Diskus och högt Ph

#1 - 17 maj 2004 19:03
Hur högt Ph kan man hålla diskus i och vilka negativa konsekvenser får högt Ph för dessa fiskar? Jag har själv 8,5 i Ph på mitt kranvatten och det ligger ju klart i överkant av vad som rekomenderas. Vad jag kan se på mina fiskar mår de bra och äter och kivas på helt normalt.
#2 - 17 maj 2004 19:32
Jag skulle satsa på torvfiltrering & försöka hålla ett ph runt 7 eller straxt under. Klart de kan leva i ph 8,5 men det låter lite högt. Vi har ph 8,3 i kranvattnet. Jag har torv i filtren så det tar ner ph succesivt. Fyller på med kranvatten vid delvattenbyten. Funkar mycket bra. Ph måste man vara mycket noggrannare med om man vill få lyckad lek.
Simma lugnt!
#3 - 17 maj 2004 19:44
Jag vet inte om mina diskusar är tokiga då, men de har lekt i ett Ph på mellan 8,0 och 8,3 och det har gått bra.
#4 - 19 maj 2004 00:35
jag har pH runt 8,3 i karet och i kranen.. kan jag ha diskus? Det är ingen idé att sänka pH-värdet då det nästa dag har gått till det normala(8,3). kan det hända något då man höjer tempen? för det ska man väl göra när man ligger på 25grader..
/arvid
#5 - 19 maj 2004 17:47
Jag har ca 7-5 , 8 nånting.. fast hoppas det sjunker nu när jag lagt i lite extra rötter, sen har jag 32grader.
#6 - 28 november 2004 22:32
Jag väcker detta ämne igen och undrar fortfarande samma sak.
Hur högt Ph kan man hålla diskus i och vilka negativa konsekvenser får högt Ph för dessa fiskar?
#7 - 29 november 2004 00:02
Så länge pH ligger under 9 är enda problemet att ägg eventuellt inte blir befruktade. Vildfångade discus sägs kunna vägra leka i högt pH, men det skall inte vara ett problem med odlingsformerna.
#8 - 29 november 2004 00:44
Vattenbytena och vattenkvaliten är det allra viktigaste att hålla bra för att discusar skall trivas. Så många stora vattenbyten är bra ide. Vattnets övriga kvaliteer (surhet och hårdhet) blir normalt problem först vid odling (om man inte har extrema värden, dvs normalt svenskt vatten brukar duga).
Sänka pH kan man göra med torv eller CO2. Med CO2 brukar ca 1 pH vara rimmlig sänkning. Med CO2 blir bieffekten att växterna börjar trivas och växa (samt vill ha mer gödning) [:)].
#9 - 29 november 2004 01:14
Jag har inte ens kollat vad mitt ph är, fiskarna ser ut att må prima och det räcker för mig :)

//Marcus
#10 - 29 november 2004 17:27
Som jag skrivit tidigare påverkar inte mitt höga Ph lekbenägenheten hos mina fiskar. Jag har heller inte sett några negativa effekter på ägg eller yngel. Endast ett fåtal ägg kläcks inte, men det är ju fullt normalt bland alla fiskar. Man läser ju att det inte ska gå att hålla och allra minst odla diskus vid Ph övr 8. Nån som kan komma på några negativa effekter?

Dr.Strange Du har samma vattenvärden som mig ;)

Annons