Diskus kontra växtkar?!

#1 - 15 mars 2006 20:22
Jag har jättelänge varit sugen på att starta ett växtkar och har även funderingar kring diskus, men så slog det mig. Utesluter det ena, det andra?
Vore det möjligt att köra ett växtkar ex 200L eller 375L med CO2 utrustning och samtidigt ha ungdiskus i detsamma med allt vad det betyder i täta vattenbyta, matning m.m?
Det är ju så attans svårt att bestämma sig!
#2 - 15 mars 2006 20:52
Varför kräver ungdiskus täta vattenbyten?
MVH
Magnus
#3 - 15 mars 2006 20:58
jag har mycke växter med mina discus. har dock inget co2 system har några bilder ute här http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 har ännu mer växter nu än vad jag har på dom där bilderna...
#4 - 15 mars 2006 21:25
[QUOTE=Tropfrog]Varför kräver ungdiskus täta vattenbyten?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Har ingen aning Magnus. Jag är fortfarande en frågande männsika vad gäller både diksus och växter, det är andra som har sagt så till mig och jag har inte ens ifrågasatt detta.

[QUOTE=Danne_K]jag har mycke växter med mina discus. har dock inget co2 system har några bilder ute här http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 har ännu mer växter nu än vad jag har på dom där bilderna...[/QUOTE]

Det där var verkligen snyggt! Men frågan kvarstår, klarar växterna med CO2 och hela köret, så täta vattenbyte utan att bli snurriga i "rötterna" .
Hur klarar du att hålla rent? Utan att suga sönder växter och rötter?
#5 - 15 mars 2006 21:41
Jag körde diskus i mitt växtkar under ett års tid och ser egentligen bara ett problem, att hålla rent nere bland växterna. Att diskus är känslig för nitrat eller fosfat dementerar jag och det kraftigaste. Jag har sett diskus med frisimmande yngel i 120ppm nitrat och 15ppm fosfat. Därmed kan du skippa vattenbyteshysterin.

Vad är det då som gör diskus så känsliga? Jo, min erfarenhet är att det har med mat, social struktur och sjukdomsalstrare att göra.
- mat: Varierande, proteinrikt och så ofta som möjligt
-social struktur: Många individer och plocka ut eventuella mobboffer.
-sjukdomsalstrare: Ha två filter som du växeltvättar, slamsug försiktigt på ytan av gruset, håll nya individer i karantän.

Inget av diskusens krav på vatten går emot växternas krav, tvärtom.

Det enda som talar emot att ha diskus i växtkar är att det är jobbigt med renhållningen i växtkar. Om du inte har några problem med det så tycker jag att du skall köra. Men jag rekomenderar att du skaffar fullvuxna individer, de är tåligare.
MVH
Magnus
#6 - 15 mars 2006 22:12
Magnus! Tack det var precis exakt det svar jag önskade. Nu blir det "bara" att bestämma sig för hur man skall lägga upp det hela och bestämma vilka diskus man vill ha, i och för sig ett delikat problem.
#7 - 15 mars 2006 22:19
[quote=Danne_K]jag har mycke växter med mina discus. har dock inget co2 system har några bilder ute här http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 har ännu mer växter nu än vad jag har på dom där bilderna...[/quote]

ojojoj hysteriskt fint med discus i växtakvarium.
vill du komma hem till mig o inreda? :)
#8 - 16 mars 2006 08:35
[quote=andreassofus]ojojoj hysteriskt fint med discus i växtakvarium.
vill du komma hem till mig o inreda? :)[/quote]

Hade jag bott lite närmare hade jag inte haft nånting emot att komma å hjälpa till :)
#9 - 16 mars 2006 10:26
nej de va vile långt bort kanske :) grymt imponerad e ja i alla fall

får väl försöka på egen hand
#10 - 16 mars 2006 15:05
Magnus:

Med mycket mat är det bäst att köra täta vattenbyten. Dessutom är det skillnad när vuxna diskus går i ett vatten med höga värden av nitrat och fosfat. Enligt mina egna erfarenheter :)

