Diskus - stort steg?

#1 - 14 juli 2011 20:26
Hej!
Har alltid haft malawiciklider i mitt 375 liters akvarium. Jag har med åren tröttnat och har länge funderat på och letat efter en fisk som får akvarieointresserade, att haja till - så man slipper BERÄTTA för dom att det där är en snygg fisk ;) Tanganyika var hela tiden ett givet val av ingen anledning alls egentligen, fram till idag. Tanken slog mig att, varför inte våga sig på The King himself - diskus? Är det ett väldigt stort steg mellan malawi och diskus? Måste man förändra sitt akvarium? Till exempel MÅSTE man ha växter eller räcker det med kalkfri sten? Cirkulationen? Matning? Då dessa fiskar kostar en del är jag särskilt mån om att de är av bra kvalitet vid köpet och att de får en bra start och fortsatt liv. Vad är huvudknepet för att lyckas med dessa vackra fiskar?!
Mvh Joel
#2 - 14 juli 2011 21:16
Välkommen! Du ångrar dig inte!

Huvudknep:
1.
Håll rent = låg fisklast eller täta vattenbyten för de (framförallt unga) ska ha massor av mat så att mata försiktigt ska du inte göra. Lättstädat är bra men inget jag har själv.

2.
Bra biologisk filtrering är ett måste för att undvika nitrit. Detta kan ej ersätta "knep nummer 1" då nitrathalten blir hög oavsett filtrering och diskus är nitratkänsliga och växer dåligt när nitrathalten är hög.
Bra bilogisk filtering är stor, stor filtervolym med bra flöde som inte sätts igen. Man får INTE byta eller rengöra hela filtret. Helst har man så pass stort och fungerande filter att man aldrig behöver göra rent. Dessa funkar absolut bäst

3.
Håll temperaturen hög. 28-29 är bra ur syrenivå- och bakteriesynpunkt. Höj nån grad om de äter dåligt eller verkar växa dåligt. Över 31-32 behövs bara om de skulle bli sjuka.

4. Stadiga vattenvärden är bättre än att ha jättemjukt. Undvik Heckel-diskus som har störst vattenkrav. Håll pH under 7.5 åtminstånde. Rom kläcks om inte vattnet är FÖR hårt. kH på 10 är nog max om du vill ha yngel skulle jag tippa men vet eg. inte
#3 - 14 juli 2011 21:22
6-8st 8-10 centimeters sen när de växt kan du behålla 2 vuxna par. Detta är nog lagom i 375 liter. Är du inte jätterädd om yngel så kan du ha ett tetrastim och lite mindre malar också. Jag har corydoras, otocinclus, neoner, rödmunnar och några apistogramma ihop med mina.
#4 - 15 juli 2011 06:08
Jag tror som du, jag skulle inte ångra mig! :) Några saker är jag inte direkt införstod med... Biologiskt filter, vad innebär det? Jag har en Eheim som pumpar ca 1200 l/h (har jag för mig...) med en stor tvättsvamp som filter. Räknas det som ett biologiskt filter eller är det uteslutande ytterfilter? Jag funderar på att bara ha diskus och eventuellt några malar. Har en stor gibiceps, olämpligt? Ancistrus är ju en klassiker annars... Skulle det funka med bara grus och skiffer som inredning? Eller är rötter bra också? Hur får man vattnet stabilt och hur får man pH:t dit man vill? Och samma fråga gällande kH... Mycket frågor, men sjukt vad taggad jag blev att skaffa diskus! :D
Mvh Joel
#5 - 15 juli 2011 08:21
Biologiskt filter kan du söka på men det innebär att man har stort filter och väljer grovkornigt filtermaterial så att det inte sätter igen. På så vis behöver man inte göra rent det speciellt ofta och bakterierna som växer i filtret ser till att omvandla farlig nitrit till mindre farlig nitrat. Ska du ha en innerpump så finns det lite varianter men någon form av modul som du kan fylla med filtermaterial är bra. Vad som helst som ger stor filtervolym går bra men det kan bli ganska fult om det inte är någon inredningsdetalj man använder (tex BTN-modul). Detta är något du bör ordna oavsett fiskar. Innerfilter är rentav dåliga.
En ganska enkel och billig variant som förbättrar innerfiltret är tex att linda in hela pumpen med ett tjockt lager (ca 5cm) grovkornig filtermatta. Flödet måste vara jämnt igenom hela så lämna inga smitvägar för vattnet genom filtret.

pH är nästan ett måste att kunna mäta. Det finns billiga stickor. För påverkan så beror detta på ditt kH. Detta kan du få reda på via vattenverket på din kommuns hemsida. Kallas alkalinitet och mäts i grader kH eller mg/l. Lite olika skalor. Totalhårdhet kan du också kolla upp för fiskarnas skull men är inte livsviktigt. Kika dessa parametrar först. Vilken kommun och vilket område rör det sig om?
#6 - 15 juli 2011 16:17
Okej, jag får fundera på det där med inner och ytterfilter... Vad kan ett bra ytterfilter kosta?

