Diskus som har stannar i växt

#1 - 11 juni 2013 10:21
Har två diskusar som jag köpte när dom var som en femkrona stora, stort misstag har jag förstått nu. Jag har haft dom ett år, dom har fått mat 1-2 ggr per dag och vattenbyten är gjorda en gång i veckan ca 50%. Upplever nu att de stannat i växt, de är ca 8-10cm stora, har fått väldigt vackra färger och ser väldigt välmående ut, men det händer itne just något i växten. Går det att få dem att börja växa igen? Till exempel genom vattenbyten varje dag och mer mat?
#2 - 11 juni 2013 10:44
Kan nog vara svårt att få dem att nå diskusens maxstorlek och potential. Det måste ske under nästan perfekta förhållanden i deras unga dagar. Det är nog inget att göra åt nu.

Odlare som drar upp ungfiskarna byter vatten ibland flera gånger om dagen och matar nästan konstant. Men om du tycker de är fina och de mår bra så är det väl inget fel att de är lite mindre. :-)

Dessutom växer de ju väldigt mycket snabbare när de är mindre, så de kanske fortfarande växer litegrann, dock inte alls lika fort.
#3 - 11 juni 2013 10:48
Tack för ditt svar. Visst är dom fina, men samtidigt känns det trist att dom stannat. Så jag tror tyvärr det blir att byta in dem. Hur stora bör dom vara för att man inte ska behöva mata flera ggr per dag samt byta vatten varje dag?

Annons