Diskus och klogrodor.

#1 - 6 november 2004 14:58
Hej, vet inte riktigt vart jag ska lägga detta.

Men jag har för tillfället två afrikanska klogrodor, samt två guld klogrodor.
Jag är väldigt sugen på att skaffa diskus, men vet inte om det kan
gå så bra ihop. Hoppas någon har lite mer aning om detta eller
erfarenhet?
Akvariet är på 180 liter.

/Eric
#2 - 6 november 2004 15:06
Jag skulle våga hävda att ditt akvarium är lite litet, samt så vet jag inte vad grodorna vill ha för temperatur.
Diskus bör du hålla på ca 28-30 beroende på vem du frågar.
Köp en bra bok om diskus eller låna, och bestämm sedan om du fortfarande vill skaffa diskus...
Mvh NiXoN
#3 - 6 november 2004 15:11
Grodorna är ganska tåliga så deet är möjligt att temperaturen funkar, jag har aldrig haft diskus, så jag vet inte hur klogrodor funkar med dem, det kommer inte bli några yngel ialla fall, antar att de du kallar afrikanska klogrodor är bruna, men är de dvärgvariant eller är det vanlig brun klogroda? Har du dvärgvarianten bör du flytta dem så snart som möjligt, annars blir de mat till de andra grodorna..
#4 - 6 november 2004 22:55
Norpan, det är vanliga afrikanska klogrodor.
Du har ingen info eller så vilken grad de klarar?
#5 - 7 november 2004 01:54
Jag skulle aldrig har klogrodor med diskusar. Jag har sett vad de kan göra med fiskar (klöser ut ögonen på dem).
#6 - 8 november 2004 12:26
Jo, Jackson, man får ju vara lite uppmärksam på grodorna, men de brukar mest famla runt tycker jag, men visst finns det risk att diskusarna blir skadade i längden, men när grodorna blir såpass stora bör de nog på själv.. Mina är på väg att "flytta hemifrån" nu, till ett eget kar bara för dem..

Tillägg:

Jag kan inte länkarna, men sök på klogroda här i forumet så får du säkert upp någon tråd som innehåller länkar [:)]
#7 - 24 januari 2011 15:09
Hej. en liten nybörjar fråga bara
kan man bära klogroda i handen och klappa typ och när jag ska mata dåm tar fiskarna maten
Hjälp:confused:
#8 - 24 januari 2011 15:16
Jag hade klogrodor i mitt 576 liters. De var små och klara sig inte. Någon blev även slaktad av powerheadet i min modul... Framförallt hinner de inte ta maten, väldigt långsamma.
#9 - 12 februari 2011 21:21
jackson skrev:
Jag skulle aldrig har klogrodor med diskusar. Jag har sett vad de kan göra med fiskar (klöser ut ögonen på dem).

Hur skulle det gå till? :O Nog för att de heter "klogrodor", men eftersom dessa klor bara sitter på bakfötterna så har jag lite svårt att se framför mig hur det skulle gå till. Nog för att mina jagar fisk ganska friskt, och försöker svälja dem om de får tag i dem, så kan tänka mig att ett öga skulle kunna ta skada i en sån brottningsmatch, men klösa ut dem? Det har jag faktiskt lite svårt att tänka mig.

Faltaren skrev:
Jag hade klogrodor i mitt 576 liters. De var små och klara sig inte. Någon blev även slaktad av powerheadet i min modul... Framförallt hinner de inte ta maten, väldigt långsamma.

Isf hade du inte klogrodor, utan dvärgklogrodor. De är mycket mindre, långsammare och mycket sävligare kring mat. Stora klogrodor är vilda och galna på mat och äter allt som rör sig tillräckligt långsamt.
#10 - 13 februari 2011 08:02
Tråden är drygt sex år gammal....
#11 - 13 februari 2011 08:26
Haha kollade bara nyaste inlägg på forumet när jag svara :)

Annons