diskus priser

#1 - 10 augusti 2005 15:46
Jag har inte haft diskus innan men tänkte skaffa till mitt nya 540 kar , har kollar runt lite efter diskus men märkt att det är skillnad i priser STOR skillnad.
Priserna ligger från 80 kr till över 600 kr styck inte lekpar eller nått sånt utan per styck.
Är då är det nån skillnad på dom billiga och dom dyra??
jag kan tänka mig att det skall vara lite billigare med dom som är lite sotiga och dom vildfångade men finns det nån form av a och b kvalitet på diskusar??
#2 - 10 augusti 2005 15:54
Det finns ju mer eller mindre vanliga diskus och sen så har ju storleken betydelse :)
Vad är du ute efter???
#3 - 10 augusti 2005 16:31
jag är ute efter nån form av kobalt om du undrar fisk.
Undrar du fråga så är jag ute efter att veta om dom billiga är nån form av inavel , eller om dom kan var svårare eller lättare att få till att överleva.
#4 - 10 augusti 2005 17:13
Jag undrade vilken fisk.
Och som sagt så är det ju storlek och viken sort som avgör priset oftast. Och sen så brukar ju affärer kunna ta rätt höga priser så leta efter en odlare i din närhet då kan man ju ofta få se på föräldrarna också plus att man får ett bra pris. www.fiskformedlingen.se

Jag tycker att odlad diskus inte är speciellt svår det gäller bara att vara noga med vattnet och variera med maten så svårare eller lättere sorter tror jag inte på. Men det är ju en anna sak med VF.

Om det är nån som säljer inavel så är det ju rent förjävligt tycker jag.
#5 - 10 augusti 2005 17:39
ok så dom diskusarna för 80 spänn skall inte vara nån fara att köpa då menar du?
man ger ju inte gärna 5-600 spänn i onödan ju..
#6 - 10 augusti 2005 18:00
Får man fråga vart du hittat diskus för 80:- ska nämligen själv börja med diskus snart :)
#7 - 10 augusti 2005 19:07
[QUOTE=jimel]Får man fråga vart du hittat diskus för 80:- ska nämligen själv börja med diskus snart :)[/QUOTE]
I Anderstorp på lokala zoo affärn sa han att han skulle få hem och att han skulle ta ca 80 spänn för dom.
Lucas_no1
#8 - 10 augusti 2005 19:37
Viktigt när man köper discus är att den stämmer i storlek till sin ålder och att den har fina former och att den är frisk och äter glatt.
Om man ska köpa discus för första gången är det lätt att göra många fel och unga små discusar är mycket känsliga så det är nog värt att sattsa på lite större som första discus.
Små discusar kröver mycket mat och många vattenbyte så har man inte tid så ska du inte köpa små.

80 kr discus är bara några månader och ofta inte större än en femkrona.
Dom blir lika fina som alla andra discusar om dom har fina anlag och blir välskötta med mycket mat.

Personligen tycker jag det är fel att sälja så unga fiskar till så låga priser för discus behöver lite mer skötsel än många andra fiskar som kostar 80 kr så jag kan tänka mig att många går en tidig död till mötes pågrund av att folk köper dom enbart för dom är så söta.

Sen är inavel på discus inte samma sak som hos människor och man avlar på syskon till varandra men man kan inte avla i för många led nedåt.
#9 - 10 augusti 2005 20:57
precis som lucas skriver,köp hellre lite större fiskar.
Visst de är dyrare men lättare att hålla än mindre fiskar.Brun diskus som jag förövrigt tycker är väldigt vacker är väl billigast tror jag.hur många har du tänkt starta med?

lennart
#10 - 10 augusti 2005 23:34
[QUOTE=piddy]Jag har inte haft diskus innan men tänkte skaffa till mitt nya 540 kar , har kollar runt lite efter diskus men märkt att det är skillnad i priser STOR skillnad.
Priserna ligger från 80 kr till över 600 kr styck inte lekpar eller nått sånt utan per styck.
Är då är det nån skillnad på dom billiga och dom dyra??
jag kan tänka mig att det skall vara lite billigare med dom som är lite sotiga och dom vildfångade men finns det nån form av a och b kvalitet på diskusar??[/QUOTE]

Har djäkligt svårt att se att någon handlare skall kunna ta hem o sälja till 80 kr st. Varför jo diskusyngel är först försäljningsbar efter 5-6 månader. Och det kostar att dra dem ditt, täta vattenbyte och hård matning etc. O även om det är "Low Price country" tillkommer frakt, intyg, moms o sedan skall det gå ihop också.:)
Sedan finns kvalitetsbegrepp från Grade AAA o neråt i en sjunkande skala. Men då handlar det om utställningsfisk o dess gradering efter färg, form o teckning. Nya klassiferingssystem är på G. Istället för alla dessa försäljningsnamn. Tex. Blue Diamond (BBS 3:a ) Första B.et står för att den är brun som yngel. Andra B:et står för teckningen idetta fallet Blue. Sista bokstaven står för kroppsytan dvs. en rak linje mellan dorsalfenan o rakt ner Mellan dessa punkter drar du sedan en halvcirkel mot analfenan. Du har då ett D. Är färgen i innuti D:et homogent så har du en solid diskus. Lite överkurs mitt inatten o för de flesta spelar det ingen roll men för oss som är inbitna diskusentusiaster ?????????
Lyckligtvis är dock de flesta butiker härhemma ovissa om detta.:D :D
Lucas_no1
#11 - 11 augusti 2005 08:45
Jag har sett på flera ställen här i sthlm discus för 99kr.
Det är då brundiscus från andra sidan östersjön.
Dom är ofta skitsmå pch mörka.
Informationen dom ger i dessa butiker är också att dom ska behandlas som alla andra akvariefiskar och behöver ingen annan skötsel än den som är normal för ett akvarium.
Fick höra av en på östermalm som sålde discus att dom ska inte ha hög temp och man ska ALDRIG rengöra botten!
En annan butik sa att det bästa fodret för fisk är röda mygg och en annan matar sina discusar enbart med röda mygg i butiken.
Kul när man får hem en sådan discus och ska försöka mata med något annat......

Man kan undra hur mycket djurvän som finns i dessa zoo ägare?

Den enda butiken i Stockholm som håller sina discusar bra enligt mig är Akvarieleasing!
#12 - 11 augusti 2005 08:55
Det är ju för jäkligt att såna får hålla på med någon fisk överhuvud taget.

Jag måste hålla med akvarieleasing är faktiskt bra, lite för mycket malawis bara :)
#13 - 11 augusti 2005 16:05
Ja jag tackar för svaren och skall nog kolla lite noga när jag väl skall handla senare i höst.
Tänkte starta med en 6-8 st tror jag men vet inte än tror ni det e för mycket i ett 540 liters skall ha 4 st skalarer och ca 30 st svarta neontetror samt nån eller några malar.
till Kaj.P ett utförligt svar har kollat din sida och har den i favoriter för framtida köp..:)

Annons