Så man mäter pH vid varje vattenbyte när man har diskus? Och även kH? Om det visar sig att min kommun(jag bor i Tranås) har ett olämpligt kH, hur påverkar man det då?
mvh Joel
#7 - 15 juli 2011 16:29
1. Mekanisk filtrering;

Med mekanisk filtrering menas helt enkelt filtermaterial som mekaniskt stoppar partiklar från att fortsätta sin bana i själva karet. Till dessa räknas vadd, filtermattor, makaroner, osv. Dessa material renar vattnet från partiklar, växtmaterial, matrester och annat fritt flytande material. Detta gör att vattnet helt enkelt blir trevligare att titta på.

2. Biologisk filtrering;

Biologisk filtrering innebär att du odlar bakterier, som när man talar om en god bakteriekultur i exempelvis yogurt.

För att man ska förstå den biologiska filteringen bör man förstå ammonium och dess kretslopp. fiskarnas avföring, ruttnande mat och växtrester producerar ammonium precis som att kött som ruttnar i syre gör dig sjuk och luktar illa. Oavsett hur lite du matar osv kommer du att behöva någon form av biologisk filtrering för att konvertera denna ammonia till nitrit som i sin tur kan omvandlas till nitrat som fiskarna kan hantera i rimliga mängder.

För att odla dessa bakterier som omvandlar behöver du då ett material som gynnar bakteriernas tillväxt, alltså ett material med bra fäste och stor yta. För att exemplifiera använder jag nu kol. Kol är ofta en liten klump men skulle man "vika ut" en kolklump täcker den flera hektar i en skiva som är en molekyl tjock. På samma sätt finns det mer och mindre fördelaktiga material att ha i ditt filter för att stimulera tillväxten. Dessa går att köpa i din djuraffär, ofta dyrt men dessvärre ett nödvändigt ont. Vilka märken och produkter du vill använda är upp till din budget och smak men exempelvis kan Renas stjärnor hålla något i stil med 10 000 ggr sin egen yta i bakterier pga dess uppbyggnad. Svindyrt men en ganska svindlande tanke.

Biologisk filtrering är stommen för dina fiskars välmående. Sjukdomar i ditt kar beror oftare än inte i grunden på dålig vattenkvalitet som sänker fiskarnas immunförsvar vilket gör dem mottagliga för sjukdomar. Bakterier som kan skada dina fiskar finns ALLTID i vattnet och det kan man inte undvika om man inte använder en UV-sterilisator vilket inte heller är ett universalmedel. Det du kan påverka är din vattenkvalitet och därmed fiskens hälsa.

3. Vilket filter ska jag ha?

Det du ska tänka på när du väljer ett filter är att du filtrerar efter akvariets innehåll och inte vattenmängden. Exempelvis kommer du inte att behöva mer än en cirkulationspump (om ens det) och ett par växter i ett kar på 200 liter med en kampfisk i, medan du inte kommer att kunna gå efter filtrets anvisning "för kar upp till 500L" om du exempelvis planerar att köra ett kar med stora sydamerikanska ciklider. Har du ett kar som är tungt belastat kan du behöva 8 filtreringar i timmen. Ett filters storlek mäts i 2 kategorier, hur mycket vatten som strömmar genom det per timme och hur mycket filtermaterial det rymmer. Alltså, planerar du att ha väldigt många eller stora fiskar i ett 500 liter stort kar kan du mycket väl behöva filter som tillsammans filtrerar 4000 liter i timmen och har en sammanlagd kapacitet på 15-20 liter filtermaterial. För ett medelbelastat kar rekommenderar jag 3 ggr karets volym i omlopp per timme.

