Diskus som är lite mindre

#1 - 1 juni 2004 22:33
Hej

Jag har ett par diskusar som inte hängt med resten i storlek.
Tänkte flytta dom till ett annat kar så dom får äta upp sig men undrar då: Om du nu har fått för lite mat ett tag kan det vara försent? Hur lång tid innan man måste flytta dom och mata upp dom?

Handlar det om veckor, månader?

Man vill ju självklart att dom ska nå sin fulla storlek.

Mvh
Nicke
#2 - 1 juni 2004 22:49
Vad är det för discus? Alla blir inte lika stora..
#3 - 1 juni 2004 22:56
Det är den bruna varianten. Kan inte komma på sortens namn för tillfället.

Men jag menar ungdiskus på ca några månader.
#4 - 1 juni 2004 23:03
Ok.. Dom blå varianterna brukar inte bli så stora. Det var det jag tänkte på.

Eftersom jag inte äger några diskus längre så är jag inte rätt person att svara.. Lycka till.
#5 - 1 juni 2004 23:08
ok, tack ändå
#6 - 2 juni 2004 05:44
Hejsan Nicke_nyfiken!
Jag hade en discus som inte åt och blev mobbad.
Jag flyttade över den till ett 70 liters akvarium och höjde tempen till 34 grader.
Sen så satt jag en halv deciliter salt. sen så bytte jag vatten i ggr/ vecka.
Hela denna procedur tog 2 veckor innan den började äta!
Men nu slåss den om maten som alla andra, fsat den är minst. Lycka till!
MVH/Alexander
#7 - 2 juni 2004 06:35
Jag tänkte flytta dom 2 som är lite mindre. Dom får mat i sig nu men antagligen inte tillräckligt eftersom dom inte är lika stora som dom som är i samma ålder.

Men jag undrar lite om dom kommer att växa till sig som dom i samma ålder? Nu har det säkert gått ett par månader och ser nu en klar skillnad.
Är det försent för dom att växa till sig?

/Nicke
#8 - 2 juni 2004 16:43
Hallå!
Nej det betyder inte att de alltid kommer att vara minst. Rätt vad det är som händer det nåt som gör att en annan fisk kanske blir lite krasslig och då är de andra där med en gång och tar dens plats i rangordningen.Ofta,enligt mig, är de mobbade fiskar ofta de som är mest sugna på att komma högre upp i hierakien och när de då får mer att säga till om så växer de fortare. Detta är vad MINA erfarenheter säger så det behöver ju inte betyda samma sak för dig!
Men, Lycka till
#9 - 2 juni 2004 19:32
Det låter ju superbra Pelle__k!!!

Ska låta alla vara kvar i samma kar eftersom dom ändå verkar trivas bra i varandras sällskap, men ska mata i massor istället, får väl byta vatten och slammsuga lite oftare.

Byter nu en gång i veckan 40% av ca 350liter. Tänkte 25% 2 gånger i veckan.

Mvh
Nicke
#10 - 2 juni 2004 19:45
Men som jag skrev: Detta är mina erfarenheter.Det funkade för mig. Däremot tycker jag verkligen att du ska köra på 25%/2ggr vecka! Då får du ett stablilare vatten
#11 - 2 juni 2004 19:49
mm, har tänkt på att köra så istället för 40% i veckan, tror oxå det blir bättre. tack!

Annons