Diskus - Råd till en som drömmer

#1 - 6 mars 2009 08:36
Hej alla glada fiskvänner! Jag behöver lite hjälp!

Har en dröm om att skaffa diskus, har två akvarier idag med scalarer, gurami, malar etc. Har tänkt flera gånger att skaffa mig diskus men har bangat då de har varit så fruktansvärt dyra och jag har hört att det är mycket skötsel.

Dock har min dröm inte gått över utan jag vill verkligen ha diskusar. Har ett tomt 200 liters hemma där jag tänkt de ska få bo. Eftersom det bara är ett 200 liters är jag inte intresserad av de största diskusarna utan de lite mindre. Tycker de är så vackra och jag kan ju inte sticka under stolen att det vore kul om det fick lite smått även om det inte är planen.....
Har läst i olika akvarieböcker och där står det ofta lite olika, ibland varnar de för att diskusar är jättesvåra, vattenbyten varje dag etc men andra böcker säger att har man bara koll så är det inte så svårt.

Så jag vill gärna ha tips och råd från er! Är det ngt speciellt jag behöver veta, tänka på, ni som har erfarenhet?

Bamsekram
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 mars 2009 09:03
En liten fråga bara - vad menar du med
Eftersom det bara är ett 200 liters är jag inte intresserad av de största diskusarna utan de lite mindre

Alla diskusar blir väl lika stora.
#3 - 6 mars 2009 09:14
Jo när jag har läst på och varit i olika akvarieaffärer, så vad jag har förstått (kanske har fel) så är storleken på diskus i "vanliga fall" ca 15 cm som fullvuxen. Dock odlade diskusar kan bli ngt mindre ca 10-12 cm.
Så min tanke är (eftersom jag bara har ett 200 liters) ha någon av de som inte växer sig allt för stora....
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 mars 2009 09:16
om odlade diskusar blir mindre så beror det enbart på att de i så fall sköts dåligt.
#5 - 6 mars 2009 09:47
Okej! Men kan jag ha 15 cm diskus i ett 200 liters?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 mars 2009 09:52
graneborg skrev:
Okej! Men kan jag ha 15 cm diskus i ett 200 liters?

Gränsfall - vad är det för mått på akvariet?
#7 - 6 mars 2009 10:05
Det är 100 långt, 50 brett och 40 högt
#8 - 6 mars 2009 15:06
diskus vill ha minst 50 cm högt
#9 - 6 mars 2009 15:22
graneborg skrev:
Det är 100 långt, 50 brett och 40 högt

Inget bra akvarium att hålla diskus i, tyvärr.

En fullvuxen diskus kan bli upp mot 18 cm lång, normalt blir de 14-16 cm. Om jag inte är helt ute och cyklar mäter man då från nos till början av fenan, alltså bara själva kroppen.

Karet bör därför vara minst 50 och helst 60 cm högt och minst 250-300 liter. Ett stort akvarium är dessutom mycket lättare att hålla i balans och diskus kräver stabila vattenvärden för att må riktigt bra.
Alla diskus blir STORA, det finns ingen liten art så det är bara att bita i det sura äpplet och byta upp dig storleksmässigt om drömmen skall bli sann.

Om du gör det kan jag inte annat än rekommendera diskus, de är helt fantastiska varelser, så ödmjuka och så ofantligt vackra.
#10 - 6 mars 2009 15:33
Ouscazz skrev:
Inget bra akvarium att hålla diskus i, tyvärr.

En fullvuxen diskus kan bli upp mot 18 cm lång, normalt blir de 14-16 cm. Om jag inte är helt ute och cyklar mäter man då från nos till början av fenan, alltså bara själva kroppen.

Karet bör därför vara minst 50 och helst 60 cm högt och minst 250-300 liter. Ett stort akvarium är dessutom mycket lättare att hålla i balans och diskus kräver stabila vattenvärden för att må riktigt bra.

Alla diskus blir STORA, det finns ingen liten art så det är bara att bita i det sura äpplet och byta upp dig storleksmässigt om drömmen skall bli sann.

Om du gör det kan jag inte annat än rekommendera diskus, de är helt fantastiska varelser, så ödmjuka och så ofantligt vackra.

Stabila vattenvärden säger du. Men är det jätteviktigt att de ligger på en viss nivå då eller räcker det med att de ligger stabilt? (Går oxå i drömmar kring diskus) Jag kommer att starta upp ett 750 liters om ett par veckor och däri skulle det bli kanon med diskus.

