Diskus till 110L

#1 - 21 februari 2004 14:40
Hejsan..
Har tittat lite på diskus. Funderar på om man kanske kan ha 2-4st små diskusar, men fråga är hur ofta man får byta vatten hos dom??
Jag tänker ju inte mata överdrivet mycket så dom växer dom raketer..... [:-164]
#2 - 21 februari 2004 15:09
Jag rekomenderar kanske 5-6 st , för dom är jäkligt skygga annars. Diskus gillar att tränga ihop sig ibland [:)]
#3 - 21 februari 2004 16:18
5-6diskus på 110liter. Skojar du? Behöver inte de sådär 50liter/fisk?
#4 - 21 februari 2004 16:54
diskusar behöver ju minst 200L...
läs om diskus på http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=42
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 februari 2004 16:54
Vänta med att skaffa diskus tills du har ett större akvarium.
#6 - 21 februari 2004 16:56
Men tobbe ska ju ha 3-4cm diskus, då kan väl ha dom i ett 110 l kar! [;)]
#7 - 21 februari 2004 17:00
men sen när de har växt då ...
#8 - 21 februari 2004 17:02
det är ju en helt annan sak :)
#9 - 21 februari 2004 17:02
Jag tänker ju inte övermata som vissa gör får att dom ska växa enormt fort...
#10 - 22 februari 2004 15:13
Intressant svar "bilbuk", hur stort kar rekomenderar du för säg 6 discus?

"Guppy nisse"
Fortsätt i dina tankar (men ta till dig "Hajens" råd), det kommer att funka om du är seriös och kan tänka dig att expandera med tiden.
Forska mer på annat håll också.
Jag har själv funderat på detta under några månaders tid.
Det bästa du kan göra enl mig är att få kontakt med någon som håller discus redan och ta dina funderingar över t.ex telefon och läsa litteratur.
Jag själv fick hjälp bl.a. här att komma i kontakt med "rätt" personer som sedan gav mig fler namn och tips.
Du kommer snart att upptäcka att det finns olika svar på om du har som mål att effektivt odla discus eller om du vill skapa en harmonisk och vacker miljö att lägga ögonen på "mörka kvällar".
Innan du kör på så kolla höjden på ditt kar, discus kräver större djup, en bra gämförelse jag fick var, "tänk dig hur hög en cilkid med längd på 8-9 cm är och gämför det med en discus på 8-9 cm". Då ser man genast att den behöver djup.
#11 - 22 februari 2004 15:21
jag har själv aldrig haft diskus så jag ska inte utala mig så mycket .. men jag har läst lite... om man har några små så kan man nog ha dem i ett 110 liters. Det är vad jag har förståt..
#12 - 22 februari 2004 15:25
Akvariet ska vara anpassat till fiskens storlek. Alltså håller man små fiskar i mindre akvarium och byter upp sig alltefter som fisken växer. Man bör ju ha ett större kar tillhanda innan man skaffar fiskarna.
#13 - 22 februari 2004 15:28
jag holler helt med dig oscar
#14 - 22 februari 2004 15:31
Jag har tänkt att skaffa mig ett 400L akvarium till sommaren nämligen.. Måtten på mitt akvarium är L:81cm D:36cm H:46cm
Så jag har bara tänkt att ha dom små diskusarna i ett av mina 110L akvarium med stor och uppen simmyta..
#15 - 22 februari 2004 15:32
Ursprungligen skickat av Guppy_nisse

Hejsan..

Har tittat lite på diskus. Funderar på om man kanske kan ha 2-4st små diskusar

Ja, i ett 110liters kan du ha ungdiscus, men du lär ju behöva ha fler än fyra då dom stimmar när dom är små, om du vill ge dom någorlunda drägligt liv!

men fråga är hur ofta man får byta vatten hos dom??

1/3 var 7:e dag ungefär

Jag tänker ju inte mata överdrivet mycket så dom växer dom raketer...

Då stannar dom i växten när dom uppnått en snusdosas storlek ungefär. Återigen är det då knappast ett drägligt liv för en fisk vars storlek ska vara över den dubbla!

Vad är problemet egentligen? Har du inte råd att köpa en större grupp (minst 6-7st) discus och inte har ett kar på minst 250liter ska du koncentrera dig på en annan art!
#16 - 22 februari 2004 15:32
Jag tänker ju inte övermata som vissa gör får att dom ska växa enormt fort...

Det är inte att övermata utan det är så mycket mat som fiskarna behöver för att växa som de ska. Ungfiskarna ska ha mat 3-4ggr/dag.
Om du vill svälta dina fiskar bara för att du inte har lust att skaffa ett ordentligt akvarium så tycker jag du ska köpa en tammagutchi eller vad de nu kallas i stället.
#17 - 22 februari 2004 15:35
citat:

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Med ungfiskar i ett 110liters så får du nog byta lite mer vatten, typ 25-30% 2ggr/vecka.
#18 - 22 februari 2004 15:42
"Vad är problemet egentligen? Har du inte råd att köpa en större grupp (minst 6-7st) discus och inte har ett kar på minst 250liter ska du koncentrera dig på en annan art!"

Jag har inga som helst problem med att köpa flera diskusar.

"Om du vill svälta dina fiskar bara för att du inte har lust att skaffa ett ordentligt akvarium så tycker jag du ska köpa en tammagutchi eller vad de nu kallas i stället."

Jag frågar ju för att jag vill veta.. Om du kommer med så jävla dumma svar så tycker jag inte att du ska svara alls Oscar.. Jag har tänkt att skaffa ett större akvarium till sommaren. Men tänkte ha ungfiskar än så länge.. Jag frågar ju inte för att vara dum.. Det fattar jag väl att dom behöver större akvarium.. Det hade ju varit ungefär som att du bor i en garderob..
#19 - 22 februari 2004 15:45
Ursprungligen skickat av Oscar Cederqvist

[quote]citat:

Med ungfiskar i ett 110liters så får du nog byta lite mer vatten, typ 25-30% 2ggr/vecka.
[/quote]

Det där beror på omständigheterna med vattenkvalitet osv. Jag har dragit upp ungdiscus utan problem med vattenbyte en gång i veckan. Ur en grupp på 7 fiskar blev det två lyckade lekpar.
#20 - 22 februari 2004 15:48
Ja vissa har tur Pierre[;)]

Guppy Nisse: Om du vill ge ett seriöst intryck så ska du inte göra påstående som att du inte tänker ge dem ordentligt med mat.
#21 - 22 februari 2004 15:52
"Guppy Nisse: Om du vill ge ett seriöst intryck så ska du inte göra påstående som att du inte tänker ge dem ordentligt med mat."

Men dina svar va ju inte precis det man hade tänkt sig.. Jag har hör såna som matar enormt mycket varje dag och bytter vatten varje dag.. Det va det jag syftade på..
#22 - 22 februari 2004 15:55
Ju mer mat desto mer vattenbyte. Om man inte matar tillräckligt så resultrerar det i missbildade fiskar eller så stannar de i växten.

Annons