Diskus simmar konstigt

#1 - 21 augusti 2008 08:38
I morse såg jag att en av fem diskusar simmar konstant neråt och har blivit mycket mörkare till färgen, dessutom är magen lätt svälld och det hänger lite vit avföring kvar från öppningen.

jag har matat kraftigt med räk/fisk/grönsaksmix i ngn månad och växlade till torrfoder för två dagar sedan, alla har ätit friskt av detta men nu har en av dem fått ngt fel.

oodium? vad är det? och vad skall jag mata med nu? har slutat att mata nu tills jag får kläm på vad det är.
#2 - 21 augusti 2008 09:27
Har du filtrering som klarar din kraftiga matning?
#3 - 21 augusti 2008 09:42
När någon fisk måste simma neråt hela tiden för att inte flyta upp kan det bero på att den svalt luft.
#4 - 21 augusti 2008 10:15
Det är inte ovanligt att en glupsk diskus proppar i sig torrfoder som sväller med förstoppning som resultat. En temphöjning samt lite Epsonsalt brukar vara det förlösande. Det som dock ställer till det är vit skiten. Fast vit skit tyder på flagelater medan lös vit skit (typ fogskumaktigt) oftast har en bakteriell orsak. Buksvullnad är det också oftast vid bakteriella angrepp.
#5 - 22 augusti 2008 10:45
Tack för svaren

kan ha varit förstoppning som du nämnde där kaj p. den har lugnat ner sig nu och jag tänkte mata räkmix igen och sakta gå över till torrfoder.
jag mätte nitrit och nitrat värdena igår och dem var nere på noll, men sen testade jag po4 och dem värdena var höga (10). verkar som att växterna inte tar undan po4 som jag trodde då jag har mycket växter i karet.

Kan detta vara anledning till att diskusen mått dåligt? tycker inte det då den är bra idag igen, men jag bara undrar.
#6 - 23 augusti 2008 16:02
Enig med Kaj där.Torrfodret som gjorde att magen svullnade.Har varit ute för detta ett flertal gånger.Tetrabits(granulat) är det enda enligt mej som inte ger denna symtom.
Håll koll på skiten,en diskus SKALL aldrig bajsa vitt,långa trådar osv.Gör du inget åt detta kommer du att förlora allihopa.

Annons