Diskus lek

#1 - 2 oktober 2006 08:01
hej

Har 2 st diskusar i mitt sällskapskar som leker varje vecka. Dom lyckas dock inte med befruktningen.

Ska snart köpa lite ny fisk och släppa i och funderar nu på att flytta lekparet till ett annt kar för att försöka få dom att lyckas med leken.

Vad ska man tänka på?
Ska man köpa svampfilter och hur använder/fungerar det?
Har tänkt bygga en egen kub, vilken storlek är optimal?

är osmos ett måste för att få äggen befruktade eller varför anväder vissa det och andra inte?

hoppas nån kan svarar på mina frågor =)

//hampus
#2 - 2 oktober 2006 17:01
ingen som odlat diskus som kan ge mej lite tips?
#3 - 3 oktober 2006 09:41
hambli skrev:
hej

Har 2 st diskusar i mitt sällskapskar som leker varje vecka. Dom lyckas dock inte med befruktningen.

Ska snart köpa lite ny fisk och släppa i och funderar nu på att flytta lekparet till ett annt kar för att försöka få dom att lyckas med leken.

Vad ska man tänka på?

Ska man köpa svampfilter och hur använder/fungerar det?

Har tänkt bygga en egen kub, vilken storlek är optimal?

är osmos ett måste för att få äggen befruktade eller varför anväder vissa det och andra inte?

hoppas nån kan svarar på mina frågor =)

//hampus

Hej på dig med!
Börjar med att säga att jag inte är odlare, men känner mig ganska förberedd på det.

Överallt man läser, tar det ett antal försök innan de lyckas, ibland kanske ända upp mot 10-15 gånger.

Kan vara hur bra som helst, var beredd på att det kan ta nån månad innan de kommer igång igen efter flytt.

De jag har sett som har någon form av odlingsliknande förhållanden har svampfilter som drivs med syrepump, ynglen sugs inte in i filtret.
Storlek... runt 120-150 L, utan inredning för rengörings skull samt förhindra uppkomst av infektions risk på de små, (lättare att hålla rent)

Osmos är absolut inte ett måste, men kan vara skillnaden på att lyckas eller inte, låt först dina discus prova sig fram, och du med innan du köper nåt du inte behöver som kostar skjortan och lite till.
Så länge du gör vad du kan, kan discusarna bara göra vad dom kan, och du har då gett dom de bästa fördelar du kan.

Jag tror att dessa svar eller funderingar inte var direkt vad du ville höra, du ville nog ha yngel inom 2 veckor frisimmande och fina.... jag med...
Men det tar tid, en jäkla tid, från det att du har köpt mindre discus som går ihop och så småningom bildar par, till en lyckad lek...
I min lilla värld skulle jag säga gör ingenting det första året, eller till du ser att det blir larver av äggen.

Högst personliga funderingar av mig samt 1000 tals trådar och inlägg i samma ämne genom åren.

Lycka till!

/Strixxx
#4 - 3 oktober 2006 11:36
tack för dina svar.

Så ett svampfilter funkar genom att man kopplar på "insuget" från en syrepump bara? och sen har man utblåste nån annan stans i karet?

Nej nej, jag har absolut inte räknat med att få yngel innom några veckor.
Hur ser man att det blir larver av äggen, än så länge så är dom alltid vita efter att honan har lagt ägg så som bli ju aldrig befruktade.

Tänkte att om jag flyttar över dom till ett annat kar där dom kan varar själva så kanske chanserna till en lyckad lek ökar, fast dom är inte så gamla än, drygt ett år. Sen har dom väl inte kommit upp i 15 lekar än, kanske 8-9 st.

Men du tycker jag bör ha kvar dom i mitt stora kar en tid till?

/hampus
#5 - 3 oktober 2006 13:01
en fråga till, har kollat lite på osmos-annläggningar mest för skoj skull.
Men vad kostar en vettig osmosmaskin? Kolla lite på pwss och dom låg på ca 1500:-

Behöver man nått mer än själva osmosmaskinen?