Sen beror det mycket på vad för käk man ger åt sina. Proteinrikt som du säger, då de flesta använder oxhjärta som skitar riktigt ordenkligt i karet, men det gör alla proteinrika fodertyper. Därför vill jag påstå att täta små vattenbyten är EN av de viktigaste framgången till friska diskus. Mina flämtar ganska hettsigt om jag inte bytt vatten på 4-5 dagar, och ändå kör jag med ytterfilter.
#11 - 16 mars 2006 15:20
[QUOTE=Tropfrog]Det enda som talar emot att ha diskus i växtkar är att det är jobbigt med renhållningen i växtkar. Om du inte har några problem med det så tycker jag att du skall köra. Men jag rekomenderar att du skaffar fullvuxna individer, de är tåligare.[/QUOTE]
Håller med... Sen beror det väl på vilken ambitionsnivå man vill ha med sitt växtakvarie. Är det diskus i burken så måste dom ha prio 1 oavsett växternas kondition och behov. Det är tex bara att glömma att göra 3 dagars mörkläggning vid eventuell algblommning. Maten tenderar också att sjunka ned mellan alla växterna som täcker botten.
#12 - 16 mars 2006 15:25
därför man har botten fiskar...
#13 - 16 mars 2006 15:30
[QUOTE=Danne_K]därför man har botten fiskar...[/QUOTE]
...utrustade med motorsågar! :-)

Växtakvarie:
http://www.akvariesiden.dk/konkurrence_billeder/billeder/1408597047.jpg
#14 - 16 mars 2006 16:34
hehe nja inte minai varje fall.. men de finns sånna som är som grävskopor å dom kanske man ska undvika om man inte vill att växterna ska agera flytväxter ;)
#15 - 16 mars 2006 19:01
Schysst tåt, jag är verkligen intresserad av varför det av alla diskusexperter alltid rekommenderas massor av vattenbyten.

Man undrar ju vad som menas med "rent" ???

Lite nitrat ??

Lite fosfat ??

Med massor av välmående växter så är ju inte lite av dessa något problem, snarare tvärtom !
Bilagor:
#16 - 16 mars 2006 19:38
Hur som haver så har jag i alla fall bestämt mig för att kasta mig ut och hoppas att jag landar mjukt. Har varit i dag och kollat in Co2 grejor och även diskus, så nu skall jag bara flytta om i karen här sedan så jäklar.
Lucas_no1
#17 - 17 mars 2006 08:50
Jag är lite avis på dom som har tålamod och ork att ha discus i ett växt akvarium.
Själv slet jag upp all inredning i mitt växt/discus kar idag.

http://img9.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=ed1f4_Bild_225.jpg

Så nu ska jag sälja alla snygga rötter och annat tjaffs.
Det var grymt snyggt men ack så jobbigt eller kanske inte så jobbigt för man fuskade och det gjorde att discusen inte mådde bra och ser man hur jag hållit rent i detta kar mot mina utan inredning så går det inte att jämföra för man kan ej hålla rent på samma sätt här eftersom skiten inte syns på samma sätt i sanden mot i ett med glasbotten.
Det säger sig självt att man inte kan slita upp och slamsuga under rötter och bakom och under växter dagligen.
Har man glasbotten och ser smuts så säger samvetet på direkten sug upp skiten vilket man då också gör.
Detta gör att man kan byta mindre vatten åt gången eftersom man suger upp skiten på ca 10 liter vatten och den hinner inte fälla ut i vattnet.

Man kan absolut inte mata med oxhjärta i inrett akvarium eller annat kraftigt foder vilket jag saknat.

Så nu har jag beställt en BTN miniamazonas 160x60 och kommer sattsa enbart på discusen. :-)

Snygga välmående discus mot en btn är minst lika snyggt som ett inrett kar eller hmm kanske inte! *s*
#18 - 17 mars 2006 09:59
kanske ska nämna att jag inte matar med oxhjärta... eller fodret som jag har innehåller väll oxhjärta men alltså jag ger dom inte bara oxhjärta... vart tjorvigt.. har ju även ganska mycke boten fiskar som tar hand om de mästa som discusarna lämnar... (måste säga att andra fiskar växer extremt fort på discus mat.. undra hur hälsosamt de är för dom)
#19 - 17 mars 2006 10:13
[quote=Lucas_no1]Jag är lite avis på dom som har tålamod och ork att ha discus i ett växt akvarium.
Själv slet jag upp all inredning i mitt växt/discus kar idag.

