Diskus och namnsättning

#1 - 12 augusti 2005 13:44
Jag har funderat ett tag på namnsättningen på diskus. Om man letar på nätet så ser man att diskus med samma namn kan se väldigt olika ut och ofta undrar man om det verkligen är rätt namn som anges i butiker och i annonser.

Att odlare sätter sina egna namn på odlad diskus kan jag förstå, men om jag har ett diskuspar av tex siam gold och royal blue vad ska jag då säga att ynglena är för sort?
#2 - 18 augusti 2005 10:14
Det där med namn är ett kapitel för sig. Dock finns lite nyordningar på väg när det gäller detta. När det sedan gäller Siam Gold o Royal blue. Så är det ännu mer invecklat. Siam gold står bara för att det är en golden variant från Siam i Thailand när det gäller Royal Blue så syftar detta namnet på utseendet dvs säger inget om vart fisken är odlad. För att det skall vara en Royal skall de blå diagonala linjerna på översidan av fisken vara intakta Dvs de skall gå över hela fisken.
Går de halva vägen är det en halfroyal.
För att sedan vet hur en ev avkomma kommer att se ut måste man också vet hur föräldrarna till dessa ser ut. dvs var de rena eller var det ett blandat par?
Men om man antar att föräldrarna också var rena par så torde ynglen bli ca 75 golden o ca 25 % Royla blue, detta för att Golden varianten troligen är dominant över Royal blue. Däremot är alla ynglen mutanter dvs de har anlag från bägge föräldrarna. Korsar du sedan dessa i sin tur kan det uppstå ungdjur med färginslag från båda ursprungsföräldrarna.
Det finns sedan ännu fler faktorer som spelar in, men det vara iallafall ett försök till en enkel förklaring.:D
#3 - 18 augusti 2005 10:57
Här finns det lite att lära sig! Har du några bra lästips om man vill lära sig mer hur man bedömer diskus. Jag antar att det finns lite regler för hur man dedömmer olika sorter av diskus eftersom man kan tävla med dom. Du som odlar diskus, hur gör du? brukar du alltid låta lika diskusar få bilda par eller blandar du föräldrar från olika sorter?
#4 - 18 augusti 2005 11:17
För min del gillar jag mest rena par tycker också att diskusen helst söker sig till "likvärdig" partner.´
När det gäller böcker så finns Penang Diskus av Shaifullah Yeng, Asien diskus 2 av Jonny Yip samt Discus catalogue av Martin Ng. Alla på engelska och kan nog vara svåra att få tag på här hemma. Om man sedan kort skall kommentera böckerna så är Discus Catalog ett fotoarkiv på hur man skall bedömma diskus, hur färgvarianterna uppstod och hur man korsar för att få fram olika varianter. Med denna katalog kan man bedömma vilka varianter man har och vad som gäller vid t.ex utställningar.
Penang diskus o Diskus Asia 2 har mycket mer text med utförligare beskrivningar om allt som gäller diskus. Nyligen släpptes också en bok The naked truth av Andrew Soh som skall innehålla det mesta. Har dock inte hunnit få den ännu. Den skulle kommit denna vecka men ja får nog hålla mig en vecka till.:(

Annons