får status som en viktig naturtillgång, ligger det ju i alla intresse att inte fiska så hårt att man utrotar någon art, eller hur?
Sen tycker ju jag som djurvän att man ska försöka hålla infågningen och transporten så "human" så möjligt.
#76 - 22 december 2006 11:09
kamparn skrev:
Frågan är hur många discus de måste plocka upp för att en affär här i sverige ska få 10st? det är nog iaf många fler och om man då tänker hur många affärer som beställer tycker jag att det borde bli som i våran östersjön till slut. överfiskning och utarmning av bestånd.

finns ju viss risk när vissa populationer av vissa arter är endemiska och finns på väldigt små områden men i dom flesta fall är det nog ingen större fara med någon direkt över fiskning för akvarie hobbyn. men ett ex där man kanske borde göra ett total stopp är ju demasoni i malawi sjön där det tyderligen är en väldigt lite population kvar. kan tänka mig att vissa trophues sorter också kan vara känsliga.
#77 - 22 december 2006 11:12
kaj.p skrev:
Som tur är är det fritt att tycka vad man vill men frågan är om någon annan akvariefisk ger akvaristiken sådant fokus som diskus. Varje år arrangeras utställningar runt om på vårt klot med tiotusentals besökare. Bara i Europa finns diskus Championat i Tyskland, England, Spanien, Italien, Frankrike, Belgien o Polen. Visst kan man ha sina synpukter på detta med avelsvarianter men kan lungt försäkra att det inte handlar om inavel. Tvärtom man vet mycket väl vad det handlar om om man tar tex Ung Seng Lip som anses varra en av de främsta på o ta fram röda varianter så korsar han in VF fisk i var 4:e led. Undrar hur många hemmaodlare som gör det. Givetvis finns inget intresse av att odla fram svaga linjer då det för de flesta handlar om ett levebröd.

Klart också att det finns skillnad på diskus o diskus Tar man t.ex heckel då så är väl avkommer av dessa nästan lika vanligt som avkommer av altumskalarer.

När det sedan gäller etiken med att mata med dessa så förstår jag inte riktigt vat man vill komma. Skulle det vara en prisfråga? Själv har jag skaffat några Crenichiclor sp Belly crawlers var syft var från början att enbart ta hand om bortgallrade diskusyngel. (Idag är dessa fiskar några av mina favoriter).:)

Förr fick jag ha ihjäl dem på annat sätt vad är skillnaden.

jo visst det är en vacker fisk och ser bra ut i ett möbel akvarium men jag tycker lika fullt att dom är tråkiga. sen om vissa är mera svår odlade än andra tycker jag inte spelar någon större roll. vet inte riktigt vars du ville komma med det? är det att du finner en större utmaning i de så kan jag väll iofs köpa det. finns säkert vissa odlare som gör som du skriver men tror att dom allra flesta inavlar sina fiskar väldigt hårt. å även om man inavlar i 4led å sen blandar in friskt blod så blir inavlingen ganska hård i längden även där.
#78 - 22 december 2006 11:40
Var väl mer tänkt som ett svar på detta Men jag kanske missförstod
Danne_K skrev:

Men det resonemanget gäller väl flera andra arter också t.ex tropehus då.
Och när det gäller inavel så menar jag att man nog är mer observant på detta inom diskusaveln än många andra odlare av andra arter är. Ta Demasonin som du nämner känner folk som odlat på samma stam i många generationer o se på problemen med ungfödare.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 22 december 2006 12:28
kamparn skrev:

Om ett diskuspar i sin naturliga miljö under sin livstid producerar 2000 yngel så kommer statistiskt sett i genomsnitt 2 st av dessa 2.000 av överleva till fertil ålder.
Så i snitt kan man gott och väl påstå att fiskarnas livslängd i akvarium är betydligt längre än i naturen.

finns ju viss risk när vissa populationer av vissa arter är endemiska och finns på väldigt små områden men i dom flesta fall är det nog ingen större fara med någon direkt över fiskning för akvarie hobbyn. men ett ex där man kanske borde göra ett total stopp är ju demasoni i malawi sjön där det tyderligen är en väldigt lite population kvar. kan tänka mig att vissa trophues sorter också kan vara känsliga.

Visst risk finns det alltid men det har ännu inte bevisats att en enda art har utrotats pga fångst av akvariehobbyn.

Totalt finns det visst 400-500 demasoni i naturen och det har inte heller funnits fler tidigare. Detta innebär också att det tar väldigt lång tid att fånga sådana och därför är det helt enkelt inte lönsamt att fånga sådana. Därför är de också extremt ovanligt med vildfångade i handeln.

