[QUOTE=piddy]Jag har inte haft diskus innan men tänkte skaffa till mitt nya 540 kar , har kollar runt lite efter diskus men märkt att det är skillnad i priser STOR skillnad.
Priserna ligger från 80 kr till över 600 kr styck inte lekpar eller nått sånt utan per styck.
Är då är det nån skillnad på dom billiga och dom dyra??
jag kan tänka mig att det skall vara lite billigare med dom som är lite sotiga och dom vildfångade men finns det nån form av a och b kvalitet på diskusar??[/QUOTE]
Har djäkligt svårt att se att någon handlare skall kunna ta hem o sälja till 80 kr st. Varför jo diskusyngel är först försäljningsbar efter 5-6 månader. Och det kostar att dra dem ditt, täta vattenbyte och hård matning etc. O även om det är "Low Price country" tillkommer frakt, intyg, moms o sedan skall det gå ihop också.:)
Sedan finns kvalitetsbegrepp från Grade AAA o neråt i en sjunkande skala. Men då handlar det om utställningsfisk o dess gradering efter färg, form o teckning. Nya klassiferingssystem är på G. Istället för alla dessa försäljningsnamn. Tex. Blue Diamond (BBS 3:a ) Första B.et står för att den är brun som yngel. Andra B:et står för teckningen idetta fallet Blue. Sista bokstaven står för kroppsytan dvs. en rak linje mellan dorsalfenan o rakt ner Mellan dessa punkter drar du sedan en halvcirkel mot analfenan. Du har då ett D. Är färgen i innuti D:et homogent så har du en solid diskus. Lite överkurs mitt inatten o för de flesta spelar det ingen roll men för oss som är inbitna diskusentusiaster ?????????
Lyckligtvis är dock de flesta butiker härhemma ovissa om detta.:D :D