Förlåt om jag lånade tråden lite. :)
#11 - 6 mars 2009 15:42
Marisch skrev:
Stabila vattenvärden säger du. Men är det jätteviktigt att de ligger på en viss nivå då eller räcker det med att de ligger stabilt? (Går oxå i drömmar kring diskus) Jag kommer att starta upp ett 750 liters om ett par veckor och däri skulle det bli kanon med diskus.

Förlåt om jag lånade tråden lite. :)

De kräver stabila och självfallet korrekta vattenvärden enligt de rekommendationer som finns. Egentligen inget märkvärdigt men det krävs extra uppmärksamhet att hålla diskus.
#12 - 6 mars 2009 15:47
Ouscazz skrev:
De kräver stabila och självfallet korrekta vattenvärden enligt de rekommendationer som finns. Egentligen inget märkvärdigt men det krävs extra uppmärksamhet att hålla diskus.

Okej. Men då ska jag läsa på lite om vad som krävs. Tack för svar. :D
#13 - 7 mars 2009 07:26
Marisch skrev:
Okej. Men då ska jag läsa på lite om vad som krävs. Tack för svar. :D

Ok, lycka till i informationsdjungeln.. :p
Det finns nästan lika många skolor som det finns diskushållare så det finns mycket information.

Läs på, var sensitiv, var observant, var noggrann och använd en stor portion sunt förnuft så ska det säkert gå bra. Det är inte så himla märkvärdigt att hålla diskus som en del vill ge sken av, iaf inte odlad diskus. VF har jag ingen erfarenhet av så där uttalar jag mig inte, men kan tänka mig att det är svårare.
#14 - 7 mars 2009 09:37
Ouscazz skrev:
Ok, lycka till i informationsdjungeln.. :p

Det finns nästan lika många skolor som det finns diskushållare så det finns mycket information.

Läs på, var sensitiv, var observant, var noggrann och använd en stor portion sunt förnuft så ska det säkert gå bra. Det är inte så himla märkvärdigt att hålla diskus som en del vill ge sken av, iaf inte odlad diskus. VF har jag ingen erfarenhet av så där uttalar jag mig inte, men kan tänka mig att det är svårare.

Ja meningarna verkar vara väldigt delade huruvida diskus är svåra eller inte. Vissa avråder och säger att det är svårt och andra säger som du att det inte är alltför märkvärdigt. VF blir troligen inte aktuellt för mig i vilket fall som helst.

Jag har under alla år jag haft akvarium tyckt att just diskus är så fantastiskt vackra men jag har aldrig vågat prova. De kostar ju lite att köpa oxå och då vill man ju vara relativt säker på att man klarar av dem. Men nu ska det bli av, ingen panik, men så småningom. :d Vill vara ordentligt påläst först.
#15 - 7 mars 2009 14:12
Synd, ja då är det bara och jaga ett större akvarium! (Kan kanske ha 200 liters till babyakvarium om det ngn gång skulle hända ;-) haha)

Ja jag tycker det är så himla vackra och majestätiska!

Dessa värden ni pratar om, det står lite olika i de böcker jag har. Vad kan jag göra som har ett ganska hårt vatten och ca 8 i ph. Vad vill de ha ni som verkligen har discus i verkligheten och vad kan jag göra för att få mitt vatten så bra som möjligt?

Marisch - ingen fara det här är ju ett forum, desto bättre om vi kan samla alla oss okunniga och kunniga om discus här.

Tack alla ni som har svarat, uppskattar det verkligen även om jag blir lite fattigare på köpet (eftersom jag måste skaffa ett större.....)
Bilagor:
#16 - 7 mars 2009 18:58
Du kan ha Discus i ditt 200 !

Men inga fullvuxna exemplar, Vart i sveriger bor du? Jag har nämlig lite discus som jag inte har lyckats få upp i strl som troligen har stannat i växten som du kan få ta över.

Hälsningar Fredrik
Bilagor:
#17 - 7 mars 2009 19:20
Åhhhh hoppades att du inte bodde för långt bort! Jag bor i Skåne?! Men göteborg är lite långt, men jag kanske skulle ta en dagstur till dig..... Hmmmm
Vad har du för sort? Färg, antal, storlek, pris? PM mig gärna

Då kanske jag kan ha småttingar där, så hinner jag skaffa ett större tills de jag skaffar har växt till stora.....?
#18 - 9 mars 2009 12:32
Marisch skrev:
Men nu ska det bli av, ingen panik, men så småningom. :d Vill vara ordentligt påläst först.