Men visst även om det nu skulle vara så att att någon enstaka art skulle utrotas pga vildfångst så skulle ett totalstopp av vildfångat leda till att tusentals med arter skulle utrotas. Detta är anledningen till att miljöorganisationer är så klart positiva till vildfångat.

Att påstå att stopp på vildfångat vore bra för att någon enstaka art har blivit utrotad pga detta det vore som att kräva att man skulle förbjuda säkerhetsbälten i bilar bara för att någon enstaka person blivit dödad just pga av att de burit säkerhetsbälte. Man måste väga sakerna mot varandra - ett förbud mot säkerhetsbälten dödar kanske en person men räddar 1000. Ett förbud mot vildfångst utrotar kanske en art, men räddar kanske 1.000 från utrotning.
Så är man miljövän köper man vildfångat
#80 - 22 december 2006 12:37
Transporten till sverige då? Hur miljövänlig är den?
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 22 december 2006 12:44
solbacka skrev:
Transporten till sverige då? Hur miljövänlig är den?

Knappast inte - men det flesta odlas ju ändå i Asien och den transporten är knappast heller miljövänlig.
Antar dock att t.ex. organisationer som FOA, CITES och även WWF har vägt in de negativa effekter som transporten av fisk har och ansett att de postiva effekterna är så mycket starkare.
Annars hade knappast CITES tillsatt en utredning för hur man skall kunna minska på odlingen i I-länderna och kunna föra över denna till ursprungsländerna.
#82 - 22 december 2006 13:22
Själv tycker jag det känns bättre att köpa odlad fisk och då svenskodlad. Kanske är jag inte miljövänlig...
#83 - 22 december 2006 13:31
En inställning som enligt min och många andras inställning är helt horribel...

Helt horribel var väl kanske lite i överkant. Då tråden i stor del har handlat om att det skulle vara mera ”synd” om en viss fisk än en annan så skrev jag inlägget ur en ren FISKetisk synvinkel. Och ur denna håller jag fast vid att vild fisk inte bör fångas i onödan. Oavsett om det är en abborre som man slänger till katten eller om det är en diskus från Amazonas. Min uppfattning är att man inte bör utsätta något djur för onödigt lidande. Självklart kommer det in andra aspekter om man ser på det ur ett mer humanetiskt perspektiv.
Om infångandet sker på ett kontrollerat sätt så är det givetvis ingen större risk att beståndet påverkas nämnvärt. Sätter man det som i nämnd artikel i perspektiv till det industrimässiga fiske som bedrivs i hav och stora sjöar för att frambringa människoföda eller till och med för att tillverka fiskmjöl för att utfodra odlad fisk och djur så är det lätt att inse att fångst av akvariefiskar inte utgör något större hot för den vilda fisken. Lika lite som spöfiskare riskerar att fiska ut haven.

Den går t.ex. tvärts emot vad många miljöorganisationer menar. De är visserligen inte emot att det odlas i sig - men odlingen skall i så fall ske i ursprungslandet.

Odling i ursprungsländer är ju en helt annan sak då detta inte leder till onödig beskattning av det naturliga beståndet. Men som nämnt gör troligen inte vildfångst för akvarium heller det. Om all odling skulle upphöra och det därmed enbart skulle erbjudas vildfångade organismer skulle naturen troligen ta en del skada av detta. Men visst, om det kombineras med lokal odling är det en annan sak. Även om lokalodlad fisk också måste transporteras och utsättas för onödigt lidande så finns det såklart en poäng i att stödja de lokala verksamheterna.
Anledningen till att miljöorganisationer jobbar för en ökning av vildfångat är att detta dels ger många arbetstillfärllen i fattiga länder och dels att det ger naturen ett ökar värde. Finns det även ett ekonomiskt intresse av att bevara regnskogen så är chansen större att den får stå kvar.

Självklart är det alltid viktigt att lokalbefolkning ska kunna tjäna på att nyttja sin miljö på ett hållbart sätt, oavsett om det är genom ekoturism eller viss försäljning av vilda djur. Ett problem är dock att de hållbara sätten att tjäna pengar på miljön ofta innebär långsamma pengar. Det är i fattiga länder ofta svårt att ha råd att vara långsiktig.
Så de du i ditt inlägg utpekar som oetiska är i själva verket de som är de verkliga miljövännerna - medan din egen inställning i så fall är den oetiska och den om inte värnar om miljön

Att värna för miljön ur en synvinkel betyder inte nödvändigtvis att det är helt etiskt riktigt ur en annan. Som i alla andra frågor gäller det att hitta en skaplig balans.