/hampus
#6 - 3 oktober 2006 13:02
Ja det tycker jag!
Min kommentar var inte menad som elak... möjligen LITE ironisk, bara så du vet!
Om du inte vet vad larver är tycker jag att du ska läsa på lite om discus lek, och under tiden låt de gå kvar i stora karet.

Larver är yngel efter kläckning som sitter fast i underlaget med en lite tråd, detta gör de i ca:3 dagar innan de blir frisimmande.

Eftersom rommen blir vit har du rätt i att de inte blir befruktade, hanen kanske inte är könsmogen, hanen kanske är en hona... har hänt förr.
Kolla mycket noga nästa lek, om du kan. Då kan du avgöra om det verkligen är en av varje kön.
I vilket fall är du ju en bra bit på väg. Nästa steg är en riktigt stor portion tålamod.
15 lekar i ca mått, är vad jag tror, mer ett riktvärde på hur många gånger de får försöka innan de lyckas med rommen... sen har vi yngelvården kvar.
Men ofcourse så finns det undantag från detta också, jag är HELT säker på att det finns de som lyckats första försöket. Finns alltid undantag som bekräftar regeln.

/Strixxx

/tillägg...
Du får välja osmos efter hur mycket osmosvatten du vill ha, kontra kar du använder, rekomenderar igen att du läser på i ämnet.
Det finns löpmeter att läsa i ämnet, och det finns inga genvägar.
Min filosofi är nog mer att varför ska jag ändra på allt för att det ska lyckas, discusarna får min själ anstränga sig lite oxo. :) (åtminstone så länge det är hobby nivå vi pratar)
Darwins berömda ord klingar bekant... "survival of the fittest"
#7 - 3 oktober 2006 13:09
okej, trodde man såg en larv i äggen, att det var så du menade. Nej jag är verkligen oerfaren när det gäller diskusar, det var därför jag startade den här tråden för att lära mej mer och inte försöka mej på nått som är dömt att misslyckas.

Hur kan jag se att det är en hona och en hane, kan ta lite kort nästa lek så kanske någon kan identifiera könen =p

tycker det är jätte svårt att se skillnad på könen.
När honan lägger ägg så står alltid hanen(honan?) och stryker sej mot äggen, kan även honor göra så?

förmodligen jätte dumma frågor men vill som sagt lära mej mer =)
tack strixxx för att du inte dummförklarar mej

/hampus
#8 - 3 oktober 2006 13:18
Ingen fara... alla är vi nybörjare någon gång.
Vid leken ska du kolla könsöppningen, "tappen" där äggen kommer ut.
Detta låter definitivt enklare än vad det är, men har du lite flyt kan man ibland faktiskt se romkornen bli lagda, det är det jag menar... möjligen kan du se om båda lägger rom då.
Annars är det skillnad på honans och hanens "tappar" men som sagt, inte helt enkelt, beror på karets storlek, vattnets klarhet, var i karet OSV.
Jag misstänker att dina discus är runt året och då är det svårt att se skillnad, jag kan trösta dig med att det blir enklare senare. Men samma där.... inte alltid, oftast får hanen en "flagga" på ryggfenan som liksom går över stjärtfenan, samma på analfenan.
Medans honans rygg och anal fena är mer rundad i avslutning över och under stjärtfenan.

/Strixxx
#9 - 3 oktober 2006 13:24
okej, ska kolla nogrannar nästa gång, har aldrig sett exakt då dom lägger äggen. Nu så lägger dom äggen på pumpröret. kan man köpa en lerkruka eller nått annat och lägga i som dom kanske heldre lägger ägg på?

brukar alltid se dom när dom håller på och strycker sej mot röret.
Om man nu ska se nått possetivt så vaktar dom iaf äggen i 2-3 dagar innan dom eller nån annan äter upp dom, det kansek beror på att dom inser att det inte blir några yngel?

Det är iaf kul att kolla på dom när dom står där och skakar :)

/hampus

Annons