Diskus ratar mitt levandefoder!

#1 - 28 mars 2009 15:03
Hej jag har ganska nyligen införskaffat mig en grupp mindre diskusar. jag matar dem med diskus-granulater och ibland oxhjärta och det verkar gå bra dom äter och ser väldigt nöjda ut.
hur som helst jag har utfodrat dem med lite levandeföda ett par dagar nu men nu till mina frågor.
Jag har haft en hel del fiskar(inkl.) cikllider under mina dagar men jag e ny på diskus. när jag matade mina fiskar med levandefödan jag fångade så märkte jag att de ratade allt vad cyclops hette, och även i stor mån stickmygglarverna(svart mygglarv), de tog in dem i munnen men spottade bara ut dem igen å åt dem ej. Är det nån som har samma erfarenhet eller behöver de kanse bara vänja sig vid cyclops o svarta mygglarver? kollade inte så noga men det verkarde oxå som att de ratade allt vad hinnkräftor hette, samma sak där, dvs. att de bara spottade ut dem igen???
Däremot var de väldigt förtjusta i de vita mygglarverna och även de få sländlarver som jag lyckades få tag på. Är det kanske så att de bara var intresserade av de stora bytesdjuren(de svarta mygglarverna var små men inte de vita)? eller var detta bara en slump? (Detta är egentligen inget jätteproblem men, det är mest det att jag tycker det verkar konstigt har alldrig vart med om nån fisk som helt sonika ratat den här typen av levandefoder)...
tacksam för kommentarer på detta ärende, gärna av nån med lite erfarenhet.
#2 - 28 mars 2009 16:02
Diskus kan vara lite svåra när det gäller ny mat. Det kan krävas en del tålamod för att få dem att ta mat de inte känner till. Det gäller både levande och annat.
#3 - 28 mars 2009 16:46
Underligt egentligen att fisk ignorerar levande foder.
I alla fall frisimmande foder.
Ytfiskar kan rata levande foder på botten.
En del fisk kan rata levande foder på ytan - t ex hoppstjärtar.
Men med lite svält kan man övertala dom till att ta det man vill.
#4 - 28 mars 2009 16:47
När jag hade diskus så var de uppväxta på oxhjärta och de åt inget annat än det. Det tog mig typ 1 månad för dem att äta lite flingfoder XD
#5 - 28 mars 2009 17:28
Är det sant att diskus ibland kan börja matvägra och till och med svälta ihjäl pga detta? Jag hade en bekant som menade sig råkat ut för detta.
#6 - 28 mars 2009 17:49
ok tack för era svar. ok men då vet jag att det kan gälla levandefoder oxå, har som sagt inte vart med om detta tidigare, åtminstone inte att fisk har tagit levandefödan i munnen men sen spottat ut det å struntat i den.
Aja men då är det väl bara att fortsätta vänja dem då=)
En bra grej är åtminstone att de simmar runt i alla vattenregioner och letar efter maten vid utfodringen.
tack för svaren som sagt!
#7 - 1 april 2013 19:16
MattiasL skrev:
Är det sant att diskus ibland kan börja matvägra och till och med svälta ihjäl pga detta? Jag hade en bekant som menade sig råkat ut för detta.

Själv haft akvarium i flera år och nyligen (4 dagar sedan) införskaffade två st diskusar - för första gången. De går själva i ett 200L kar tillsammans med några guppy yngel

Skulle gärna ta emot lite råd vad gäller föda man ska få dem att äta. Har testat bosmider och artemia (fryst, dock låtit det smälta och lägger ner små mängder med te-sked). De äter inte, men kanske är de lite för nya i karet än för att känna sig hemma och vilja äta?

Annons