Ytterfilter; Ytterfilter är ett smidigt sätt att filtrera mycket vatten på utan att behöva koppla och trolla själv. De är filter som står under eller vid sidan om karet och suger vattnet in och igenom filtret och ut i karet igen och på vägen passerar filtermaterial. Dessa filter finns i många storlekar och fabrikat i olika prisklasser. Det de har gemensamt är en ganska lång serviceintervall och relativt sett stor volym. Dessa kan du fylla med antingen mekaniskt eller biologiskt material eller båda delar. Har du ett lite större kar kan jag rekommendera att ha 2 filter och köra ett med biologiskt material och ett med mekaniskt. På så sätt kan du minimera serviceintervallerna och maximera bakteriekulturens välmående. Du kommer behöva tvätta den mekaniska filtreringen betydligt oftare än den biologiska och du tappar automatiskt alltid en liten del av den biologiska filtreringen för varje tvätt eftersom du rent fysiskt sköljer bort en del bakterier och dels kommer temperaturskillnaden att skörda en del offer. Jag rekommenderar att alltid tvätta dina filter i akvarievatten (fyll upp akvarievatten i en bytta och skölj i den) eftersom det är en miljö som bakterierna är van vid.

varsego..
#8 - 15 juli 2011 19:52
nitus skrev:
Okej, jag får fundera på det där med inner och ytterfilter... Vad kan ett bra ytterfilter kosta?

Så man mäter pH vid varje vattenbyte när man har diskus? Och även kH? Om det visar sig att min kommun(jag bor i Tranås) har ett olämpligt kH, hur påverkar man det då?

mvh Joel

Nej det behöver du inte göra men det är bra att ha koll emellanåt. Det ser ut som om du har mjukt vatten i tranås om du inte har nåt av de andra vattenverken. Totalhårdhet på 4,5 innebär att kH är lägre än så. Lite instabilt kanske men du får å andra sidan ett naturligt lågt pH utan dyr utrustning så det är bara att köra. Det är dessutom mycket lättare att höja kH om du skulle behöva än att sänka från ett högt kH. Så det är bara att sätta igång.

Tranås vattenverk
4-4,5 dH

Finnanäs Vattenverk
8-10 dH

Linderås vattenverk
6-8 dH

Säby vattenverk
6-8 dH

Skulle gissa att en Eheim 2028/2080/2328 etc skulle vara lagom lite beroende på vad du tänkt. En beg kan du få för under 1000sek alla gånger. Börja med att fixa lite filtervolym i akvariet och ordna det estetiska med en modul eller med ett ytterfilter efterhand om du inte har pengarna nu. Med lite fantasi går det ofta att få till en billig lösning. Kanske lite stora växter framför för att dölja. Filtermattan går ofta att få mörkgrön eller svart.
#9 - 17 juli 2011 08:06
Filtervolym...? Jag kanske låter som en nybörjare, vill påstå att jag inte är det ;) men detta med filtersystem, ytterfilter osv, har jag inte pysslat med alls. Har enbart låtit mitt innerfilter stå där och pumpa i ett hörn. Om man har ett ytterfilter, vad behöver man då filtervolym till? Tar det inte väldigt lite plats inne i akvariet? Jag har nog tänkt mig att köpa 6 diskus eller liknande som förhoppningsvis tillslut parar ihop sig, så jag får 2 par tillslut. Som sagt, 375 liter är mitt akvarium. Har läst någonstans att finkorningt grus kan bli surt för det inte kommer åt något syre. Stämmer det, så det är lämpligare att har grövre grus? MÅSTE man ha växter för fiskarnas trivsel?
Mvh Joel
#10 - 17 juli 2011 09:00
nitus skrev:
Filtervolym...? Jag kanske låter som en nybörjare, vill påstå att jag inte är det ;) men detta med filtersystem, ytterfilter osv, har jag inte pysslat med alls. Har enbart låtit mitt innerfilter stå där och pumpa i ett hörn. Om man har ett ytterfilter, vad behöver man då filtervolym till? Tar det inte väldigt lite plats inne i akvariet? Jag har nog tänkt mig att köpa 6 diskus eller liknande som förhoppningsvis tillslut parar ihop sig, så jag får 2 par tillslut. Som sagt, 375 liter är mitt akvarium. Har läst någonstans att finkorningt grus kan bli surt för det inte kommer åt något syre. Stämmer det, så det är lämpligare att har grövre grus? MÅSTE man ha växter för fiskarnas trivsel?

Mvh Joel

Sök reda på så mycket du kan om filter och biologisk filtrering. Finn tom ett avsnitt här på zoopet om jag minns rätt. Får du till detta Har du vunnit otroligt mycket. Får du å andra sidan inte till detta kan resten av dina ansträngningar bli ganska lönlösa. För diskus och andra fiskar som skitar ner mycket är det verkligen en förutsättning att ha tillräckligt bra biologiskt filter.