Som sagt var, det viktigaste du kan göra för att lyckas är att hålla ett bra vatten och det får du huvudsakligen genom att vara NOGA med vattenbyten varje vecka samt att dagligen städa bort gamla matrester och döda löv.
#19 - 9 mars 2009 13:13
Freddan! skrev:
Du kan ha Discus i ditt 200

Man kan ha diskus i en syltburk, men det blir inte bra... :rolleyes:
#20 - 9 mars 2009 21:11
Nej jag vill ju såklart erbjuda ett så bra liv som möjligt och även så naturtroget som möjligt! Klart jag vill att mina firrar ska vara lyckliga!

Fråga om Ph och Hårdhet till Diskusar

Har hört att Discusar vill ha mjukt vatten och ett neutralt mot surt vatten. Nu är det såhär att jag har ett ganska hårt vatten och Ph värdet ligger strax under 8.
Vad kan jag göra åt vattnet? En odlad diskus klarar den ändå mina vattenvärden?
#21 - 13 mars 2009 17:18
Har haft våra Diskus ett längre tag nu och enligt oss så är de inte jättesvåra att hålla, är du intresserad av dina fiskar så lär du dig snabbt att se när något inte stämmer.
Läste något som gjorde mig nyfiken/fundersam i denna tråden dock så nu måste jag fråga...

Hur lång tid (uppskattningsvis) skall det ta för en Diskus att uppnå de 15 cm ni talade om? Vi har haft våra i något mindre än ett år och de är inte så stora även om jag/vi tycker de växer till sig bra. De är 10 st och går i ett 600 liters kar, blev lite bekymmrad (man är ju nojjig) när någon, tror det var Kjell, skrev att de bör bli ca 15 cm om de sköts rätt.

En fråga till, Hur beter sig Diskus när de leker? Vi har 2 st som 'smeker' sig mot varandra en hel del, fläktar med fenorna och 'pickar rent' gruset i ett hörn av akvariet. Dessa två jagar dessutom undan de andra fiskarna när de kommer nära, är det ett lekbeteende eller är det önsketänkande?
#22 - 13 mars 2009 18:22
Intressant fråga, undrar jag också. Hur lång tid tar det (generellt) innan en discus har växt till sin fulla storlek?
#23 - 13 mars 2009 21:34
Här finns det mycket att läsa för diskusfantasten...
http://diskusforum.se/index.php
#24 - 16 mars 2009 17:09
Ingen som kan svara på det här med ålder vs storlek?
#25 - 16 mars 2009 17:17
Beror på sort, vissa varianter växer betydligt snabbare än andra.
Som små bör de växa ca 1-3 cm per månad . Fullvuxna blir de oftast menllan 12-24 månader.
#26 - 24 mars 2009 15:19
graneborg skrev:

Fråga om Ph och Hårdhet till Diskusar

Har hört att Discusar vill ha mjukt vatten och ett neutralt mot surt vatten. Nu är det såhär att jag har ett ganska hårt vatten och Ph värdet ligger strax under 8.

Vad kan jag göra åt vattnet? En odlad diskus klarar den ändå mina vattenvärden?

Odlad diskus fixar pH strax under 8, inga problem...

Ditt pH kommer ganska snart att sjunka något om du stoppar en grupp diskus i karet.
Hemma har vi pH 7,6 - KH~7 ur kranen och pH i diskuskaret ligger just nu på 6,8 - KH~5, helt utan tillsatser.
#27 - 30 mars 2009 21:14
Jag skaffade..

...tre diskusar modell mindre för ett år sedan. Var litet nervös efter allt det jag läst, därtill det höga priset.
Men se det var ju inga problem alls.
Jag hade redan ett välfungerande scalare / sydamerikakar på 350 liter, så miljön borde vara bra.
Nu har de växt till sej rejält och verkar stortrivas.
Jag har inte gjort något speciellt för dem, och de klarar till och med halvhafsiga vattenbyten där jag inte följde gängse råd vad gäller temp eller mängd. De fixade det med. Trevliga o lätta att ha att göra med, enligt mej och ett kanonköp!
De går med scalare, flaggciklider, fjärilciklid, kejsartetror, en bjässe till praktbotia, räkor och snäckor.
Bor i innerstan, Göteborg, förövrigt.
Go for it!:D

Annons