http://img9.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=ed1f4_Bild_225.jpg

Så nu ska jag sälja alla snygga rötter och annat tjaffs.
Det var grymt snyggt men ack så jobbigt eller kanske inte så jobbigt för man fuskade och det gjorde att discusen inte mådde bra och ser man hur jag hållit rent i detta kar mot mina utan inredning så går det inte att jämföra för man kan ej hålla rent på samma sätt här eftersom skiten inte syns på samma sätt i sanden mot i ett med glasbotten.
Det säger sig självt att man inte kan slita upp och slamsuga under rötter och bakom och under växter dagligen.
Har man glasbotten och ser smuts så säger samvetet på direkten sug upp skiten vilket man då också gör.
Detta gör att man kan byta mindre vatten åt gången eftersom man suger upp skiten på ca 10 liter vatten och den hinner inte fälla ut i vattnet.

Man kan absolut inte mata med oxhjärta i inrett akvarium eller annat kraftigt foder vilket jag saknat.

Så nu har jag beställt en BTN miniamazonas 160x60 och kommer sattsa enbart på discusen. :-)

Snygga välmående discus mot en btn är minst lika snyggt som ett inrett kar eller hmm kanske inte! *s*[/quote]

är det meningen att du ska ha btn amazonas i de karet som du visade?
Lucas_no1
#20 - 17 mars 2006 14:33
[QUOTE=andreassofus]är det meningen att du ska ha btn amazonas i de karet som du visade?[/QUOTE]
´

Det stämmer :-)
#21 - 18 mars 2006 08:41
[QUOTE=Alexander Ylipää]Magnus:

Med mycket mat är det bäst att köra täta vattenbyten. Dessutom är det skillnad när vuxna diskus går i ett vatten med höga värden av nitrat och fosfat. Enligt mina egna erfarenheter :)

Sen beror det mycket på vad för käk man ger åt sina. Proteinrikt som du säger, då de flesta använder oxhjärta som skitar riktigt ordenkligt i karet, men det gör alla proteinrika fodertyper. Därför vill jag påstå att täta små vattenbyten är EN av de viktigaste framgången till friska diskus. Mina flämtar ganska hettsigt om jag inte bytt vatten på 4-5 dagar, och ändå kör jag med ytterfilter.[/QUOTE]

Som jag sade har jag sett diskus som leker och får frisimmande yngel i kar med enormt höga fosfat och nitratvärden. Det finns inget påvisat samband mellan dessa värden och diskus hälsa. Om dina fiskar flämtar efter 4 dagar utan vattenbyten bör du se över syresättningen av filtret, hjälparasiter, amonium och nitrit konsentrationerna. Nitrat och fosfat är INTE anledningen till att de flämtar.

I växtkar blir dock nitrat och fosfat ofta en bristvara, varför man inte lär behöva byta vatten av den anledningen i vilket fall.

Jag rekomenderar vuxna diskus i växtkar för att de är mindre känsliga. Men det är känslighet mot parasiter och andra sjukdomsaltrare jag talar om och inte känslighet mot vattenkemiska parametrar. Av den anledningen måste man alltid hålla bottnen ren. Diskus som plockar mat på botten som är skitig äter i princip sin och sina kompisars bajs och får oundvikligen magproblem. Detta är enligt mig den enda anledningen att byta vatten, man måste ju suga upp vatten samtidigt som skiten.

Oxhjärta är inget lämpligt foder i växtakvarium, inte för att det blir mycket kväve i vattnet utan för att det blir mycket fast skit som ligger kvar på botten utan att ramla ner mellan stenarna. En perfekt sjukdomsalstrare. Oxhjärta bör man enbart använda i barbottnade kar (om alls) och det kräver perfekt rengörning.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 mars 2006 08:48
Det är rätt länge sen nu men jag har kört diskus i växtakvarium utan större problem (mer än att dom ibland kan bli skygga och gömma sig bland växterna).
Däremot har jag aldrig använt något foder som är baserat på oxhjärta eller liknande utan på vanligt fiskfoder (diskusfoder som inte innehåller fetter eller proteiner från däggdjur) och då skitar det inte ner mer än vanligt i akvariet.

