Diskus Lek

#1 - 22 maj 2007 20:43
ok så här börajade de hela
köpte 8 diskus a-la 7 cm de växste upp till min överaskning 1 hanne och resten brudar sen kom leken till först med än honna sen med än annan så jag tänkte hjälpa stackaren så köpte en till hanne och nu e de bra 2 par direkt båda har lagt ägg på röter och vateninsuget men ägen försviner de verkar glöma bort att vakta äggen de har hänt nu 2-3 ggr vad jag har sätt att ägen blev borta första ggn tog de 5 min sita nu de hade ägen fron mårgon till kväl (och ja jag hade natbelysning)

har flytat ett par till 116l ensama med 2 st krukor men inga ägg en de har gåt 3 dagar där.

så frågan e när tänker de lycka?
Hur många fårsök behövs de får att få avkoma?
#2 - 22 maj 2007 21:27
Har du otur kan du få hålla på i flera år innan det händer något. Sedan kan det ibland vara 2 honor som leker, och då blir det givetvis ingenting av leken. Har själv ett par som lagt ägg ett par gånger i mitt kar, men de har inte lärt sig fläkta äggen ännu, så de möglar efter ett par dagar.
Min diskusguru, Kaj.P sa häromdagen att om de lägger ägg på ett ställe några gånger utan att lyckas så kommer de snart att välja en ny plats för lek, och det kan vara så små saker som gör att det funkar.
Är det de själva som äter äggen eller är det någon annan fisk?
#3 - 23 maj 2007 06:22
de e andra fiskar har inte sett ad de äter äggen själv
#4 - 23 maj 2007 11:30
Ge dem lite tid att acklimatisera sig i det nya karet och vänta ett tag så kommer de förhoppningsvis igång igen.
#5 - 23 maj 2007 18:51
du hade rätt nu e de på en annan rot och putsar de e inte på samma plats. de flytate inge tecken på lek än men de har börjat äta ordentligt idag

Annons