hej
Har 2 st diskusar i mitt sällskapskar som leker varje vecka. Dom lyckas dock inte med befruktningen.
Ska snart köpa lite ny fisk och släppa i och funderar nu på att flytta lekparet till ett annt kar för att försöka få dom att lyckas med leken.
Vad ska man tänka på?
Ska man köpa svampfilter och hur använder/fungerar det?
Har tänkt bygga en egen kub, vilken storlek är optimal?
är osmos ett måste för att få äggen befruktade eller varför anväder vissa det och andra inte?
hoppas nån kan svarar på mina frågor =)
//hampus
Hej på dig med!
Börjar med att säga att jag inte är odlare, men känner mig ganska förberedd på det.
Överallt man läser, tar det ett antal försök innan de lyckas, ibland kanske ända upp mot 10-15 gånger.
Kan vara hur bra som helst, var beredd på att det kan ta nån månad innan de kommer igång igen efter flytt.
De jag har sett som har någon form av odlingsliknande förhållanden har svampfilter som drivs med syrepump, ynglen sugs inte in i filtret.
Storlek... runt 120-150 L, utan inredning för rengörings skull samt förhindra uppkomst av infektions risk på de små, (lättare att hålla rent)
Osmos är absolut inte ett måste, men kan vara skillnaden på att lyckas eller inte, låt först dina discus prova sig fram, och du med innan du köper nåt du inte behöver som kostar skjortan och lite till.
Så länge du gör vad du kan, kan discusarna bara göra vad dom kan, och du har då gett dom de bästa fördelar du kan.
Jag tror att dessa svar eller funderingar inte var direkt vad du ville höra, du ville nog ha yngel inom 2 veckor frisimmande och fina.... jag med...
Men det tar tid, en jäkla tid, från det att du har köpt mindre discus som går ihop och så småningom bildar par, till en lyckad lek...
I min lilla värld skulle jag säga gör ingenting det första året, eller till du ser att det blir larver av äggen.
Högst personliga funderingar av mig samt 1000 tals trådar och inlägg i samma ämne genom åren.
Lycka till!
/Strixxx