En funderare: är det även bra om lokalbefolkningen kan tjäna pengar på att döda vilda djur och sälja? Ska vi uppmana folk i Kina att skjuta tigrar och tjäna pengar på skinn och mediciner av de malda benen då detta gör tigrarna och miljön de lever i värdefulla för lokalbefolkningen? OK, tigern är utrotningshotad, men om lokalbefolkningen skulle tjäna pengar på att fiska, döda och sälja uppstoppade diskusar, skulle detta vara bra? (svaret är inte helt omöjligt ja)
När man är i en djurpark, vill man att djuren man ser är infångade från det vilda, eller vill man att de ska vara uppfödda på zoo?

Men jag håller absolut med om att det är extremt viktigt att få lokalbefolkningar att tjäna på att nyttja sin miljö på ett hållbart sätt, oavsett om det är i Sverige, Brasilien eller Kina.

Ojoj, ett änu längre inlägg. Och det har helt spårat ur från det ursprunliga ämnet. Ber om ursäkt för det. Hur som hellst håller jag med dig i dina synpunkter Kjell, men med vissa reservationer då jag aldrig tycker man ska säga att en lösning är helt rätt och en annan är helt fel... :)
#84 - 22 december 2006 14:17
Visst risk finns det alltid men det har ännu inte bevisats att en enda art har utrotats pga fångst av akvariehobbyn.

Totalt finns det visst 400-500 demasoni i naturen och det har inte heller funnits fler tidigare. Detta innebär också att det tar väldigt lång tid att fånga sådana och därför är det helt enkelt inte lönsamt att fånga sådana. Därför är de också extremt ovanligt med vildfångade i handeln.

Men visst även om det nu skulle vara så att att någon enstaka art skulle utrotas pga vildfångst så skulle ett totalstopp av vildfångat leda till att tusentals med arter skulle utrotas. Detta är anledningen till att miljöorganisationer är så klart positiva till vildfångat.

Att påstå att stopp på vildfångat vore bra för att någon enstaka art har blivit utrotad pga detta det vore som att kräva att man skulle förbjuda säkerhetsbälten i bilar bara för att någon enstaka person blivit dödad just pga av att de burit säkerhetsbälte. Man måste väga sakerna mot varandra - ett förbud mot säkerhetsbälten dödar kanske en person men räddar 1000. Ett förbud mot vildfångst utrotar kanske en art, men räddar kanske 1.000 från utrotning.

det jag menad var att visst vissa kanske skulle behövas skydas lite. men i det stora hela så är de nog knappast någon större risk.
#85 - 22 december 2006 14:18
kaj.p skrev:

å de va som svar på de här... själv klart är de samma där. men tror ändå att discus är dom som odlas hårdast för att få fram önskvärd färg form mönster osv
#86 - 22 december 2006 15:34
Det där med inavel i djurvärlden är INTE detsamma som gäller Homo Sapiens.
Förekommer väldigt mycket inavel av sig själv i naturen, och det där med att det blir värre med tiden även om man var 4:e generation blandar in nytt blod är BS.
Evolutionen kommer från inavel i mångt och mycket, få djur på begränsad plats leder till utveckling, bl.a genom inavel.
Givetvis är det inte bra om det enbart blir inavel, men just vad gäller discus diskussionen, är några snett på det här.
Om ett djur är intressant på marknaden skall givetvis så många som möjligt tjäna pengar vilket i sin tur så småningom leder till exploatering och individer som avviker från det man strävade efter från början.
Men... efter att tag självregleras detta, man kan säga kollektiv uppfostran innfinner sig, folk köper inte från den och den handlaren pga individernas utseende eller mentala hälsa, handlaren slutar...
Medans den seriöse handlaren har det rent ut sagt jävligt kämpigt mot dessa mindre seriösa i början, senare skördar han frukterna av sitt handlande i form av att
1. han blir erkänt duktig och seriös i folkmun/experter
2. han bli rekomenderad av samma människor.
3 det skrivs spaltmeter i internationella magasin om densamme

Mycket tack vare de många utställningar/tävlingar som Kaj skrev om, (jämför OS kontra dopade deltagare)
Idag vill jag tro att man kommer inte långt med halvdanna exemplar, dessutom är folk vakna på vad det är för linje/odlare osv.
Kan tänka mig att det i ett senare skede kan komma avelsbevis/märkning på discus.
Det finns som sagt redan en otrolig kännedom bland lokala odlare om avelslinjer och internationella odlare.

