Diskus med hål- i- huvudet-sjukan??

#1 - 5 augusti 2007 11:19
:(Hallo, tror tyvärr att diskusen som flyttade in i mitt akvarium i förrgår lider av hål-i-huvudet-sjukan. Han är pigg och äter med stor aptit och är normaltjock. Men symptomen med varliknande hål i huvudet stämmer på honom, så sjukdomen har väl inte gått så långt än. Hur akut är det? och smittar det till andra fiskar i akvariet? Bästa medecinering? Nästan helt säker, då jag vet att han har gått i ett annat akvarie med dåliga vattenvärden ganska länge...
#2 - 6 augusti 2007 12:14
Ingen?? :(
#3 - 6 augusti 2007 13:25
Det är smittsamt men med ett ganska långsamt förlopp, men det är ändå bra om du kan medicinera så snart som möjligt.
Du medicinerar med samma medicin som mot bukvattensot, och jag hoppas att det går bra för fisken:)!
#4 - 6 augusti 2007 13:30
Tack! :p
Men kan jag medicinera i akvariet där den brukar gå, eller är det skadligt för de andra fiskarna??
#5 - 6 augusti 2007 13:36
Du bör nog medicinera i karet där den går så de andra fiskarna får en dos de med ifall de skulle vara drabbade men sjukdomen inte blommat ut ännu.
#6 - 6 augusti 2007 13:42
Okej vad bra. Tack så mycket! Då blir det till att springa och köpa medicin :P
#7 - 6 augusti 2007 13:51
Ja gör det. Du får gärna skriva hur det gick sedan:).
#8 - 6 augusti 2007 13:56
Det ska jag! :)
#9 - 6 augusti 2007 17:41
Var på zooaffären där jag bor och fick preparatet octozin. Hon som sålde det sa att jag måste ha över 30 grader i vattnet för att tabletterna ska verka.
Nu är det bara så att jag har en massa andra fiskar som inte alls tål 30 grader, dessutom gör inte självva diskusen det heller, efttersom den alltid har gått i 25-26 grader (den är fem år).
Eftersom jag inte vill riskera att de mår dåligt av temperaturhöjningen så tänker jag inte höja. Dessutom står det klart o tydligt i instruktionerna på medicinen att det kan användas i "Saltvatten, tropiskt och kallt sötvatten".
De står INGET om att jag ska ha trettio grader.
Ska jag chansa??:confused:
#10 - 6 augusti 2007 17:47
Vad är det för fiskar du har mer i karet?
#11 - 6 augusti 2007 17:51
Guramis, siamesiska algätare, neon & Rödmuns & kardinal & sorgmanteltetror, vändmal, ancistrus o diskusen...
Anledningen till att ja bara har en diskus e att jag tyckte så synd om den hemma hos han jag köpte dom av. Det var den enda han hade kvar. Den var nästan helt färglös eftersom den gick i så dåligt vatten....
#12 - 6 augusti 2007 18:00
Och dåligt vatten kommer en del sjukdommar som ett brev på posten;).
Det är neonerna som kan ligga i riskzonen om du höjer tempen i karet, men höj ett par grader så du kommer upp lite i temp, och medicinera efter receptet.
Det kan vara en fördel om du tillför mer syre i karet med en luftpump eller liknande under temphöjningen då vattnet inte håller syret lika bra som vid lägre temp. Och för allt i världen , håll koll på fisken i karet! Ser du att de inte mår väl så gör ett vattenbyte med kallare vatten så piggnar de snart till.
Det bästa annars skulle vara att flytta diskusen till ett eget kar, men har han nu åkt fram och tillbaka mellan olika kar så är det kanske onödigt att stressa den ännu mera.
#13 - 6 augusti 2007 18:05
Ja precis. Den är ganska nervös av sig.
Men ok, jag höjer tempen då ;) o lägger i en extrapump. Hmm...känns skumt med tabletter i akvariet. men men.....
;)
Tack för hjälpen. Hade inte vågat själv.
(föresten så e de lätt att flytta neonerna. De kan bo i det andra karet.)
#14 - 6 augusti 2007 18:11
Då kanske det ändå är lättare att flytta diskusen så slipper du riskera någon mer än honom/henne?