- Med filtervolym menar jag storleken på filtret, eller i detta fall ett stort filter. Detta behövs av 2 anledningar.
1. Större filter gör att det inte sätts igen lika fort
2. Större filter ger mer filtermaterial som ger mer potentiell yta för nyttobakterierna att växa på.

- Har du ett ytterfitler så ska du se till att "burken" är tillräckligt stor. Då klara du dig med filtret i denna. De Eheim-filter jag nämnde bör räcka i 375 om du ska ha de fiskar du nämner.

- Har du ett innerfilter är "burken" garanterat INTE tillräckligt stor och då måste du göra något åt detta med tex modul etc.

- Vill du öka filterervolymen ytterligare till ett ytterfilter kan du ha en burk i akvariet med filter från vilken du har insuget till till ytterfilter. Då får du ett s.k. förfilter som kan skydda ditt ytterfilter från att klägga igen och den totala storleken på filtret (filtervolymen) blir större.

- Jag skulle påstå att finkorningt grus är bättre eftersom skiten lägger sig ovanpå gruset istället för att ramla ner emellan och ruttna men har du läst annat så finns det kanske flera sidor av det myntet. Känns spontant lättare att hålla rent när skiten lägger sig ovanpå tycker jag.
#11 - 17 juli 2011 16:26
Jag är inne på att lägga lite pengar på ett ytterfilter... Det är ju trots allt en investering! Intressant sak är att om man pratar akvariepump så är det enbart Eheim som är grejen så att säga. Varför? Iallafall. Rekomenderas att köpa en riktig Delux, ex. 2080 Professional 3, eller räcker det med 2075 Professional 3? Vad är fördelarna med den dyrare varianten?
Joel
#12 - 17 juli 2011 16:43
2075 lär räcka. Tror det ca motsvarar pro och pro2 2028.

Eheim ska vara tystast (viktigt för mig) och väldigt pålitligt och därför använder jag samt förespråkar eheim men jag har bara läst om de andra. Hittar du goda vitsord om nåt med samma prestanda till halva priset så är det säkert ett bra alternativ. Själv valde jag dock hellre ett beg 2028 när jag gick i samma tankar
#13 - 17 juli 2011 18:23
Jag letar lite förstrött efter begagnade alternativ... Men på blocket finns det inget. Finns det någon sida som brukar ha akvarieprylar?
Eftersom jag är som jag är så satsar jag gärna stort, 2080 tilltalar mig, med sin 1700 l/h ;) Vad är fördelarna med Classic och Professional? Är det professional som är bäst helt enkelt, eller är det som med gamla vs nya bilar - fler elektroniska prylar som kan gå sönder?
#14 - 17 juli 2011 19:02
2080 eller 2250/60 spelar egentligen ingen roll.. FX5an behöver man modda lite för mycket för att den ska svälja lika mycket bio som de stora eheim pga den stora "ringen" i..

jag gillar inte pro med vågmaskiner/doppvärmare i just av de skäl du nämner.. ju färre faktorer desto bättre..

jag har ju gått in väggen med många förespråkare av btn angående filtermoduler som filtrering.. jag tycker att det sväljer för mycket volym i karet men jag är lite fördomsfull på det sättet..

det går att beställa stora eheim från tyskland för vad du betalar för en fx5a här i sverige.. men det finns lika många sätt att filtrera på som det finns personer på ett forum.. jag filtrerar för monster dvs overkill som satan.. andra nöjer sig med filtermatta och eheim 2028 etc.. jag säger inte att det är fel men hellre söp jag inte upp en tusenlapp extra och stoppade den i akvariet.. :)
#15 - 17 juli 2011 19:22
nitus skrev:
Jag letar lite förstrött efter begagnade alternativ... Men på blocket finns det inget. Finns det någon sida som brukar ha akvarieprylar?