Fantastisk urspårning av original tråden, men som sagt fodra annan fisk med diskus är ägarens val.
Naturens lag är äta eller ätas, den akvarist som inte visste det kan ju börja med att läsa lite naturkunskap och titta på några naturprogram.
Naturen är skitgrym, vi kan inte styra det.. däremot göra vad vi kan för att ge våra husdjur bästa möjliga vård, det innebär inte att vi gör ett rovdjur till vegetarian.
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 22 december 2006 15:49
En funderare: är det även bra om lokalbefolkningen kan tjäna pengar på att döda vilda djur och sälja?

I princip är jag för en reglerad jakt.
Detta apropå om diskus är tråkiga eller inte;)
#88 - 25 december 2006 22:00
Oj vad man lär sig mycket!

Måste bara säga: fatta vad mycket olika grejer man kan lära sig (som ofta inte alls hör till ämnet) när man snurrar omkring på det här forumet och läser lite olika inlägg. Särskilt Kjells inlägg om viltfångat versus avel var superintressant för en relativt ny akvarist som jag! Visste inte mycket alls om sånt innan. Alltså, idel positivt omdöme till Zoopet för all ny kunskap ni fömedlar! (Att man däremot inte kan undgå att få med sig en massa pladder från diverse oseriösa/opålästa/överkänsliga skribenter får man väl stå ut med - alltid lär vi oss nånting av det också.)

När vi nu ändå kommit ifrån ursprungtråden flera mil kan jag ju passa på att fråga: vad är det för fisk som kaj.p har i sin avatar? Otroligt vacker fisk!
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 25 december 2006 22:05
Lene skrev:
När vi nu ändå kommit ifrån ursprungtråden flera mil kan jag ju passa på att fråga: vad är det för fisk som kaj.p har i sin avatar? Otroligt vacker fisk!

Jepp Kaj har en riktig snygg avatarfisk och det skulle inte förvåna mig om det är en Apistogramma borelli fast Kaj kan säkert ge besked
I min avatar är det däremot en riktigt ful fisk:p
#90 - 25 december 2006 22:13
Åh, en gul dvärgciklid?? Då kanske det kan vara nåt för mig att fundera på till mitt kommande akvarium. A. borellin kom inte alls till sin rätt lika bra på bilden på info-sidan om den här på Zoopet. Det är också en bra bild, men jag tyckte färgerna såg tråkigare ut där än i hans avatar (mer grå på infosidan, mer blå i avataren).
#91 - 25 december 2006 23:32
Hittade förresten själv svaret på min fråga - du hade rätt, det är en A. borelli. Samma bild (tagen av Kaj) råkade jag stöta på på Ciklidbladets hemsida, (så nu slipper vi vänta på att Kaj själv ska svara).
#92 - 28 december 2006 16:43
som jag skrev tidigare så var det inte min mening att provocera,,men det är faktist intressant att folk blir provocerade av det....Som att diskusen vore en sån himla intressant fisk att den inte kunde bli mat...jag brukar gå till djuraffären och köpa småfisk om jag vill skämma bort mina fiskar...om det är jag som betalar som får jag göra vad jag vill med fisken.Varför skulle jag sälja dom?Jag hade inte tålamod och annonsera osv...när jag bara kunde släppa ner dom till dom andra...bestar var det någon som skrev,,varför skulle dom vara bestar för att äta upp kräk fisk,,det är bara ciklider,man kan väl jämföra det med att diskusen är en chihuahua och cikliden är en schäfer :p ..Och som sagt så gav jag ca 300 för dom,,och det kan jag bjuda min ciklider på. :D
#93 - 28 december 2006 16:59
rassa skrev:
varför skulle dom vara bestar för att äta upp kräk fisk,,det är bara ciklider,man kan väl jämföra det med att diskusen är en chihuahua och cikliden är en schäfer :p ..

Nu blev i alla fall jag provocerad:mad: [:(!]
#94 - 28 december 2006 17:50
rassa skrev:
bestar var det någon som skrev,,varför skulle dom vara bestar för att äta upp kräk fisk,,det är bara ciklider,man kan väl jämföra det med att diskusen är en chihuahua och cikliden är en schäfer :p ..Och som sagt så gav jag ca 300 för dom,,och det kan jag bjuda min ciklider på. :D

rödtoppen skrev:
Nu blev i alla fall jag provocerad:mad: [:(!]

Ja, jag med! :mad: (För det första är diskus också ciklider...)
Du skulle väl inte mata en schäfer med en chihuahua??? Jag har matat mina scalarer med guppyyngel och säger inget om att du matat dina fiskar med diskus, det är dina pengar, jag är bara upprörd över jämförelsen med hundarna... (Fast nu blir det väl diskussioner om huruvida jag anser att hundar är mer värda än fiskar...:p )
#95 - 28 december 2006 22:16
Nitra98 skrev:
Ja, jag med! :mad: (För det första är diskus också ciklider...)

