Diskus&Kakaduaciklid

#1 - 11 september 2007 21:43
Jag har en fundering har ett 160 liters akvarium. Kan man blanda dessa fiskar. diskus och Kakadua ciklid. isåfall hur många av varje sort? plus någon stimmfisk.:)
#2 - 11 september 2007 21:50
Visst kan du blanda dessa båda arter, men jag personligen skulle nog ha ett lite större kar än 160 liter då diskusar blir ganska stora vid rätt betingelser.
Även om du köper små diskusar så blir de tryggare om de är flera och då kommer karet snart att bli för litet.
#3 - 12 september 2007 09:36
Men då när dom blir för stora kan jag köpa mig ett större akvarium;)
#4 - 12 september 2007 09:53
Sen hur många av varje art kan jagköpa? sen kanske några stimmfiskar
#5 - 12 september 2007 10:04
Tänk igenom noga och läs på en massa om du har bestämt dig för diskus, och om du köper små i 5-cm:s klassen så är det 8-10 som är lagom, och då kanske du hänger med varför ett 160 liters kar är för litet;).
Av dessa 10 kommer säkert hälften att försvinna inom ett halvår pga stress, mobbing, sjukdomar och dålig aptit, så är det ofta tyvärr.

Antingen om du bara kör med diskus i det karet eller har några Apistogrammor och ett stim med tetror och ett gäng pansarmalar samt någon/några L-malar är fritt val, men att ha all den fisken tillsammans i ditt kar blir nog lite mycket[:o].
#6 - 12 september 2007 16:42
Så man inte "bara" köpa 2-4 stycken diskus och sen köpa 3 st kakaduaciklider?
#7 - 12 september 2007 17:53
Visst kan man göra det, men risken är att diskusen kommer att må dåligt då de gärna är i stora grupper när de är små.
Vad jag har skrivit i denna tråd är vad jag personligen skulle göra, men det är upp till var och en att göra som den vill;).

För ett tag sedan fick jag en liknande fråga som jag svarade att vänta med diskus tills personen kan mer. Det tog inte så lång tid innan den första dog, och sedan trillade de av pinnen en efter en och h*n fattade ingenting. Men kontentan blev ändå att personen inte lyssnade på råd som gavs i all välmening och både fisk och pengar gick till spillo i onödan:(.
#8 - 13 september 2007 13:12
Jag tar till mig allt som ni säger till mig:) Sen läser jag på ganska mycket också. Så jag får se hur jag gör. Men jag rapporterar hur det blir . jag är väldigt sugen på diskus. brorsan ska starta ett malawi eller tanganiyka akvarium. så då hade jag tänkt att starta ett diskus kar i mitt rum:D
#9 - 15 september 2007 07:31
Man har inget "discus kar" om det inte är minst 250L, tro mig.
160L tja... kan funka med ett vuxet par, inte fler, och inte under 45 cm högt eller brett.
Men att sätta i 4-6 små för att de ska växa sig stora, glöm det.
#10 - 17 september 2007 21:34
Okej..... Då får det väl bli ett fejkad till oss då:)
#11 - 17 september 2007 21:37
Skämt åsido, då får jag fundera riktigt kanske får bli 2 par av någon olika sort apistogramma då. Eller så kan jag helt enkelt försöka att skaffa diskus och sen inom framtiden utöka till ett större akvarium. Skulle det kunna funka?
#12 - 17 september 2007 21:55
Det du skulle kunna göra är att få tag i ett lekpar av diskus och ha dem ensamna i karet. De kommer att vara lite dyrare men å andra sidan så är de redan stora och vet vad det är du köper.
Men som sagt, läs, läs och läs en massa innan du köper dem så det inte går åt pepparn;)!
Bilagor:
#13 - 19 september 2007 14:38
Då kanske du kan sälja mig 1 lekpar då?:) Men jag har funderingar på att försöka mig på 2 stycken små diskus.

Annons