Och hur ser det då ut med medicin som ligger i en tepåse och som man stoppar i karet;)?
#15 - 6 augusti 2007 18:20
haha, ja det hade sett bättre ut! ;)
Men jag hade trott att de va nån vätska kanske :)
#16 - 6 augusti 2007 20:43
Så har jag gjort det äntligen. Elva tabletter blev det. Det smular sej en massa, men det är nog bara bra. Extra syre och 28,5 grader i vattnet...
Lite orolig för att discusen är ensam faktiskt, men jag är positiv till att han har fått mycket färg på de dagar han har bott hos mig. Innan var han smutsbrun med stora svarta ränder. Nu kan man se att han är turkos o röd. En riktig snygg en. hoppas SÅ att han överlever :p
#17 - 6 augusti 2007 22:30
Hoppas att det går vägen!
Men ett litet varningens finger, har du väl skaffat dig en diskus så är det ingen hejd på det! Du vill bara ha fler, snyggare och oftast dyrare:p!
#18 - 6 augusti 2007 23:05
Haha, ja jag kan tänka mej det. :p Riktigt fina e dom.
Grabben är redan huvudattraktion i akvariet... Blir väl till att slänga ut dom andra när han kräver en tjej :)
#19 - 7 augusti 2007 07:21
Jag tycker du ska skaffa honom en tjej direkt eller ytterligare några i samma size.. Ingen diskus är speciellt lycklig över att gå ensam.. Synd att du inte bor närmare mig för då kunde du få två Marlboro Red.. i strl 12 cm//Annie
#20 - 7 augusti 2007 13:44
M jag vet, kanske ska ge bort honom...
Tyvärr är karet för litet tror jag, annars hade jag gärna haft fler av dessa stora vackra fiskar!! :)
#21 - 7 augusti 2007 17:17
Ett tips.
Super Killer medecinen är ett väldigt effektivt medel. Kombination med Bacteria Killer+höjd temperatur är det mirakelmedel. http://www.bldiscus.com/content/se_sv/index.php?page=superkiller
Kan själv rekomendera detta mot din diskus problem.

Dock måste jag säga att det bästa är om du kan ge diskusen fler kompisar då de går i stim (minst 6st) och även om de har billdat par. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=524
Här är lite mer info om diskusens behov.

//Camilla
#22 - 7 augusti 2007 17:21
Ps. Om du verkligen vill ha diskus, så anpassa invånare/inredning efter deras behov och ingen annan fisks. Läs på massor! Ds.
#23 - 7 augusti 2007 17:22
Okej tack så mycket! :p Fungerar inte Octazinet o han blir sämre så vet jag vad jag ska göra.

Joo, ni har helt rätt. Men först o främst ska jag se till så att han blir frisk...
#24 - 12 augusti 2007 16:38
Har behandlat tre ggr. I övermorgon ska jag göra ett femtioprocentigt vattenbyte, och sedan ska det vara klart.
Tycker inte att hålen har försvunnit, men det har heller inte blivit fler, så jag hoppas att det har hjälpt...:)
#25 - 12 augusti 2007 23:42
Orsaken till hålen är mineralbrist som uppkommer när cikliden får dålig och ensidig kost samt går i ett dåligt, mjukt mineralfattigt vatten. den bryter då ner mineraler från brosket i panna för att kompensera bristen!för att komma tillrätta med det bör man tillsätta mineralsalt i vattnet och utfodra med ett kvalitetsfoder (ej oxhjärta) och det kan ta månader innan det är helt läkt!
#26 - 13 augusti 2007 09:41
Okej, tack då behöver jag inte vara allt för orolig än.
Ska se till att han får bästa möjliga vård hos mig, och sedan kanske han får flytta till ett diskushem :p

Annons