Diskus... Orsak till färgskillnad?

#1 - 14 december 2003 09:22
Hej,

Satte in 7 bruna diskusar i fredags. Jag har märkt att en av dom dels är lite mindre/brunare/mörkare och att den även har röda ögon. Ser även att den drar tillbaka fenorna mer än de andra och ofta hamnar för sig själv.

En bild ligger här som visar hur den ser ut i förhållande till de andra.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131500&gid=131541

Vad tror ni? Sjuk, stressad, mobbad, annan sort eller är det lite tidigt att dra slutsatser?

/C
#2 - 14 december 2003 11:19
Hon är väl heltenkelt utanför gruppen, det brukar alltid vara en fisk som blir det.
#3 - 14 december 2003 11:56
Har lagt upp en ny bild där det syns tydligare. Bilden heter "problemdiskus" och jag har ringat in den...

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131500&gid=131541

Att den verkar litre utanför har jag märkt... Att kroppsfärgen mörknar har jag förstått, men röda ögon är nåt nytt för mig. Någon som vet?

/C
#4 - 14 december 2003 12:09
Det är som sagt helt normalt att en av fiskarna blir utstött och mobbad. Den fisken du har ringat in ser inte heller riktigt 100 ut i kroppsformen men det är svårt att se på bilden. Detta är inget problem men du bör inte odla på den om det skulle vara så.
#5 - 14 december 2003 12:16
Håller med att kroppsformen inte ser riktigt bra ut(Inte så rund som de övriga)... Köpte 7 av ett stim på 10 stycken... Kanske skulle byta in den mot en eller ett par nya.

Men ögonen....?

/C
#6 - 14 december 2003 12:18
Du kan ju försöka men jag tror fisken kommer att bli bra när den växt till sig. Av mina 6st första var det två som inte var riktigt runda, de har växt till sig nu och är fina i formen.
#7 - 14 december 2003 12:37
Jag har haft en väldigt dålig start med mina egna,och frågat miljoner frågor till alla diskuskunniga,och sen användt sunt förnuft,och nu börjar mina se okej ut,efter månaders med nästan magsår för dessa diskusar:-)

Det jag lärt mig,är att dom som har lite rödare ögon,har mer VF blod i sig,och det är kanske därför den är lite svagare?Sedan kan dom alltid se lite konstiga ut i kroppsformen tills dom växt till sig,och den ser ju något mindre ut eller?

Så mitt råd är...öka saltmängden,och höj tempen en vecka,så ska du se att den nog oxå blommar ut,för jag tycker det verkar rätt meningslöst att byta ut den,...för det lär ju knappst vara den sista diskusen du får problem med.

Kollat ditt vatten?
#8 - 14 december 2003 13:20
Tackar för inläggen..

Och jepp,,, Tog med en burk vatten för kontroll och allt var ok. Har legat stabilt ett par vekor nu. Mitt sunda förnuft och era inlägg säger mig att jag skall visa lite tålamod och vänta och se vad som händer. Är inte så pigg på att sätta till salt och höja tempen ännu.(Har andra invånare och för mig att corydoras inte gillar salt i vattnet)Gjorde kanske bort mig när jag sålde av mitt gamla 150-liters akvarium. Kunde varit bra att ha för eventuell framtida medicinering, eller lek. Man lär sig så länge man lever....(Dyrt att lära)

/C
#9 - 14 december 2003 13:27
Ja ett extra kar är bra att ha. Skippa salt och temphöjning så länge, det hjälper nog inte.
#10 - 14 december 2003 21:11
Har precis matat och det verkar som om den lilla rödögda filuren vill bestämma. Han har full sjå att äta och jaga bort de andra så det verkar inte vara något fel på aptiten. Sen är det väldans roligt att se att de kommer fram och undrar om det är mat på gång så fort man är i närheten.
Jag har gett dom en bit röda mygg på en dag (stor som en ruta marabou ungefär) en tredjedel åt gången fördelat på en dag. Kan det vara lagom? Fantomtetrorna och corydoras tar visserligen sin beskärda del. Hittills har dom ratat både granulat och vita mygg.

/C

Annons