Du skulle väl inte mata en schäfer med en chihuahua??? Jag har matat mina scalarer med guppyyngel och säger inget om att du matat dina fiskar med diskus, det är dina pengar, jag är bara upprörd över jämförelsen med hundarna... (Fast nu blir det väl diskussioner om huruvida jag anser att hundar är mer värda än fiskar...:p )

Nämen! Nu får vi väl ge er?! Jag hoppas att ni inte menar allvar med att bli upprörda över rassas jämförelse med hundraser! Som jag förstod det menade hon inte att man ska börja mata sin schäfer med en chihuahua (om man råkar ha en sån hemma som man tröttnar på :) ). Jämförelsen tolkade jag istället som att hennes ciklider inte är mer "bestar" i fiskvärlden än vad schäfrar är i hundvärlden, och samtidigt en storleksjämförelse mellan de stora cikliderna och diskusynglen. Jag tror inte att hon ville göra sin handling (kasta diskusyngel till större ciklider) likställd med att slänga en chihuahua till en schäfer. :)
#96 - 28 december 2006 23:31
Lene skrev:
Nämen! Nu får vi väl ge er?! Jag hoppas att ni inte menar allvar med att bli upprörda över rassas jämförelse med hundraser! Som jag förstod det menade hon inte att man ska börja mata sin schäfer med en chihuahua (om man råkar ha en sån hemma som man tröttnar på :) ). Jämförelsen tolkade jag istället som att hennes ciklider inte är mer "bestar" i fiskvärlden än vad schäfrar är i hundvärlden, och samtidigt en storleksjämförelse mellan de stora cikliderna och diskusynglen. Jag tror inte att hon ville göra sin handling (kasta diskusyngel till större ciklider) likställd med att slänga en chihuahua till en schäfer. :)

Jo jag blev upprörd, men jag kan ju ha feltolkat inlägget och då var det ju lite löjligt... :p Men inte alltid så lätt att tolka rätt när man skriver och inte kan tala öga mot öga..! :)
#97 - 28 december 2006 23:42
(Nitra98)
Jag vet, det finns nackdelar med det här sättet att kommunicera. Grymt svårt att vara ironisk när man inte kan förstärka det med tonfall och mimik! Bra att man iaf kan lägga in en sån här ;)
#98 - 29 december 2006 00:33
rassa skrev:
..Och som sagt så gav jag ca 300 för dom,,och det kan jag bjuda min ciklider på. :D

Undrar vad för Ciklider du har som kan smaska i sig Diskus som kostar 300:-? De diskusarna borde vara mellan 8-12 cm i diameter för det priset?
#99 - 29 december 2006 10:45
laerni skrev:
Undrar vad för Ciklider du har som kan smaska i sig Diskus som kostar 300:-? De diskusarna borde vara mellan 8-12 cm i diameter för det priset?

Det var ju inte 300 kr styck, det var ju 300 för alllihop!
#100 - 29 december 2006 15:16
jaha då var det diskusglin? Ja dom hade nog dött hos h*n ändå. Kanske var bäst för dom att bli mat? 300:- för smådiskus låter dyrt? det var väl 5-6 st vilket skulle bli ca 50:-/st? Inte så värst dyrt för matfisk till cikliderna som måste vara bamsar!:)
#101 - 29 december 2006 15:20
laerni skrev:
De diskusarna borde vara mellan 8-12 cm i diameter för det priset?

Här kostar diskusar av den storleken som du anger uppemot 400 kr/st. De för 300 är mellan 5-7 cm...:(
#102 - 29 december 2006 15:27
Ja det är olika priser på olika orter! Och sedan beror det mycket på vad det är för varianter! Jag anser att diskus inte skall säljas om inte storleken minst är 6-8 cm i diameter! Mindre diskusar skall enligt mig gå kvar och växa till sig i sitt syskonstimm!
#103 - 29 december 2006 15:30
Läste nu att hans diskus var 3 cm???? Dom är för små för att klara sig om inte han har stor diskusvana! Helt åt skogen att saluföra så små diskusglin!
#104 - 30 december 2006 13:10
ja diskus e jätte tråkiga ;) dom bara simmar runt och äter och leker och uppfostrar sina yngel och äter och simmar.. å dessa gudomliga varelser.

köp lite guppy om du inte passar med kungen av fiskar :P

Annons