Kombinationen oxhjärtefoder och växtakvarier tror jag inte riktigt på.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 mars 2006 08:50
Sorry - blev nu mest en uppreping av Tropfrogs senaste inlägg (såg det inte innan jag skrev ovanstående). Kunde istället skrivit - instämmer med Tropfrog;)
#24 - 18 mars 2006 08:57
På det stora hela låter det väldigt positivt i alla fall. Nog skulle man väl kunna köra diskus utan att slaska den med allt för "grisig" mat.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 18 mars 2006 09:10
[quote=Fr BuBu]På det stora hela låter det väldigt positivt i alla fall. Nog skulle man väl kunna köra diskus utan att slaska den med allt för "grisig" mat.[/quote]
Nu handlar det kanske inte så mycket om "grisig" mat eftersom överutfodring oavsett foder inte är bra. Nackdelen med typ oxhjärta är att väldigt mycket går igenom som slaggprodukter och skitar sedan ner akvariet. Så ett foder som fisken kan tillgodogöra sig mycket av så att det blir lite slaggprodukter är att rekommendera.
#26 - 18 mars 2006 09:20
Länkar till en norsk sida av Geir Rolfsnes som heter just Discus i plantekar.
http://home.online.no/~grolfsne/
#27 - 18 mars 2006 16:56
[quote=Tropfrog]Som jag sade har jag sett diskus som leker och får frisimmande yngel i kar med enormt höga fosfat och nitratvärden. Det finns inget påvisat samband mellan dessa värden och diskus hälsa. Om dina fiskar flämtar efter 4 dagar utan vattenbyten bör du se över syresättningen av filtret, hjälparasiter, amonium och nitrit konsentrationerna. Nitrat och fosfat är INTE anledningen till att de flämtar.

I växtkar blir dock nitrat och fosfat ofta en bristvara, varför man inte lär behöva byta vatten av den anledningen i vilket fall.

MVH
Magnus[/quote]

Ok, en missbedömmning ang. nitrat och fosfat ;)
MEN. Om man matar kraftigt och mycket så försämmras vattnet avsevärt mycket snabbare, därav den hettsiga andningen. hjälparasiter har alla diskusar, men de bryter ut vid sämmre vattenkvalité och det hjälper med ett vattenbyte så är allt som vanligt igen.

Håller med dig ang om växtkar och diskus. Men inte är det någon skillnad på en diskus som är 10 cm och en diskus på 15 cm, alltså risken för parasiter och sjukdommar..

jag rek. stora diskus i växtkar av den enkla anledningen att har man små diskus i ett växtkar tar det åratal innan de har blivit "vuxna"....och sådant tålamod har iallafall inte jag ;)
#28 - 18 mars 2006 16:59
får ja hoppa in med en snabb fråga bara..

hur många gånger om dagen ska man mata en fullvuxen discus? kan ju va bra o veta eftersom ja själv ska skaffa discus snart :) mina är dock ej fullvuxna
#29 - 18 mars 2006 17:05
[quote=andreassofus]får ja hoppa in med en snabb fråga bara..

hur många gånger om dagen ska man mata en fullvuxen discus? kan ju va bra o veta eftersom ja själv ska skaffa discus snart :) mina är dock ej fullvuxna[/quote]

en gång per dag funkar utmärkt
#30 - 18 mars 2006 17:07
En vuxen diskus matar jag max en gång per dag om jag är hemma. I snitt ligger det nog mer på varannnandag då de inte får mat vid lek, vid viss triggning o då jag är bortrest vilket är rätt ofta. Vid dessa tillfällen sköter sonen matningen, men då blir det bara light kost (artemia) och enbart för fiskar som är under 10 cm. Resten får klara sig även om jag är borta 14 dagar o de fixar det lätt.
#31 - 18 mars 2006 17:34
tack för svaren, bra o veta.

kaj, de närmar sig :) snart kommer ja till dig och handlar :)

Annons