Diskus och vattentemp..

#1 - 14 januari 2006 15:39
Jo undrar lite nu efter att ha läst mitt senaste inlägg och diskussionen kring vattentemepraturen, att om jag själv inhandlar diskusar som är ungefär 7 cm ska de då ha högre temperatur eller kan man ha dem i ca 28-29 gradigt?

Eller e detta för högt?

Har folk dem i 30 gradigt endast för att de ska öka sin ämnesomsättning och växa snabbare[?]
#2 - 14 januari 2006 15:55
Alla mina 20 diskus går mellan 30-32 grader beroende på storlek.
Dom minsta varmast.
Lucas_no1
#3 - 14 januari 2006 16:05
Mina 15 går runt 28,1 och 29,3 ibland upp till 34.
Matar nästan inte med hjärta längre.
#4 - 14 januari 2006 17:02
[quote=Lucas_no1]Matar nästan inte med hjärta längre.[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Varför inte ?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Matar enbart frusen artemia, stendkermix och tetra diskus [:P] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Fiskarna älskar det och mår finfint och växer kanon:D[/FONT]
#5 - 14 januari 2006 18:57
Det går utmärkt att ha dem i 28-29 grader. En del har högr temp på yngre diskus för att öka ämnesomsättningen så de växer snabbare. Ibland används värme också som medicinering mot olika åkommor och då kör man ännu högre temperaturer under kortare tidet 34-35 grader.
Lucas_no1
#6 - 14 januari 2006 19:06
[QUOTE=drd][FONT=Comic Sans MS]Varför inte ?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Matar enbart frusen artemia, stendkermix och tetra diskus [:P] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Fiskarna älskar det och mår finfint och växer kanon:D[/FONT][/QUOTE]

Svaret är enkelt! :-)

Jag försöker få det lite snyggare i akvarierna med inredning och också minska lite på jobbet och dels få mina växter att överleva genom lite färre vattenbyten.
Därför blir det mindre hjärta just nu.
Det är en uppryckning i hela lägenheten så på måndag ska jag hämta ett Rena aqualife som kommer förhöja intrycket i mitt vardagsrum! :-)
Lucas_no1
#7 - 14 januari 2006 19:07
Drd...
Har du testat D50+?
Mina älskar det!

Annons