Eftersom jag är som jag är så satsar jag gärna stort, 2080 tilltalar mig, med sin 1700 l/h ;) Vad är fördelarna med Classic och Professional? Är det professional som är bäst helt enkelt, eller är det som med gamla vs nya bilar - fler elektroniska prylar som kan gå sönder?
Jag har/har haft båda och skulle jag köpa ett nytt filter idag hade jag nog lagt slantarna på en 2260. En enklare beprövad konstruktion, och du kan byta ut motorn mot en betydligt större (2400 liter/timma)om du vill ganska enkelt.
2280 har haft problem med godset i snabbkopplingen till slangarna, liksom de övriga Proffessionalstorlekarna. Det ska vara åtgärdat nu, men jag sover nog betydligt skönare utan att behöva tänka på detta.
#16 - 17 juli 2011 19:37
Nu har jag hittat en Eheim Professional 3e 2078. Tre av clipsen, som håller ihop filtret var trasiga. Brukar det gå att få tag på reservdelar smidigt? Är det en bra pump tror ni?! Jag skulle få den för 800 kr, inkl frakt! Galet billigt, men hon behövde pengarna uttryckte hon det som...
#17 - 17 juli 2011 19:39
Förresten, när man köper begagnat är det att rekomendera att byta allt filtermaterial? Vad kostar det med ett bra "diskus"material?
#18 - 17 juli 2011 19:42
nitus skrev:
Nu har jag hittat en Eheim Professional 3e 2078. Tre av clipsen, som håller ihop filtret var trasiga. Brukar det gå att få tag på reservdelar smidigt? Är det en bra pump tror ni?! Jag skulle få den för 800 kr, inkl frakt! Galet billigt, men hon behövde pengarna uttryckte hon det som...
Det brukar inte vara något problem att få tag på reservdelar, men frågan är hur resten av pumpen är...Lite beroende på vad hon haft för filtermaterial vet man inte om du ska byta ut detta, kolla upp det först.
#19 - 17 juli 2011 19:43
kolla på pwss eller guldfisken. De kan ha och då är det ju riktigt enkelt. Bra pris om delarna är billiga. Köp!
#20 - 17 juli 2011 19:45
ansjo skrev:
Det brukar inte vara något problem att få tag på reservdelar, men frågan är hur resten av pumpen är...Lite beroende på vad hon haft för filtermaterial vet man inte om du ska byta ut detta, kolla upp det först.

Klippta kuber med nån grovkornig matta kostar väl knappt något alls. Många tycker verkligen att detta är det absolut bästa dessutom!
#21 - 17 juli 2011 19:57
Jag har inte fått klartecken på reservdelsfronten, men för övrigt verkar det okej. Krävs det inte att man köper material av olika sort och ämne för optimal biologisk rening? Bara en filtermatta känns likvärdigt med ett innerfilter...?
#22 - 17 juli 2011 20:07
Man kan inte ha något särskilt filtermaterial för att få t.ex. vattnet mjukt, öka stabiliteten, ändra pH eller öka den biologiska reningen o.s.v.? Bara klippta filterbitar känns likvärdigt med inner filter, förutom ytan för bakterierna att växa på...
#23 - 17 juli 2011 20:08
nitus skrev:
Jag har inte fått klartecken på reservdelsfronten, men för övrigt verkar det okej. Krävs det inte att man köper material av olika sort och ämne för optimal biologisk rening? Bara en filtermatta känns likvärdigt med ett innerfilter...?

Nej de vill sälja dyrt. Ska inte säga att de är dåligt med Biobollar men grov matta i 2cm kuber ska ge stor effektiv bakterieyta samt kunna hålla flödet uppe i många många månader med rätt last eftersom skiten kan ta sig in mellan kuberna.

Förstår inte en jämförelse med innerfilter??? Där har du ju 3dl filtervolym. Ett kanonfilter inne i akvariet är att dela av och skapa ett rum med 5cm av denna matta som vägg. Är flödet jämnt fördelat över väggen kommer det aldrig att sätta igen. Tänk 30x30x5cm. Skitbra biologiskt filter men fult om man inte limmar ihop ett akvarium där detta kan döljas i bakkant eller dyl..
#24 - 17 juli 2011 20:11
Så du menar alltså att allt man ska ha i det dyra ytterfiltret är klippt filtermatta?! :) Inga dyra ämnen eller torv och allt vad det finns...?
#25 - 17 juli 2011 20:25
Det blir kanon! Lite 80-20 regel här skulle jag tro. Du får 80% av prestandan för 20% av priset. Vet ingen som kan lova nåt men många som labbat runt hävdar att det funkar utmärkt. Jag kan bara instämma då det funkar här.

