Filtervolym...? Jag kanske låter som en nybörjare, vill påstå att jag inte är det ;) men detta med filtersystem, ytterfilter osv, har jag inte pysslat med alls. Har enbart låtit mitt innerfilter stå där och pumpa i ett hörn. Om man har ett ytterfilter, vad behöver man då filtervolym till? Tar det inte väldigt lite plats inne i akvariet? Jag har nog tänkt mig att köpa 6 diskus eller liknande som förhoppningsvis tillslut parar ihop sig, så jag får 2 par tillslut. Som sagt, 375 liter är mitt akvarium. Har läst någonstans att finkorningt grus kan bli surt för det inte kommer åt något syre. Stämmer det, så det är lämpligare att har grövre grus? MÅSTE man ha växter för fiskarnas trivsel?
Mvh Joel
Sök reda på så mycket du kan om filter och biologisk filtrering. Finn tom ett avsnitt här på zoopet om jag minns rätt. Får du till detta Har du vunnit otroligt mycket. Får du å andra sidan inte till detta kan resten av dina ansträngningar bli ganska lönlösa. För diskus och andra fiskar som skitar ner mycket är det verkligen en förutsättning att ha tillräckligt bra biologiskt filter.
- Med filtervolym menar jag storleken på filtret, eller i detta fall ett stort filter. Detta behövs av 2 anledningar.
1. Större filter gör att det inte sätts igen lika fort
2. Större filter ger mer filtermaterial som ger mer potentiell yta för nyttobakterierna att växa på.
- Har du ett ytterfitler så ska du se till att "burken" är tillräckligt stor. Då klara du dig med filtret i denna. De Eheim-filter jag nämnde bör räcka i 375 om du ska ha de fiskar du nämner.
- Har du ett innerfilter är "burken" garanterat INTE tillräckligt stor och då måste du göra något åt detta med tex modul etc.
- Vill du öka filterervolymen ytterligare till ett ytterfilter kan du ha en burk i akvariet med filter från vilken du har insuget till till ytterfilter. Då får du ett s.k. förfilter som kan skydda ditt ytterfilter från att klägga igen och den totala storleken på filtret (filtervolymen) blir större.
- Jag skulle påstå att finkorningt grus är bättre eftersom skiten lägger sig ovanpå gruset istället för att ramla ner emellan och ruttna men har du läst annat så finns det kanske flera sidor av det myntet. Känns spontant lättare att hålla rent när skiten lägger sig ovanpå tycker jag.