Skit helt i torv då du har mjukt vatten. Sväller ofta och sätter igen filtret. Ska du dessutom byta 50% i veckan så blir det bara massa jobb, låg effekt, dyrt, och svajigt vatten som klarnar när du byter och blir pissfärgat i skultet av veckan.
#26 - 18 juli 2011 13:20
Precis som folk säger kommer du att byta för mycket vatten för att behöva bry dig om torv och grejer.. hellre ett inte riktigt optimalt vatten än svajiga värden.. 2078 för 800 är bra.. :) folk verkar ju inte ha problem med filtermattan så det är grymt värt räknat pris vs effekt.. det ska nog bli bra det här..
#27 - 19 juli 2011 16:48
Nu har jag fått klartecken på reservdelsfronten! Av egen erfarenhet så ska man inte lita på blocket... Men lik förbaskat har jag bestämt mig för att köpa den pumpen jag pratade om :) Däremot fiskarna är jag fundersam på... Jag har hittat en kille (Ahmad El Chaer), från göteborg med stort utbud och bra priser. Men även han har jag hittat genom blocket... Någon som har erfarenhet av att handla fisk av en privatförsäljare? Jag har läst mig till en del om vad man ska tänka på vid diskusköp, men vill höra tips ändå, för att få hem en så fin fisk som möjligt! Egentligen var ju drömmen och tanken att köpa så det kan bli parbildning o.s.v. men om jag enbart köper från honom så lär det väl bli korsbefruktning i så fall? Hur ska man göra... Jag är ensam i familjen med intresset, så något vuxet stöd (jag är blott 18 år) väl i göteborg lär jag inte ha :P
Joel
#28 - 19 juli 2011 19:00
Privat hittar du mycket fina fiskar. Släng ut nån bild så får vi kika och avgöra. De är de som gått dag ut och dag in i akvarieaffärerna som brukar kunna vara klenast. Det finns många kriterier på diskus men de ska ha/vara:

- feta
- Runda i formen (ej avlånga)
- brant panna
- ca 1cm per månad i ålder (stora ögon avslöjar hög ålder)
Kanske nåt mer

Om du inte ska köpa vuxna så blir resten upp till dig att de blir fina men köp inte alltför unga om du inte är beredd att mata, mata, mata och göra rent. De kan vara kluriga att få att växa som de ska.
#29 - 19 juli 2011 20:07
http://www.blocket.se/goteborg/Diskus_svenskodlad_fran_100_kr_st_29798419.htm?ca=17&w=3 Det är annonsen. Jag är väldigt fäst vid typen på bild 2 och 3! Men han hade enbart de lekparen... Hur ser Red Snake skin ut på ett ungefär? Liknande? De på 8-10 cm kanske man ska slå till på... Eller Marlboro Red? Svårt...
#30 - 20 juli 2011 08:07
Skulle säga att BD på bild 1 ser lite magra ut och lite spetsiga munnar (ej rak panna)
De på bild 2 och 3 är fina
De stora orangea längre ner hade lite spetsiga munnar också men ser ganska ok ut.

nitus skrev:
Hur ser Red Snake skin ut på ett ungefär? Liknande?

Google!

Snakeskin ser mao ganska lika ut som de på bild2 och bild3
Tror att snakeskin precis som marlboro red har en s.k. pigeon-gen som gör att de kan bli sotiga (mass svarata prickar över hela kroppen) lite beroende på hur de korsas. Hör med säljaren om detta. De som odlar har koll.
#31 - 20 juli 2011 20:35
Personlige skulle jag fundera ett par gånger innan jag handlade där, jag var hos honom för några år sedan när han hade fisken hemma i ett par lägenheter och ble inte så imponerad...
Säljer han privat numera eller är det via hans företag?
#32 - 21 juli 2011 16:19
Jag tror han säljar privat fortfarande. Jag vet inte om det helt enkelt är fördomar eller något annat, men jag tappade förtroendet för honom då vi pratades vid på telefon tyvärr... Jag har bestämt mig för att beställa hem allt, så jag kan ha ett startklart akvarium då jag hittar rätt diskusförsäljare! :) Någon som har tips?
Och till pumpen. Visst borde 5*50*50 filtermatta räcka till att fylla filtret?
#33 - 21 juli 2011 17:07
Du ska inte vara startklar när du hittar dina diskus utan du ska ha ett färdigt fungerande akvarium då. Se till att få igång allt med pump etc och kör den i några veckor. Annars kan nitrit ta kål på dem. Alternativt kan du inte mata dem som de skall matas. Detta är ett mycket bättre alternativ än nitrit men fortfarande dåligt. Det finns filterbakterier på burk också. Vet inte hur bra de funkar men de kan säkert korta av nån vecka på inkörningen. Startar man från scrath gör det nog absolut störst skillnad och då är det nog ett måste om man inte vill köra in det med lite billigare fiskar.

Annons